Elektrisch rijden: zo kan het ook!
Zo’n vijftig jaar geleden waren de eisen voor een auto nog helemaal niet zo strict. Sterker nog: in de VS, in strandgebieden, reed zo ongeveer het meest simpele vervoersmiddel rond. De Volkswagen Buggy was gebaseerd op de Beetle, want die was populair en van zichzelf al heel eenvoudig. Maar door een simpele kunststof carrosserie te bouwen, zonder deuren, kwam een vederlicht strandautootje tot stand. Een waar succesnummer.
Tegenwoordig zijn auto’s niet zo simpel meer. En zo ‘eenvoudig leuk’ als de Beetle Buggy zijn ze al lang niet meer. Sinds de elektrische aandrijflijnen zijn auto’s functioneel, maar heel saai. Waarom eigenlijk? Moet Volkswagen gedacht hebben. De Wolfsburgers gaan iets doen aan de eenheidsworst door de elektrische aandrijflijn te combineren met ouderwetse lol.
We deelden eerst al wat vage foto’s van wat de I.D. BUGGY moest worden, nu is het ding helemaal officieel. Of nou ja, het is nog een concept, maar qua design is de auto letterlijk en figuurlijk wat beter belicht. Eigenlijk zoals het originele concept van de Beetle Buggy is de basis het MEB-platform, waar een simpele koets overheen is gegooid. Ook bij de nieuwe buggy zijn er dus geen deuren en geen dak te vinden.
Primeurs vinden we in de I.D. BUGGY met het powerbank-systeem. We kennen powerbanks als een kleine (of grote) extra accu waarmee je je smartphone/tablet/laptop kunt opladen zonder dat er een stopcontact aan te pas komt. Je moet je immers inbeelden dat de buggy je tot in the middle of nowhere brengt, waar je niet altijd een FastNed lader kunt gebruiken. Een enorme 360 kWh grote accu kan ervoor zorgen dat je I.D. BUGGY binnen een halfuur van 0 naar 80% opgeladen kan worden. Overal en altijd. Bovendien geldt dat ook voor de rest van de auto’s op het MEB-platform.
Qua specs geen verrassingen: de buggy krijgt het 62 kWh elektropakket mee waar zo’n 204 pk uitgepeuterd wordt. Een niet misselijke sprinttijd van 0-100 in 7,2 seconden is gaaf, ook de actieradius van 250 km is netjes. De I.D. BUGGY is immers bedoeld om lol te trappen naast de wegen, niet om een hypermile-tour te maken naar Genève.
Daarover gesproken: ook de I.D. BUGGY debuteert op de Zwitserse autoshow. Productieplannen voor de auto zijn ontkend noch bevestigd. Wel wil VW het powerbank-idee vanaf 2020 realiseren, los van of je je I.D. BUGGY ermee kunt opladen. Het werkt immers ook voor de aankomende elektrische modellen van het Duitse merk.
Doe produceren dan!
@ghost: alleen maar protos idd. Neem ze in productie voor een goede prijs! Kunnen we eindelijk aan de elek wagen met ons allen. En de liefhebbers kunnen hun petrol auto in de garage hebben voor de mooie dagen.
@ghost: KOOP DAN!!1!
@awesome: vroegah..had mijn ouweheer zo’n Buggy. Hij sleutelde er zelf aan, had zo’n kek kruluitlaatje eronder en reed er altijd mee wanneer die kon. Op een dag kwam ie terug was de buggy weg, gestolen helaas en nooit meer gezien. Hij zegt hem nog steeds te missen, “mooiste tijden ooit” roept ie dan..dus ja ik zou er zeker eentje kopen als dit er zou komen, lijkt mij wel lachen!
zet die maar in de garage…
en doe vooral het licht uit.
Nogal jaren zeventig…
En daarom helemaal geweldig! Gewoon produceren dit ding.
2.0tsi er in en gaan!!
Geweldig design, hoog knuffelgehalte.
Ik vind hem prachtig, lekker mee naar de zee op zonnige dagen.
“De Wolfsburgers gaan iets doen aan de eenheidsworst”
Het moet niet gekker worden.
We weten allemaal dat hij er niet gaat komen..
Een bereik van 250 kilometer is voor een accu van 62 kWh accupakket toch helemaal niet zo netjes?
@jelmer: Wel met deze aërodynamica en banden
@jelmer: ~0,25 kW per KM als je de volle 62 kWh mag opmaken. Lijkt me idd niet zuinig.
VAG. De concepten prinsesjes van de elektrische autowereld.
Doen ze toch om de zoveel jaar? Ons lekker maken met een niet komend conceot vd oude geliefde bug. Nu elektrisch t zal wel.
Vraag me af hoeveel dit gaat wegen met die accu’s e.d… Als het te zwaar wordt lijkt me er niet zoveel aan…
@720s; Snap de powerbank niet helemaal. Is dat een losse externe accu die je mee kunt nemen en daar de interne accu mee op kunt laden als je zonder prik in de duinen staat? Hoe neem je die dan mee? Had die dan niet ook meteen ín de auto gebouwd kunnen worden voor meer range?
Dat soort vragen..
@gulli: ik snap m ook nog niet helemaal, want VW adverteert inderdaad heftig dat het de ideale oplossing is voor opladen ‘on-the-go’, maar vertelt niks over het transport van het ding. Echt compact is de unit namelijk niet.
Meer info staat hier, mocht je het zelf even willen nalezen (misschien dat ik ergens overheen lees ;)) https://www.volkswagenag.com/en/brands-and-models/group-components/flexible-charging-station.html
@720s: mooie marketingzwets idd weer van VAG. Ze maken goeie sier met ‘mobiele’ oplaadstations (werd volgens mij door jullie in een eerder I.D. gerelateerd bericht ook al eens over, ehh, bericht) maar ze vertellen er dan vervolgens niet bij hoe mobiel die dingen zijn en hoe ze op de plek komen.
Mocht je ze via zonnepanelen of windenergie opladen dan maken ze deel uit van de energierevolutie die de wereld gaat redden. Als ze via bruinkoolcentrales worden opgeladen natuurlijk niet maar daar wordt niet over gerept.
Zo is elektrisch rijden wél cool!
@toyotafortuner: vooral in de winter…
Wat zal de actiradius op mul zand bedragen? Een collega van me rijdt al dertig jaar lang in de zomer met de buggy naar het werk. Benieuwd wat hij er van vindt…
Volgens mij zijn ze niet heel trots op de voorkant