Iemand zin in een spelletje Zoek De Verschillen met het huidige model? Net op tijd voor het zomerse weer brengt Audi ons de gefacelifte TT. Denk aan LED-verlichting, een vernieuwde 2.0 TFSI en een update voor het interieur.
De voorbumper is lichtelijk gewijzigd: grotere openingen om lucht door te laten en chromen randjes om de mistlampen. Op de ruim bemeten singelframe grill pronkt nu iets van zwarte hoogglanslak. Geheel in Audi-traditie heeft de nieuwe TT ook LEDjes in de koplampen meegekregen. De achterbumper heeft een update op de diffuser gekregen, die nog steeds plaats biedt aan twee uitlaatpijpjes.
Binnenin is er gestrooid met aluminium en nieuwe kleuren (nougat bruin, titanium grijs of granaat rood). Onder de motorkap heeft het oude tweeliter blokje plaats moeten maken voor een 211 pk sterke 2.0 TFSI die wel al kennen uit de Golf GTI en de A4/A5. Goed voor een top van 245 km/h en een sprintje naar de honderd kan in 6,1 seconden. Kies je voor Quattro-aandrijving en een S-Tronic vak dan duurt diezelfde sprint 5,6 tellen. Voor zowel de Coupé als de Roadster blijft de 1.8 TFSI-motor (160 pk’s) en de 2.0 TDI (170 pk) leverbaar.
Echt hard vlammen gaat natuurlijk nog steeds het best met de topmodellen: de Audi TTS & RS. In de TTS perst de 2.0 TFSI er dankzij een grotere turbo ook nu weer 272 pk uit. Naar de 100 km/h sprinten kan i.c.m. S-Tronic in 5,2 seconden gebeuren. De turbogeblazen vijfcilinder uit de TT RS levert een ongewijzigde 340 pk. Goed voor een 0-naar-100 tijd van 4,2 seconden. Ze verwachten ‘m in juli te kunnen leveren.
Janneman zegt
Met de veranderingen vind ik ‘m nog steeds mooi! En nu kan ie er ook weer een tijdje mee door.
-edit: check!-
Dennis zegt
Sorry, maar dit ding was al lelijk, is nu nog lelijk en zal in de toekomst ook lelijk blijven.
Spykerracing zegt
Volgens het linkje in de post (over de TT-S) had de oude variant ook al 272 pk en ging de sprint icm. met een S-tronic bak al in 5,0 seconde terwijl die zelfde motor met dezelfde bak er nu 5,2 seconde over doet? Geef mij de oude maar :P
lambo4all zegt
wat is aan veranderd? nieuwe uitlaatjes?
Emiel62 zegt
-edit: check!-
Rossi zegt
Schitterende wagen, toch wel de te kloppen roadster op dit moment (Z4, SLK, MX5 etc)
laulau zegt
Nou ik zie verschillen niet hoor.
Mr. X. zegt
die TTRS is echt wel bloedsnel zeg! snelste auto voor dat geld denk ik…
RobertJ zegt
Ik vind het een mooie auto, maar zou liever een gelijkgemotoriseerde A5 hebben. Wanneer proppen ze die 5 cilinder nou eens in een RS3 oid? :)
ardonjr zegt
Interieur van de wagen is echt wel stukken beter dan de huidige.
En de mensen die de verschillen niet zien vraag ik nog even netjes om de slaap uit de ogen te wrijven.
LEDjes jongens.. LEDjes.. :P
Jochempie zegt
De TTS was niet mooi en is minder mooi geworden. De gewone TT is erg fraai om te zien.
alfa mannetje zegt
Ik mag hopen dat het onderstuur spook nu echt eens is verdwenen…..
Joerek zegt
Nou, ik rij deze TT, maar de verschillen zijn er praktisch niet. Verchroomde mistlampen… dat is niet echt de moeite. Standaard LED’s in alle TT’s doet een beetje afbreuk aan de TTS.
Dat de nieuwe 2.0 met 211 pk, S-Tronic en Quattro in de 5.6 naar de 100 gaat en de TTS met 272 dat in 5.2 doet verbaasd me. Praktisch geen verschil en dan te bedenken dat deze 211 PK blok makkelijk naar de 290 is te blazen met chip + Milltek uitlaat.
York zegt
Kerstboomtijd is voorbij. Weg met die lampen!
Mark zegt
De ultieme kappersauto. Als kerel wil je toch niet in zo’n hondehok gezien worden?
Gay car of the century.
Jimmy zegt
@Mark:
Is dat niet de 206CC?
Roel zegt
@Mark
Ik heb vernomen dat jij anaal genomen bent door een goldenretriever, klopt dat?
Joerek zegt
@Mark
Je moet vinden wat je wilt… maar de nieuwe Coupe heeft niets met kappersauto te maken. Misschien het eerste model en de cabrio versies.
Bisazza zegt
Weinig veranderingen en @Mark heb je nou 3 populistische zinnen nodig om 1 punt te maken? beetje kinderachtig
TT RS 0-100: 4.2 ???? netjes! Zijn er vergelijkbare alternatieven voor enigszins dezelfde investering?
majinstar zegt
waarom een facelift. dat ding is net op de markt ?
Dimglor zegt
Wow zoveel verandering zeg…. (ironie alom…)
Wel ziet ie er iets sportiever uit.. En die ledjes doen mij denken aan de huidige tt-s modellen…
Joerek zegt
Hij is sinds September 2006 op de markt. Het is voor veel modellen wel gebruikelijk elke 4 jaar een facelift of nieuw model uit te brengen hoor.
Jokkebrok zegt
Mwoa, de TT kan mij niet echt overtuigen…
Cantago zegt
Ik zie niet veel verschillen, alleen ik vind de voorkant niet zo mooi meer?
Joske zegt
Geeuw! De TT was al één van de lelijkste vrouwenauto’s van het moment (want geef toe als je zoiets koopt dan ben je een vrouw of een kerel die heel slecht bezig is).
Vette vernieuwingen trouwens Audi: die kerstboomverlichting is echt vernieuwend… Toen Audi dat voor de eerste keer gebruikte dacht ik dat ze overgenomen waren door Chinezen…
Het was bagger, het is bagger, en het zal altijd bagger blijven!
Falco zegt
Ik geloof er niks van dat de nieuwe TT-RS in 4,2 seconden naar de honderd zou gaan. Bij mijn weten doet de huidige het in 4,6. Bij dit soort acceleratietijden moet er wel heel veel verbeterd zijn wil je er 4tiende van afschrapen.
Zonder vermogensstijging bijna ondenkbaar…
Jochempie zegt
Eens met Falco, dat kan niet zomaar even veel harder gaan. Een ACS1 met 377 pk doet ook niet veel beter dan 4,5 seconde en die heeft vééél meer koppel.
Ferdinand1 zegt
Hier nog een leuk filmpje voor de TT-RS fans:
http://www.youtube.com/watch?v=PH1PatalLk4
Harold zegt
Tja. gewoon weer een audietje met nieuwe kerstverlichting.
Is wel een nette wagen.
jzaero zegt
Tada
Rick dos zegt
@jzaero:
Ah! Dank u! Ik zie het verschil al. Andere kentekenplaten! Toch?
Mr. Dj M. zegt
Gewoon de optionele S-line bumper erop gemonteerd en de koplampen van de TT-RS, die had de LED’s al….
Achter zouden er nog andere refelctoren in de achterlichten zijn geplaatst, maar ik zie ze niet!
Jongens lekker inspiratievol :| en eigenlijk nog jammer ook dat de kenmerkende drie luchtgaatjes onder de single frame grille zijn verdwenen!
QuattroBoy zegt
@iedereen die wat te zeiken heeft over de Audi TT
Ik vraag me af in welke auto’s jullie rijden…
6er Reihe zegt
facelift of asslift…..het blijft een gay kar
Exotic zegt
Wat zeiken jullie nou allemaal over de veranderingen, het heet niet voor niets een ‘facelift’. Als het gepresenteerd zou worden als een ‘compleet nieuw model’ dan hadden de meeste van jullie gelijk.
persoonlijk vind ik de veranderingen ook minimaal, maar ik vind dat niet op een negatieve manier. De TT was altijd al een vreemde eend geweest. Mar mensen geef toe, het is nog steeds een pareltje in de wereld van grijze sedan’s en SUV’s.
Mark zegt
@QuattroBoy:
Ik rij een Porsche 993 Turbo…
QuattroBoy zegt
@Mark
…tuuuuuurlijk! En ik ben de schipper van De Bonte Koe!
Exotic zegt
Is het weer tijd dat we stoer gaan doen met onze auto’s ?
Ik rijd een Gazelle fiets .
Mark zegt
@Quattroboy:
Waarom kan ik niet in zo’n auto rijden? Leg uit…
Joerek zegt
@Quattroboy:
Ik rij in de TT TDI… en ik ben er trots op :)
kowalsk zegt
‘Iemand zin in een spelletje…’ Zo’n irritante manier om een artikel te openen. Zeker als het nergens op slaat…
QuattroBoy zegt
@Mark
Op Internet rijdt iedereen in een Lambo, Aston Martin of Ferrari. Dus idd. jij mag ook in een Porsche rijden. http://adwords.trapautoshop.nl/?page=view-image&frame=no&img=9631
Zo eentje?
1'er Reihe zegt
@QuattroBoy: ik rijd een BMW 1-serie.
ot: het is ledjes wat de klok slaat bij Audi, wat ik afgezaagd, ontzettend sjonnie, en veel te opzichtig vind voor de ‘klasse’ die Audi zo graag zou willen hebben, maar in mijn ogen gewoon niet heeft. Je moet immers niet willen opvallen met onnodig felle lampjes, als je stijl probeert uit te stralen.
Deze facelift vind ik totaal nutteloos. Sorry jongens, maar ik zie het verschil niet. Ondanks het onderstuur vind ik dat ze een uitstekende job hebben gedaan met de TT RS, dat is een hartstikke leuk sportwagentje geworden. Maar kijk ik naar het uiterlijk dan vind ik de achterwiel aangedreven Z4 (zeker vergeleken hierbij, en zie ook de rijtest van Wouter) een absolute beauty en daardoor met afstand de betere keus. En ja dat is gewoon alleen maar mijn mening hoor, dus Audi-fanboys, hold your horses! :D
tt zegt
ik blijf wel tevreden van men oranje TTS.. en daar blijf ik bij.. als hetero man kan ik alleen maar besluiten dat smaken verschillen, en de uitspraak “gaycar” eenvoudig neer te pennen is.. is bij deze wagen al zo afgezaagd als Balkenende vergelijken met harry potter… tijd om volwassen te worden kindjes…
En de facelift.. is inderdaad normaal dat om de paar jaar enkele details aangepakt worden. zorgt ervoor dat mensen toch nog een nieuwe kopen en niet naar een 2dehands gaan grijpen. Het geeft de automerken ook de kans enkele verbeteringen aan te brengen rekening houdend met de reacties van ( potentiele )kopers..
Mark zegt
@ QuattroBoy:
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Leg uit waarom ik niet zo’n auto bezit.
Jij hebt het geroepen dus jij weet het blijkbaar.
Maar goed net zoals veel Audi ‘petjes’ rijders. Grote bek en niks presteren.
Pieter-Jan zegt
JIJ noemt het een facelift, en dan klaag je dat het geen facelift is, terwijl JIJ hebt besloten dat het een facelift is.
En als ze het wel hadden gedaan, dan had je geklaagd dat ze een oude wagen verkopen alsof het een nieuwe is.
@Mark
Een wagen kopen om mannelijk te lijken is gayer dan een penis is uw reet. De 4WD (faux AWD) op de 993 Turbo is ook tamelijk gay. Niet meer dan een safety feature voor rijke mensen zonder ballen. En sommige puristen zullen het klapdak van de Z4 ook gay vinden. Turns out, were all gay.
Mart zegt
Hey kijk, kerstverlichting in de koplampen!
mb man zegt
Mooie subtiele facelift
Denis zegt
@ Pieter Jan:
Ik vind een 993 Turbo toch heel wat minder Gay dan een Audi TT;)
QuattroBoy zegt
@Mark
Jij wil maar al te graag laten zien dat je de grootste hebt, of niet? Nou, ga je gang…S.V.P. het kenteken van je Porsche met, als ’t kan, wat foto’s erbij. Your move!
QuattroBoy zegt
@Mark
…oh, en uiteraard wel hier posten, waar iedereen kan genieten van je bolide, toch?
Greg zegt
Saai saai saaai.
Futloos interieur, saaie lijnen van het exterieur. De TT is echt de droogste Audi ooit. De lelijke spiegels zijn ook na de facelift gebleven. Peugeot (RC-Z) en Nissan (370Z) laten zien dat je met zulke contouren wel spannende auto’s op de markt kan zetten.
Maak mij maar weer wakker als er wat spannenders te beleven valt.
BananaFlip zegt
Ik zie niet in wat de vernieuwingen voor meerwaarde bieden. Misschien wordt ie ietsje goedkoper, dat zou wel leuk zijn.
Dennis zegt
@ QuattroBoy:
Wil jij dat ook niet laten zien met je naam dat jij de grootste hebt?
Iedereen rijdt wat hij/zij mooi vindt. Maar hoop dat je ook wel kritiek kan verdragen. En ja, Audi is mijn merk ook totaal niet. Voor mij is het ook maar een VW die iets beter in elkaar gezet is.
En de TT vind ik een afschuwelijk ontwerp net zoals ik dat ook vind van de A2 en de R8. Maar goed dat smaken verschillen anders was het ook zo saai op de weg.
QuattroBoy zegt
@Dennis
Nee hoor want ik heb helemaal niks geroepen over wat voor auto ik rij (gaat ook niet gebeuren)en idd. iedereen mag van mij rijden wat hij/zij mooi vindt. Ben al zeer blij dat niet iedereen Audi geweldig vindt. Die Porsche 993 Turbo van Mark daarentegen vind ik helemaal tegek! Jammer alleen dat ik nog geen foto’s van heb gezien. Ik vraag me af hoe dat komt….
Autoliefhebber zegt
Jongens nog aan toe wat een geouwehoer.
Ontopic: minimale veranderingen inderdaad, maar dat was ook niet echt nodig, want het is tenslotten een tijdloze schoonheid. ;)
1'er Reihe zegt
@Autoliefhebber: alles is perceptie, dat blijkt weer duidelijk uit jouw reactie ;)
Autoliefhebber zegt
@1′er Reihe: Wat bedoel je?
QuattroBoy zegt
@Mark
Over grote bek en niks presteren gesproken, ik zit nog steeds te wachten op foto’s van die Porsche van je…