Maak kennis met de FCV in zijn final form.
Het is niet alleen Toyota die zich heeft ondergedompeld in waterstofplannen, ook Honda ziet er brood in. Voorafgaand aan de Tokyo Motor Show hebben ze de productieversie van de FCV getoond.
De FCV, een naam die Toyota eveneens gebruikte voor hun conceptversie van de Mirai, is niet moeders mooiste geworden. Het front heeft de styling die je ook bij de nieuwe Civic ziet, wat op zich prima oogt, maar achteraan wordt het al wat moeilijker. We hebben nog geen foto’s vanuit andere hoeken, dus we zullen niet te hard oordelen. Waar het echter om gaat is de techniek: aandrijving door middel van waterstof.
700 km bereik
Of beter gezicht: door middel van een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. De benodigde hardware zit op de plaats waar bij conventionele auto’s de motor + versnellingsbak is geplaatst. Specificaties geeft Honda nog niet vrij, behalve dat de actieradius op een niet misselijke 700 kilometer uitkomt. Flink meer dan de Mirai, die na 480 km het tankje leeg heeft.
Honda laat niet weten wanneer we hem op de weg gaan zien, maar dat ze grote plannen hebben met waterstofauto’s staat vast. Zijn debuut is op de Tokyo Motor Show eind deze maand.
ritchie zegt
Haha eindelijk een honda waar ze niet zo’n gekke uitlaat op kunnen zetten
marv46 zegt
@ritchie: Auto’s op waterstof hebben nog steeds een uitlaat nodig, ze moeten het water immers ergens kwijt.
Het zal me niks verbazen als ze hier ook een fart-cannon (correctie: wet-fart-cannon) opzetten. Voordeel is wel dat ze er waarschijnlijk niet meer herrie mee gaan maken.
ritchie zegt
@marv46: Dan heeft het ook niet echt nut om zo’n dikke uitlaat erop te zetten
bmw135i zegt
@ritchie: Dat heeft het sowieso niet
ritchie zegt
@bmw135i: wel op een 135i :) ook een coupé net als de onze?
Hubert zegt
@ritchie:
Zelfs daar niet
ritchie zegt
@Hubert: ochjeejj ben jij de grappigste thuis?
BaRa zegt
@ritchie: druppelteller…
jpoers zegt
Het is geen schoonheid, maar kan er naar kijken zonder dat mijn ontbijt op het scherm spettert. In tegenstelling tot wat Toyota de fabriek uitjaagt.
martinus zegt
@jpoers: Ik vind hem wel wat hebben van de citroen c6
gtwillem zegt
@martinus: serieus? De meest elegante, chique en aristocratische berline van de afgelopen 30 jaar?
Ik kijk nu voor de vijfde keer maar zie het echt niet, eigenlijk. Ja, de wielen lijken even rond te zijn en ook hier zijn de koplampen aan de voorkant van de auto gemonteerd.
(Maar stel je eens voor, een C6 met deze techniek…)
Esprit_de_Flandre zegt
@gtwillem: Stel je liever voor, een DS7 met deze techniek…
BaRa zegt
@Esprit_de_Flandre: … [kwijl]…
sleepyj zegt
@martinus: ja inderdaad nu je het zegt! Vanaf de a stijl naar achter heeft ie daar zeker trekken van.
Design_Driven zegt
@jpoers: Precies en mooi gezegd. Voor de mensen die hun ontbijt inmiddels verteerd hebben:
http://images.thecarconnection.com/med/2016-toyota-mirai-hydrogen-fuel-cell-car-newport-beach-ca-nov-2014_100490078_m.jpg
viezefreddyw zegt
@sketcher: God allemachtig wat een lelijk hok zeg! Het is dat ik nog niet ontbeten heb maar anders lag het nu op mijn toetsenbord.
Esprit_de_Flandre zegt
@sketcher: Prachtig toch? Sci-Fi shit…
berlinetta zegt
@jpoers: Bedankt voor het toveren van een lach op mijn gezicht op deze ochtend.
jpoers zegt
@berlinetta: graag gedaan.
Dutchdriftking zegt
Ach het kan gekker. Alleen zie ik persoonlijk het nut van waterstof nog niet in. Dat infotainment scherm kan overigens echt niet. Net alsof ze een iPad op het dash hebben geplakt.
gregorius zegt
@dutchdriftking: beter dan de ipad mini met ipad 1 randen en een resolutie van een nokia 7230 die er bij MB in de productie versies zit.
Dutchdriftking zegt
@gregorius: Die ziet er inderdaad ook niet uit.
ThomasBol zegt
@dutchdriftking: ahum, of Renault met hun Lidl tablet interieur.
gtwillem zegt
@thomasbol: zoo…. Ik dacht dat ik de enige was. Op zich een prima interieurtje, niets mis mee: maar die centre console kan echt niet. Ik vind het ook niet mooi werken. Zowel bij de Talisman als de Megane is het helemaal niets. Alsof ze er inderdaad zo’n goedkope Asus tablet voor kinderen in hebben gemonteerd.
135i zegt
De voorkant lijkt wel een vervormde Renault Talisman.
bartteeuwen zegt
@135i: nu je het zegt inderdaad
smoothoperator zegt
Honda: voorsprong door techniek
parker zegt
Wat een gedrocht.. De wederopstanding van de FSO Polonez?? Waarom moet alles wat eco is er meteen uitzien alsof het alleen voor debiele demente bejaarden bedoeld is??
ThomasBol zegt
Ja! Dit is de toekomst. Weg met die Elon Musk rommel #onedayfly
gtwillem zegt
@thomasbol: Tesla is al weer een aantal jaren op de markt.
Ik denk dat het alleen maar goed is dat er meerdere merken progressief denken én handelen. Je kan van Tesla zeggen wat je wilt, maar ze hebben wel voor opschudding gezorgd.
Dat gezegd hebbende kan ik juist de techniek van Honda altijd heel erg waarderen.
clarkson zegt
@ThomasBol: Ik ben bang van niet. Elon Musk wordt als een soort profeet gezien. En als de o zo troste amerikanen achter een product gaan staan zal het alleen maar groeien.
widodh zegt
@ThomasBol: Waterstof werkt niet. Het is energie technisch niet rendabel. Het is zo klein dat het uit je tank weg lekt en na 2 a 3 weken is je tank leeg. Nee, het gaat het nooit worden
a3aan zegt
Hij heeft wel wat Citroën kenmerken
gtwillem zegt
Je zal maar een gigantisch merk zijn. En de verbrandingsmotor niet eens onder controle kunnen krijgen (zowel qua betrouwbaarheid als verbruik en uitstoot). Dan loop je al ernstig achter met hybrides, laat staan elektrische auto’s. Komt Honda met dit….
Vorsprung durch marktpenetratie :-)
OT: ik vind het wel een gaaf ding, hoor. Ben benieuwd hoe de techniek het rijden beïnvloed. Laag zwaartepunt bijvoorbeeld.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: haha, en welk verbruik hebben we het over, toch geen olie? :P
406_v6 zegt
@gtwillem: Dit is de toekomst, voorop gesteld dat we waterstof kunnen produceren zonder er extreem veel energie voor nodig te hebben. Las tijdje terug een artikel dat IJsland met al z’n geothermische bronnen zich tot een wereldleider op het gebied van waterstof wil gaan ontwikkelen.
Tonnie zegt
Ziet er modern uit met wat hoekige ’90s styling. Ik vind dit wel wat hebben.
Rick-dos zegt
“Of beter gezicht: door middel van een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit.”
Das idd beter gezicht…
Koos zegt
Waterstof is met de huidige watertekorten in veel plaatsen op de wereld niet duurzaam. Voor 1 kg waterstof is namelijk 7 kg water nodig. Los nog van de energie die nodig is om water om te zetten naar waterstof en om waterstof op de tanklocatie te krijgen…
oxymoron zegt
@Koos: Bijna alle water op de planeet is zout, maar dat kun je er uit filteren – als je toch bezig bent de waterstof los te peuteren. Elektrisch rijden is ook niet duurzaam als je het hele traject bekijkt. Ergens moet heel veel energie gebruikt worden of onvervangbaar materiaal verbrand worden om brandstof/energie te verkrijgen.
Koos zegt
@oxymoron: wel wrang dat water tbv waterstof klaarblijkelijk wel de moeite waard om te filteren, maar niet tbv drinkwater. #firtstworldproblems
vondudenstein zegt
@Koos: Terechte punten. Was het maar zo eenvoudig. Met al die regen in Nederland gewoon een trechtertje op het dak van je huis, eigen waterstof generator aangestuurd door wind/zon ‘plingggg’ (magnetron geluid) brandstof :P
Helaas gaat dat niet zo makkelijk. Ging het wel makkelijk dan wordt het nog steeds niks, want onze schatkist houdt veel teveel van het geld dat Shell en regelrecht in pompt… Eens kijken wat ze in Japan van plan zijn.
trustmeiamanengineer zegt
Uiterlijk is natuurlijk ondergeschikt aan de prachtige techniek die hierin zit. Ik zie de waterstof auto ook als een betere optie van volk elektrisch. Maar de ontwikkeling van de accu’s zal allesbepalend zijn voor de komende jaren. Er is nog bijna geen enkel land in Europa waar de waterstof infrastructuur toereikend is nu.
clarkson zegt
Wat ik raar vind is dat er nog geen waterstof auto’s te koop zijn. Ford heeft al jaren de perfecte techniek klaarliggen. Ik denk het eigenlijk wel te weten hoe dat komt… En dat is de oliemaffia. Dat zijn alsnog de grootste bedrijven ter wereld. Als alle auto’s op waterstof gaan rijden klapt overal de hele economie in.
ronnys zegt
@clarkson: Was het maar zo simpel, er spelen een aantal verschillende problemen:
1 De duurzaameheid van een brandstofcel. Tot voor kort wat het nog niet mogelijk om die echt een lang leven te geven met een hoog rendement.
2 De opslag van Waterstof. Doordat het onder extreme druk moet worden opgeslagen heb je grote zware cylinders nodig, die zijn zwaar. En zoals je verwachten mag van VW hebben die het voor elkaar gekregen om die dingen zo hard te laten roesten dat er al 2 geëxplodeerd zijn.
3 Beschikbaarheid van waterstof. Zolang het vrijwel nergens te krijgen is is het ook niet aantrekkelijk om de auto’s te kopen.
clarkson zegt
@ronnys: Je kan wel een leuk lijstje gaan maken maar je moet eerst eens lezen. Ford heeft een perfect waterstof systeem liggen. Dit blijft naar eigen zeggen nog op de plank liggen omdat de rest van de auto industrie er nog niet klaar voor is. En over de verkrijgbaarheid lopen miepen is natuurlijk onzin. Zodra er meer waterstof auto’s op de weg komen zullen de tankstations daar op inspelen.
406_v6 zegt
@clarkson: Je ziet even over het hoofd dat het opzetten van een waterstof tankstation ietwat complexer en véél, véél duurder is dan een “ouderwetsche” fossiele brandstoffenpomp, los van het feit dat het produceren van waterstof momenteel nog niet gaat zonder enorm veel energie te gebruiken. Concepten voor auto’s (en dan echt realistisch) zijn er inderdaad al een poos. Opslag van waterstof in de auto is ook geen issue meer.
tweetyv6 zegt
Man, lijkt wel of ze op de vooras 17″ en op de achteras 14″wielen gemonteerd hebben.
Lelijk zeg.
blaze3027 zegt
Gvd zien ze zelf niet dat dit gewoon kut is
toyotafortuner zegt
Ziet er lang niet zo verkeerd uit
mercedesclk350 zegt
Ik vond het nog wel gaan totdat ik zag dat ze zo’n lelijk half wiel tonen. Dat werkte op Citroëns in de jaren 60, op een Japanner uit deze eeuw, nee.
schuimbekje3 zegt
water dat vrijkomt kun je weer gebruiken voor koeling van warm geworden onderdelen.. zoals inlaat lucht, airco, en als het warm water is, kun je dat ook weer gebruiken voor verwarming van het interieur van de auto.
ik zou hem zo kopen als ik 0% bijtelling krijg en ik zelf waterstof kan produceren of mag opslaan in mijn tuinhuisje.
E34M5Touring zegt
Ik zie dit eerder slagen dan de Toyota. Heb op de een of andere manier ook meer vertrouwen in de techniek van Honda. Zij hebben met de Clarity al laten zien dat de techniek klaar is om toegepast te worden. En werkt. Niet dat Toyota de techniek niet in huis heeft om zoiets goed te doen maar toch.
rafflenarduzzi zegt
Net een tesla