Maak kennis met de FCV in zijn final form.
Het is niet alleen Toyota die zich heeft ondergedompeld in waterstofplannen, ook Honda ziet er brood in. Voorafgaand aan de Tokyo Motor Show hebben ze de productieversie van de FCV getoond.
De FCV, een naam die Toyota eveneens gebruikte voor hun conceptversie van de Mirai, is niet moeders mooiste geworden. Het front heeft de styling die je ook bij de nieuwe Civic ziet, wat op zich prima oogt, maar achteraan wordt het al wat moeilijker. We hebben nog geen foto’s vanuit andere hoeken, dus we zullen niet te hard oordelen. Waar het echter om gaat is de techniek: aandrijving door middel van waterstof.
700 km bereik
Of beter gezicht: door middel van een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. De benodigde hardware zit op de plaats waar bij conventionele auto’s de motor + versnellingsbak is geplaatst. Specificaties geeft Honda nog niet vrij, behalve dat de actieradius op een niet misselijke 700 kilometer uitkomt. Flink meer dan de Mirai, die na 480 km het tankje leeg heeft.
Honda laat niet weten wanneer we hem op de weg gaan zien, maar dat ze grote plannen hebben met waterstofauto’s staat vast. Zijn debuut is op de Tokyo Motor Show eind deze maand.
Haha eindelijk een honda waar ze niet zo’n gekke uitlaat op kunnen zetten
@ritchie: Auto’s op waterstof hebben nog steeds een uitlaat nodig, ze moeten het water immers ergens kwijt.
Het zal me niks verbazen als ze hier ook een fart-cannon (correctie: wet-fart-cannon) opzetten. Voordeel is wel dat ze er waarschijnlijk niet meer herrie mee gaan maken.
@marv46: Dan heeft het ook niet echt nut om zo’n dikke uitlaat erop te zetten
@ritchie: Dat heeft het sowieso niet
@bmw135i: wel op een 135i :) ook een coupé net als de onze?
@ritchie:
Zelfs daar niet
@Hubert: ochjeejj ben jij de grappigste thuis?
@ritchie: druppelteller…
Het is geen schoonheid, maar kan er naar kijken zonder dat mijn ontbijt op het scherm spettert. In tegenstelling tot wat Toyota de fabriek uitjaagt.
@jpoers: Ik vind hem wel wat hebben van de citroen c6
@martinus: serieus? De meest elegante, chique en aristocratische berline van de afgelopen 30 jaar?
Ik kijk nu voor de vijfde keer maar zie het echt niet, eigenlijk. Ja, de wielen lijken even rond te zijn en ook hier zijn de koplampen aan de voorkant van de auto gemonteerd.
(Maar stel je eens voor, een C6 met deze techniek…)
@gtwillem: Stel je liever voor, een DS7 met deze techniek…
@Esprit_de_Flandre: … [kwijl]…
@martinus: ja inderdaad nu je het zegt! Vanaf de a stijl naar achter heeft ie daar zeker trekken van.
@jpoers: Precies en mooi gezegd. Voor de mensen die hun ontbijt inmiddels verteerd hebben:
http://images.thecarconnection.com/med/2016-toyota-mirai-hydrogen-fuel-cell-car-newport-beach-ca-nov-2014_100490078_m.jpg
@sketcher: God allemachtig wat een lelijk hok zeg! Het is dat ik nog niet ontbeten heb maar anders lag het nu op mijn toetsenbord.
@sketcher: Prachtig toch? Sci-Fi shit…
@jpoers: Bedankt voor het toveren van een lach op mijn gezicht op deze ochtend.
@berlinetta: graag gedaan.
Ach het kan gekker. Alleen zie ik persoonlijk het nut van waterstof nog niet in. Dat infotainment scherm kan overigens echt niet. Net alsof ze een iPad op het dash hebben geplakt.
@dutchdriftking: beter dan de ipad mini met ipad 1 randen en een resolutie van een nokia 7230 die er bij MB in de productie versies zit.
@gregorius: Die ziet er inderdaad ook niet uit.
@dutchdriftking: ahum, of Renault met hun Lidl tablet interieur.
@thomasbol: zoo…. Ik dacht dat ik de enige was. Op zich een prima interieurtje, niets mis mee: maar die centre console kan echt niet. Ik vind het ook niet mooi werken. Zowel bij de Talisman als de Megane is het helemaal niets. Alsof ze er inderdaad zo’n goedkope Asus tablet voor kinderen in hebben gemonteerd.
De voorkant lijkt wel een vervormde Renault Talisman.
@135i: nu je het zegt inderdaad
Honda: voorsprong door techniek
Wat een gedrocht.. De wederopstanding van de FSO Polonez?? Waarom moet alles wat eco is er meteen uitzien alsof het alleen voor debiele demente bejaarden bedoeld is??
Ja! Dit is de toekomst. Weg met die Elon Musk rommel #onedayfly
@thomasbol: Tesla is al weer een aantal jaren op de markt.
Ik denk dat het alleen maar goed is dat er meerdere merken progressief denken én handelen. Je kan van Tesla zeggen wat je wilt, maar ze hebben wel voor opschudding gezorgd.
Dat gezegd hebbende kan ik juist de techniek van Honda altijd heel erg waarderen.
@ThomasBol: Ik ben bang van niet. Elon Musk wordt als een soort profeet gezien. En als de o zo troste amerikanen achter een product gaan staan zal het alleen maar groeien.
@ThomasBol: Waterstof werkt niet. Het is energie technisch niet rendabel. Het is zo klein dat het uit je tank weg lekt en na 2 a 3 weken is je tank leeg. Nee, het gaat het nooit worden
Hij heeft wel wat Citroën kenmerken
Je zal maar een gigantisch merk zijn. En de verbrandingsmotor niet eens onder controle kunnen krijgen (zowel qua betrouwbaarheid als verbruik en uitstoot). Dan loop je al ernstig achter met hybrides, laat staan elektrische auto’s. Komt Honda met dit….
Vorsprung durch marktpenetratie :-)
OT: ik vind het wel een gaaf ding, hoor. Ben benieuwd hoe de techniek het rijden beïnvloed. Laag zwaartepunt bijvoorbeeld.
@gtwillem: haha, en welk verbruik hebben we het over, toch geen olie? :P
@gtwillem: Dit is de toekomst, voorop gesteld dat we waterstof kunnen produceren zonder er extreem veel energie voor nodig te hebben. Las tijdje terug een artikel dat IJsland met al z’n geothermische bronnen zich tot een wereldleider op het gebied van waterstof wil gaan ontwikkelen.
Ziet er modern uit met wat hoekige ’90s styling. Ik vind dit wel wat hebben.
“Of beter gezicht: door middel van een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit.”
Das idd beter gezicht…
Waterstof is met de huidige watertekorten in veel plaatsen op de wereld niet duurzaam. Voor 1 kg waterstof is namelijk 7 kg water nodig. Los nog van de energie die nodig is om water om te zetten naar waterstof en om waterstof op de tanklocatie te krijgen…
@Koos: Bijna alle water op de planeet is zout, maar dat kun je er uit filteren – als je toch bezig bent de waterstof los te peuteren. Elektrisch rijden is ook niet duurzaam als je het hele traject bekijkt. Ergens moet heel veel energie gebruikt worden of onvervangbaar materiaal verbrand worden om brandstof/energie te verkrijgen.
@oxymoron: wel wrang dat water tbv waterstof klaarblijkelijk wel de moeite waard om te filteren, maar niet tbv drinkwater. #firtstworldproblems
@Koos: Terechte punten. Was het maar zo eenvoudig. Met al die regen in Nederland gewoon een trechtertje op het dak van je huis, eigen waterstof generator aangestuurd door wind/zon ‘plingggg’ (magnetron geluid) brandstof :P
Helaas gaat dat niet zo makkelijk. Ging het wel makkelijk dan wordt het nog steeds niks, want onze schatkist houdt veel teveel van het geld dat Shell en regelrecht in pompt… Eens kijken wat ze in Japan van plan zijn.
Uiterlijk is natuurlijk ondergeschikt aan de prachtige techniek die hierin zit. Ik zie de waterstof auto ook als een betere optie van volk elektrisch. Maar de ontwikkeling van de accu’s zal allesbepalend zijn voor de komende jaren. Er is nog bijna geen enkel land in Europa waar de waterstof infrastructuur toereikend is nu.
Wat ik raar vind is dat er nog geen waterstof auto’s te koop zijn. Ford heeft al jaren de perfecte techniek klaarliggen. Ik denk het eigenlijk wel te weten hoe dat komt… En dat is de oliemaffia. Dat zijn alsnog de grootste bedrijven ter wereld. Als alle auto’s op waterstof gaan rijden klapt overal de hele economie in.
@clarkson: Was het maar zo simpel, er spelen een aantal verschillende problemen:
1 De duurzaameheid van een brandstofcel. Tot voor kort wat het nog niet mogelijk om die echt een lang leven te geven met een hoog rendement.
2 De opslag van Waterstof. Doordat het onder extreme druk moet worden opgeslagen heb je grote zware cylinders nodig, die zijn zwaar. En zoals je verwachten mag van VW hebben die het voor elkaar gekregen om die dingen zo hard te laten roesten dat er al 2 geëxplodeerd zijn.
3 Beschikbaarheid van waterstof. Zolang het vrijwel nergens te krijgen is is het ook niet aantrekkelijk om de auto’s te kopen.
@ronnys: Je kan wel een leuk lijstje gaan maken maar je moet eerst eens lezen. Ford heeft een perfect waterstof systeem liggen. Dit blijft naar eigen zeggen nog op de plank liggen omdat de rest van de auto industrie er nog niet klaar voor is. En over de verkrijgbaarheid lopen miepen is natuurlijk onzin. Zodra er meer waterstof auto’s op de weg komen zullen de tankstations daar op inspelen.
@clarkson: Je ziet even over het hoofd dat het opzetten van een waterstof tankstation ietwat complexer en véél, véél duurder is dan een “ouderwetsche” fossiele brandstoffenpomp, los van het feit dat het produceren van waterstof momenteel nog niet gaat zonder enorm veel energie te gebruiken. Concepten voor auto’s (en dan echt realistisch) zijn er inderdaad al een poos. Opslag van waterstof in de auto is ook geen issue meer.
Man, lijkt wel of ze op de vooras 17″ en op de achteras 14″wielen gemonteerd hebben.
Lelijk zeg.
Gvd zien ze zelf niet dat dit gewoon kut is
Ziet er lang niet zo verkeerd uit
Ik vond het nog wel gaan totdat ik zag dat ze zo’n lelijk half wiel tonen. Dat werkte op Citroëns in de jaren 60, op een Japanner uit deze eeuw, nee.
water dat vrijkomt kun je weer gebruiken voor koeling van warm geworden onderdelen.. zoals inlaat lucht, airco, en als het warm water is, kun je dat ook weer gebruiken voor verwarming van het interieur van de auto.
ik zou hem zo kopen als ik 0% bijtelling krijg en ik zelf waterstof kan produceren of mag opslaan in mijn tuinhuisje.
Ik zie dit eerder slagen dan de Toyota. Heb op de een of andere manier ook meer vertrouwen in de techniek van Honda. Zij hebben met de Clarity al laten zien dat de techniek klaar is om toegepast te worden. En werkt. Niet dat Toyota de techniek niet in huis heeft om zoiets goed te doen maar toch.
Net een tesla