Het grote busje zoals we die kennen, maar dan duurzaam en emissievrij.
In Hannover is op dit moment de IAA Commercial Vehicles Show gaande. Een grote en bekende autoshow, maar dan speciaal voor busjes en ander commercieel vervoer. Volkswagen heeft hier de e-Crafter onthuld. Een volledige elektrische Crafter met een actieradius van 208 kilometer. Het model moet in 2017 in productie worden genomen. Het getoonde model in Hannover is dan ook een zo goed als productieklare variant.
De e-Crafter heeft een 134 pk sterke elektromotor onder de kap die goed is voor 290 Nm aan koppel. Onder de laadruimte zit een accupakket van 43 kWh. Door de acceptabele actieradius wordt er ingeleverd op snelheid. Het elektrische busje heeft dan ook een topsnelheid van slechts 80 km/u. Het duurt ongeveer 45 minuten om de batterij voor 80 procent te laden.
Door de batterijen onder de laadvloer te plaatsen is er niet ingeleverd op ruimte in de cabine. In een later stadium moet er ook een variant komen met een actieradius van zo’n 400 kilometer. Er kan tot 1709 kilo aan waar worden vervoerd in de e-Crafter. Op dit moment is het model echt nog een concept. Dit betekent dat er nog niets bekend is over eventuele prijzen of levertijden.
entail zegt
Ga je dan op de 100km/h ring in een willekeurige grote stad, lekker die vrachtwagens die achter op je 80km/h begrensde e-bus zitten te drukken… toet toet! Hebben ze eindelijk het uiterlijk van zo’n ding op orde, krijg je dit…
camber24 zegt
Volkswagen goes green!!
Wie had dat gedacht, van teveel roet uit de uitlaat,
Naar een groene klok die de klok slaat.
jasperhallo zegt
@camber24: De nieuwste dieselmotoren zijn ook de schoonste. Wie had dat gedacht?
kennone zegt
@camber24: Niets groen aan hoor. Wat denk je dat de productie, recyclen en of vernietigen van die accu’s aan uitstoot zal doen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de stroom die er voor nodig is om deze op te kunnen laden wat nogsteeds grotendeels uit kolencentrales komt :p
jansuh87 zegt
@kennone: heb je er ook over nagedacht dat er 960gram co2 uitgestoot wordt bij het raffineren van 1 liter brandstof?
kennone zegt
@jansuh87: Ja en dit bericht kan je nog mooi laten klinken omdat je met die ene liter brandstof een dikke V8 aan de praat kunt brengen! Prachtig toch!! :)
't Peugje zegt
Als er bij deze bus gesjoemeld is met de uitstoot dan weet ik het niet meer…
SimonMc zegt
@straatzakelijk: Er zit stiekem toch een dieselmotor in, en om geen wantrouwen op te wekken, hebben ze toch nog een paar batterijen erin gestoken “voor de show”.
't Peugje zegt
@simonmc: Ik zou het direct geloven :)
swid zegt
D’r kan toch een gigantisch accupakket onder deze vloer, komen ze aan met een range van 3 km.
cliosport2000 zegt
@swid: Tesla krijgt het voor elkaar om in een (relatief) normaal formaat auto 400 km te kunnen rijden op een accu, komt VW met een grote bus aanzetten en een bereik van 200 km en een topsnelheid van 80.. Ik snap ook niet dat ze geen extra batterijen kwijt kunnen inderdaad. Prop ze desnoods onder de stoelen zodat je iets hoger zit..
mashell zegt
@cliosport2000: Tesla maakt een wagen die 80k kost. Dat willen de pakketbezorgers natuurlijk niet voor een busje betalen. En 400km hebben ze ook niet nodig maar emmisievrij de binnenstad inrijden gaat wel belangrijk voor de pakketbezorgers worden.
cliosport2000 zegt
@mashell: Een pakketbezorger is denk ik ook één van de weinige geïnteresseerde.. Aan de andere kant rijden ze dan misschien wel iets normaler omdat anders de accu halverwege het rondje leeg is. Als ik ergens een hekel aan had toen ik nog <18 was(toen ik de fiets nog gebruikte), waren het wel pakketkoeriers. Die hadden overal lak aan naar mijn idee.
cayenneturbo zegt
Gewoon de laadvloer een kleine 20 cm verhogen, eronder kunnen de batterijen en je hebt ng meer dn ruimte gng. Kan t wel iets worden lijkt me
sjaakjwt zegt
We moeten gewoon wachten tot de accu- en laadcapaciteit verbeterd.
Tot die tijd is dit gewoon kut.
reistje zegt
@sjaakjwt: Dat roepen ze al 100 jaar lang. “Nog even de accu’s verbeteren!”
Gulli zegt
Da’s kut, heb je net je hele batterij (ha!) Black&Decker-accu’s opgeladen aan de boordstroom, wil je bus niet meer weg.
trustmeiamanengineer zegt
Bereik is meer dan zat voor de pakketdienst of de gemiddelde timmerman die in z’n eigen omgeving blijft.
Rick-dos zegt
Ff heel erg off topic, maar hoor net op RTL Z dat Apple McLaren gaat overnemen. Iemand meer info?
Edge zegt
@rick-dos: Er is nog weinig concrete informatie, behalve dat er gesprekken tussen McLaren en Apple zijn en dat zowel een strategische investering als een volledige overname tot de mogelijkheden horen.
Rick-dos zegt
@edge: Thanks!
Edge zegt
@rick-dos: Nevermind, @RubenPriest was ook al vlijtig aan het typen en was mij nét voor met een artikel http://www.autoblog.nl/nieuws/apple-heeft-interesse-in-het-overnemen-van-mclaren-91267
E34M5Touring zegt
Je kunt er wel een lel van een accupack onderschroeven waardoor de range groter wordt. Maar je levert dan gewoon laadgewicht in, en dat is best belangrijk bij busjes…. Daarbij moet je ook nog eens oppassen dat ie niet zo zwaar wordt dat je er met (in NL iig) niet in mag rijden met een B rijbewijs. Dus zo makkelijk is dat niet. Je moet gewoon een compromis vinden. Iets waar een Tesla geen last van heeft bijv. Zodra deze accugrootte veel meer range kan leveren door betere techniek zul je er meer aan hebben. Maar een pakketbezorger in Amsterdam oid kan hier denk ik wel mee uit de voeten qua rijdbare km’s.
lincoln zegt
@e34m5touring:
Arregaat past dan wel weer makkelijk ..
(Arregaat is een Leidsche aggregaat) ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: Caterpillar arregaatje dr in, hop, hybrid!
moveyourmind zegt
Kennelijk heeft Volkswagen toch nog ergens kapitaal vandaan getoverd voor de ontwikkeling van dit model.
Kost toch al gauw een paar honderd euro om een stagiair e-Crafter op een paar oude persfoto’s te laten fotoshoppen en een ‘kijk ons eens milieuvriendelijk zijn’ persbericht de deur uit te doen.
sracert zegt
Tip: garantie termijn verlengen!
Joost zegt
Snap het wel! Ideaal voor de pakketbezorgers. Die hebben genoeg aan deze cijfers.
Hoop dat ze m beetje concurrerend geprijsd in de markt kunnen zetten. Al zat dat bij vag wel uitdaging zijn :)