En we zeggen oldtimer met een reden. Want dit is er echt een…
Er zijn van die momenten dat je je ineens stokoud voelt. En voor ondergetekende is dit er zo een. Een moment dat je een oldtimer gaat behandelen die in je herinnering pas een paar jaartjes op de markt is. Maar dat is dus niet zo. Deze oldtimer komt uit 1988.
En er is een reden dat ik zowel het jaartal 1988 als het woord oldtimer in 1 zin gebruikt. De overheid heeft namelijk in haar Prinsjesdagplannen ook een artikeltje gewijd aan het fenomeen oldtimer. En dan vooral in combinatie met de mrb..
Dit is de vetste oldtimer van Marktplaats
In de miljoenennota stond namelijk het volgende:
In de mrb geldt voor voertuigen die 40 jaar en ouder zijn een vrijstelling. Met deze maatregel wordt de oldtimersvrijstelling voor auto’s vanaf 40 jaar niet afgeschaft, maar met ingang van 1 januari 2028 versoberd tot voertuigen die tot 1988 zijn gebouwd.
Ging het vroeger dus om auto’s van 40 jaar en ouder, vanaf 2028 geldt de regeling alleen nog voor auto’s die tot 1988 zijn gebouwd. In 2038 geldt de mrb-vrijstelling dus alleen nog voor auto’s van minimaal 50 jaar oud, snapt u?
Daarom dachten wij, we gaan eens op zoek naar de allervetste oldtimer van Marktplaats. En wat blijkt? Die hebben we gevonden. Geheel subjectief en helemaal persoonlijk, maar dit is de vetste oldtimer van Marktplaats
Schitterende Peugeot 205 CTi
Het gaat hier namelijk om deze witte Peugeot 205 CTi 1.6. Volgens velen is dat de motor die je moet hebben in plaats van de 1.9, want lichter en daarmee speelser. Of dat ook geldt in combinatie met de open koets weet ik niet, maar we hebben het er maar mee te doen.
Er is al het nodige verspijkerd aan deze oldtimer, maar er moet ook zeker nog wel wat gebeuren. Zo heeft hij een gereviseerde cilinderkop, inclusief nieuwe nokkenas en waterpomp. Maar aan de andere kant moet het dak wel binnenkort worden vervangen.
Al met al een heerlijke oldtimer met 117.000 kilometer op de teller die je vanaf 2028 wegenbelastingvrij kunt blijven rijden. En dat alles voor het schappelijke bedrag van €11,500.
Kom maar op met die nieuwe regeling!!
griffendahl zegt
Er is vast ook wel een GTI te vinden van 1988 ipv een CTI. Los van het cabriodak is een eigenlijk CTI helaas niet een GTI cabrio. En hoe gek ik ook nog steeds ben van de 205 GTI, is een 205 gewoon niet een heel mooie cabrio…
vincentbaan zegt
Absoluut een hele leuke auto. Maar ik heb zo’n donkerblauw vermoeden dat ik heus een vettere auto kan vinden met bouwjaar 1988. Maar ja, er werd al vermeld dat het puur objectief dus daar kan ik dan geen letter tegenin brengen.
alloallo zegt
Subjectief
moveyourmind zegt
Zonder meer een leuke oldtimer, maar de cabrio mist nou net één van de mooiste details van de 205; de fraaie daklijn met bijzonder mooie en herkenbare c-stijl met de geniaal gevonden boven elkaar geplaatste zwarte plastic sierstrips.
Mooi dat een paar stukjes goedkoop plastic zo’n effect kunnen hebben. Net als dat rode tapijt, wat niet veel meer gekost zal hebben als het tapijt in de gewone versies, maar het interieur van de GTi’s en de Cti’s gelijk naar een veel hoger plan tilden.
saxoke zegt
Het donkergroene tapijt met de donkergroene tint in de stoelen was mooier als het rode ( =smaak)
DeWitteCondor zegt
Altijd een zwak gehad voor zo’n 205. Cabrio hoeft van mij niet, maar ik vind het gewoon een geinig wagentje. Net als de eerste generatie fiat panda overigens.
mp014 zegt
In die tijd mijn absolute droom auto! Toen ik eindelijk het geld had kocht ik een VW golf cabrio 🤔
doublechevron65 zegt
Waarvan je spijt hebt als haren op je tanden…
Roskampies zegt
Oef een vriend van me had een zwarte 1.9CTI.
Veel avonturen mee beleefd. In tegenstelling tot anderen hier vind ik het wel een van de leukste cabrios van die tijd. Zeker die 1.9 cti! Maar kan ook door de jeugd herinneringen komen :)
mashell zegt
Of het de vetste oldtimer is dat kun je bediscussiëren, maar het is zeker een leuk gedachten experiment en de aanleiding ervan is erg creatief. Zelfs uit politieke ellende kan dus nog iets leuks voortkomen.
tjorque zegt
Ik heb een keertje met zo’n CTi gereden.
Een 1.9. Een leuk gooi en smijt bakje en de eigenaar had het moeilijk met de snelheden waarmee ik hem om rotondes heen en door bochten knalde 😅.
Inderdaad een heel begerenswaardige oldtimer…
kniesoor zegt
Deze cabrio heeft een bekend probleem : het is goed zichtbaar, dat-ie als dichte oto ontworpen is. En er daarna ‘het dak afgezaagd is’. Met als duidelijkste indicator de foeilelijke rolbeugel. Die moet voorkomen, dat de oto na het eerste de beste ritje over slecht wegdek in een wokkel is veranderd. Kortom : doe mij maar een dichte. En dan de 1,9 zonder kat (dus 130 peekaa). Heb er zo één gehad en dat was een groot feest om mee te rijden.
O plaat zegt
Toch één zaak dat we in België beter geregeld hebben. Vanaf 30j kan een auto ingeschreven worden als oldtimer, hier rijden voertuigen uit 1993 al rond op O plaat.
oranje123456789 zegt
1987 GTI VW Cabrio (mk1) blauw leder; altijd boven dit. yup, ze bestaan nog. Hehe.
Hupke zegt
Dus maw. de e39 m5 en de r230 sl55 amg worden nooit oldtimers in Nederland?
dondeboer zegt
In het citaat staat ’tot 1988′, niet ’tot en met’. Zit er dus dik in dat deze fraaie cabrio nooit een oldtimer wordt.
mynameisjeroen zegt
Ik had een groene 1.9 CTi.
Vol leer, elektrisch dak, alles erop en eraan.
Technisch niet heel erg goed en de koets was een beetje slap, maar wel veel karakter. Ik zou er best weer een willen hebben.
Robert zegt
Niemand die zich druk maakt over de ware aanleiding van dit artikel?
Jammer dat er weer zo’n ‘bevriezingsregeling’ komt. Dat houdt dus in dat auto’s van bouwjaren tot 1989 flink in prijs gaan stijgen en dan 1989 en jonger straks geen drol meer waard zijn. als je geluk hebt kunt je e.e.a. misschien nog omkatten, maar menig jaren negentig pareltje (denk: E39, 156, W124, WRX/STI, enz.) zal roemloos de vergetelheid (schrootpers) in gaan.
Auto’s behoren óók tot ons industriële erfgoed. Jammer dat sommige milieuridders dat maar niet schijnen te snappen.
e1000bmw zegt
Je vergeet de E34. Die is volgens mij ook vanaf ‘89 tot ‘95/‘96 (touring)
e1000bmw zegt
*ziet prijzen van opknap-G-bodies en 944-Jes ineens hard de lucht in gaan…
En de E30 en E28 worden dus nog waardevoller…
mc96 zegt
Mooie auto. Maar als het een 1.6 is, kloppen die wielen dan wel. Dit waren volgens mij de velgen van de 1.9. Of was dat bij de cabrio versie anders? Ik kan me nog herinneren dat ik als tiener de eerste (rode) 205 Gti zag staan bij de Peugeot dealer 😀😭