Welke Volvo zou het zijn?
Voor de eeuwwisseling was het eigenlijk vrij simpel: Volvo bouwde de veiligste auto’s ter wereld. Volvo zette namelijk vol in op veiligheid en liet altijd de foto’s van de crashtests zien in de folder. Nog niet alle merken waren daaraan toe in die tijd.
Sinds de invoering van de EuroNCAP zijn de auto’s aanzienlijk veiliger geworden. De eerste auto die de maximale score haalde was niet een Volvo of zelfs een Saab, maar de, eh, Renault Laguna II. Jazeker, een van de meest onbetrouwbare auto’s van zijn tijd was tegelijkertijd een van de veiligste. Tegenwoordig is de score van vijf sterren niet meer zo heel zeldzaam, gelukkig. Veel auto’s halen deze score en als dat niet het geval is, halen auto’s vier degelijke sterren. Alles lager dan dat en het komt in het nieuws.
Van de week was de EuroNCAP weer bezig om gloednieuwe auto’s tegen de muur te zetten. Normaal gesproken besteden we niet aan elke vijf sterren auto de aandacht, maar ditmaal moeten we het wel doen, want de EuroNCAP heeft namelijk de veiligste auto ooit tegen de muur gezet. Dat is namelijk de Mazda CX-30. Althans, na de crash concludeerde de EuroNCAP dat er nog nooit zo’n hoge score (99%) was behaald voor de inzittenden op de voorstoelen. Kortom, als je dan toch ergens aan rijdt, doe het dan in een CX-30.
Ook op het gebied van bescherming van de kinderen op de achterbank (86%) en voetgangersprotectie (80 %) scoorde de compacte CX-30 erg hoog. Er werden deze week vier auto’s getest. Naast de Mazda CX-30 was dat de Ford Explorer (5 sterren), Mercedes-Benz GLB (5 sterren) en Opel Corsa (4 sterren.
slickrick zegt
De Japanners bouwen al jaren de meest betrouwbare auto’s , nu de veiligste …..als ze nou ook de mooiste auto’s bouwen…..dan kan de rest hun fabrieken sluiten
gilettelubbers zegt
@slickrick: welnee joh, mensen hebben veel over om een ster, vier ringen of een blauw/wit logo in de grille te rijden
dees zegt
@gilettelubbers: Ik zeg altijd, als je dat soort mensen de keuze geeft tussen een leuke Kia of een Audi maar de Audi is met dezelfde extras een stuk duurder en telkens als je de motor start heb je 10% kans dat de motor ontploft dan zouden de meesten nog steeds de Audi kiezen.
krikke240z zegt
@dees: Bijna nieuwjaar! Laat ons voornemen om eindelijk eens te kappen met die oude moppen over VW en Audi!
GH zegt
@krikke240z: welke moppen? Klopt toch gewoon? :)
divided zegt
@krikke240z: misschien nog wat olie om de grappen door te smeren ? *trostevwpolorijder
krikke240z zegt
@divided: Dan moet je ook niet bij Audi zijn want volgens de meeste autoblog lezertjes verbruiken audi’s er zoveel dat er nooit een druppel inzit! ?
schreute01 zegt
@krikke240z: ons?
gilettelubbers zegt
@dees: denk dat dit wel mee valt. Persoonlijk heb ik meer over voor een Audi dan voor een Mercedes bijvoorbeeld. Daarmee doel ik vooral op het materiaalgebruik in het interieur, dit is vaak toch wel van een hoger niveau
godfather zegt
@gilettelubbers: zeker nog nooit in de nieuwe generatie Benz’jes gezeten. Die hebben stappen gemaakt om hun oude status boven bmw en Audi terug te pakken én dat is gelukt! In de jaren 2010 had Audi idd een mooier interieur qua afwerking, maar die voorsprong is nu toch echt wel weg…
gilettelubbers zegt
@godfather: heb ik zeker wel. Maar er zijn teveel knopjes/grote goedkope plastic vlakken waar ik me aan erger. Bepaalde materialen zien er (in mijn ogen) gewoon lang niet zo mooi uit. Maar dat is uiteraard ook een kwestie van smaak.
fordnut zegt
@gilettelubbers: Waarom zou je een slechtere wegligging prefereren boven mooier materiaalgebruik in het interieur?
gilettelubbers zegt
@fordnut: ik zou graag willen weten welke wegen jij dagelijks rijdt waar je dit verschil echt ondervindt? Voor normaal woon-werkverkeer zal het verschil nihil zijn
fordnut zegt
@gilettelubbers: Je mag een keer gokken.
C220AMG zegt
@gilettelubbers: in ieder geval nog een geluk dat het logo van die laatstgenoemde tegenwoordig volledig weg valt tegen de minimalistische grill
gilettelubbers zegt
@c220amg: heb laatst m’n fiets in de grille van een nieuwe 7-serie geparkeerd, ideaal!
p3r0x zegt
@gilettelubbers: kan ook gewoon tussen een willekeurige panel-gap van een Tesla…
Arno's zegt
@gilettelubbers: Het koopgedrag in ons landje wordt bepaald door de belasting
allaar zegt
@slickrick: tja.. kwestie van smaak, ik ben persoonlijk wel fan van het Mazda van tegenwoordig. Ook qua prijs-kwaliteit ben je er volgens mij aan het goede adres. Lekker bezig Mazda!
alcantara zegt
@slickrick: Vooral dikkere motoren leveren, want die vallen ronduit tegen tegenover het Duitse geweld.
Zal ook de reden zijn dat ze niet veel verkopen, lekker binnen 7 secs naar 100 knallen is er niet bij in een Jap of je met echt een sportwagen kopen.
dromedaris zegt
@alcantara: nu ja dat en vooral bedrijven dat enkel Europese auto’s leasen.
BaRa zegt
@alcantara: Check even de verkoopcijfers wereldwijd van Mazda. BMW verkocht van het merk BMW in 2018 2.125.000 auto’s (dat is incl. de M-wagens). Voor Mazda vind ik zo snel-snel alleen de cijfers voor 2017, maar wereldwijd hadden ze toen 1.631.000 units op hun conto. In percentages: BMW verkoopt grofweg een derde meer voertuigen. Niet slecht, voor een “klein” Japans merk dat “slecht verkoopt”.
205GTI16 zegt
@alcantara:
Beetje onzin Lexus LS460 om maar eens iets te noemen. Goed ik heb wel wat ingeleverd: van 14 cylinders (E39 M5 en E39 530iA Touring) naar 8 cylinders (LS460), maar menig duits “premium” hok kan afhaken.
dees zegt
@slickrick: Heb je de neus gezien van de huidige Mazda’s? De mooiste neus in de markt.
posthumus zegt
@slickrick: moet eerlijk zeggen dat de nieuwe Mazda’s een mooie toevoeging zijn aan het moderne wagenpark.
JamesBond007 zegt
@slickrick: de CX30 vind ik anders wel de mooiste “suv” die er te koop is
erwh zegt
@slickrick: een 2e Arna, maar dan een Arma (ok, misschien niet zo’n goede naam) met Alfa (Giulia Q) techniek en hedendaags Mazda design zou wat mij betreft een schot in de roos zijn. Persoonlijk vind ik dat Alfa namelijk nog een puntje kan zuigen aan het design wat Mazda momenteel op de weg zet.
dreetje zegt
@slickrick: Als ze nou ook nog auto’s maken die niet roesten, waar de onderdelen een normale prijs hebben en waar je geen pijn van in de rug krijgt, dan zouden Japanse auto’s wel eens de beste ter wereld kunnen zijn! Oh, een mooi design zou ook niet slecht zijn.
Ze kunnen nog heel wat van Europa leren. En maak ook zeker niet de vergissing om een in GB gebouwde “japanner” te kopen.
Jochempie zegt
Ik had het er gisteravond met iemand over.. “bij Mazda maken we geen auto’s, we creëren ze..” waarom niet gewoon “Hoi. Mazda CX30. Veiligste auto ooit. Kost niet super duur veel geld. Zie je morgen bij de locale Mazda dealer.”
gebruikersnaam3 zegt
@jochempie: kost duur ja??!!
Verder, Mazda is Mazda. Voor mensen waarvan de vrouw een kort pittig kapsel heeft. Twee pubers op de mavo en een rijtjeshuis is Almere haven.
godfather zegt
@gebruikersnaam3: wat een BS. Wist je dat Mazda bijvoorbeeld het merk is waarvan de meeste raceauto’s bestaan? Duik tevens ook even in de historie. Er zijn behoorlijk wat pareltjes (RX400 bijv) met zeer aparte techniek. Een merk waar echte autoliefhebbers aan het roer staan. Ik kan jouw uitspraak eerder rijmen met VW…
peug206 zegt
@godfather: best klinkende raceauto… 787b…
Jochempie zegt
@gebruikersnaam3: Je praat erover alsof je heel bang bent dat dit jouw situatie wordt. Ik zou inderdaad maar bang zijn.
frank2b zegt
Ik vind Mazda ook qua looks niet beroerd…
114i210pk zegt
@frank2b: Indd, de Mazda’s van tegenwoordig zijn nu niet bepaald lelijk te noemen.
birdnerd84 zegt
Mooiste interieurs, mooiste neusjes, beste handbakken, veiligste auto’s. Niet gek voor zo’n klein, eigenwijs merk
De Mazda3 en CX-30 vond ik beide op foto’s niks maar irl kloppen ze gewoon. Bijzonder fraaie auto’s, net als de Mazda6 FL
emping zegt
Ook Honda.
ericd zegt
Bravo Mazda!
realcar zegt
Een mooie score voor de Mazda. Maar of het de veiligste auto in alle situaties is? Bij Volvo analyseert men ongelukken achteraf om vervolgens verbeteringen aan te brengen die niet worden getest in een test. Zo is door Volvo onderkend dat het in de sloot rijden om vervolgens op een duiker te stranden een behoorlijke impact kan hebben. Hierop worden dan verbeteringen doorgevoerd. Eigenlijk is de vraag wellicht optimaliseer ik op de tests of real life.
moveyourmind zegt
@realcar: Inderdaad, net als Saab destijds met hun real life safety programma. Daarnaast is heeft Volvo een enorm indrukwekkend test lab waar ze zowat alle denkbare scenario’s kunnen analyseren. En dat niet alleen kunnen, maar ook daadwerkelijk doen.
En dan zetten ze ook nog enorm in op actieve veiligheid, alles met als doel om op nul dodelijke ongevallen uit te komen. Met de XC90 hebben ze dat doel in Groot-Brittannië in elk geval al behaald.
Blijft wel dat sinds de NCAP test auto’s in enorm tempo veel veiliger zijn geworden. Door het publiceren van de resultaten moeten fabrikanten wel.
schreute01 zegt
@moveyourmind: Saabs Real Life Safety Program is dead.
dreetje zegt
@realcar: Auto’s worden meestal zo gebouwd dat ze goed scoren in de NCAP test. Waarschijnlijk ben je in een Volvo, Mercedes of Bentley in het algemeen beter af dan in een Mazda.
SimonMc zegt
@dreetje: Sommige merken kunnen dus blijkbaar nooit iets goed doen he… Wat een kulverhaal weer. Die tests vertegenwoordigen toch gewoon echte situaties? Moeten ze dan een boom gebruiken ipv staal? En natuurlijk is elke botsing in het echte leven anders.
Maar je kan bij een NCAP test niet gewoon willekeurig de auto laten botsen met iets, want dan krijg je mensen die gaan zeggen dat de tests niet eerlijk zijn ( wat ook zo is ) en je kan ook geen 50 verschillende auto’s gebruiken om elke mogelijke situatie te simuleren…en dan nog ga je dingen missen.
dreetje zegt
@simonmc: Het is de realiteit. Het is logisch dat fabrikanten voor deze test een goede score willen. Dus bouwen ze de auto zo dat deze in de NCAP goed scoort.
Maar de NCAP kan nu eenmaal niet alle mogelijke situaties testen.
Tegenwoordig hebben bijna alle auto’s vier of vijf sterren. Het is echter zeer naïef om te denken dat alle auto’s nu in alle situaties even veilig zijn.
Ik zit liever in een grote Mercedes dan in een Mazda als het een keer misgaat. Want de kans is groot dat het niet exact dezelfde situatie is als waarop NCAP heeft getest.
https://www.google.com/amp/s/www.autoblog.nl/nieuws/euro-ncap-is-dringend-aan-vernieuwing-toe-62807%3famp=1
“En als we het over toevoegingen hebben: waarom wordt er geen small overlap crashtest bij Euro NCAP gedaan? In Amerika gebeurt dit wel en de resultaten zijn voor lang niet alle fabrikanten rooskleurig. ”
“De test simuleert een crash met bijvoorbeeld een andere auto of een boom of lantaarnpaal. De small overlap crash is in Duitsland goed voor een kwart van alle frontale crashes, dat is niet niks.”
frederikvc zegt
Mijn Audi verbruikt geen druppel olie. Grapte daar vroeger ook over maar na mijn Volvo XC60 een 2 takt geworden was blijkt geen enkel merk behalve misschien Tesla veilig te zijn voor olie problemen
Dutchcarwizard zegt
Mazda heeft veel van volvo geleerd, toen ze alletwee onder Ford vielen.
ruben_hardendood zegt
De veiligheid die volvo had was wel schijnveiligheid!.. toentertijd hadden ze een belabberde wegligging…een simpele uitwijkmanoeuvre ontaarde al zeer snel in een dikke schuiver en een crash ..PUNT!
karel_bahati zegt
Ook een van de lelijkste. Wat een gedrocht zo’n SUV. Maak liever een veilige snelle sport coupé.
joezerneem zegt
Chapeau Mazda! Nu de IIHS.