Deze meneer krijgt het tweede zitje bij Formule 1-team Williams volgend jaar.
Williams a.k.a. de hekkensluiters a.k.a. dat team dat heel vroeger zeer competitief was, heeft bekendgemaakt wie volgend jaar het stoeltje Robert Kubica gaat krijgen. Het leek zo mooi allemaal. Na jaren afwezig te zijn in de autosport naar aanleiding van een ongeluk in de rallysport wist Kubica een stoeltje te bemachtigen bij Williams.
Het was uiteindelijk een flop van jewelste. De Poolse coureur reed steevast achteraan en de resultaten van Williams zijn dit jaar nu niet bepaald om over naar huis te schrijven. En dan drukken we ons nog zacht uit. Kubica verdwijnt van het F1-toneel en vandaag heeft Williams bekendgemaakt wie het stoeltje van de Pool gaat overnemen.
De eer is aan de 24-jarige Nicholas Latifi. Deze Canadese coureur is momenteel actief in de Formule 2 en staat tweede in het kampioenschap, achter F2-kampioen Nederlander Nyck de Vries. Van bijna helemaal vooraan rijden in de F2 zal Latifi in 2020 moeten wennen aan achteraan rijden in de F1.
Latifi is de tweede rijder bij Williams, naast teamgenoot George Russell. De keuze voor de coureur is niet zo vreemd: hij is al reserverijder bij het Formule 1-team. Daarmee is de auto van Williams geen geheim voor de Canadees. Latifi heeft dit F1-seizoen al zes vrije trainingen gereden in de F1-auto van Williams.
I am thrilled to be stepping up as Race Driver for 2020. I have thoroughly enjoyed working with the team this year, supporting them with the development of the car, and assisting wherever I can trackside and at the factory. I look forward to the journey ahead with the team, and I am excited to make my Formula 1 debut at the Australian Grand Prix in 2020. – Nicholas Latifi
janmetdelangeachternaam zegt
Dat zal wel wennen zijn om ineens zo langzaam over een circuit te rijden
reactief zegt
En hoeveel knaken neemt hij mee? Genoeg om de stal draaiend te houden bij Williams?
Alex_79 zegt
@reactief: iig veel, zijn familie is bijna tien keer zo rijk als Papa Stroll. Wat heet, nog genoeg centen over, want Papa Latifi heeft een aandeel in Mclaren sinds eind vorig jaar meen ik. Het enige andere verschil tussen Stroll en Latifi is dat Papa Stroll zijn zoon de F3-titel heeft gekocht, terwijl Papa Latifi hem wel kansen heeft bezorgd bij raceteams, maar voor de rest moest de zoon het zelf doen.
FB_100001036415374 zegt
@alex_79: Lawrence Stroll heeft een vermogen van $2.6 miljard en staat volgens Forbes op de 18e plaats van de rijkste canadezen. Michael Latifi zie ik niet op de lijst staan en is ook nergens terug te vinden op Forbes. 10x zo rijk denk ik dus niet.
reactief zegt
@brent_decat: De moeder van Latifi schijnt te behoren tot de Saputo familie, en die zijn zo’n 11 miljard waard. Het eigen bedrijf van vader Latifi doet het ook behoorlijk.
FB_100001036415374 zegt
@reactief: Ah dat is me even voorbij gegaan. Excuses
n0zem zegt
@reactief: ik heb ook een rijk iemand in de familie, ben ik nu ook rijk? Volgens mijn accountant niet.
reactief zegt
@n0zem: Dan heb jij het slecht geregeld. Maar Louisa de Carvalho is ook niet toevallig de rijkste Nederlander. Schijnt nogal handig te zijn met bedrijven voor de erfbelasting om dat goed te regelen met kinderen ;)
Dutchdriftking zegt
Laten we hopen dat het team de weg naar boven weer gaat vinden. Laat die twee knuppels van Haas maar achteraan rijden.
Robert zegt
@dutchdriftking: dan graag eerder nog Racing Point. Alhoewel ik Perez nog wel redelijk hoog heb zitten, is dit team ook echt niet meer dan veldvulling. En een peperdure hobby van de familie Stroll.
Dutchdriftking zegt
@rrrobert: Zeker waar. Maar hoe grote pannenkoek Stroll ook is, hij rijdt nog altijd beter dan dat stokbrood en de kamikaze van Haas….
Robert zegt
@dutchdriftking: in dat opzicht heb je gelijk, het is mij een raadsel waarom die twee weer zijn herbevestigd binnen dat team.
Datzelfde gevoel heb ik trouwens ook nog steeds bij Giovinazzi bij Alfa Romeo, ook al presteerde hij de tweede seizoenshelft beter dan vóór de zomerstop.
gregorius zegt
@dutchdriftking: Frankrijk belde. Ze willen graag dat je hem een raclette of koekkoeksklok noemt. Hij is net zoveel Frans als Max Belg is; al rijdt ie onder een Franse vlag.
alassad zegt
Interessant genoeg is het hiermee de tweede Canadees die (mede) door geld van papa de formule 1 inkomt. Zijn vader heeft, naast vele andere zaken, een 10% aandeel in McLaren.
mashell zegt
@alassad: dat klinkt heel negatief. Terwijl Jaques Villeneuve wel wereldkampioen werd. Het is misschien nu een beetje een zeurpiet maar het was een verdomd god coureur en een kleurrijke gast.
volvonerdy70 zegt
@mashell: hij bedoelde Stroll lijkt mij?
alassad zegt
@volvonerdy70: indeed! Niet eens aan Villeneuve gedacht! Alhoewel dat ook wel zou kunnen- die heeft natuurlijk het geluk gehad dat Williams een superdominante auto had in 96-97
Edge zegt
Een rijdende chicane die wordt vervangen door een rijkere rijdende chicane, niks meer niks minder.
sjonniedeluxe zegt
Hij lijkt eerder 44 dan 24 op die foto
gertjan2012 zegt
Lekker ff geld verbranden. Jaartje kansloos achteraan rijden en eind van het jaar bonnetje van enkele miljoenen aftikken. Goed bezig man!
topcom zegt
Iets meer journalistieke verdieping en achtergrond over het hoe en waarom hij het stoeltje krijgt (€€€) volgt nog hopelijk…
flyerbunch zegt
Het zat er aan te komen want het draait allemaal om geld bij Williams. Ergens logisch nu dat ze onderaan bengelen. Michael Latifi had zo de hele toko kunnen overnemen. Eerder dit jaar nam hij een aandeel van 10% in de McLaren group, maar Zak Brown ontkende dat dit gelinkt was aan een toekomstig zitje. Als Williams niet lukt volgend jaar is er later mss nog McLaren? Hopelijk kunnen ze opnieuw aansluiting vinden. Only time will tell..
bernoulli zegt
Ere wie ere toekomt. In het artikel staat over Williams “dat team dat heel vroeger zeer competitief was”. Dat is niet terecht. De afgelopen 2 seizoenen was het brandhou, maar tot en met 2017 reden ze bijna altijd in de punten en hadden ze elk seizoen we een of meerdere keren een podiumplek.
2014 en 2015, 3e in WK
2016 en 2017, 5e in WK.
Het lijkt wel lang geleden, maar is het niet.
Zie ze alleen niet zo snel meer terugkomen helaas.
berlinetta zegt
Ik kan me echt maar moeilijk voorstellen dat dit nou je droom is, in de slechtste auto van het veld achteraan hobbelen in de F1. Ik had dan een raceklasse gekozen waar je ook nog eens een keertje een kans maakt om te winnen. Of ik ging hoeren neuken en coke snuiven. Allebei leuker dan bij Williams rijden.
maferick74 zegt
@berlinetta: op de bank zitten bij barcelona als derde keeper lijkt me ook niks (tenzij ik lekker n beetje kan ballen met vrienden en daarvoor 3 miljoen op mijn rekening geschreven krijg) probeer het toch maar voor te stel lken, hij zal vast niet gedwongen worden om mee te rijden….
bernoulli zegt
@berlinetta: z’n droom zal het niet zijn, maar hij kan nu wel ervaring opdoen in de F1. Alonso is er ook niet slechtet van geworden bij Minardi. En Ricciardo ook niet bij HRT.
gregorius zegt
@bernoulli: zij hadden talent.
Edge zegt
@berlinetta: Waarom niet voor je kans in de Formule 1 gaan? Ik verwacht geen wonderen van hem, maar wie weet ligt een F1 auto hem wel super goed en kan hij George Russell met enige regelmaat verslaan. Op basis van zijn huidige prestaties zijn andere teams totaal niet geïnteresseerd in hem, maar als hij enigszins in de buurt van Russell kan komen zou hem dat in combinatie met zijn vele sponsormiljoenen tot een zeer interessante tweede rijder kunnen maken voor een team als Haas of Sauber. En baat het niet, schaadt het niet. Latifi is 24. Die kan straks nog 20 jaar in de Formule E, DTM of LM-GTE meedoen meedoen om de overwinningen of zijn neus poederen op de billen van een dame van plezier.
supertjeduc zegt
Ze hebben de beste motor achter in liggen
Als ze meer geld krijgen en ze kunnen een beetje redelijke auto bouwen kunnen ze best weer mee komen
gregorius zegt
Geld koopt alles.
Nu een jaartje meekloten. Reizen, wennen, lol hebben en leren.
Als de papa na een half jaar denkt dat zn zoon er iets van kan; koopt ie meer bij McLaren en rijdt zn zoon daar verder. Het is natuurlijk logisch dat McLaren zich op dit moment niet kan verantwoorden aan de fans en de andere sponsoren om een paydriver rookie in 1 van de 2 auto’s te zetten.
Als Norris volgend jaar nog wat stappen zet; is ie in 2021 weg. Dan kan zoonlief instappen in een nieuwe auto. Als die nieuwe 2021-auto niet werkt, is het de schuld van de autobouwers!