De oben ohne SUV van Volkswagen is hier.
Een SUV combineren met een open dak, je moet het maar durven. Na Nissan met de Murano cabrio en Land Rover met de Range Rover Evoque cabrio waagt nu Volkswagen de gok. Het merk stelt vandaag namelijk officieel de T-Roc cabrio aan iedereen voor. Zoals de naam al aangeeft, is het concept vrij eenvoudig: het is een T-Roc, alleen kan het dak eraf. Letterlijk, want als je op de juiste knop duwt, heb je in niet meer dan negen seconden de wind in je haar. Maar ook figuurlijk, als je Dakterras van Swifty door de 400 watt sterke BeatsAudio speakers blaast.
Om de T-Roc met goed fatsoen te kunnen onthoofden, heeft Volkswagen verschillende verstevigingen aangebracht aan de koets. Inzittenden worden beschermd door een extra sterke A-stijl en aan de achterzijde schieten er contrapties omhoog in het geval de auto denkt dat ‘ie over de kop slaat. Om dat te bewerkstelligen moet je het gaspedaal wel een flink pak slaag geven, want de krachtigste krachtbron is in eerste instantie de bekende 1.5 TSI met 150 pk. Vlot genoeg voor de gemiddelde sorority sister, maar niet echt een strepentrekker. De eveneens bekende 115 pk sterke driepitter is ook een optie. De dichte T-Roc is er als ‘R’ met 300 pk, maar misschien acht Volkswagen dat wat teveel van het goede voor de cabrio. Of zouden ze ons er later nog mee verrassen?
Om de T-Roc te personaliseren, moeten kopers in eerste instantie kiezen tussen de ‘Style’ of de ‘R-line’. Beide zijn standaard uitegrust met 17″ velgen, maar kunnen optioneel worden voorzien van 19″ pornojetsers. De Style is iets meer gericht op luxe, terwijl de R-Line inzet op ‘sportieve details’. Dat laatste is niet alleen uiterlijk vertoon, want het sturen is bij de R-Line ook wat ‘progressiever’ afgestemd dan bij de Style.
Op de IAA in Frankfurt zal de T-Roc cabrio ‘in het vleesch’ voorgesteld worden aan het publiek, voordat ‘ie in de lente van 2020 op de markt komt. Dat is dus net op tijd voor de volgende zomer. Onze razende reporter @casperh mocht déze zomer echter al kennis maken met de guitige open SUV. Zijn eerste bevindingen check je in de video hieronder.
richh zegt
Gat. Ver. Damme.
zlover zegt
@richh: Ze wilden orgineel zijn… Bah!
Goed_Koopman zegt
Leuke naam ook… de VW T-Crossdresser.
camber24 zegt
@goed_koopman: dat is niet de naam, dat is je eigen associatie ;-)
mcshine zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
flatsixx zegt
Eindelijk, de auto waar wij allemaal op aan het wachten waren!
87sandyd zegt
@flatsixx: De AZ uitvoering van de t-roc
johnhert zegt
Zal wel leuk rijden, 115pk driecilinder met 19″ wielen…
ouwedibbes83 zegt
@johnhert: Grotere (en zwaardere) velgen hebben idd belang bij ruim voorhanden koppel.
saxoke zegt
@ouwedibbes83: volgens mij is de totale diameter/omtrek bij een 19″ wiel in originele montage even groot als bij een 16″ dus volgens mij maakt t dan geen bal uit of je meer of minder koppel nodig hebt. De veranderende bandbreedte kan daar wel een invloed op hebben
ouwedibbes83 zegt
@saxoke: bredere banden is ook meer weerstand, zeker! het rotatiegewicht neemt vaak toe bij grotere velgen, denk aan t vliegwieleffect en massatraagheid, het kost meer moeite de wielen snel te laten draaien.
stephane8200 zegt
@johnhert: kom je net de drempel bij de supermarkt mee op.
Citrofieleviltwin zegt
Bewonderingswaardig. Kunnen ze bij de rest van de flops neerschrijven. Vul aan: Phaeton, Beetle, Lupo, Eos,
reetschild zegt
@citrofieleviltwin: lupo en eos deden het best goed eigenlijk…
barchettadriver zegt
@reetschild: Eos (we hebben er een, nav het topic hier, zouden we nog steeds eens iets mee doen JONGENS!)
Zijn er 250.000 van verkocht, ter vergelijking: barchetta 56.000. Noem ik toch niet direct een flop.
jaapiyo zegt
@citrofieleviltwin: zit er ook niet op te wachten, maar op zich wel fijn dat fabrikanten nog gekke nichemodellen maken. Nu nog een Corrado/Scirocco.
weijs zegt
@citrofieleviltwin: dit is overduidelijk een ‘halo car’.
Jochen zegt
@citrofieleviltwin: lupo en Eos hebben het helemaal niet zo slecht gedaan met bijna 500k en 250k units. De Pheaton doet het alleen in China goed en heet nu Phideon.
poes zegt
@jochen: maar die Chinese ‘opvolger’ is technisch niet te vergelijken met de Phaeton. De was bizar zorgvuldig ontwikkeld en in elkaar geschroefd. Heeft VW erg veel geld gekost…
dnadave zegt
@citrofieleviltwin: lupo had niet zoveel winst ondat de productiekosten in de buurt kwamen van een polo, maar hij verkocht prima!
autodidact zegt
Dit is een grap.
…toch?
autodrome zegt
@autodidact: dat dacht ik ook …
jaapiyo zegt
@autodidact: ik heb ‘m gefotoshopped omdat er verder geen nieuws was.
Robert zegt
@jaapiyo: ik herkende je stijl niet direct. En op eens besefte ik het; ik de gele pijl bij het ontbrekende dak is weggevallen.
autodidact zegt
@jaapiyo: Heel eerlijk; ik dacht echt dat het een Photoshop was. Komkommertijd weet je wel.
Loek zegt
Eerlijk is eerlijk: zo erg is ie nou ook weer niet. Die Evoque Cabrio was een misbaksel, maar dat had meer met de belachelijk hoge vanafprijs te maken dan met die auto zelf. Tuurlijk, echt mooi is het niet en met de Eos bewees VW best mooie cabrio’s te kunnen maken. Maar in deze SUV-wereld is het logisch dat men niet zit te wachten op een Eos-revival ‘zoals het heurt’.
Ik denk heel eerlijk dat veel cabrio-kopers die hoge zit lekker vinden. Die kunnen nu in deze T-Roc terecht. En van alle SUV-cabrio’s die er zijn (uit mn hoofd de Murano, Evoque en Youabian Puma) vind ik dit duidelijk de mooiste. Haat mij wat u wil. Maar ik zie hier echt markt voor en snap VW opzich wel. Is weer eens wat anders.
emping zegt
@720s: het is niet wat anders want het is al eerder gedaan maar ben het met je eens het is wel de mooiste zover. Iets anders is een SSR, een Prowler, X-Bow etcetera
mikje90 zegt
@720s: De Eos is echt super lelijk, en nee dat is geen mening.
Loek zegt
@mikje90: dat is het wel. Kijk eens naar de Peugeot 307 CC of de Ford Focus CC. Die hadden zo’n belachelijk dikke kont omdat ze eerst die auto doormidden zagen en daarna pas besluiten om het klapdak ergens op te bergen. De kont van Nicki Minaj is niks bij die twee. De Volkswagen is neutraal, goed in proportie, ziet er goed uit met het dak eraf en niet slecht uit met het dak erop. Ik vind dat VW echt wel het cabrio ontwerpen in de vingers heeft.
mikje90 zegt
@720s: De Peugeot 307cc en focus cc, hebben allebei een veel mooier front. En ik heb zelf niks tegen dikke billen. De Eos blijft een lelijke maar ook saaie auto.
barchettadriver zegt
@mikje90: Wacht maar eens tot je de V6 rijdt. 250 PK in een cabrio. Eigenlijk gewoon de Golf R in een Eos gefrot. Toegegeven, wij hebben m niet, werd me te duur.
Eos is van al die CC’s, muv de BMW 4 Serie de meest uitgewogene. Geen echte nadelen, uiterlijk best acceptabel, zeker met de chromen neus, rijdt prima, goed bruikbaar (we zijn er met zn vieren pas 2 weken mee op vakantie geweest, hij heeft 400L bagageruimte).
Wij zijn er als 2e/3e auto eigenlijk best blij mee. Nu nog even de distributieketting laten doen, want inderdaad, die is uitgerekt….
monsieurleloure zegt
@barchettadriver: hoeveel liter regenwater heb je uit de Eos moeten zuigen? Daar staan ze toch bekend om?
barchettadriver zegt
@monsieurleloure: Zou je wel denken ja. Dit hoor je trouwens nooit over de 4-serie, hoewel die bijna hetzelfde dak van Webasto gebruikt.
Lekkage kwam in de 1e 2 bouwjaren wel voor ja. Ze hebben er een hoop aan gemodificeerd. Daarom geen 2006/2007-er. De onze was een 2008-er en jawel, ook die lekte. Dat lag echter niet aan de Eos, maar aan het baasje. Afvoeren moet je schoonmaken. Daar is de Eos geen uitzondering op. Afvoeren schoongemaakt en hij is kurkdroog.
racerx zegt
@720s: eens, Eos is een van de mooiste stalen cabriodak auto’s.
gczjwj zegt
Bah, lijkt op een VW….
weijs zegt
Land Rover kan in ieder geval claimen dat ze een nieuw segment hebben aangeboord. Echte innovatie.
misterds5 zegt
@weijs: Nissan was ze voor met de Murano. Dat was de eerste.
drdre1 zegt
@misterds5: nee, zie Doug Demuro met z’n item over de 3-deurs Range Rover Evoque cabrio. Die auto was echt onzinnig. Ben benieuwd of VW ‘m wel praktisch heeft gemaakt.
ozzytrk zegt
Ben benieuwd welke autist hem geweldig gaat vinden.
lexis zegt
Net de moderne versie van de Kübelwagen uit 1940. Zijn ze weer iets van plan onze Germaanse vrienden?
karaya zegt
@lexis: De kubelwagen was een stuk eleganter.
El-Loco zegt
Helemaal cool dit. Ik wilde jaren geleden al zo’n Evoque cabrio, kon ik hem maar betalen. Dit wordt vast ook zo’n 45K met een R-Line, optionele navigatie en LED-koplampjes.
dolledries zegt
Ik wacht wel op de Q8 Cabrio
MercMeister zegt
Propeller eronder, en ze hebben hun ‘Schwimmwagen ‘ zurück .
Gulli zegt
Audi: wE sToPpEn MeT dE a3 cAbRiO wAnT hIj VeRkOoPt NiEt GoEd!!1
VW: Hold my T-roc cabrio
sanderp zegt
@Gulli: Het zou mij nu niet verbazen als de a3 cabrio zou worden vervangen door een q2 cabrio
grasvreter zegt
Leuk dat ze de compleet functieloze zwarte vlakken links en rechts op de voor en achterbumper erop gelaten hebben. Zelden zo’n lelijke auto gezien als de T-roc, de cabrio versie is gewoonweg nog lelijker.
sjonniedeluxe zegt
Er is dus een manager geweest die hier mensen op heeft gezet, terwijl die mensen ook aan een ID3 of golf 8 hadden kunnen werken.
cpp1 zegt
Setje verlagingsveren eronder en je hebt gewoon een Golf cabrio. Moet eerlijk zeggen dat die witte met gesloten kap er best redelijk uitziet.
barchettadriver zegt
@cpp1: Dat was ook exact mijn idee. Zo hoog is ie nou ook weer niet. Paar mooie patta’s eronder, H&R setje eronder en gaan met dat ding.
Overigens snap ik het segment wel. Waar zit het geld (ouderen) en wat kopen die (hoge gebakjes met een tik lifestyle). Dit kan best eens een overwachts hitje worden in juist die doelgroep.
pignon zegt
Open rijden is gewoon leuk. Waarom dan niet combineren met een populair autootje? Is niet erg toch? Je hoeft ‘m niet zelf te rijden. De haters mogen gewoon weer in hun eigen aventador oid verder rijden
poes zegt
@pignon: sterk, heel sterk :)
zlover zegt
@pignon: Open rijden is wel leuk, maar ik zou hier persoonlijk echt niet voor gaan…
Dutchdriftking zegt
Oké, en van de Golf 8 komt dan zeker geen cabriolet?
vroaaar zegt
Die witte lijkt wel een rijdende badkuip. Die meegespoten sideskirts helpen naar mijn mening niet om de sportieve versie er echt sportief uit te laten zien, maakt ‘m juist erg lomp.
ghost zegt
Kijkend naar Nederland zullen er maar weinig mensen zij die deze kopen vermoed ik, daarentegen zie ik bijvoorbeeld in Duitsland, maar ook zuidelijker, richting Spanje meer van dit soort wagens (waarbij ik de vergelijk maak met LaRo RR Evoque cabrio). En ja, wat betreft dit soort modellen, je houdt ervan of je houdt er niet van.
pcooperworks zegt
1 april valt vroeg dit jaar
baksteen zegt
Allemaal janken als VW met een normaal model komt, en nu gaan we weer met z’n allen janken omdat VW met iets unieks komt
intimrasiert zegt
SUV is leuk vanwege hogere zit, cabrio is ronduit leuk – de combinatie van die twee is toch aantrekkelijk. Het is een VW dus nog redelijk normaal ontworpen. Deze gaat het goed doen verwacht ik.
carlo zegt
Zeikers hier, ga zelf eerst maar eens wat presteren! Janken mag, wanneer je je voelt aangesproken ☺️
mcshine zegt
Ontzettend gave auto! Ik wil hem best als 2e erbij hebben.
Esprit_de_Flandre zegt
Ach, zal wel bij één generatie blijven…
sizedoesmatter zegt
Top idee, nu nog 4wd en bull bar met extra koplampen en hij zou kunnen concurreren met de oude Vitara cabrio! ?
denniyo zegt
Dames en heren mag ik u voorstellen de nieuwe Volkswagen Golf Cabriolet, lijkt me duidelijk dat dit de spirituele opvolger daarvan wordt!
mwti zegt
Badkuip.