Williams maakt bekend wie het stokje van teambaas (voorlopig) gaat overnemen.
Vorige maand kwam er een einde aan een tijdperk. Het team van Williams is namelijk niet langer van Williams. De Amerikaanse investeringsmaatschappij Dorilton Capital is nu de eigenaar van het team. Dit betekent niet meteen dat alles gaat veranderen, maar dat er één ding ging veranderen was al snel duidelijk: Claire Williams moest het veld ruimen.
En inderdaad: vorige week werd officieel het vertrek van Claire aangekondigd. De enerverende Italiaanse GP was zodoende de laatste die Claire meemaakte als teambaas. Ondanks het feit dat de rollen in deze race bijna omgekeerd waren, kon Williams hier niet van profiteren. Een plaatsje in de top tien zou een leuk afscheidscadeautje zijn geweest, maar het mocht niet zo zijn.
Claire is dus uitgezwaaid, maar komend weekend staat de volgende GP alweer op de kalender. Williams moet dus een nieuwe teambaas paraat hebben. Het team maakt vandaag middels een persbericht bekend wie deze taak op zich gaat nemen: Simon Roberts. Hij trad eerder dit jaar bij het team aan als Manging Director.
Roberts kan bogen op de nodige ervaring. Hij begon zijn carrière in de Formule 1 bij McLaren in 2003, waar hij de rol van Operations Director en General Manager vervulde. Na een korte stint bij Force India maakte hij weer een comeback bij McLaren. Nu heeft hij het dus zelfs tot teambaas geschopt. Teambaas van Williams zijn is misschien niet de meest dankbare taak, maar toch.
Uiteraard is dit slechts een tijdelijke benoeming. Op termijn zal er een definitieve vervanger voor Claire Williams aangewezen worden. Wie dat gaat zijn en wanneer hij/zij gaat aantreden is nog niet bekend. Als iemand nog goede suggesties heeft kun je die mailen naar [email protected]. Of gewoon hier in de reacties zetten.
AstonMartinDriver zegt
TSJA nu nog resultaten, als die belangrijk zijn voor de nieuwe eigenaren…
sanderz28 zegt
Ik zou jack plooij graag voor willen stellen.
eirmakk zegt
@sanderz28: ben ook benieuwd of hij zijn praatjes waar kan maken.
jeaup zegt
Suzie Wolff zou me niks verbazen. Heeft de nodige ervaring en ze heeft via Toto sinds juni weer aandelen in Williams.
Edge zegt
Suzie is ook aandeelhouder en teambaas van Venturi Formule E. Ik verwacht niet dat ze die baan kan combineren.
berlinetta zegt
Ik dacht altijd dat teambaas zijn betekent dat je op een krukje zit en naar een scherm kijkt tijdens de race. Misschien kan ze nu naar twee schermen kijken.
KiraLight zegt
Flavio Briatore
Koek zegt
@KiraLight: plus 1
Koek zegt
@KiraLight: maar Flavio verdient beter. Zou ook raar zijn eerst zo ongeveer de grootste tegenstander van Williams in het Benneton tijdperk.
bernoulli zegt
Formeel spreek je over de vervanger van Frank. Claire was in functie altijd deputy (plaatsvervangend) team principal.
Edge zegt
Was natuurlijk te verwachten dat Roberts het ging worden. Dorilton Capital geeft aan dat zij na overnames het liefst blijven werken met mensen uit de bestaande managementstructuur, dus in dat opzicht is Roberts de ideale kandidaat. Het is ook iemand met -zoals het artikel al zegt- een flinke bak ervaring, maar ook iemand die pas sinds mei bij Williams betrokken is en dus niet al te emotioneel zal zijn als het aankomt op het nemen van beslissingen.
mustang750supersnake zegt
@Edge: en precies zo iemand heb je dan nodig…n frisse wind die niet angstig is om oude garde eruit te bonjouren…
Dutchdriftking zegt
@Edge: Klinkt plausibel. Nu maar hopen dat ze weer wat omhoog kunnen klimmen.
pomoek zegt
Het is jammer, maar logisch. Williams, Frank, is te eigenwijs voor de moderne F1. Ik weet het niet zeker voor 2020, maar in 2019 was Williams het enige team dat met een niet carbon versnellingsbak reed. MB bood ze er een aan maar Williams bleef vasthouden aan een zelfgemaakt aluminium exemplaar.
En uiteraard deed het geldgebrek ze de das om. Ik vermoed dat dit ook de reden is waarom Paddy Lowe zo op zijn plaat is gegaan bij Williams. Die kwam bij MB vandaan en dacht het tij bij Williams wel te kunnen keren. Gezien zijn indrukwekkende CV was dat niet onrealistisch. Maar ik denk dat Lowe de professionaliteit bij Williams had overschat. Het lukte het team niet om aan de hoge eisen die Lowe stelde te voldoen. De FW 41 en 42 waren daardoor slechte auto’s en Lowe vloog de laan uit. Hopelijk lukt het Williams om in 2022 weer een meer competitieve auto te bouwen!
SvenskaAeroplanAB zegt
Nigel Mansell, op voorwaarde dat hij z’n snor laat staan…
blackeye zegt
Jan Peter Balkenende lijkt me wel geschikt. Houdt van auto’s, is goed op alles met 4 wielen, vooral skateboards en was de baas van land. Dan kan de F1 alleen maar meevallen.
pomoek zegt
https://images.app.goo.gl/Refwk4FqDaXxZaNh6
Nemus zegt
Heeft Victor Muller geen tijd over? Die kan prima bijna ter ziele gegane bedrijven in leven houden. Misschien kan hij er zelfs het Saab fabrieksteam van maken ?
bernoulli zegt
Tom Coronel. Die weet het beter dan iedereen. En als hij een keer niet kan, dan komt zijn broer.