Het design van de vernieuwde Porsche Panamera is lichtjes aangescherpt, maar de belangrijkste updates zijn onderhuids te vinden.
Het afgelopen jaar was het vooral het kleinere elektrische broertje van de Panamera – de Taycan – dat de show stal. Nu is het tijd om de Panamera weer even in de spotlight te zetten. De tweede generatie van Porsches vierdeurscoupé is namelijk alweer vier jaar in ons midden en dat betekent: tijd voor een facelift.
Porsche heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Panamera optisch en motorisch bij te werken. Van dat eerste moet je niet teveel verwachten. Porsche doet bij compleet nieuwe generaties al geen schokkende veranderingen, dus bij een facelift zeker niet.
Optische aanpassingen
De uiterlijke wijzigingen zijn dan ook subtiel. De SportDesign-voorbumper die eerst optioneel was is nu standaard op alle varianten, die nu dus allemaal wat sportiever ogen. De Turbo S (komen we ze op terug) heeft een nieuwe voorbumper met grotere luchtinlaten. Aan de achterkant is het design ook licht aangepast. De achterlichten lopen nu meer vloeiend in elkaar over.
4S E-Hybrid
Op motorisch vlak zijn er meer veranderingen. Zo is er nu een 4S E-Hybrid in plaats van een 4 E-Hybrid. Dat betekent dus meer vermogen. De 136 pk sterke elektomotor en de 440 pk sterke V6 zorgen samen voor een systeemvermogen van 560 pk. 0-100 km/u is daarmee in 3,7 seconden gepiept en vervolgens kun je doorknallen tot 298 km/u. Volledig elektrisch kom je 54 km ver.
GTS
De GTS is de meest recente versie van de Panamera. Toch heeft Porsche deze modelvariant ook alweer een update gegeven. Het vermogen is gestegen van 460 pk naar 480 pk. Een sportuitlaat is nu standaard waardoor de V8 nog beter te horen is. Het instapmodel (gewoon de Panamera dus) heeft nu overigens een biturbo V6 gekregen. Het vermogen is desondanks met 330 pk hetzelfde gebleven.
Turbo S
De bovenkant van de prijslijst zag er tot op heden een beetje raar uit bij de Panamera. De Turbo met 550 pk kostte namelijk €216.100, terwijl de Turbo S E-Hybrid met 680 pk €202.600 kostte. Welkom in Nederland.
Deze situatie gaat nu veranderen, want de Turbo wordt vervangen door de Turbo S (zonder E-Hybrid dus). Deze krijgt 630 pk en 820 Nm koppel, waar de Turbo 550 pk en 770 Nm koppel had. Dit is goed voor indrukwekkende cijfers voor een auto van dit formaat: 0-100 in 3,1 seconden en een topsnelheid van 315 km/u. De auto heeft zich ook al bewezen op de ‘Ring door een rondetijd van 7:29,81 neer te zetten, een officieel record voor executive cars.
Zowel de Turbo als de Turbo S E-Hybrid zijn uit de prijslijst verdwenen. Het is echter goed mogelijk dat de Turbo S E-Hybrid nog terugkeert als het voordelige topmodel. Wie moet anders de concurrentie aangaan met de hybride AMG GT 73 4-Door?
Onderstel
Tot slot heeft Porsche buiten het design en de aandrijflijn om nog een aantal zaken geoptimaliseerd bij de vernieuwde Panamera. Zo is het onderstel met de driekamer-luchtvering, actieve rolstabilisatie en Torque Vectoring verder doorontwikkeld en aangepast aan de specifieke varianten. De stuurinrichting en de banden zijn eveneens nieuw.
Prijzen
De prijzen zijn ook meteen bekend. Die beginnen bij €130.000 voor het instapmodel. De nieuwe 4S E-Hybrid kost met €136.500 maar €1.100 meer dan de Panamera 4, terwijl je wel 230 pk extra hebt. Die keuze is dus niet heel moeilijk. Een GTS heb je vanaf €195.100 en de echte krachtpatser, de Turbo S, is er vanaf €245.000.
Concurrentie
De Panamera heeft onder meer concurrentie in de vorm van de Maserati Quattroporte. De benzineversie is er vanaf €183.600. Je krijgt dan een V6 met 530 pk. In tegenstelling tot de Panamera is de Quattroporte ook als diesel leverbaar. Aston Martin heeft ook nog de Rapide S in de showroom staan, die je voor €267.979 mee kunt nemen. Er is alleen niemand die dat doet.
De belangrijkste concurrentie komt dan ook uit Duitse hoek in de vorm van onder meer de AMG GT 4-Door. Die is er vanaf €122.790. Met 367 pk heb je meer vermogen voor minder geld in vergelijking met de instap-Panamera. Je kunt ook nog gaan voor de RS7 (vanaf €186.737) of de M8 Gran Coupé (vanaf €195.703). Deze auto’s zijn qua vermogen vergelijkbaar met de Turbo S maar kosten een halve ton minder. Maar ja, dan heb je geen Porsche.
De vernieuwde Panamera is per direct te bestellen en staat vanaf oktober te pronken in de diverse Porsche Centra.
bierbuik zegt
Ligt het aan mij of lijkt de achterkant precies op die van de Kia Pro’ceed?
hiacelove zegt
@bierbuik: het zal ook wel eens niet, de duitsers hebben de kopieermachine idd op overuren staan in korea!
vimeo zegt
je bedoelt eerder omgekeerd?
JamesBond007 zegt
Eerder andersom. De achterkant in deze vorm werd al in 2012 gepresenteerd als concept car. De Kia kwam een stukje later
leaper035t zegt
@bierbuik: neen. Eerder op de pré facelift Panamera.
PunicaOase zegt
Grappig die vergelijking met een Quattroporte.. ik denk dat die Maserati werkelijk op geen enkel terrein beter is dan de Panamera, behalve afschrijving dan..
rutgerg zegt
@punicaoase: geluid!
JamesBond007 zegt
Sinds hun collab met Chrysler niet meer…
berlinetta zegt
Die V6 van Maserati klinkt niet verkeerd, maar het is niks vergeleken met de ouwe 4.7 V8. Heb er gisteren nog eentje gehoord. Man wat een kippenvel krijg je daarvan.
PunicaOase zegt
@rutgerg: dat was het vorige model ;-)
nick007 zegt
Geluid, looks en boven alles: fun binnen deze klasse wagens (de rest kon me gestolen worden, en intussen tweede Maserati. Ghibli weliswaar).
karaya zegt
Je kan dus beter een RS7 kopen, zelfde techniek en een halve ton goedkoper.
willeme zegt
@karaya: niet helemaal dezelfde techniek ;-). Platform is behoorlijk anders. Beide snelle liftbacks van Vaggie met dezelfde motor (eventueel), maar niet dezelfde techniek.
creative zegt
Is een M5 of een Alpina B5 niet een directe concurrent van de Panamera?
berlinetta zegt
Eerder de 8-serie toch? Beiden zijn luxe 4-deur coupe-achtige modellen. De 5-serie is gewoon een sedan.
creative zegt
@berlinetta: privé zeker, heb je gelijk in, en helemaal met de GTS/ Turbo.. de 4S E-hybride is we een winnaar in de directie-lease, vandaar mn associatie met de Alpina 5-serie.. past ook een hond in?♂️?
cdlop01 zegt
Saai en lelijk ontwerp veel en veel te soft zoals elke nieuwe Porsche helaas. Oude, eerste Panamera veel beter, grof maar ontwerp wat veel meer aanspreekt, nog steeds.
mashell zegt
911% mee oneens. Eerste Panamera was maar raar. Net als dat de eerste Cayenne een beetje te agressief was. Nu is het allemaal een stuk strakker, netter en daarmee ook mooier.
dwfc zegt
-edit: dat kan VEEL vriendelijker. Voor de rijtest, check de frontpage…-
dwfc zegt
Eindelijk, het is een feit !
choecoe zegt
Dus als ik het goed begrijp, geen ‘normale’ s en turbo modellen meer? En welke biturbo V6 word er gebruikt in de instapper. De vorige was het blok uit de s4 die maar 1 turbo heeft.
Stylez zegt
Die achterlichten maken hem niet mooier.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn! Vooral erg jammer dat de TDI er niet meer is. als V8 TDI was het de ideale daily Porsche.
barry355gtb zegt
Mooi strakgetrokken en de 4S e-hybrid is wel een heel interessante optie aangezien je in elke stad electrische range volop hebt. Prachtige prestaties voor de sprintrace en de top van 298 is alleen in Germania te behalen, tenzij je in de avond een stukje afsluitdijk neemt. Eerst wel even op Flitsmeister kijken ivm de flitsbrigade.