Alles voor het grotere goed.
We schrijven hier niet buitengewoon veel over Lotus. Dat is eigenlijk best zonde, maar ook niet meer dan logisch. De Britten brengen namelijk de ene na de andere upgrade uit, zonder écht te innoveren. Dat was wel eens anders, toen Colin Chapman nog aan het roer stond van zijn merk. Sinds zijn ongelukkige dood lijkt het bedrijf lang niet meer zo koersvast en vastberaden te zijn als het ooit was.
De verkopen van het merk reflecteren dit maar al te goed. Om het tij te keren moet er iets veranderen. Nu de Britten zich onder de vleugel van Geely bevinden, lijkt het bedrijf er niet aan te ontkomen dat hun filosofie enige aanpassingen te verduren zal krijgen.
Geely, dat zich eveneens bezighoudt met Volvo, Polestar en Lynk&Co, ziet dan ook een voor de hand liggende optie aan de horizon: een SUV. Het gaat wezenlijk tegen alles in waarvoor het bedrijf staat, maar echt iets om zich voor te schamen is het al lang niet meer. Naast Lamborghini en Bentley zijn er nog een reeks anderen die hun plannen of al gerealiseerd hebben, of nog aan het uitwerken zijn.
Helemaal nieuw zijn de plannen voor een Lotus SUV overigens niet. Afgelopen jaar kwamen er al schetsen naar buiten waaruit bleek dat de Britten hard bezig zijn om zichzelf boven water te houden, en een plekje in het luxe-segment willen opeisen. De geruchten leven echter weer op na een interview met de CEO van het bedrijf, die tegenover Automotive News Europe het een en ander uit de doeken doet.
Op de vraag waar Geely hen precies naartoe wil sturen, geeft hij duidelijk antwoord:
“Lotus is a benchmark for handling, aerodynamics and lightweight. I’m fairly sure with the Geely parts bin at our disposal, we can design a Lotus crossover that has unique lightweight features, aerodynamics and handling that befits the Lotus brand.”
Dat is in ieder geval goed nieuws. Of nou ja, in theorie, want de uitvoering zal moeten laten blijken in hoeverre dit daadwerkelijk gaat lukken. Desondanks is het fijn dat Geely hen de vrijheid geeft om zichzelf beter te positioneren in de markt, zonder al teveel in de weg te zitten. Jean-Marc Gales, de CEO, geeft daarnaast aan dat Lotus Engineering zelf ook heel wat te bieden heeft. Lotus, dat zelf enorm inzet op aluminium sportwagens, is echter niet bang om te wijken van hun natuurlijke aard als het gaat om het produceren van een SUV.
Bonded aluminum for sports cars is a great thing, and for the coming years we will certainly stick with that technology because we are masters at it. On other segments we can have steel, aluminum, composites or even carbon fiber. The future’s wide open.
De SUV’s die Lotus op het oog heeft, zullen er in verschillende soorten en maten komen. Precies, dus mogelijk ook zo’n vermaledijde crossover. Hoewel er meer auto’s op de planning staan, zegt het niet met een hele reeks auto’s naar een beurs te komen. De focus ligt dan ook echt op het produceren van één auto die moet imponeren, in plaats van vijf middelmatige aut’s in verschillende segmenten. EV’s of hybride auto’s worden niet uitgesloten.
Tenslotte zal Lotus, als Brits bedrijf, de gevolgen van de Brexit niet kunnen ontwijken. Desondanks vreest het niet voor de toekomst. Hoewel alles ongetwijfeld een stuk duurder zal worden, liggen er vast oplossingen in het verschiet.
E34M5Touring zegt
De man zegt het zelf al. Een Geely parts bin special. Snap wel dat het nodig is voor overleving maar het zal dus weinig met Lotus te maken hebben.
dijan zegt
Waarom niet? Porsche is het ook gelukt!
MaartenD zegt
@dijan: gelukt?
dijan zegt
@maarten020: Macan en Cayenne worden best goed verkocht.
MaartenD zegt
@dijan: qua verkopen wel. Maar toen je zei gelukt dacht ik meer aan hoe die wanstaltige dingen er uit zien
davelepeef zegt
@maarten020: stiekem vind ik de Maan erg mooi. Alleen het SUV concept stuit me tegen de borst. Als ze nou een fatsoenlijk model onder de Panamera zetten, met dezelfde lijnen als de Macan, beetje Ghibli klasse, lijkt me dat een prima auto voor mij. Voor over 25 jaar… Als ie betaalbaar wordt…
baardmijt zegt
@davelepeef: Ben ook dol op de maan. Staat tegenover dat ik absoluut geen ochtendmens ben.
davelepeef zegt
@baardmijt: hihi…
MaartenD zegt
@davelepeef: eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de Macan ook best oké vind, alleen de Cayenne…..jak
baardmijt zegt
Het zal allemaal vast heel nodig zijn en de weg vrijmaken voor toekomstige leuke Loti. Maar ik kan echt alleen maar droevig het hof schudden bij de gedachte aan een Lotus Elyenne. Brrrr…
tenaci zegt
@baardmijt: het bekt wel lekker. Prima verzonnen
baardmijt zegt
@tenaci: Hof? Was een typfoutje… ?
milanomt zegt
Lotus SUV, onder de 1000KG, een kleine 250PK of meer erin gelepeld. Geen opties buiten een radio en airco.
Ik voel er wel wat voor!
mashell zegt
@milanomt: een beetje zoals een flink getunde Suzuki Jimny dus.
porker zegt
@milanomt: in order to gain speed add lightness. Ben benieuwd….
BaRa zegt
@porker: in order to gain ground clearance, add wheel diameter. Because SUV, nietwaar?
rikus zegt
De sportwagens zijn nou niet bijzonder populair. Waarom zou de SUV het wél worden?
berlinetta zegt
Ik ben vooral benieuwd naar de kwaliteit, ergonomie en de afwerking van het interieur. Dit moet een auto voor dagelijks gebruik worden en dan moet dit wel allemaal dik in orde zijn, zeker gezien de hevige concurrentie. En met alleen een strak sturende SUV komen ze er niet. Dat bieden Porsche, Alfa, BMW en Jaguar immers ook wel.
notsobig zegt
@berlinetta: Strak sturende SUV’s bestaan niet!
Dutchdriftking zegt
Als dit een nieuwe Elise oplevert, prima.
robert110 zegt
Op zich zou een terrein waardig wagentje volgens de filosofie “simplify then add lightness” wel welkom zijn.
Maar het zal wel een SUV van het niveau kut zijn, zoals de meeste SUV’s
rs18011 zegt
Eerlijk gezegd raak ik nu wel uitgekeken op al die SUV’s
viezefreddyw zegt
Zo’n drie jaar terug schreven jullie ook over dat Lotus dit zou gaan doen. Ik ben erg benieuwd waarmee ze dan gaan komen. Ja, Porsche is als sportwagenfabrikant het ook gelukt. Maar Porsche heeft altijd comfortabele sportwagens gebouwd. Het past in mijn ogen dan al sneller in hun straatje. Lotus bouwt natuurlijk alleen maar lichtgewicht tracktoys. Ik ben benieuwd hoe ze het gaan aanpakken.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Porsche heeft uiteraard wel een heel concern achter zich staan en dat heeft Lotus nu ook. In de tekst staat ook al dat Geely voor onderdelen kan zorgen. Wellicht dat ze ook een kijkje mogen nemen bij Volvo.
banaan7 zegt
Geen problemen mee. Als ze hierdoor hun sportgebakjes kunnen blijven bouwen vind ik het goed!
dirkv zegt
Zou Lotus dan een SUV bouwen op het Volvo platform?
raceface zegt
@dirkv: zou best nog eens wat kunnen worden op het xc40 platform. Dan blijft het gewicht misschien nog binnen de perken. Als ze een formaatje xc60/90 gaan bouwen zie ik het niet echt zitten. Een lotus van die grootte is dan ook geen lotus meer.
zwannes zegt
Het is dus echt blue monday…
tenaci zegt
Ach ja, Porsche trok ook al de conclusie dat die so called puristen te weinig van hun sportwagens kochten om overeind te blijven. Dan moet je wat. Zonder Cayenne en Macan geen 911 meer.
Ik ben benieuwd hoe Lotus dit binnen hun filosofie op zal pakken. Een lekker licht SUV-tje als concurrent van kekke bakkies als je Juke en C-HR zou best wat volumes kunnen draaien.
Als dat dan een nieuwe Elise en Esprit op kan leveren, be my guest!
2wheeler zegt
Lotus en Polestar een licht gewicht SUV, waarom niet. Nu is het er nog niet.
davelepeef zegt
Het is sowieso al een wonder dat het merk nog op z’n poten staat…
moveyourmind zegt
Zal blij zijn als die SUV hype voorbij is…
Hoewel het altijd nog minder verschrikkelijk is als de MPV mode aan het begin van deze eeuw. Toen moest iedereen ineens een busje hebben en werd het straatbeeld overspoeld met gedrochten als de als een zacht ei vormgegeven Citroën Picasso, de zaaddodende Mazda Demio en de braakneigingen werkende Daihatsu Move…
koekwaus zegt
Ik snap dat gezeur niet wanneer een sportwagenfabrikant SUV’s gaan bouwen. Het is niet dat je de sportwagens minder gaat zien, het lijkt me niet dat mensen die in de markt zijn voor een sportwagen, in plaats daarvan ineens een SUV aanschaffen omdat het merk die ook maakt.
notsobig zegt
RIP Lotus…
choi zegt
Dat wordt een 850 kg SUV ?