Manhart heeft nog eens gekeken of er nog wat extra vermogen uit de Porsche 991 Turbo S te persen viel.
We hebben inmiddels de 992 Turbo (S) al te zien gekregen, maar Manhart is nog niet klaar met de vorige generatie. Dat is helemaal niet erg, want er zullen ongetwijfeld mensen zijn die de vorige generatie verkiezen boven de 992. Al was het alleen al vanwege financiële redenen.
Manhart is vooral bekend als BMW-tuner, maar pakt tegenwoordig ook links en rechts modellen van andere merken mee. Zo hadden ze eerder al de Porsche 991 Turbo S onder handen genomen. Dit resulteerde in de TR 700, met – jawel – 700 pk. Blijkbaar vonden ze echter dat er meer uit te halen viel. Ze doen het namelijk dunnetjes over.
Zodoende krijgen we nu de Manhart TR 850 voorgeschoteld. Deze heeft – je raadt het goed – 850 pk. Het koppel is opgeschroefd naar 1.090 Nm. Standaard moet de Turbo S het doen met een ‘schamele’ 580 pk en 700 Nm koppel.
Het effect op de prestaties blijft uiteraard niet uit. Manhart claimt een 0-100 tijd van 2,4 seconden. 200 km/u zou vervolgens in 4,9 seconden aangetikt kunnen worden en daarna kun je het gaspedaal in blijven trappen tot ruim boven de 330 km/u. In combinatie met gele kleur doet dit denken aan de legendarische Yellowbird, die eind jaren ’80 alles en iedereen zoek reed. Dat was alleen een creatie van een andere Duits bedrijf.
Manhart heeft de vermogensupgrade voor elkaar gebokst via onder meer geoptimaliseerde turbochargers, een nieuwe intercooler en een nieuw uitlaatsysteem. Naast de hardware is ook er ook ‘gesleuteld’ aan de ECU. Het uitlaatsysteem zorgt niet alleen voor extra vermogen, maar uiteraard ook voor een argressievere sound. Dat kan geen kwaad, want standaard klinkt een Turbo S redelijk tam.
Het uiterlijk kon ook nog wel wat agressiever. De Porsche 991 Turbo S heeft daarom Manhart-velgen en striping gekregen. Ook is de bodemspeling gereduceerd tot 30 mm. De knalgele kleur helpt natuurlijk ook.
Rest alleen nog de vraag: wat kost zo’n Manhart Porsche 991 Turbo S? Voor de motorische tuning rekent Manhart €23.436,97. Daar kon je nog los zaken als het uitlaatsysteem en de velgen bij bestellen. Als je alles bestelt komt je uit op een totaalbedrag van €37.124,36.
pindakoning zegt
In de tijd dat een oud vrouwtje schakelt naar een andere versnelling zit dit ding op de 200km/h!!
cossiekiller zegt
Denk dat die 4,9sec van 100 naar 200 is.
Anders zou hij sneller dan een Chiron zijn. ;-)
pindakoning zegt
@cossiekiller: dat zal het wel zijn idd ;)
karaya zegt
RUF oder nichts!
KEV9 zegt
Porsche blijft toch gewoon verreweg de beste (super)sportwagenbouwer die er is.. geschikt voor dagelijks gebruik, en ook tijdens trackdagen niet te verslaan..
karaya zegt
@soulmaster
Die conclusie kan ik niet uit dit artikel distilleren.
rhellema zegt
@karaya: maar wel de absolute waarheid.
karaya zegt
@rhellema
Ik heb vaak genoeg Porsche’s op een trackday op hun klote zien krijgen. Vaak van veel goedkopere auto’s die bovendien veel praktischer waren.
Er is trouwens een sportwagenmerk met een nog grotere reputatie, dit merk heeft haar kernwaarden niet te grabbel gegooid. (en maken relatief gezien ook veel meer winst, de mensen staan in de rij)
Geen absolute waarheid dus.
P.S. De roetfilter van m’n Cayenne zit dicht, heb jij misschien een tip?
krikke240z zegt
@karaya: op trackdays kan iedereen rijden maar niet allemaal evengoed. Dat even terzijde ben ik gewoon benieuwd wel ander sportwagenmerk je bedoelt.
karaya zegt
@krikke240z
Een sportwagenmerk met meer naamsbekendheid dan Porsche.
Sterker, het schijnt wereldwijd de sterkste merknaam te zijn.
rhellema zegt
@karaya: niet iedere bestuurder van een porsche is een even goede bestuurder op een trackday. Zo heb ik ook Donkervoorts compleet zoek gereden zien worden door een Cayman, oftewel je statement houdt totaal geen stand. Maar dat is ook niet de essentie van de reactie waarop je reageerde. Leer anders eerst maar begrijpend lezen voordat je cynische opmerkingen plaatst over de diesel van Porsche.
karaya zegt
@rhellema
Waar haal ik het lef vandaan: cynisch doen over een Porsche TDI!
Wat betreft de absolute waarheid:
Wat de beste sportwagenbouwer is lijkt me niet objectief meetbaar (hoeveel is verreweg?)
Dat Porsche’s op een trackday onverslaanbaar zijn lijkt me feitelijk onjuist.
Dat Porsche’s praktisch zijn lijkt me nogal relatief. Ik ken praktischer auto’s. (een Nissan GT-R lijkt me praktischer dan een 911)
Wat natuurlijk opvalt is dat Porsche fans altijd van de daken moeten schreeuwen dat ‘hun’ merk de beste is. Als je de beste bent hoef je dat niet om de haverklap te roepen, dat duidt op een minderwaardigheidscomplex.
Wat mij betreft, als ik aan een sportwagen denk komt Porsche niet als eerste in m’n gedachte. Hangt toch een beetje een ordinair sfeertje om dat merk. Voor vijf ruggen heb je er één.
krikke240z zegt
@karaya: je schaamt je precies over dat sportwagenmerk dat zoveel aanzien heeft dat je het niet wilt vermelden. Anyway, ik ben porschefan, maar niet in de zin dat er niets beters is of dat Porsche hemel en aarde is. Ik vind het gewoon leuke wagens. Waar ik wel het schijt van krijg, is dat hier alles wat Duits en vooral VW, Audi of Porsche is, zomaar afgebroken wordt en alles wat Italiaans is, de hemel in geprezen wordt. Maar buiten Ferrari en Lamborghini (Duits kuch…) Zijn ze bijna allemaal op sterven na dood. Misschien doen de Duitsers dan toch het een en ander iets beter.
rhellema zegt
@karaya: je blijft maar hangen in het “de beste” verhaal. Lees nou eens goed wat er gesteld wordt, dat blijkt nogal vreselijk moeilijk voor je.
911targa zegt
Het ligt vaak niet aan de auto, maar aan de bestuurder. Ook ik heb weleens met 430 pk over de Nürnbergring gereden, waar ik nauwelijks een Golf voorbij kwam. Ik onervaren en de Duitse Golfrijder die in het weekend met zijn matties rondscheurt.
ottosk zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Roberto zegt
Plat geslagen kever lelijk
Dutchdriftking zegt
Tja, je afschrijving voor lief nemen en een 992 bestellen, of je 991 van een anabolenkuur voorzien, lastig…..
911targa zegt
haha, de vraag stellen, is hem beantwoorden.
ozzytrk zegt
Pfff wat een prachtig ding man… ik zou die uitlaten schoonlikken