De kernwoorden hier zijn “nog niet”.
Anderhalf jaar geleden probeerde Land Rover de op de loer liggende bende tuners bang te maken, door te zeggen dat haar nieuwe SVO-divisie hen het werk uit handen moest nemen. De Britten waren allesbehalve blij met de manier waarop tuningsbedrijven eenvoudig geld verdienen. Een spoilertje hier, een paar stukken carbon daar, dat kan iedereen. Nee, het ontwerpen van een volledige auto en deze met succes aan de man brengen, dat is de ware opgave.
De desbetreffende leidinggevende bij Land Rover die dergelijke kreten de wereld inslingerde, leek op dat moment echter niet te beseffen dat de mensen die een getunede Land Rover, Range Rover of Jaguar rijden, aan het einde van de dag alsnog op pad gaan met een van zijn producten. Als oplossing voor dit ‘probleem’ wilde Land Rover meer gebruik gaan maken van hun SVO-afdeling. Toegegeven, tot op heden heeft deze divisie een aantal pareltjes afgeleverd, maar na anderhalf jaar is de Range Rover Velar (rijtest) nog niet door diezelfde fabriek getrokken.
Inmiddels heeft B&B Automobiltechnik genoeg gekregen van het wachten. Als gevolg hiervan presenteren ze hun eigen kijk op de Velar. Uiteraard bezit deze slee alle karakteristieken waar Land Rover juist zo kritisch over was. Zo heeft de Velar van B&B o.a. 22″ aftermarket velgen, een luidruchtiger uitlaatsysteem, een aangepaste ophanging, grotere remmen en – niet te vergeten – meer vermogen.
B&B verandert niets aan het blok, maar speelt in dit geval enkel met het motormanagement. De tuning is verkrijgbaar in twee stages. De eerste verhoogt het vermogen van 380 pk en 450 Nm naar 420 pk en 540 Nm. Ga je voor de meest extreme versie, dan krijg je liefst 450 pk en 600 Nm koppel. Hierdoor heeft de auto ineens niet 5,7 seconden, maar 4,9 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. De topsnelheid ligt voortaan boven de 250 km/u. Voor een kleine 4.000 euro wordt je Velar dus aanzienlijk sneller.
Dit staat ongetwijfeld vrij haaks op de Velar SVR waarop we momenteel nog wachten. Hoewel deze auto naar verluidt ongeveer 550 pk moet krijgen, zal deze tegelijkertijd ook tienduizenden euro’s duurder zijn dan een originele Velar. Hopelijk trekt Range Rover in Parijs de doeken van de auto.
rulefollower zegt
Niet chique.
toyotafortuner zegt
Ook zo blijft de Velar een wagen die behoorlijk uit proportie is
63biturbo zegt
Wat een lelijk ding , een uit elkaar getrokken panamera
Peut Boer zegt
@63biturbo: Het is inderdaad een beetje alsof de Panamera en een Range Rover Sport een kindje hebben gekregen die een chromossompje mist.
Gulli zegt
@alfaromeome2: of er een teveel heeft
vroaaar zegt
Ik dacht dat we het tijdperk van een volledige black-out wel hadden gehad… wat een grafbak zo!
VeniVidiVici zegt
@vroaaar: Sommige designers en tuners kunnen gewoon maar geen afscheid nemen van hun jeugdsentiment, the Knight Rider.
mashell zegt
@venividivici: maar die had een licht interieur.
lekkerlinksrijden zegt
Een SUV die op P-zero banden staat? Dat zal lekker gaan in het terrein. Meer dan 1cm zand en je kunt het vergeten
potver7 zegt
@lekkerlinksrijden: Die banden zijn zeker niet z’n enige handicap in het terrein. Maar stiekem is het ding daar ook helemaal niet voor bedoeld, dus wat maakt het uit… ‘SUV’ is ook maar een door marketingjongens verzonnen label dat inmiddels door diezelfde marketingjongens volledig is uitgehold.
HZW zegt
@lekkerlinksrijden: Ach 80+ % van alle zogenaamde SUV’s zijn zo ie zo waardeloos in het terrein.
lekkerlinksrijden zegt
@HZW: jawel, maar deze op goede banden dus net wel. Die crossover dingen zijn puur en alleen voor op de weg, maar een Velar kan echt wel wat in het veld, dat help je met dit schoeisel dus compleet om zeep
Donstil zegt
Gaaf ding zo, blijft een mooie verschijning de velar.
allesmetturbo zegt
Best wel een lekkere vermogensupgrade. Optisch weer wat minder sterk
cloverleaf zegt
Als Lichtend voorbeeld en rolmodel Rapper Boef zn rijbewijs weer terugeheeft..
sr20det zegt
Kan je niet lang van genieten dus, de 380pk V6 benzine is uit het gamma gehaald en komt niet meer terug.
balboni zegt
Ik zie de Velar nog helemaal niet zo veel
potver7 zegt
@balboni: Hoe zou dat nou komen…
mashell zegt
@potver7: het is de mooiste Range Rover maar wel een beetje aan de dure kant. En eigenlijk was het modellen programma van Range Rover ook zonder Velar al wel compleet waardoor er niemand echt op zat te wachten.
tvklarenbosch zegt
Dit is één van die auto’s waarbij het een waanzinnig verschil maakt welke kleur je kiest. In het zwart is het geen gezicht, maar bijvoorbeeld grijs staat ‘m al een stuk beter.
HZW zegt
@tvklarenbosch: De kleur keuze voor auto’s zijn heden ten dagen dramatisch.
Zwart, wit, blauw, en dan 50 tinten grijs is de norm, met af en toe een uitschieter qua kleur erbij.
En als je afwijkende kleur wil moet je daar heel dik voor betalen.
ikleesookoverautos zegt
Was het bandenzwart op?
HZW zegt
Je ziet het steeds meer dat Tuners uitwijken naar steeds meer merken.
B&B Automobiltechnik was altijd een VAG georiënteerde tuner.
b2014209 zegt
Leuk dat foto 13 ook helemaal geen Velar is, maar een Porsche
drommedaris zegt
Dit is hoerig. Niet chique. Doelgroep: cayenne rijder. Die stap over 10jaar over als dit ding onder de 10k kost. Nee dit is geen Rang Rove waardig. Saai lelijk dashboard