Het Tsjechische stadsrakkertje is lichtjes opgefrist.
Meest in het oog springend is het strakgetrokken snoetje, waardoor de Citigo wat ons betreft behoorlijk veel lijkt op de eerste generatie Toyota Prius. Kan ook aan ons liggen, of aan de after lunch dip. Grille en motorkap zijn lichtjes bijgepunt, evenals de voorbumper en de mistpitten.
Ook het interieur kan er weer even tegenaan met een dashboard dat in de duurdere versies met twee kleuren wordt aangekleed. Ook werden instrumentarium en middenconsole opnieuw ingedeeld. Het motorenaanbod bestaat uit twee driecilinders: een 1.0 MPI met 75 pk en een 60 pk sterke diesel. Ook levert Skoda desgewenst een 1.0 G-TEC met 68 pk die op aardgas loopt.
janmetdelangeachternaam zegt
Dan toch liever die paar 100eu meer betalen, iets luxer en betere restwaarde (die up/citigo/mii rijden trouwens wel erg lekker voor zijn klein karretje)
janmetdelangeachternaam zegt
@janmetdelangeachternaam: voor de vw up*
futse zegt
@janmetdelangeachternaam: meer betalen, voor meer restwaarde. Dan financier je zelf je meerwaarde dus.
fiestacruizer zegt
@futse: Tenzij het verschil in restwaarde tussen een Up! En CityGo groter is dan die €100.
Up! /CityGo/Mii is toch [b]een van de fijnste en meest volwassen A klassers. [/b]Jammer wel dat ze redelijk duur zijn in de opties. Maar ik heb er laatst ‘connected’ Up! Gereden vlak na een nieuwe Koreaanse Karl en zie je toch dat de Up mijlenver vooruit loopt op de concurrentie en dat ze bij de Karl bezuinigd hebben op de verkeerde zaken.
Verder mooi dat ook Skoda de CityGo weer strakgetrokken heeft. Mooi is nog steeds niet geworden, maar dat compenseert hij met strak weggedrag en prima binnenruimte.
knapzuur zegt
@fiestacruizer: waar heb je die wijsheid vandaan, meest volwassen? Ik kan uit ervaring spreken voor in ieder geval een paar honderd kilometer in een Up!, Picanto en Panda en ik vond de Up! het minste van de 3, de Picanto en Panda zijn alle twee heel sterk, Picanto rijd iets fijner, Panda voelt véél ruimer. Het zijn in vergelijking met jaren ’90 B-segmenters inderdaad hele volwassen fijne auto’s maar in het huidige A-segment vind ik de VAG drieling de minste. De oudere C1/Aygo/107 waren nóg iets minder als je het mij vraagt en de nieuwe zouden veel beter moeten zijn maar daar heb ik geen ervaring mee.
Jochempie zegt
Ik vind die punten in de motorkap wel leuk staan. Verder is de Citigo het lelijke zusje uit de drieling.
karhengst zegt
@Jochempie: Scheelt dat het eeneiige drielingen zijn, hebben ze in ieder geval mekaar nog.
granlusso zegt
Ik vind die driedeurs toch een heel stuk vlotter ogen! Zag een tijdje geleden een blauwe vijfdeurs Citigo met lichte bekleding en spaakwielen. Zag er nog best klassiek uit! Ik vind ze wel wat hebben. Het is weliswaar saai, maar ze zijn praktisch, goedkoop, guitig en daarmee voor veel mensen erg interessantz
smulders zegt
Jammer dat dit segment steeds luxer en daarmee duurder wordt. Een paar jaar terug kocht je een A -segment auto voor onder de €10.000. Citigo begint nu bij €11.690. Aygo bij €11.295. Procentueel gezien een hoop meer.
Zou leuk zijn als de luxe iets omlaag gaat (raamslingers, geen toerenteller, geen airco, geen centrale deurvergrendeling, geen stuurbekrachtiging, geen ESC/TC, geen stop/start, plastic bumpers, geen bandenspanning controle, geen DRL). Gewoon een simpele boodschappenauto voor de vrouw.
Mijn 107 heeft geen van deze luxe en die is prima om dagelijks een kwartier naar mijn werk te rijden. Gekocht met 7000km op de teller voor slechts €5900. Zou dat graag weer doen, nu de 100.000km in zicht komt.
granlusso zegt
@smulders: Geen stuurbekrachtiging is wel heel extreem. Overigens heeft een 108 die standaard, alleen bij de C1 ontbrak standaard de stuurbekrachtiging ;)
smulders zegt
@granlusso: Op < 800kg en en 155 breed rubber heb je geen stuurbekrachtiging nodig.
Zit in de Peugeot 107 overigens standaard, heb je gelijk in. Remasistent pas van 2012 en toen werd stabiliteitsregeling ook een optie. Overigens leverbaar vanaf €8990 toen, dus 20% duurder geworden. Krijg je ook meer voor maar het is fijn als je daar voor kunt kiezen.
granlusso zegt
@granlusso: 108 moet 107 zijn natuurlijk
reistje zegt
@smulders: Geen toerenteller is graf irritant en bespaard maar 3 cent. Ik denk dat veel mensen zouden afknappen op geen stuurbekrachtiging.
Dingen als elektrische rammen skippen zie ik dan nog wel voor mij, zeker als ze de Citigo daarmee wat goedkoper kunnen maken. In plaats van 3 varianten die het zelfde zijn…
victornator95 zegt
@reistje: hoe vaak kijk je nou echt op je toerenteller? Ik denk dat alle kleine beetjes zeker helpen. Stuurbekrachtiging is trouwens wel lekker om te hebben bij het in/uitparkeren
E34M5Touring zegt
Zou toch leuk zijn als er toch een TSI versie komt. 125-150pk oid. Mooi speelgoed! Leuk als Abarth/Twingo RS concurrent.
Jochempie zegt
@e34m5touring: Ja, die kans is 0. De Up! GTI krijgt 110-120 pk en die Citigo zal daar nooit aan mogen voorbij gaan van moedertje VW.
E34M5Touring zegt
@jochempie: Doelde meer op het feit dat ze allemaal zo’n variant krijgen. Dat er een UP GTI komt wist ik niet.
Jochempie zegt
@e34m5touring: Ik had hier een link naar een rijimpressie geplaatst, maar linken naar de concurrent mag kennelijk niet.
nautique206 zegt
60pk diesel??
postzegel zegt
@nautique206: DIESEL!? THIS MUST BE A TYPO!
papa zegt
@nautique206: ik was ook verbaasd, zou die ook in de up komen?
karhengst zegt
@nautique206: wanneer je dusdanige kilometers rijdt dat een diesel zin heeft, dan neem je toch zeker wel iets wat je meer comfort en veiligheid biedt dan deze zelfkastijding op wielen?
nautique206 zegt
@karhengst: volgens mij heeft VAG helemaal geen 60pk diesel in het assortiment..Moet natuurlijk 60 pk benzine zijn, meest verkochte motor in de VAG drieling
karhengst zegt
@nautique206: Misschien nog een paar overgebleven SDI achter in het magazijn gevonden?
JagID3Merc zegt
Prima auto. De drieling is te krijgen met de MPI als 60 of 75pk en sinds kort ook met de 1.0 tsi met 90pk. Daarnaast is er nog een versie op aardgas.
Als je de basis wil is dat nog steeds te krijgen. De meest kale versie heeft raamslingers, geen airco, geen centrale vergrendeling etc. Dagrijverlichting zit er standaard op vanwege Europese regelgeving.
volvo480gtt zegt
@citroen4life: dagrijverlichting is niet standaard op een nieuwe KIA Picanto… denk niet dat het verplicht is.
JagID3Merc zegt
@volvo480gtt: https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/autoverlichting-en-autoruiten/soorten-autoverlichting
Dagrijverlichting is sinds 2011 verplicht op nieuwe auto’s door Europese regelgeving.
volvo480gtt zegt
@citroen4life: bijzonder… nou vooral bijzonder dat de KIA Picanto nu in de showroom staat zonder DRL…
JagID3Merc zegt
@volvo480gtt: Waarschijnlijk heeft de Picanto de Europese typegoedkeuring gekregen voor het ingaan van deze regeling. De Picanto is in 2011 in productie gegaan, dus waarschijnlijk al in 2010 goedgekeurd.
kara zegt
in dit A- segment zou ik voor de Peugeot 108 Gt-line met 92pk gaan.
ziet er beter uit, fijne auto en je krijgt wat meer voor je geld.
Dutchdriftking zegt
Atmosferische diesel? De 1.0 TSI uit de Up! Komt ook niet?
pinut187 zegt
Geil ding
fastforward zegt
Erg fijne wagentjes. Ruimte genoeg, goede bouwkwaliteit en wegligging. Er kan zelfs net een kinderwagen achterin.
Volvo940polar zegt
Leuke velgen??
Volvo940polar zegt
@volvo940polar: ‘??’ Is hartjesogen emoticon haha
kliko zegt
Dat witte dashboard en andere plastic rommel. Getver!
Verder een jaartje een Up! gereden. Echt een prima bakkie. (Ik had de 60pk-versie)
0-50 ben je best een sprintkoning bij het stoplicht. Daarna is het afgelopen met de pret.
Auto ligt ook behoorlijk goed op de weg en is fijn om snelweg km’s mee te rijden. Stoelen kunnen wel wat beter…
Nu met de 1.0TSI, tunen naar de 120 pk ofzo (Heeft de Golf ook met dit blok, dus waarom niet?) dan is het best knallen denk ik! Mooi bommetje waar je iedereen mee zoek rijd.
nopetrolnofun zegt
@kliko: iedereen mee zoek rijdt? Misschien alleen de spaardieseltjes en wat verdwaalde golfjes.
kliko zegt
@nopetrolnofun: Ik denk dat jij onderschat hoe licht deze auto is en wat 100+ pk’s met zo’n klein bakkie doen. Daar hoeft echt geen 300pk in te zitten om plezier mee te hebben hoor…
john4545 zegt
Geen neus.
mrrallycross zegt
Dikke up!
Calimero zegt
Het zal wel aan mij liggen maar ik vind een 5 deurs auto in dit segment nog steeds geforceerd over komen.
Praktisch zal het zeker wel zijn maar mooi allerminst.Ik vind de VW 3 ling de leukste in het a segment en eigenlijk zijn wat de Panda vanaf 2003 had moeten zijn qua vormgeving/ interieur e.d. Uiteraard dan wel in 3 deurs uitvoering.