En waarom we nou juist naar de BMW E91 op zoek gingen, lees je over een uurtje in het volgende artikel op Autoblog.
Het is en blijft een heerlijke auto, de BMW E9x serie. Volgens velen de laatste BMW die ook standaard reed zoals een BMW zou moeten. Niet zo soft als een Audi, niet zo comfortabel als een Mercedes, maar gewoon sportief zoals een BMW moest zijn.
En sommigen van die modellenreeks kunnen een trucje. Maar daarover lees je over een uurtje meer in het volgende artikel. Maar het trucje is zo handig, dat wel besloten op zoek te gaan naar het specifieke model dat dit trucje heeft; de E91. De Touring dus.
Wat vinden wij de vetste E91 van Marktplaats?
Smaak is persoonlijk, dat weten we allemaal. Zo lopen er hier lieden rond die het liefst een witte hebben met bruin interieur, BBS-velgen eronder en een dikke getunede diesel erin. Niet verkeerd
Aan de andere kant zijn er hier mensen die het liefst een zwarte E91 hebben. Ik ken er zelf bijvoorbeeld eentje ontzettend goed, doch dit terzijde. Die ook gek is op diesel, maar een lekkere 6-in-lijn benzine ook wel kan waarderen. Dus we hebben een ontzettend gemiddelde genomen. Namelijk onderstaande.
Het is ook de duurste E91 die we konden vinden
Inderdaad, een schitterende zwarte E91 335i. Da’s dus de Touring met een 306 pk sterke 3.0 6-pitter onder de kap en daarmee loopt hij niet zo hard als de witte van @willeme, maar 250 per uur is nog steeds aardig rap hoor. Zeker in een al iets oudere auto, wat de E91 natuurlijk al is.
Het exemplaar waar we het over hebben is overigens echt BOMVOL. En dan bedoelen we niet BOMVOL zoals de dealer roept, maar gewoon echt. Want naast vrijwel alle fabrieksopties, zit er nog wat extra spul op. Jij wilde een lijstje? Jij krijgt een lijstje.
Opties:
· Spraakbediening
· Alarm
· Elektrische buitenspiegels
· Climate control
· Mistlampen
· Radio
· ABS
· Airbags
· Bekleding leder
· Boordcomputer
· Centrale vergrendeling
· Airconditioning
· Panoramadak
· Open dak
· Elektrische ramen
· Electronic Stability Program (ESP)
· Lichtmetalen velgen
· Metallic lak
· Navigatiesysteem
· Parkeersensor
· Sportstoelen
· TrekhaakApple CarPlay
En dan heeft ie nog extra spulletjes, kijk maar.
Camera
Glass coating Flon 4000
Data display in airvent, altijd zichtbarer waardes van de motor
Led remlichten, mistlichten (origineel Bmw)
Alcantara M performance Pook & handrem
Bearlock versnellingsbak slot
Apple carplay
· Audio-navigatie full map
· Audio installatie premium harman & Kardon
· Binnenspiegel automatisch dimmend
· Dakrails
· Elektrische ramen voor en achter
· Elektrisch glazen panorama-dak
· koplampreiniging
· Lederen bekleding
· Lichtmetalen BMW performance velgen 19”
· Azuritschwarz
· M Sportpakket
· Schakelmogelijkheid aan stuurwiel
· Spraakbediening
· Stuurwiel multifunctioneel
· Trekhaak afneembaar
Is dat genoeg voor je?
Als je denkt, nou, dat zijn wel lekker veel opties op zo’n mooie zwarte BMW E91 335i, dan kunnen we je een bezoekje aan Marktplaats aanraden, waar de particuliere verkoper hem op heeft gezet. Maar eerst wat algemene data betreffende de auto.
Het is een faceliftmodel uit 2012, heeft 180.000 kilometer op de klok en heeft een Nederlands kenteken dat past met de leeftijd van de auto. Inderdaad, hij is hier origineel geleverd. Je krijgt er van alles bij, waarvan de onderhoudsgeschiedenis misschien wel de belangrijkste is. Alleen de prijs nog. Hij kost 21.500 euro. Veel geld, maar je krijgt er wel wat voor terug!!
Dat spannende trucje waar we het al over hadden dus onder meer.
AudiRS zegt
Hele fraaie sleeper!
Jammer van dat interieur. Keihard olifantenplastic dashboard.
Dat doet Audi toch beter…
En de prijs. Ai ai
janboel zegt
Niet echt een sleeper (voor zover je daar, van een 3serie, over kan spreken) met alle M opsmuk en dubbele eindpijpen..
AudiRS zegt
Jawel… de meeste 3 series zijn suffe 316i.
Dubbele pijp klopt. Maar geen badges enz. En een station. Kenner kan het idee hebben dat het om een 335i gaat.
3246cm252kw zegt
Een Audi heeft zo’n ziek unisex interieur hahaha maar voor een model dat uit 2004 stamt ziet het er toch keurig uit al zeg ik het zelf…
maldini zegt
Lelijk is ie niet, wel overpriced.
Bomvol is ie al helemaal niet, geen headup, adaptive cc ect.
mikespek zegt
Headup was er nog niet voor de e9x is pas model later gekomen
ouwedibbes83 zegt
De omschrijving kan wel wat verbeterd worden, veel herhaling en volgens mij noemt ie z’n cruise control niet eens.
Even t chassisnummer door zo’n BMW tool halen en je ziet veel duidelijker wat er echt op de optielijst is aangevinkt en wat bij dit model tot de standaarduitrusting hoort.
Qua prijs vind ik t heel stevig, je haalt een 535i uit 2012 met minder km’s voor een paar duizend meer, die nog beter in de opties zit.
Fraaie velgen, staan m erg goed!
440igc zegt
Adaptive cc is nooit geleverd is de e9x
vpowert zegt
Toch wel! Dat je ’t bijna nooit ziet wil niet zeggen dat het niet leverbaar was ;-) Autoweek had een tijdje geleden nog een occassiontest met een E90 325i die adaptieve cruise control had. https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/bmw-325i-2008-vs-lexus-is-250-2008-occasion-dubbeltest/
canon4ever zegt
Deze 335i LCI is bijna 7 jaar geleden 3 jaar lang mijn vorige wagen in de sedan uitvoering geweest. Ik snap wel dat het nu de trend is om de verkoopprijs van de 2ehandsjes hoog te houden, lekker veel winst pakken. Maar 21500 euro met 180k km voor 2 generaties terug is gewoon overdreven hoog. 17000 euro zou meer op zijn plaats zijn. De kleur Azuritschwarz en de carbonzwart vind ik persoonlijk niet mooi in het echt. Gewoon de blacksapphire is de mooiste echte zwart op een bimmer naar mijn mening.
volvoturbo zegt
Of Jet Black. Het zwartste zwart ;)
ward1994 zegt
Gave auto, maar ik mis de standkachel, de Individual Audio en de Active Cruise Control. Veel opties, maar niet écht bomvol.
rulefollower zegt
Dat mag wel zo zijn, maar welke auto heeft er nu een apple carplay trekhaak?
bobje zegt
Ik moet zeggen dat alle bovengenoemde opties ook gewoon op mijn VW Golf Plus zitten, behalve…… de Apple CarPlay Trekhaak. Gelukkig heb ik een Android telefoon 🤔
Richmond zegt
Afa
440igc zegt
Harman kardon js bij bme het duurste audio systeem en adaptive cruise control bestond toen nog niet🤷♂️
ward1994 zegt
Ik heb een e93 uit 2010 en er zit toch echt Individual audio en adaptive cc op. Staat ook op de optie lijst. Het was toch echt mogelijk!
Overigens is dat helemaal niet waar, want bmw levert in de duurdere modellen optioneel ook
Bijvoorbeeld bowers en wilkins
mikespek zegt
Staan een paar leukere e91 op zijn alleen geen bmw’s staan onder Alpina, daar heb je voor bijna dezelfde prijs een Alpina b3 biturbo
Dutchdriftking zegt
@mikespek: Geen gek idee, net wat smaakvoller, en vaak ook vol uitgerust.
jippie zegt
Blijft mooi spul. Met Trekhaak van Apple CarPlay en injectoren die net(?) zijn vervangen lijkt het best een redelijk goede deal.
hogelandman zegt
Mooie auto met veel te hoge vraagprijs.
1000bochten zegt
Ben benieuwd naar het trucje :-)
larini zegt
Zou dat hok nog niet voor de helft van de prijs willen.
Benny_Weisz zegt
Mooi exemplaar, dat zeker! Ik vind de kleur combinatie bijzonder fraai. Maar echt boomvol??
Mijn E93 330d uit 2007 heeft ook Adaptive CruiseControl én af fabriek standverwarming.
joki zegt
Daar haal je dus makkelijk 80 kg uit, in Belgie inschrijven als lichte vracht. onderstel updaten uitwegen en uitlijnen, tune ( van leuk tot knettergek is mogelijk), sper erin en dan heb je de “vetste” die ook nog goed een bocht om kan…
Trekhaak en panoramadak eruit, vooral doodzonde van dat panoramadak, het voegt gewicht toe, verhoogt het zwaartepunt en is onderhoudsgevoelig.
mashell zegt
Panaramadak zorgt voor licht wat het krappe interieur net iets ruimer doet aanvoelen en zorgt bij open rijden voor wat wind door je haar. In zo’n auto hoort gewoon een panorama dak. Het is immers veel meer een gezinswagen (het is notabene een station!) dan een sportwagen.
willeme zegt
@mashell: nee, dat is niet corrct. Panoramadak is zo 40 kilogram extra. Alsof je met een dakkoffer rondrijdt, zegt maar ;-). Daarbij zorgt het niet voor ruimte, maar haalt het 3 centimeter ruimte weg. Als je iets langer bent, kun je niet meer rechtop zitten om dat dat glazen dak verzonken ligt. Daarbij lekt het dak nogal en zorgt het voor de nodige storingen. @joki heeft dus gelijk ;-). Oh, en de E91 een gezinsauto noemen mag alleen als de kinderen geen benen hebben. De E91 is een Shooting Brake met twee extra deuren, het ding is echt klein en krap ;-)
rnej zegt
Heb zelf een pre-LCI e91 m-sport en een paar opties moet je echt hebben bij deze auto. Sommige opties wil je echt niet.
De sportstoelen zijn onontbeerlijk.
Het idrive systeem… Niet bepaald.
Het zijn fijn sturende autos en zo’n 335i is heel makkelijk voorbij de 400 pk te tunen
Wel een puntje; een m-sport die niet le mans blauw is , is gewoon een gemiste kans….
FiXeR zegt
Mee eens. Ik vind persoonlijk dat ik de mooiste E91 heb… ;-)
https://www.autoblog.nl/spot/2022/06/bmw-e91-335i-touring-2
monsieurleloure zegt
Bomvol, een japanner in dat segment uit die tijd had 90% van de genoemde zaken gewoon standaard, haha.
Ben benieuwd wat er qua euro’s bij gevinkt is van de optielijst, denk dat je in tranen uitbarst (-;
isleofman zegt
Heb je een voorbeeld? Niet om te bashen. Ben oprecht geïnteresseerd aan welke auto’s je denkt.
bischero zegt
Ik vermoed Lexus?
3246cm252kw zegt
Toch is mijn E91 330d voller 😁
drtim zegt
Ben ik nou de enige die de wielen een maatje te groot vind?
440igc zegt
180 000km is echt te veel voor die prijs
geecee zegt
Dat ding is ook al door aardig wat eigenaren afgetrapt
https://finnik.nl/kenteken/39szf2#historie
petroldrinker zegt
Wat is hier zo vet aan dan? Is gewoon een standaard 335i van ruim 10jaar oud en sws leaseauto geweest als je de kleurencombo en optiew zit, tis geen M ofzo, tis gewoon een 13 int dozijn 3 serie…
willeme zegt
Een standaard E91 met 180 op de klok voor 21.500. Die opties zijn allemaal verouderd en/of overbodig. Sportstoelen en Xenon zijn top, maar veel dingen heb je ook niet nodig. Ik zou daar zelf niet voor betalen. Ze zijn er niet veel meer, maar 21.500 is gekkenwerk. Dan komt een Alpina D3 (zoals al gemeld door @mikespek en @dutchdriftking) of een 335i F31 ook in de beurt.
Overigens: 21.5 is weliswaar gekkenwerk, maar wel gewoon marktconform. Dit is een originele Nederlandse auto met documentatie. In Duitsland ben je hetzelfde kwijt en dan is het een import.
Overigens zou ik zoeken naar een 2008-2010 335i, die hebben de N54 motor. Ook zou ik een kaal exemplaar zoeken met minder kilometers. Dat scheelt een slok op de borrel qua prijs. Ook zou ook een ander onderstel monteren (Bilstein B12 of KW schroefset is fijner dan M Sport onderstel). Die 19 inch wielen kunnen nogal snel scheuren, dus zou ik een setje BBS’ers op zoeken.
dree16v zegt
180k gelopen, 21,5k, doei
boddieh zegt
Wel echt fors aan de prijs dit. M’n LCI touring voor 13k weggedaan met 216k op de teller. Koopje voor de liefhebber die hem op de kop getikt heeft. N54, 394pk, handbak, motor kurk, maar dan ook kurkdroog en complete voor ophanging zo’n beetje vervangen. Injectoren nog niet gedaan want waren nog goed en verder was de Bilstein B16 set op en moest vervangen worden. Dan is 21.5k wel flink in mijn optiek.
Sjoerd zegt
Ik wacht nog tot 2023 op dat spannende trucje, daarna ga ik verder met mijn leven..