Vindt het betere kopieerwerk tegenwoordig plaats in China, net na de Tweede Wereldoorlog konden ze er in Oostenrijk ook wat van. Maak kennis met de Palten-Diesel.
Als Hollanders blijven we het maar wat graag herhalen: het idee voor de eerste Volkswagen Transporter kwam van onze eigen Ben Pon. Hij zag in de VW-fabriek transportwagentjes rijden op basis van Kever-techniek. In een aantekeningenboekje krabbelde hij een busjescarrosserie op die techniek en liet de tekeningen aan de directie van VW zien. De rest is geschiedenis.
Wat tegenwoordig echter ondenkbaar is, was met de eerste Volkswagen Transporter wel degelijk het geval: hij was niet leverbaar met dieselmotor. Volkswagen gebruikte louter Kever-blokjes en die kwam alleen met beninzemotoren. Het Oostenrijkse Palten zag een gat in de markt en ontwierp zelf een bestelbusje, maar dan met dieselmotor. Alhoewel, ontwerpen is misschien een te groot woord. De overeenkomsten tussen de Volkswagen Transporter T1 en de Palten-Diesel zijn meer dan toevallig.
Het motorblok bevond zich op precies dezelfde plek als in de Transporter: achter de achteras. Was de T1 al niet heel erg overdreven gemotoriseerd, de Palten-Diesel doet daar nog een schepje bovenop (of juist eronder). Een tweecilinder diesel -luchtgekoeld uiteraard- van één liter. Naar turbo’s zoek je tevergeefs, waardoor het vermogen blijft steken op een uiterst magere 20 pk. De geclaimde top van 75 km/u haal je waarschijnlijk alleen als het busje leeg is en niet als je deze met de maximale 800 kilo laadt. Hoeveel er precies gebouwd zijn? Gezien de foto’s minimaal twee exemplaren, maar daarvan ontbreekt momenteel elk spoor.
Transporters van hout en kunstleer
Niet alleen in Oostenrijk werden de T1’s gekopieerd, in Duitsland zelf konden ze er ook wat van. Oost-Duitsland om precies te zijn. Daar keken ze verlekkerd naar de fraaie busjes van de West-Duitsers. En dus werd menig Kübelwagen, erfenissen van de Tweede Wereldoorlog, omgetoverd tot T1-look-a-like. Wel met een viercilinder boxer ditmaal, maar omdat staal kostbaar was in de DDR, werd de opbouw gemaakt van met leerdoek overspannen hout. En dat kon, zoals je hieronder ziet, nog best overtuigend lijken.
e1000bmw zegt
In het geval van de Palten: kopieerwerk, of werd er gewoon een kale body besteld, welke dan in Oostenrijk van een motorblok voorzien werd?
Dizono zegt
@e1000bmw523i: Hoewel er weinig info over de Palten-Diesel bekend is, lijkt me dat onwaarschijnlijk. De body verschilt daarvoor te veel van een echte T1. Kijk maar eens naar de voorruit bijvoorbeeld: uit één deel! VW deed dat pas met de T2. Ook de plaatsing van de lampen is anders.
e1000bmw zegt
@dizono: ik zie nergens een bouwjaar or what so ever. Dus wellicht is de Palten pas ten tijde van de T2 (eigenlijk T1B) ontstaan?
Idd, de koplamppositionering wijkt af, maar de rest komt wel (vrijwel) overeen.
e1000bmw zegt
@e1000bmw523i: Never mind. De T2 (T1B) had een groter glasoppervlak.
vroaaar zegt
@e1000bmw523i: T1 1950, Palten 1954.
henkhupelschoten zegt
Ik kende hem, oost Duitsland steelde wel wat meer. Even offtopic: Max haalde Carlos in 11 plek! Nu nog die rus
5cilinder zegt
Hoe heten die Russische/Sovjet busjes eigenlijk? Zie ze soms in Nederland ook wel voorbijkomen. Lijkt ook wel redelijk op de T-busjes van VW.
Dizono zegt
@5cilinder: Bedoel je de UAZ 452?
http://www.madeinrussia.cz/photos/article/resized/197-3788-uaz-452-passenger.jpg
henkhupelschoten zegt
@dizono: De Barkas B1000 ?http://raritetcars.ru/wp-content/uploads/2013/07/Barkas-B-1000-729×486-980f8e90dcf13a69.jpg
Dizono zegt
@henkhupelschoten: Die is niet Russisch, komt uit de DDR.
Wat te denken van deze schitterende RAF-977 uit de voormalige USSR:
http://pds.exblog.jp/pds/1/201308/29/14/a0231314_20325251.jpg
Was gek genoeg vorig jaar nog in een reclame van de Duyvis te zien.
desjonnies zegt
@dizono:
Die RAF, die kende ik niet !
Bedankt !
henkhupelschoten zegt
@dizono: Fuif’es met duyvis, klopt ja! Vind hem reouwens wel erg mooi! Raar dat zo’n ding hier beland.
Dizono zegt
@henkhupelschoten: Voila, gevonden!
http://static.autoblog.nl/images/wp2015/divers/duyvis-raf-screenshot.jpg
henkhupelschoten zegt
@dizono: Ja hoor! Held! Was mij niet opgevallen haha!
5cilinder zegt
@dizono: Die bedoelde ik ja. Gave dingen net zoals de overige linkjes die hier geplaatst zijn. Toch veel mooier dan de gemiddelde transporter/transit. Zowieso de laatste tijd een beetje gaan verdiepen in Russisch spul van grote Ural 6×6 trucks tot ural zijspan motorfietsen. Gave voertuigen en het loopt op zand.
gokartmozart zegt
@5cilinder: barkas
spidermann zegt
@5cilinder: barkas mss
Dutchdriftking zegt
En tegenwoordig staat heel het internet vol met T1/T2 busjes met Porsche 6 pitter boxers. Toch de mooiste oplossing!
desjonnies zegt
Och DE idee van de Kever is ook schaamteloos gejat door Dr Porsche dus……….
5cilinder zegt
@desjonnies: Tatra toch? Uit de vooruitstrevende jaren 30 ideeën van de Tjechen zijn heel wat VW producten ontstaan.
pomoek zegt
Leerdoek als in namaak leer? Inderdaad redelijk bizar. Vond de Schwimwagen 166 altijd geweldig.
Dizono zegt
@pomoek: In begin jaren ’50 niet heel vreemd in de DDR.
Lloyd 300 heeft het ook:
http://i.auto-bild.de/ir_img/6/5/1/6/4/7/Lloyd-LP-300-560×373-28c52c0dc6db9888.jpg
En wat te denken van de Velorex
https://classiccarweekly.files.wordpress.com/2012/11/1959-velorex-oskar.jpg
Dizono zegt
@pomoek: Overigens, om daarop door te gaan, het leerdoek werd later vervangen door Duroplast. De Zwickau P70, de voorloper van de Trabant, was volgens mij de eerste. Maar het kunststof plaatwerk is nog steeds gemonteerd op een houten frame.
http://p-70.wbs.cz/01.jpg
pomoek zegt
@dizono: Geweldig, dank voor de reacties!
moveyourmind zegt
De Volkswagen T1 is natuurlijk dé publiekslieveling onder de bestelbussen…
Zo’n spijltjesbus is dan ook bijzonder mooi. Echt een sterk ontwerp met die voorplecht waarin de lijn onder de zijruiten toeloopt in een punt om zo snelheid uit te stralen. Terwijl het in werkelijkheid het eeuwen duurde voordat je een beetje op snelheid kwam.
De Volkswagenbus wordt vaak als oervader gezien van de bestelbussen, maar er was in die tijd meer te koop. Onder andere de Citroën HY en de Renault Goelette. Én praktisch gezien hadden de Fransen toch net iets meer te bieden. Zo kon de HY geleverd worden met lange wielbasis, tal van carrosserie-opbouwen (zelfs met op opbouw voor paardentransport, laag of hoog dak en dan heb ik de helft nog niet genoemd. Niet voor niets is etcetera een Frans woord. Bij de Volkswagen waren de mogelijkheden stukken beperkter, dat de motor achterin lag had zo zijn beperkingen.
Ook de Goelette was er in tal van varianten. Van dichte bestelwagen voor de Posterijen, een bakwagen (camionette voor de Belgische lezers) tot en met een verhoogde vierwielaangedreven versie voor het leger, waarvan akte in het volgende filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=Qynk1bsYpJk
Ondanks de populariteit van de Volkswagen Transporter toen én nu gaat de eer toch naar de Fransen als het op praktisch nut aankomt. En qua looks doen zo’n sinistere HY en zo’n charmant vormgegeven Goelette niets onder voor hun Duitse tegenspeler.
Dizono zegt
@moveyourmind: Vergis je daar niet in, de Transporter T1 is ook geleverd in tig verschillende varianten: Dichte bestelwagen, pickup (Pritsche), Doppelkabine Pritsche, Kombi, Samba (in ik meen drie versies, met verschillende aantallen ramen), met verhoogd dak,
http://en.autowp.ru/image/format/picture/picture-gallery-full/v/volkswagen/t1/volkswagen_t1_1.jpeg
henkhupelschoten zegt
@dizono: Als je ooit een t1 met 23 ruiten vindt voor een prikkie, kopen!