Het jaar begint uitstekend voor de pure petrolhead.
Het klinkt misschien raar, maar de auto waar veel petrolheads naar uitkijken, is een B-segment hatchback met driecilinder motor. Want strikt genomen is de Toyota GR Yaris dat. Qua naam klinkt GR Yaris minder spectaculair dan zijn voorganger, de Yaris GRMN. Toch heeft de GR Yaris alles in zich om de publiekslieveling te worden van 2020. De hardware op papier is namelijk ongehoord exotisch voor zijn klasse. Pak een kop koffie, we nemen alles dan uitgebreid met je door.
Toyota GR Yaris
Over die naamswijziging kunnen we kort zijn, de Toyota GR Yaris loopt zo keurig in de pas met de Toyota GR Supra. GR staat voor ‘Gazoo Racing’, het team dat ook alle race- en rallyactiviteiten voor zijn rekening neemt. Met de Yaris neemt Gazoo Racing (en Tommi Mäkinen Racing) deel aan het WRC. Bij de meeste fabrikanten levert dat een speciaaltje op: gewoon het normale model met iets meer vermogen, wat stickers en grote wielen.
Driedeurs Yaris
Ondanks dat dit bommetje een Yaris is, wijkt de auto op enorm veel punten af. Waar de standaard Yaris een vijfdeurs is, is dit een driedeurs. De daklijn loopt veel lager af. Ook is de GR Yaris aanzienlijk breder. De enorm wijde voorbumper laat er geen misverstand over bestaan wat de intenties zijn van de auto. De velgen zijn 18 inch groot.
Double wishbone
Ook in technisch opzicht is de Yaris compleet anders. Zo is het chassis voorzien van onafhankelijke double wishbones aan de achterzijde in plaats van de torsie-as die de standaard Yaris heeft. Het onderstel is op diverse plaatsen verstevigd om er voor zorg te dragen dat het chassis het allemaal aan kan. De carrosserie is grotendeels opgetrokken uit aluminium en zelfs koolstofvezel, dit om het gewicht lager te houden.
261 trappelende paarden
Dan de motor. De Toyota Yaris wordt aangedreven door een driecilinder benzinemotor. Daar zit een gedachte achter. Een driecilinder is korter en lichter dan een viercilinder. De motor is verder naar het midden geplaatst. Mede dankzij een flinke turbo en een slagvolume van 1.618 kubieke centimeters is het maximale vermogen imposant: 261 pk. Meer vermogen dan de Clio V6 (255 pk) en Audi A1 quattro (256 pk). Kan geen toeval zijn. Ook qua trekkracht staat de GR Yaris zijn mannetje: 360 Nm. De D4-S motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De prestaties zijn dan ook niet mis: 0-100 km/u is gedaan in minder dan 5,5 seconden. Aangezien Toyota geen 5,4 zegt, gaan we uit van 5,45 seconden. Ofzo. De topsnelheid is een begrensde 230 km/u. Om de boel weer tot stilstand te brengen, is de GR Yaris voorzien van 356 mm grote schijven, inclusief remklauwen met 4 zuigers.
Ingenieus 4×4-systeem
Het gewicht van de GR Yaris is 1.280 kg. Er zijn hot hatches in het B-segment die lichter zijn, maar dat zijn wel conventionele voorwielaandrijvers. De Toyota GR Yaris heeft een uniek 4×4 systeem. De eerder genoemde Audi A1 quattro had een relatief eenvoudige Haldex-koppeling, dat wat vermogen naar de achterwielen stuurt als de voorwielen het niet aankunnen. Het ‘GR-Four’-systeem in de Yaris is veel exotischer. Het vermogen kan per wiel verdeeld worden door een niet nader genoemd type koppeling. Ook is het mogelijk om 100% naar de voor- én achterwielen los te laten, mochten de condities daarom vragen. Ook zijn er diverse rijmodi waarbij het GR-Four systeem zich automatisch aanpast. Er is eenschakelaar waarme je kan kiezen voor ‘Normaal’ (60% van het vermogen naar de voorwielen), ‘Sport’ (70% van het vermogen naar achteren) en ‘Track’ (50/50).
Motomachi
De Toyota GR Yaris gaat gebouwd worden in de Motomachi fabriek. Mocht je dat niets zeggen, het is de meest prestigieuze assemblagelijn van Toyota in Japan, de fabriek war de topmodellen gebouwd worden. Denk aan de Toyota Crown, Mark X, Mirai en Estima. Ook de Lexus LC500 en LF-A werden in Motomachi in elkaar geschroefd. De keuze voor deze fabriek is vrij eenvoudig, ondanks de eenvoudige afkomst van de Yaris, vereist de productie vrij veel handwerk.
Marktintroductie na de zomer 2020
Mocht je tussen de regels doorgelezen hebben dat we enthousiast zijn geworden van deze auto, dan klopt dat volkomen. Het is een verademing dat in 2020 er fabrikanten zijn die enkel en alleen voor de petrolhead een hele bijzondere auto bouwen. Dan is het nu alleen even uitvechten wie de rijtest mag gaan doen. Wouter en Casper zijn er nu al over aan het kibbelen. De GR Yaris wordt in de tweede helft van 2020 verwacht.
rd1991 zegt
Ongelofelijk bruut!! Ik mag hopen dat meer fabrikanten er een voorbeeld aan nemen! ??
poes zegt
@rd1991: Ga er maar vanuit van niet. Dit is zo’n ontzettend kleine niche, dat het eigenlijk volledig kansloos is. Dit soort autootjes kosten flinke knaken, dan wil je niet in het formaat Yaris rijden. Wat dat betreft ook ontzettend treurig dat ze in het WK rally tegenwoordig in dit formaat autootjes rijden. Snap ik niets van. Doe nou gewoon maatje ‘Golf’, dat is ook commercieel veel interessanter. En het oogt een stuk meer in proportie. Nu zie je een soort van grote spoiler met daar onder nog een klein autootje over de proeven scheuren. Waar vroeger gewoon een volwassen Ford Escort Cosworth of Subaru Impreza te zien waren.
peug206 zegt
@poes: meest verkochte auto’s zijn in Nederland toch dit soort blik. En daarnaast is hoe kleiner de auto hoe wendbaarder en hoe sneller. Formaat polo wrc is bijna gelijk aan een golf van vroeger.
Edge zegt
@poes: Nou, dan is het simpel: dan moet het WRC er maar voor zorgen dat je weer verplicht fatsoenlijke homologatiespecials moet uitbrengen. Dan volgen de rappe Fiesta’s en i20’s binnen no-time.
henrie zegt
@poes: Zet zo’n Escort Cosworth eens naast deze Yaris, en je zult zien dat die Escort niet gek veel groter is. Beetje langer wel, maar praktisch even breed en zelfs lager. Hij oogt daardoor anders, maar hij is echt niet veel groter…
skinny058 zegt
@rd1991: Een Yaris ongelofelijk bruut noemen…waar gaat het heen met ons petrolheads…?
toyotafortuner zegt
Ik moet zeggen dat ik m, ondanks de aparte looks en de 1.6 driepitter, best wel tof vind!
Maar @willeme: wat is dat toch dat als ik een artikel lees, ik de thumbnail van dat artikel vaak bij de gerelateerde items vind.
Ram-G-maN zegt
@toyotafortuner: Ik denk dat het juist door de 3-pitter veel leuker zal gaan klinken dan de conventionele opgefokte viercilinders van tegenwoordig. Doe mij maar eentje. Heerlijke hothatchje!
toyotafortuner zegt
@AutomotiveDesigner: Op hoop van goede zegen dat het beter klinkt dan de natte scheten van de x45 AMGs en de GTI/R modellen…
reactief zegt
Echt bizar dat Toyota het lef heeft om dit te maken. En zo ver te gaan met aanpassingen! Eigenlijk een compleet nieuwe auto onder de noemer Yaris.
En wat vind ik hem vet! Per direct mijn absolute nummer 1 hete hatch! Zo benieuwd naar de eerste video testen!
reactief zegt
@reactief: Ter aanvulling:
5cm breder en 9cm lager!! dan de standaard Yaris. Ook 3-deurs zonder raamstijlen ipv 5-deurs!
Edge zegt
@reactief: Ik ben benieuwd of er ook nog een minder heftige driedeurs gaat komen. Ik kan me niet voorstellen dat het doorgaans heel verstandige Toyota een compleet nieuwe carrosserievariant maakt enkel voor de GR Yaris
reactief zegt
@edge: Nee, dat lijkt me ook logisch. Al vraag ik me af of de wijzigingen op deze niet te groot zijn om toe te passen op een minder wilde versie.
sanderz28 zegt
Wat dik
towi1989 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lekkerlinksrijden zegt
Maar de hamvraag: wat kost dat?
vopo zegt
@lekkerlinksrijden: ik gok in Nederland tussen de 67-75k
berlinetta zegt
@vopo: Ik denk iets minder. Dat zijn de prijzen van de C-segment hothatches. Dit is een B-segmenter met ook wat minder vermogen. Ik gok op 55k.
reactief zegt
@berlinetta: De vorige Yaris GRM was ook al goed 46K. Deze is behoorlijk heftig aangepakt…. Maar op papier misschien wel wat zuiniger. Ik ben benieuwd. Met 55K zou het mij ‘meevallen’. Ik ben bang dat het iets meer wordt…
berlinetta zegt
@reactief: Hmm ja je hebt wel een punt. Die GRMN was echt belachelijk duur. Belooft niet veel goeds voor deze GR.
Dutchdriftking zegt
Super gaaf dat Toyota dit in deze tijd nog doet. Geniaal merk wat met deze en de nieuwe Supra zo enorm veel leuker is geworden! Heel erg benieuwd hoe deze zich in de praktijk houdt t.o.v. de A1 Quattro. Laatst genoemde is overigens wel een stukje knapper.
w0o0dy zegt
@dutchdriftking: get ding maakt waarschijnlijk gehakt van de Audi A1 Quattro. Waarom? 100% van het vermogen kan naar de wielen gestuurd worden die WEL grip hebben. Remsysteem veel heftiger dan normaal op zo’n auto (denk 35 cm schijven/15 inch) voor. Gewichtsverdeling is beter, pk/gewichtsverhouding is beter, wielophanging is puur racewagen/Rallysport set-up en als laatst Tommi Makinen zelf is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van deze auto.
Dutchdriftking zegt
@w0o0dy: Zit dan ook zowat 10 jaar tussen. Vergis je overigens niet in de A1 Quattro, deze was flink heftiger dan de S1. Jammer dat ze zo belachelijk duur zijn. Met wat kleine mods (heeft elke VAG-mobiel nodig) zet je de puntjes op de i bij de motor en het onderstel. Dik 300pk heb je dan met een fijne balans. De Yaris zal op de grens scherper en beter zijn, de A1 is knapper en vermoedelijk fijner als daily. Afhankelijk van wat je er mee doet kan je kiezen wat voor jou de beste optie is.
okdoei zegt
@dutchdriftking: het uiterlijk van de A1 knapper noemen is een mening. Okdoei.
mashell zegt
@w0o0dy: “Waarom? 100% van het vermogen kan naar de wielen gestuurd worden die WEL grip hebben.”
Als de voorwielen geen grip meer hebben en je stuurt dan 100% van het vermogen naar achterwielen die zich pakweg 2 meter achter die griploze voorwielen bevinden zal het wel niet lang meer duren voordat die achterwielen ook geen grip meer hebben. Het gaat om de balans, ik dat daarom dat dit Toyota systeem en een Haldex (dat van 100/0 tot 50/50 kan maken) systeem in de praktijk geen echt verschil zal maken.
Onehp zegt
@mashell: welke balans? De batterij zit acherin, de motor is wat verder naar achter geduwd en zeer licht voor het vermogen, en de aangedreven achteras met koppeling helpen gewicht naar achter te brengen.
Verder is inderdaad spreken over vermogen sturen als er gripverlies beetje naast de kwestie, echter lijkt het erop dat deze de achteras sneller kan laten draaien, waarmee ie actief vermogen naar de achteras kan sturen en daarmee een leukere balnas krijgt op het gas.
87sandyd zegt
@mashell: Zo is dat. Verschillende tests met de pre-versie hebben al aangetoond dat deze “veilig” over de voorwielen glijdt, zoals een A1 ook doet.
Ook in de andere rij-modi blijkt dat dat de balans ervoor zorgt dat het vooral een onderstuurde auto is, wat helemaal niet erg is.
87sandyd zegt
@w0o0dy: check even de tests op YT, ook deze auto is gewoon gaat prij grip-verlies gewoon rechtdoor. Het is geen driftmachine en bij gripverlies gaat gewoon veel kracht naar voren, zoals bij de Audi.
Onehp zegt
@87sandyd: iedere auto is onderstuurd in de grond, vraag is of je er ook rond komt. En dat lukt best in een paar van de yt filmpjes (o.a. die waar Alonso en Kris Meeke spelen, en filmpje uit Japan waar ze een autocross parcours testen).
De meerderheid van de genodigden in de pre-tests had de instructie dat ze esp aan moesten houden en geen drifts mochten doen, als ze die rijvaardigheid al zouden bezitten (leuk doen met selfiecamera is niet noodzakelijk hetzelfde als rally kunnen rijden….)
berlinetta zegt
Waar ik die Yaris GRMN echt een truttenschudder van de bovenste plank vond, vind ik deze echt behoorlijk geslaagd. Ziet er echt heel dik en sportief uit en ik verwacht dat het ook heerlijk zal rijden. Mag van mij nu al de AB auto van 2020 worden!
tge2 zegt
@berlinetta: Ik denk dat je de Yaris GRMN nog nooit van dichtbij hebt gezien. Ik vind deze Yaris GR trouwens evengoed briljant!
berlinetta zegt
@tge2: Jawel ik ben er wel eens een tegen gekomen en ik weet ook dat jij er een hebt. Ik geloof ook meteen dat het heel leuk zal sturen, maar ik vind er echt niks aan verder. Deze vind ik dan wel weer echt goed gelukt. Ziet er meteen een stuk volwassener uit.
tge2 zegt
@berlinetta: Ik vind deze inderdaad ook wel wat bruter qua uitstraling. Wat betreft de GRMN, ik viel eigenlijk wel op het wolf in schaapskleren uiterlijk! Ik vind de, intussen, vorige generatie Yaris qua uiterlijk wel leuk, maar dat is uiteraard persoonlijk! Het rijdt in ieder geval wel geweldig. Deze GR heeft trouwens wel een ander rijkarakter dan de GRMN, denk ik. Een turbo voelt toch anders dan een supercharger. Ik wil sowieso wel eens een proefrit maken, binnenkort eens bij de Toyotadealer binnenlopen of er speciale evenementen gepland zijn.
berlinetta zegt
@tge2: Ja ik geloof je op je woord dat het leuk rijdt. Uit de rijtesten volgt ook wel dat de journalisten positief zijn. Alleen dat uiterlijk heeft mij nooit kunnen bekoren. Het is een B-segmenter, maar ik vind hem eruit zien als een A-segmenter. En dan die stickers, dat spoilertje en dat uitlaatje, nee. Gewoon niet mijn ding, maar dat is uiteraard ook maar slechts een mening.
berlinetta zegt
@berlinetta: Dit bedoel ik:
https://www.toyotablog.nl/wp-content/uploads/2018/01/toyota-yaris-grmn-2.jpg
tge2 zegt
@berlinetta: Je hoeft me nergens van te overtuigen. Ik weet hoe die eruit ziet en ik ben een blije en trotse bezitter. No.117/400!
berlinetta zegt
@tge2: Nou gelijk heb je hoor. Veel plezier ermee!
fanboy zegt
Dat 4wd systeem klinkt echt fantastisch om mee te rijden!
cossiekiller zegt
@fanboy: Ik hoop eigenlijk dat je dat 4wd systeem totaal niet hoort. Maar ik snap wat je bedoelt ;-)
cvoo zegt
Heel gaaf autootje, vooral voor deze tijd! Waarom de rijtest niet met Wouter én Casper?!
breakingpoint zegt
@cvoo: of Willem?!
jan97nl zegt
Dik ding, beetje vervelend dat de foto’s in de app klein onder ellaar staan en je niet kan die scrollen tussen de foto’s
jan97nl zegt
@jan97nl: doorscrollen
toyotavenray zegt
Kan niet wachten op de rijtest. Laat Casper en Wouter allebei in de auto rijden in de video.
banderas zegt
Als petrolheads blij worden van een kleine driepitter snap ik helemaal niet wat ze tegen elektro hebben.
Onehp zegt
@banderas: de dag dat een electromobiel onder 1300kg weegt met ruwweg 300pk op 4 wielen, sportief weggedrag, 4 zitplaatsen en met een bruikbare rijkwijdte, dat zou inderdaad een mooie dag zijn.
redbeams zegt
@banderas: Je zegt het zelf al “petrolheads” en geen elektroheads ?
realracer zegt
Gaaf ding! Achterste wielkasten zijn even wennen, maar geven hem wel karakter.
En dat uit een driecilinder!
2scan zegt
slagvolume van 1.618 vierkante centimeters….kubieke neem ik aan?
gitaarknul zegt
261 pk uit een 1,6 driecilinder, ik vind dat echt indrukwekkend
ds3thp zegt
@gitaarknul: Ja is zeker bizar, maar niet op zichzelf staand.
Peugeot haalt ook 270pk uit een 1.6 viercilinder Turbo.
w0o0dy zegt
@ds3thp: de response op het gaspedaal is waarschijnlijk veel feller dan die PSA 4 cilinder. Deze heeft maar 3 cilinders dus dat ding zal erg weinig gewicht hebben (erg lichte bewegende delen).
redbeams zegt
@ds3thp: Nou nog een probleemloze peugeot
duderuud zegt
Dikke Yaris. Prijs zal echter wel rond de 50-60k liggen dus het gaat een zeldzame verschijning worden op de Nederlandse wegen…
duderuud zegt
@duderuud: PS: Het bekijken van foto’s is volkomen ruk op een Android toestel.
focusrs1 zegt
@duderuud: Wordt voor mij een instant buy voor die prijs!
Btw. Er zit een grote turbo in deze auto dus ff langs de tuner en dan heb je een Yaris met meer als 300pk lmao
antielectrischeautos zegt
Wat een gedrocht van een auto zeg, wel mooi dat ie gewoon lekler een ICE heeft ?
torsen zegt
Het eerste autonieuwtje in lange tijd waar ik echt hebberig van ben geworden.
Lekker bezig Toyota!
rikv99 zegt
Vraag me heel erg af hoe lang een 1.6 3 cilinder met 261pk heel blijft?
Onehp zegt
@rikv99: ongeveer even lang als een 1,6 4 cilinder met 270pk (Peugeot), een 2 liter met 320-330pk (Honda Type R); langer dan een 2 liter met 420pk (AMG 45s), langer dan 4l V8 met 720pk (Ferrari, McLaren).
Nee, grapje, dat weten we niet, het hangt af van de engineering en dat kan normaliter Toyota wel, het litervermogen is anders niet erg bijzonder hoog vergeleken met andere motoren.
Onehp zegt
Ben al aan het uitzoeken hoe die in men leven kan passen, eigenlijk is ie te klein voor ons… Maar grotere kans dan een a110 2-zitter… Zoals de A110 hopelijk met een zalige ophanging, the proof will be in the pudding… of modder, gravel en/of sneeuw…
Ze moeten er 25000 stuks wereldwijd van verkopen op een jaar als homologatiemodel, de prijs valt dan hopelijk enigszins mee.
dappers zegt
een soort Charade GTTI meets Subaru Justy
Onehp zegt
@dappers: ja, maar dan iets van x2 (gewicht x1,5/1,7 en vermogen x2,5/3,8 voor respectievelijk de Charade GTTI/Justy 1.2).
Leuke gebakjes waren dat!
ghost zegt
Tot ding! Jammer dat dankzij onze belastingen dit ding ws 75k gaat kosten.?
baklava zegt
Yes, hebben!
mashell zegt
De droomwagen voor de opa’s die zich nog heel jong voelen.
focusrs1 zegt
Hele grote kans dat dit mijn nieuwe auto wordt – waardige opvolger van mijn RS!
focusrs1 zegt
@focusrs1: Bij autoweek staat hij ook in het rood afgebeeld en ziet er dan erg mooi uit!
tge2 zegt
@focusrs1: Als je er eentje hebt wil ik wel een fotosessie met onze GRMN! :-)
tge2 zegt
Geweldig karretje! Eindelijk weer eens leuk hebbedingetje tussen al die steriele auto’s tegenwoordig.
michiel_vandelft zegt
Die remmen, allejezus! Dat is gewoon ongeveer het zelfde formaatje als op een 335i met M performance remmen zit
skinny058 zegt
Hey, een opgevoerde grasmaaier. Wat lief!
koningjamesversie zegt
Goed geprobeerd! Aardig gelukt. Eindelijk een liefhebbers auto. Da’s alweer even geleden.