Zoek je een obscure Japanse tweezitter? Zoek dan niet verder!
Hybrides zijn tegenwoordig doodnormaal, maar rond de millenniumwisseling was dit nog een gloednieuw concept. Als je in een hybride reed was je een echte early adopter. En je was natuurlijk iemand met idealen, niet een opportunist die de auto puur koopt vanwege bepaalde fiscale voordeeltjes.
Zeg je vroege hybride, dan zeg je natuurlijk Toyota Prius. Honda was er echter ook al heel vroeg bij. Nadat de eerste Prius in 1997 in productie ging kwam Honda in 1999 met de Insight. Op sommige markten waren zij zelfs eerder.
Met zijn dichte wielkasten is de eerste Honda Insight is een bijzondere verschijning, en al helemaal in ons land. Hier is de auto namelijk nooit nieuw geleverd. Nederland werd later een hybride walhalla, maar eind jaren ’90 vond Honda het nog niet nodig om de auto hier te leveren. De Toyota Prius had in Nederland dus het rijk alleen.
De Honda Insight werd gebouwd met maar één doel: zo zuinig mogelijk rijden. De auto is daarom niet ontworpen om mooi te zijn, maar om aerodynamisch te zijn. Dat was ‘ie ook: met een Cw-waarde van 0,25 was het op dat moment de meest gestroomlijnde auto die er op de markt was.
Naast aerodynamica was ook het gewicht een speerpunt. Tegenwoordig zijn hybrides loodzwaar, maar dat wil je juist niet bij een auto die zo zuinig mogelijk moet zijn. De Insight werd daarom zo licht mogelijk gemaakt, mede dankzij het gebruik van een aluminium monocoque. Daarmee weegt de auto nog geen 900 kg.
Onder de motorkap is een 1.0 driepitter te vinden, die goed is voor 68 pk’s. Deze is gekoppeld aan een 13 pk sterke elektromotor. Deze helpt een handje bij het optrekken en fungeert bij het afremmen als generator. Oftewel: dit is eigenlijk wat we vandaag de dag een mild hybrid zouden noemen.
Waar het uiteindelijk allemaal om draait bij deze auto is het verbruik, dus dat zullen we ook even vermelden. In de praktijk kun je een gemiddeld verbruik van 1 op 26 halen (aldus Spritmonitor). Een knappe prestatie voor een mild hybrid van 23 jaar oud.
Het verbruik is natuurlijk niet de enige reden om deze auto te kopen: dit is ook een perfecte auto voor degenen die iets obscuurs willen rijden (wat niet snel of mooi hoeft te zijn). En obscuur is de eerste generatie Insight zeker, want er staan slechts 10 stuks op Nederlands kenteken.
Als je altijd al hebt gedroomd van een Honda Insight moet je dus nu je slag slaan. Dit exemplaar heeft 65.000 km op de teller staan en de verkoper vraagt er €15.999 voor op Marktplaats.
Motomoto zegt
Fantastisch!
moveyourmind zegt
De verkoper had eerst wel even naar onze Rick mogen gaan voor een waxbehandeling…
…van zijn teenhaar.
Johanneke zegt
Iemand enig idee waarom mensen hun nummerbord blurren bij verkoop? Ik denk direct, nou die zal wel wat verbergen, schadehistorie oid. Kijk wel verder.
fisto zegt
Zodat niemand je kenteken kopieert en gebruikt voor eenzelfde auto (om vervolgens ongein uit te halen).
Johanneke zegt
Tja, als je dat echt wilt doe je dat toch wel. Garagebedrijven verkopen wel met kenteken. Makkelijk vinden, zeker als je een veel voorkomend model hebt.
fisto zegt
Klopt. Ik zou het zelf ook niet doen. Zeker bij een auto als deze zie ik het nut er niet van in.
drdre1 zegt
Ja, maar eenzelfde auto vinden lijkt me nogal onwaarschijnlijk in deze. Als je dan een bank overvalt vlucht je in ieder geval wel heel zuinig. 😊
denx zegt
Net terug uit LA. Dit type Honda rijdt daar nog regelmatig rond, viel mij op.
Johanneke zegt
In een oude video van doug demuro rijdt ie ermee met iemand. Die persoon heeft een omgekeerde intercooler erop gezet, zodat er warme lucht de motor in gaat, voor minder vermogen, minder verbruik. Hypermiling to the max.
kreukelzone zegt
Heb hem even opgezocht, oude video is nog zacht uitgedrukt.
https://www.youtube.com/watch?v=9WYypHmERtw
JanJansen zegt
Prima youngtimer, LPG erin en je rijdt het goedkoopste van Nederland.
tenaci zegt
Dit soort obscure auto’s, ik hou ervan. Wel stevig aan de prijs. Maar goed, hoe bepaal je de waarde? Dus ik snap de verkoper wel dat hij hoog inzet
isleofman zegt
Dan hebben we toch qua verbruik niet veel bereikt in 23 jaar.
Johanneke zegt
Als je auto’s minder aerodynamisch maakt (crossover) en veel zwaarder, tja.
drdre1 zegt
Leuke auto, behalve als je lid van de club wil worden. Ben je de voorzitter, penningmeester en lid ineen. Wel weer handig tijdens de rondvraag.
hondafiel zegt
Past goed in mijn virtuele collectie; naast de NSX en S2000.
Robert zegt
Is deze nooit officieel in Nederland geleverd? Ik heb meer dan tien jaar geleden eens een eigenaar (kort) gesproken die er een had. Hij vertelde me dat er drie op Nederlands kenteken stonden. Ik vraag me af of hij deze auto nog heeft, want hij had meerdere ongewone auto’s waaronder een NSU Ro80 en een Citroën GS Bi-rotor; de eigenaar woont (woonde?) in Oosterbeek.
kilum zegt
Heel tof. Maar wel echt te duur.
thearchitect zegt
Heel gaaf. Echt iets aparts.
Wel jammer van dat verkleurde kunststof op het dashboard en de slijtage op het stuur.
mc96 zegt
Ik vind het toch een heel fors voor een niet echt mooie, niet echt snelle en niet echt praktische auto van 23 jaar oud. Een klassieker zie ik het ook niet worden.