De plastic handschoentjes kunnen weer van zolder worden gehaald, want VW stoft een roemruchte type-aanduiding uit het verleden weer eens af.
Onder de motorkap ligt dan ook een dieselblokje, namelijk een 2.0 TDI met 170 pk. Dat is de niet de oude bekende met pompverstuivertechniek, maar een vernieuwd blok met commonrail technologie. Met 170 pk zet de Golf GTD niet echt nieuwe records qua vermogen, maar de prestaties vallen zeker niet tegen. De sprint naar de 100 legt de Golf GTD in 8,1 seconden af en de topsnelheid ligt op 222 km/u. Natuurlijk wordt dit gecombineerd met een aangenaam verbruik (5,3 liter per 100 km) en een dito CO2 uitstoot (139 gram per kilometer).
Een GTI/ GTD moet ook een lekker dik uiterlijk krijgen en dus heeft VW ook daar behoorlijk wat aandacht aan besteed. Net als zijn benzine drinkende broer, krijgt de GTD een sportonderstel, grotere 17″ lichtmetaal en nog meer GTD frutsels. Vooral van voren wordt de GTD herkenbaar als sportieveling, want dat is overgenomen van de GTI. Ook het interieur is leuker met halfleren sportstoelen, een sportstuurwiel en een donkere “sportieve” hemelbekleding. De nieuweling staat nog niet op de AutoRAI en prijzen zijn ook nog niet bekend.
JP zegt
Benieuwd hoe die 204pk diesel gaat heten….want die komt begin 2010
Bohica zegt
Die gaat heten goed afgekeken van BMW want die leveren allang een 204pk diesel blok
rinze zegt
Hoeveel newtonmeter aan koppel heeft dit blokje dan ?
Onehp zegt
@JP: 204pk @2010? bron aub!
Lotus Omega zegt
haha die badge… als of diesel rijden “cool” nog niet gesproken over een Golf… ( ook zo not-cool) laat staan een Golf diesel rijden “cool”is… een golf is alleen “cool”als GTI of R32
Onehp zegt
@Lotus Omega: ja lach maar, ik vond de originele GTD wel cool :-)
@rinze: zelfde als alle andere modellen die deze motor al hebben? TT, Tiguan, A4 etc.
Arnoud zegt
Dit is in ieder geval een betere naamgeving dan GTI TDI zoals bij de Golf IV.
Voor iedereen die vindt dat je met diesels niet kan racen of sportief rijden: Koop de nieuwste Autovisie. Prachtig artikel over truckracen.
sebastianchubasco zegt
dan kies ik liever een alfa 2.0 200 pk diesel…
JP zegt
@ Onehp; lees maar de nieuwe Autobild…;)
Robbert zegt
@rinze
Ik gok tussen de 400 en 450 Nm koppel. lijkt me een redelijk getal gezien de 170 pk.
matt zegt
Denk wel dat dit een goeie zet is!
Kan alleen niet wennen aan de middenconsole van de golf VI, dat uitpuilend gedoe lijkt erg aziatisch.
OverSoft zegt
@Lotus Omega:
Ja, lach maar, maar een GTItje trek ik er wel dik uit met m’n “lachwekkend” dieseltje…
Beckz zegt
Die halfleren sportstoelen lijken verdacht veel op volledig stoffen sportstoelen…
Dennis zegt
*Gaap* in een Gti hoort geen diesel!
Eric zegt
In België mogen we een fiskaalvriendelijke 163 pk-versieverwachten. Dit brengt de jaarlijkse rijtaks en éénmalige inschrijftaks een pak lager!
PJ zegt
kon ik dit maar leasen ipv mijn 1.9 tdi golfje :)
Nijntje zegt
@Eric:
Hopelijk wel hé, voor een 163pk versie zou je in België 1.239.00€ betalen aan inschrijvingstax, voor een 170pk versie betaal je 2.478,00€ .
Een héél verschil dus.
Hoe je er bij komt dat de rijtaks lager is weet ik wel niet.. Die wordt berekend aan de hand van fiscale pk’s, en die worden op hun beurt gewoon berekend adhv de cilinderinhoud. En die blijft bij de 163/170pk’s net hetzelfde.
C6.R zegt
Ouders van een vriend van me hadden een ouwe GTD, door ons liefkozend Graf Takke Diesel genoemd..
mashell zegt
Mooie wielen. Maar de saaie kleur op de foto’s geeft wel aan op we ze deze auto richten, mensen met een saai beroep en een saaie smaak en om onduidelijke redenen een hoog lease budget.
Ik wil er best 1 maar dan wel in rood en met wat kleur in het interieur. Hey, dat rijmt ;)
thijs zegt
@Dennis: Daarom is het ook een GTD;)
Edje® zegt
Gaaf… mooie bak. Is dat nou die nieuwe 2.0 TDI Commonrail met 2 tegengesteld draaiende balansassen die er in ligt? Want die heb ik horen lopen in een A4 B8, sjesus wat loopt dat blok mooi. Superstil en trillingsvrij… het lijkt wel een benzineblok. We hadden die Audi binnen staan met de deuren dicht. Zelfs de uiltaatgassen ruiken niet meer naar oude BBA bus.
R36 zegt
@Dennis: zou het kunnen dat het daarom een GTD is?
TSI zegt
@arnoud, precies truckracen is vet!!
maar denk eens aan de Seats LEON in de WTCC…….ook diesel. vaak rijden ze de Benzine auto’s er gewoon uit. kijk maar naar de race van afgelopen weekend, in brazilie dacht ik, die Tarquini rijd best door in zijn diesel
b0z4 zegt
van mij had er wel meer pk’s in gemogen 170 pk is niet heel spectaculair meer !
johnny t-jet zegt
ja , ik reed laatst op de beerse bulten en dacht : je zal maar 170 pk en 400 nm hebben …………..
M-lover zegt
170pk en dan de letters GT gebruiken is een slechte keuze , idd.
commonrail? wauw, ze hebben ook iets ontdekt :p
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ C6.R!
Goeie!
En hartstikke waar natuurlijk…
Benzine is voor autoliefhebbers, diesel is voor homo’s
;)
ViperArry zegt
Toch jammer dat VW dit niet op de AutoRai zet, je zou toch zeggen dat er de laatste weken goedkope meters vrij zijn gekomen.
Bas zegt
Het kwijl loopt langs mijn kinnetje.
Mooie specs.
Darahan zegt
Echt retro!
Ok, ik zal het even uitleggen.
Toen ik nog een peuter was, had mn vader ook al een GTD, een Golf 2, met 80 pk ofzoiets..Dat was ook een donkergrijze.. =D
bobo zegt
Dit autootje gaat vast meer dan €35.000 kosten en voor dat geld heb je ook een BMW 120d, die zuiniger, sneller en schoner is en achterwielaandrijving heeft, zoals alle èchte auto’s.
KoFFiE zegt
170pk uit een 2l diesel is ook maar zwak, en met commonrail diesel – die helemaal niet zo ‘nieuw’ is – lopen ze ook jaren achter op al de rest… Moet dat dan echt een sportieve uitvoering voorstellen? De GTI is respectabel qua specs, maar zo’n GTD lach je toch echt weg zeker…
Dennis zegt
stoffen kuipzetels? haha
Tijmen zegt
@ bobo:
Maar dit ziet er enigszins nog aardig uit..
Bob zegt
@bobo .. maar dit is tenminste nog een mooie auto.
Nicolas zegt
170pk, 350Nm, 27.000euro in Duitsland. I’ll take it.
SimonMc zegt
@Onehp: wat rij je dan?
roller79 zegt
ik veronderstel dat dit dezelfde 170pk dieselmotor is als in de audi a3 met 350Nm.
verschil is wel dat mijn nieuwe a3 s-tronic het in 7,6sec doet tov 8,1 in de golf…
Guido zegt
Nou, hier zie ik niks in! 170Pk is niets bijzonders meer. Daarbij is de “gewone” 170pk versie net zo snel neem ik aan. En 8,1 seconden is gewoon niet snel genoeg om jezelf sportief te noemen. bras!
Vinny_93 zegt
**** Diesel.
Ik hou het nog netjes.
johnny t-jet zegt
”En 8,1 seconden is gewoon niet snel genoeg om jezelf sportief te noemen. ”
Weer aankloppen bij ome Dirk.
Onehp zegt
@SimonMc: wat heb ik nu gezegd?
Ok, k rij een 123d met wat lichte ondersteloptimalisatie en héél tevreden. En deze 2.0 TDI 170pk is best een fijne motor, rijdt heel lekker in de A4 in ieder geval… maar ik ben al bediend …
Nicolas zegt
@roller79: 7,6 naar 100? Says who?
Henk zegt
nu pas 170pk? mijn oude 5 cylinder 10V kappa jtd heeft al jaren 180pk en een vracht meer koppel.
BananaFlip zegt
Het supersnelle broertje van de R10!
Nee, dat zal wel niet.
Verder leuk bedacht, maar ik vind ook bij de GTD, net als bij de GTI, dat VW de Golf geen echt sportief imago heeft gegeven.
En dat is ook een stuk moeilijker bij deze generatie dan bij alle vorige generaties.
VW doet wel eventjes een beetje slim door ook een Golf Plus in het gamma te plaatsen zodat alle bejaarden de Plus pakken en de ‘gewone’ Golf laten staan voor eventuele jongere mensen die het imago van de Golf weer een beetje verjongen.
Maar toch, qua design lijkt deze generatie toch ietsje ‘ouder’ ingesteld.
Nu zit daar ook wel weer een voordeel aan, want dit imago zorgt ervoor dat de tupperware-sjonnies er met hun mislukte handjes vanaf blijven.
Dat is bij de vorige generaties helaas maar al te vaak gebeurd…
Enzovoorts, enzovoorts…
johnny t-jet zegt
johnny autos .
roller79 zegt
@Nicholas
says http://www.audi.be :-)
x-es zegt
De oude GTD was cewl om z’n dikke rookpluimen. Dat zal er nu wel af zijn :(
Jammer, een echte GTD moet onmeunig dampen en stinken!
WieAndersDasAuto zegt
De GTD ziet er goed uit. En de uitstoot valt ook mee, dat is juist behoorlijk schoon. De mensen die zeggen dat VW jaren achterloopt, hebben zeker ongelijk…
MMM zegt
hmmmm, 170 pk en 350 Nm
… en dan even naar Ziptuning … minimaal 204 pk met 420 Nm !
maar aangezien de Golf VI Tdi 140 pk al wordt opgeschroeft naar 185 met 400 Nm, zou het me niks verbazen als het richting de 220 pk met 450 Nm gaat.
Dat wordt smullen volgend jaar … (nieuwe leasebak :)
Dennis zegt
Een ongelofelijke saaie auto voor veel te veel geld.
Er zit toch helemaal geen charme aan zo’n ding?
Jaak zegt
Vraagje ?
Heeft de gtd dezelfde blok als de tdi cr want heinz chipt deze tot 180 pk en een koppel van 370Nm ?
Greetz
SjonnieKroket zegt
De nieuwe Golf GTD nog meer vermogen, nog meer rook!
SjonnieKroket zegt
@ Das Auto
Nou ja ze lopen nou ook niet bepaald voor op gebied van smeuïge diesels..
Rob zegt
Heb afgelopen zaterdag een GTD gekocht en mijn GTI (vorige model) ingeruild. Waanzinnige auto!
HenkHekje zegt
@rob,
Hahahah dan heb je je flink laten afzetten, veel betalen en een rammelkist met een opgevoerde trekkermotor ervoor weer krijgen.
marco zegt
Voor alle afgunstige mensen die VW maar niks vinden.
VW maakt de betere diesels dag BMW, VW heeft de beste motor dit jaar (overigens)niks afgekeken.
VW maakte al diesels voordat BMW dat deed.
Het mooie is dat ze ook nog echt zuinig zijn dat is pas vorspung durch technic.
SjonnieKroket zegt
dat vw toevallig een innovatief motortje op de markt zet, zegt nog niks over de kwaliteit. Bmw/citroen en peugeot hadden ook een award 2008 motor van het jaar. de beste diesels? Toen de dieseltjes van vw nog maar 135kmpu gingen en nagelden als een ouwe trekker(wat ze overigens nog steeds doen), ging de citroen cx 2:5td 12 al vrolijk over 200 gingen. Psa is de grootste en de beste
alessiosa zegt
Besten
Ik heb een Golf GTD van 1991 de mk2 59kw met sport interieur en intercooler .
silde weten wat die nog waard is lichte beginnende roestvorming sommige panelen. nergens rot
remmen moeten hersteld worden, motor is goed 257 000 km.
en hoeveel golf 2 GTD’s er gemaakt zijn?
alessiosa zegt
zou nooit een nieuwe VW GTD kopen al ben ik liefhebber van golf 2; er zijn nu betere merken met betere motoren en veel betere betouwbaarheid en originaliteit