Eindelijk weer wat originele input in de rally.
Een aantal maanden geleden maakte Team Galag bekend dat ze mee zouden doen met twee unieke auto’s. Eén daarvan is een replica van de Tumbler uit Christopher Nolan’s Batman-trilogie, maar dan minus het wapentuig, denken we. Het Saudische team – vorig jaar nog sterk vertegenwoordigd met een SLS AMG Roadster en een Aventador – riep hiervoor de hulp in van het Amerikaanse Parker Brothers Concepts.
Hoe iets simpels als een buizenframe met een 400 pk Chevy V8 kan veranderen in een episch filmattribuut dat daadwerkelijk een rally van bijna 5.000 km door Europa moet gaan afleggen. Some men just want to watch the world gumball. Foto’s van het bouwproces + eindresultaat HIER, met dank aan Sam Moores.
De 2013-editie van de Gumball 3000 begint op 19 mei in Kopenhagen. De volledige route kun je hier bekijken.
kickass zegt
Helden! Meer hoef ik niet over te zeggen.
mercedesclk350 zegt
Wat extreem! Lijkt me vet om dit tussen al die supercars te zien, is weer eens wat anders!
fejjie zegt
Dit is natuurlijk wel leuk voor de mensen die naar de rally komen kijken, maar heb je er als bestuurder ook iets aan? Kan me niet voorstellen dat je hier even veel (rij)plezier in beleeft als in een Porsche/ferrari/Lambo.
atteh zegt
Zo origineel dat een ander team (Team 14 & 15) heeft besloten met exact hetzelfde concept te komen als Team Galag, dus ook met een prototype én een Tumbler (en een Kever)… Zie ook deze link: https://www.gumball3000.com/rally/entry_grid
biohazardracer zegt
Tot dat ze een auto over het hoofd zien en er recht over heen rijden haha.
Ik zet wel mijn vraagtekens neer bij het feit of dit monster eigenlijk wel roadlegal is (i.v.m. breedte van voertuig, gevaarlijk uitstekende delen, etc,etc.)
alcantara zegt
@biohazardracer: Wordt waarschijnlijk als landbouwvoertuig beschouwd en dan mag het.
spykerboy zegt
@biohazardracer: Omdat nederland nou zo’n achterlijk land is met al die regeltjes van uitstekende delen etc, houdt niet in dat het buiten nederland ook zo is…
biohazardracer zegt
@alcantara:
Oke maar dan houd dat ook in dat hij niet harder dan mag dan 25km/h (volgens de regels van ons kikkerlandje, ik weet niet hoe dat geldt in denemarken?) dus zou hij ook weer verboden zijn op de snelweg en 5000km aan binnendoor weggetjes lijkt mij nou niet fijn voor de gumball rally.
@spykerboy:
+1 maar evengoed dit ding heeft wel meer dan 1 rijstrook nodig om te rijden en ik kan me best voorstellen (aangezien de rally gewoon door het dagelijks verkeer rijd) dat mensen hier nog weleens angstig van zouden kunnen worden als dit dit monster opdoemt in de spiegels.
tweetienduizendste zegt
Heel veel tanken denk ik zo!
Kvgorp zegt
Ik vraag me ook af hoe ze dat ding in hemels naam op kenteken gaan krijgen. Maar ze zullen vast wel wat mazen in de wet kennen idd.
Verder hoop ik dat hij het vol houd die 5000km. Ding lijkt me redelijk prototype.
driftkicker zegt
@Kvgorp: Kunnen ze nooit never niet. Maar ze zijn vergeten dat ze niet in Amerika rijden.
melkkoe zegt
Hoe stuurt/draait dit ding in godsnaam?
volvov70 zegt
Hopelijk wordt de Gumball dit jaar zoals in 2005! :D
mightymike zegt
Best leuk 5000 km in een V8 tractor. Lekker comfortabel
Edge zegt
Dit soort projecten kan ik wel waarderen. Ik vraag me alleen af hoe ze dit road-legal willen maken. Britse kentekens misschien, omdat ze daar zo makkelijk zijn?
Overigens ook leuk om te zien: één team doet mee met een Fisker Karma. Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen ivm tanken.
Donstil zegt
@Edge: Hoezo ben je daar benieuwd naar? Er gaat gewoon benzine in een Fisker.
maurice_vandewaarsenburg zegt
Roadlegal kan dit toch niet zijn.. Banden moeten toch afgeschermd zijn door spatborden ivm voetgangers veiligheid..
jelmer zegt
Het is wel een beetje een raar gezicht dat de Chevy V8 er door de afmetingen van dit monster klein uitziet.
featherlight zegt
@jelmer:
OHV motoren zijn juist heel erg compact vergeleken met DOHC motoren. Het gaat hier om “power density”. Je leest wel Chevy V8 (5.3/5.7/6.2/7.0 L) en denkt “wow!”, maar de motorblok zijn buiten afmetingen zijn echt niet zo groot. Zie maar een Toyota 1UZ vs LS1 (SBC):
http://sphotos-b.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/599_4816055170008_662609930_n.jpg
Of een ouwe Ford 302 OHV (4.9L) vs Ford DOHC (4.6L) :
http://www.taurusclub.com/forum/uploads/post-15-1142727720.jpg
qoekje zegt
ronin1130 zegt
Als je niet weet wat gedaan met je geld…
911GT2 zegt
Hoe gaan ze van een shiny new blok ineens naar een oud lelijk blok…?
Hupke zegt
Da’s tenminste nog een een leuke en originele deelname aan de Gumball, waren er maar meer zo.