Een heugelijk moment, want de wereld wordt weer een stukje groener. ’s Werelds bestverkochte hybride auto heeft tegenwoordig een stekker.
De Plug-in Prius (bekt lekkerder dan Prius Plug-in) is gebaseerd op de derde generatie Prius die momenteel een behoorlijke hit is. Het grote verschil zit ‘m in het feit dat de accu’s thuis aan een 110V of 220V stopcontact kunnen worden opgeladen. Als je groene stroom gebruikt, is dat veel beter voor het milieu dan wanneer de brandstofmotor van de Prius zelf de accu’s moet bijladen.
De accu’s zijn sterk genoeg om de auto volledig elektrisch tot 100 km/u te laten rijden. Op volle accu’s, houdt de Prius het op die snelheid volledig elektrisch ruim 20 km vol. Het is niet heel zinnig om op de snelweg volledig elektrisch te rijden, maar het kan, dus het is maar dat je het weet.
De aandrijving wordt verzorgd door een 98 pk sterke 1,8 liter benzinemotor, goed voor 142 Nm koppel. Deze wordt bijgestaan door een 80 pk sterke elektromotor, goed voor 207 Nm trekkracht. De accu’s zijn van het type lithium-ion en de oplaadtijd bedraagt ongeveer 1,5 uur. Over de verbruikscijfers worden nog even geen uitspraken gedaan, omdat deze teveel afhankelijk zijn rijstijl, conditie van de weg, het verkeer, het weer, gebruikte apparatuur, belading van de auto, etc. etc. De concept wordt op dit moment op de LA autoshow getoond.
Begin 2010 zullen 500 modellen ingezet worden voor een wereldwijd demo-programma. Ik heb nog even niet zo snel kunnen achterhalen wanneer we de auto precies bij de dealer mogen verwachten, dus wacht heel even met het tevoorschijn halen van je verlengsnoer.
Filmpje met uitleg over de techniek:
rikkon zegt
Dat klepje gaat het helemaal worden!
Wat het M3-roosterje is voor de petjesbrigade is dit klepje voor de Prius-rijder!
John zegt
Ow asjeblieft zeg wat een artikel… Dit interesseert me werkelijk geen zier.. Drama…
Ik snap dat het noodzakelijk is dit te plaatsen hoor, don’t get me wrong.. Maar dit soort informatie is aan mij niet besteed..
carwoman-ilse zegt
De plug in prius kan overigens maximaal 55 km volledig electrisch rijden. Ik weet alleen zo niet bij welke snelheid dat is. Daarbij te bedenken dat 80% van de ritten minder dan 25km beslaan… reken dan maar uit…
Vanaf begin 2010 wordt een serie van 500 Full Hybrid Electric Priussen ingezet voor een wereldwijd testprogramma onder leasemaatschappijen. Voor fleetowners in Europa zijn ruim 150 exemplaren beschikbaar.
Ik heb een aantal keer, binnen de bebouwde kom, in de prius 3 gereden (de generatie prius waarop de plug in prius gebasseerd is), maar krijg er nog niet echt een gevoel bij. Nou heb ik hem ook nog niet echt een flinke afstand uitgeprobeerd.
bron:http://data.toyota.nl/home/data/ToyotaV8/pdf/prius_frankfurt_2009.pdf
ik vind het een redelijke mooie auto.. ach een schoonheidsprijs hoeft ie ook niet te winnen. Ik vind het wel een beetje een gedram van enkele posters dat ze de auto ‘haten’. Hoe kan je een auto nou haten? We hoeven hem heus niet allemaal mooi te vinden!
Merry zegt
WOEHOE!!!een stekker!me dag kan niet meer stuk!
En als ik dus me waterkoker uit het stopcontact haal kan ik dus me auto in het stopcontact doen en dan kan ik 20 minuten rijden!Wouw!
Osprey zegt
Ik vind het alleen maar een goede zaak dat automerken hier volop mee bezig zijn, kan toch geen kwaad?
Dennis zegt
@John: De oplossing is heel simpel. Gewoon niet lezen, dan hoef je er ook niet op te reageren.
Simpson zegt
lol@rikkon: ik zie het helemaal voor me, bij de halfords…
OT: dit gaat het wel worden natuurlijk, stiltegebieden in stadscentra, waar je alleen nog maar elektrisch (dus stil) mag rijden, parkeerplekken met verlengsnoeren.
en stiekum toch best handig: voor de korte ritjes tank je vonkjes a 3ct/kwh en voor de lange ritten gebruik je dat lawaaiding.
Eric zegt
Laat me beginnen,
Hoelang is het verlengsnoer????
Jaaaa,grapje!!
Mag hij al een sleurhut trekken of niet?
Bart_V zegt
Mijn oom heeft de Prius 2 en gaat hem inruilen voor deze
ik zelf ben wel te spreken over de prius 2
verder is het een vooruitgang dat je nu tot en met 100 km/h elektrisch kan rijden
Quirein zegt
Alleen als je groene stroom hebt dus.
Ik was gister voor mijn stage in keulen, daar zeiden ze dat de hybride techniek het niet lang vol zou houden. De accu is moeilijk op een milieuvriendelijke manier af te breken, omdat er zuren in zitten. Er zijn verschillende manieren om de uitstoot van auto’s te verminderen die goed werken, erg jammer dat bedrijven zoals shell maar ook de regering die veel invloed hebben hier dan natuurlijk geen geld aan verdienen en de economie (erg?) achteruit zal gaan.
Buyck zegt
Ach die auto valt heel goed mee. Binnen tien jaar rijden bijna alle auto’s op dat principe.
Merry zegt
@Buyck:
Dat dacht Toyota 10 jaar geleden ook.
jemoeder zegt
Fantastisch die stekker en wat een gave bak, niet zo mooi als de nieuwe volvo c30 maar toch. Die volvo c30 zou mijn vorkeur hebben.
paulusrx7 zegt
nou daar gaat de wereld hoop echt dat ie in 2012 vergaat…
John zegt
@Bart_V Nou Nou Nou wat een vooruitgang.. Stel je rijdt 80 dan is die accu in 15minuten al op!! En die 20 kilometer is natuurlijk als je rustig rijdt etc. dus waarschijnlijk nog sneller. Allemaal leuk en aardig hoor maar hier heb je toch werkelijk helemaal niets aan..
Over design valt te twisten maar ik vind het best meevallen, van binnen is het lekker ruim en zit het redelijk dus niets op tegen.. Maar dat rijgedrag.. Zijwind.. Tegenwind.. Irritant op snelheid te houden.. (ja ik spreek uit ervaring)
Ben benieuwd hoe de Civic Hybrid rijdt..
Bart_V zegt
@John: bij de prius 2 sprong de benzine motor 50 bij. maar wie rijd er 50 in de bebouwde kom waar het 4 baans weg is.
In de stad is het een vooruitgang.
irritand op snelheid te houden? daar hebben ze cruise control voor uitgevonden (spreek ook uit ervaring)
Luuk zegt
*Draait zich nog een keer om..*
mc zegt
@ john,
Heb zelf geen prius gereden, maar de prius is veel aerodynamischer dan een standaard auto. Hij zou daarom in theorie ook minder windgevoelig moeten zijn. Zijn er andere mensen met dezelfde ervaring?
Priuslover zegt
@mc: Rij een Prius II bouwjaar 2008. In deze serie zijn enkele verbeteringen doorgevoerd. Mijn Prius ligt stevig op de weg en heb zelfs bij zware zijwind eigenlijk nergens last van.
Prima wagen, zeker weten!!!
John zegt
@mc, hij ziet er misschien aerodynamisch uit maar een last van zijwind dat dat ding heeft is niet normaal. Doordat er relatief smalle banden (verbruiktechnisch) onder liggen heeft hij veel last van zweverig gedrag. Auto’s van dezelfde grootte of groter zijn veel spoorvaster.
Daarnaast is het allemaal gevoelloos. Desondanks snap ik best dat mensen heb kopen hoor…
(Er kijken tenslotte ook een miljoen mensen naar Hole in the Wall)
Ahura zegt
De nieuwe Prius rijdt prima en oogt eindelijk ook goed. Ik durf hem zelfs mooi te noemen maar onee dat mag niet want het is een Prius. Mooie toevoeging dit en in de toekomst zal ook jullie favomerk er mee komen.. wen er maar aan
Incognito zegt
Toyota loopt dik voor op the rest.
C6_R zegt
@Incognito: 2010 komt de Chevy Volt ook op de markt, voor dat jaar zijn 8 tot 10 duizend eenheden gepland ipv 500 demo modellen…
De Volt kan overigens 60km puur electrisch rijden, ipv 20…
Dus of Toyota dik voor loopt op de rest?
Qua hybrides wel, maar de plugin laat wel erg lang op zich wachten!
Autogek zegt
@C6_R: Lezen is een vak. Prius kan 20 km op 100 km/u rijden. Dat wil niet zeggen dat de Prius maar 20km op de accu kan rijden. Bij lagere snelheden houdt hij het dus veel langer vol.
Maar iets wat je niet kent/begrijpt afkraken is waar men hier op Autoblog goed in is.
@Quirein: Accu’s van de Prius zijn bijna volledig te recyclen. Maar ja, zie vorige zin.
C6_R zegt
@Autogek: tut, tut, rustig aan maar! Er staat inderdaad bij 100km/u ja, maar er staat niet hoe lang ie het vol houdt bij een lagere snelheid. En ik kan me alleen baseren op wat ik weet. Dus ja, de vergelijking is misschien wat scheef, maar dat heb je soms hè, als nog niet alle informatie bekend is.
Misschien kan ie 21 km elektrisch rijden bij 50 km/u en misschien wel 2000km… “Veel langer” volgens jou, maar dat is ook niet erg specifiek, dus daar kan ik ook niet veel mee.
Wat ik slechts probeer aan te geven aan Incognito is dat die vermeende voorsprong wel meevalt. iig op het gebied van plugin-hybrides.
*mompelt iets over remmende voorsprong…
Autogek zegt
@C6_R: Jij begint met iets af te kraken waar jijzelf ook niet de feiten van heb. De Volt is ook al meerdere malen uitgesteld en verandert van specs. Dus wie weet wat dat straks gaat worden. Ik wacht beide af voor ik oordeel. ;)
C6_R zegt
@Autogek: Ik kraak niets af: Wat ik slechts probeer aan te geven aan Incognito is dat die vermeende voorsprong wel meevalt. iig op het gebied van plugin-hybrides.
Als zeggen dat een voorsprong wel mee valt al als afkraken wordt opgevat, dan weet ik het ook niet meer…
RenesisHP zegt
@Autogek:
“Bij lagere snelheden houdt hij het dus veel langer vol.”
Is dat wel zo? De meeste auto’s verbruiken juist meer bij lagere snelheden. 100 in 6 is juist uitermate zuinig.
Maarten zegt
Qua uiterlijk, niet mijn favoriet… maar (corrigeer me als ik het fout heb) totaal dus ca 180PK en een koppel van ca 350Nm das niet lullig!!! (ík heb het niet in ieder geval!)
prisma zegt
Het prachtige aan dit systeem is ook dat de Benzine motor kan vervangen worden door een Water motor. Dus mogt ooit de wereld overstappen van bezine naar Water dan kan je de prius laten ombouwen zonder enig probleem.
Er zijn maar 3 merken die heel ver gevorderd zijn in de Hybride(Hydrogen) technologie en dat zijn Honda, BMW en Toyota toevallig ook de 3 die uit de F1 gestapt zijn. Vraag me dus af mogt de FIA geen motor ristricties opgelegd hebben welke motor technologie we zouden gezien hebben.
Merry zegt
@prisma:
Ik heb wel een antwoord: geen, F1 met restrictie’s is al te duur voor die merken dus als er lekker op los ontwikkeld mag worden gaan ze het helemaal niet trekken.
Vergeet niet Honda,BMW,Toyota tevens de slechtere F1 motoren maakte en geen race konden winnen en ook niet eens een KERS systeem aan de praat kregen.
Straat auto’s zijn toch wel even iets anders dat F1 auto’s.
Hybride, diesel of wat voor andere dingen je kan verzinnen is leuk voor 24 uur races maar F1 blijft toch een soort sprint race dus is het alleen maar extra gewicht.
Zoals het KERS systeem van McLaren en Ferrari, en als er geen restrictie’s waren hadden Ferrari en McLaren met overmacht gewonnen want die konden blijkbaar wel een KERS systeem bouwen.
SDM zegt
Prius, when does the hurting stop….
sjorsx87 zegt
“Op volle accu’s, houdt de Prius het op die snelheid volledig elektrisch ruim 20 km vol.”
Vind het inderdaad niet ver, maar zie het nut er wel van om vanuit huis al met een volle accu weg te kunnen rijden binnen de stad voor een kleine afstand… Erger mij er alleen aan dat die mensen er maar 110 mee op de snelweg rijden en electrisch 100km/h kunnen rijden is in dat opzicht wel positief dat ze wat beter met het verkeer mee kunnen binnen en buiten de bewoude kom(lees: geen snelweg!).
mc zegt
@prisma
daimler benz is ook veel bezig met waterstof, veel meer nog dan bmw. Ze hebben alleen nog geen bekend rijdend concept, maar die gaat wel komen. op dit gebied loopt de VAG groep behoorlijk achter, maar je ziet aan oa de nieuwe polo bluemotion dat zij inzetten op het zuiniger maken van ICE’s. Maar of je daaarop genoeg kunt besparen betwijfel ik… als je een lichte hybride bouwt moet je veel zuiniger kunnen rijden dan een polo met een afgeknepen diesel.
RenesisHP zegt
Leest het artikel, leest de reacties, schrikt zich kapot.
Shit man, waarom zijn IP ban´s niet definitief?
=> Kijkt over een paar weken weer eens verder.
Ot. Geen slecht idee.
Over de groene stroom.. Gaat over hetzelfde net als “normale” stroom. :|
rstyled zegt
Waarom valt hier dan weer geen piano op?
ontopic: Ik weet dat dit model voor aerodynamische doeleinden ontwikkeld is, maar waarom zo lelijk. Als er een piano op zou vallen, zou dat al een grote verbetering zijn.
gerry zegt
wat een lelijke auto!
Ahura zegt
Hoezo lelijk? Gewoon een nette hatchback met coupe achtige laklijn en strakke dynamische belijning. Niks mis mee. Beter dan zo’n gedateerd vierkant ding genaamd Golf
badidea zegt
@RenesisHP
Dat komt omdat een brandstofmotor niet zo efficiënt is bij lage snelheid, gok ik. Dat probleem heeft een elektromotor niet.
sjorsx87 zegt
@badidea: klinkt logisch…
@Brokkenpiloot:
“In de praktijk zal de actie radius, en zeker in de stad en op de N-wegen, dus veel groter zijn dan 20 kilometer.”
dat had ook in deze blog moeten staan eigenlijk… Maar zo heel veel laat hij niet bij in 20km toch?
(heb geen idee hoe lang hij daar over doet om zijn accu’s op te laden met de brandstofmotor)
RJ zegt
Mooi vind ik hem niet, maar dat is slechts een mening!
wat wel erg onhandig is aan dit ding is dat je er niets achter kunt hangen, en aangezien 80% van vakantie-vierend NL met de caravan of vouwwagen er op uit trekt! Dus het echte succes zal wel uit blijven.
toch is het goed dat merken zich hiermee bezig houd.
Alleen wat ik zo jammer vind is dat je het probleem alleen maar verplaats en niet verkleint. Want waar komt de stroom vandaan die we nodig hebben om deze auto’s te laten rijden…..?…… Juist ja uit vervuilende olie en kolencentrales!! en hoe meer elektrische auto’s hoe meer van dit soort centrales want groene stroom is nog niet genoeg ontwikkeld en heeft onvoldoende capaciteit!
Aiii zegt
20 kilometer op volle accu’s met 100km/uur. Gelukkig gaan we niet overhaast te werk met het toepassen van deze techniek. Dit is een actieradius waar je u tegen zegt.
Cantago zegt
Kan Top Gear hier niet even een piano op laten vallen? Want zo groen zijn deze auto’s niet hoor! Bah, wat HAAT ik deze auto’s, verschrikkelijk!
Brokkenpiloot zegt
De huidige Prius laadt onderweg ook weer op. In de praktijk zal de actie radius, en zeker in de stad en op de N-wegen, dus veel groter zijn dan 20 kilometer.
Lijkt mij de ideale combinatie.
En dat gezeur over het uiterlijk! Kijk naar de voorkant en herken het profiel van een dozijn door iedereen bejubelde auto’s.
De achterzijde is natuurlijk een ander verhaal, maar verschilt ook niet bijzonder veel met sommige Honda’s of Citroën’s.
Corolla G6 zegt
‘Veritas odium paret’: Waarheid zaait haat. Romeins spreekwoord.
De waarheid is dat de Prius zijn tijd ver vooruit is.
Veel mensen hier met een ander merk auto, met een verouderde techniek, kunnen dit niet hebben en reageren heel primair: ze zijn boos dat de Prius er is!
Ja, ze haten de auto zelfs!
Hoe kun je nu een auto haten?!
Laurens zegt
Een Prius met meer accu capaciteit, leuk…
Het milieu schiet er ook dit keer weinig mee op. Geef het geld uit aan een nieuwe koelkast, of wat huis isolatie. Hoef je niet elke avond in te pluggen…
Ramshoek zegt
De normale Prius dankt zijn succes in NL vooral aan de lage bijtelling (14%). Hij wordt dan ook voornamelijk aan de zakelijk markt verkocht.
Of de plug-in prius ook een succes zal worden, waag ik te betwijfelen. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een ongetwijfeld duurdere prius als nieuwe leaseslet zullen kiezen om hem ’s avonds aan de eigen netstroom te hangen…
rene zegt
Je kan je geld ook uitgeven aan nieuwe dieselstoof.
Erik zegt
Prima auto, 20KM elektrisch rijden is heel behoorlijk en je kunt op die manier bijna alles binnen de bebouwde kom elektrisch rijden. Op de snelweg is het beter op benzine te rijden zolang je niet in de file staat. Omdat de Prius een parallel-hybride is rijdt de auto ook goed als je over moet schakelen naar de benzinemotor dit in tegenstelling tot een Chevy Volt. Dit is een serie-hybride die als de accu leeg is gebruik maakt van een benzine motor van 75PK die via een generator een elektromotor van stroom moet voorzien. Dus van die 75PK blijft misschien 55PK over en dat voor een auto van 1400KG of nog meer. Als je wil inhalen is het maar de vraag of de auto dit aankan.