De tofste VW ID Buzz die je vandaag gaat zien heeft hele gave wielen.
De Volkswagen ID Buzz is een bijzonder voertuig. Het is een van de eerste elektrische MPV’s voor de particulier. Ja, er zijn al elektrische personenbusjes van Stellantis, maar dat zijn iets meer keurig aangeklede bedrijfswagens met een paar zitrijen, dan een personenauto. De ID Buzz staat dan ook niet op het platform van een bedrijfswagen, maar het MEB-platform. Verwarrend is er ook een bedrijfswagen-versie van de ‘Buzz.
Net als met andere Volkswagen-busjes zullen er grote schare liefhebbers op af komen. Om jezelf een beetje te kunnen onderscheiden op het jaarlijkse Wörthersee-evenement, zijn ze bij Prior Design voor je aan de slag gegaan. Wat hebben ze gedaan? Nou, de tofste VW ID Buzz gebouwd die je je maar kunt voorstellen. Normaal gesproken is Prior zo’n veredelaar die het niet heel subtiel aanpakt, maar in dit geval wel.
OEM-Erlebnis
Neem bijvorbeeld de voorbumper. Die is breder, dieper en groter. Maar het is niet overdreven en misschien nog wel belangrijker: het motief van de ‘grille’ is identiek gebleven. Hierdoor heb je veel meer een OEM-Erlebnis. Het ziet er subtiel dik uit.
Aan de achterkant gebeurt hetzelfde: een iets dikkere bumper met andere ‘diffusor’, maar het ziet er niet enorm aftermarket uit. Er is overigens een reden om het niet uitbundig aan te pakken: range. Dikke bodykits met flinke verbreding zorgen voor meer weerstand en dus een mindere actieradius.
Uiteraard ziet de de tofste VW ID Buzz van deze vrijdag er wel heel erg cool uit. Dat heeft Prior voor elkaar gekregen door de auto flink lager te leggen. In principe is dat altijd beter voor de stabiliteit en voor de looks. Als je kiest voor een hoogwaardige schroefset, hoeft het niet eens te koste te gaan van het comfort. Helaas weten we alleen dat deze Buzz is verlaagd, maar niet op welke manier.
Wielen tofste VW ID Buzz van vandaag
Dan is er nog het hoogtepuntje en dat zijn die enorm gave velgen. Eigenlijk moeten we zeggen wieldop. Het gaat namelijk om de Rotiform Aerodisc, een hoedtik naar de BBS Turbo Fan-deksels uit de jaren ’70 en ’80. De Aerodisc plaats je op de velg. Heel toevallig moet die ook van rotiform zijn. Je kan de Aerodisc krijgen op de modellen BUC-M, LAS-R en RSE van Rotiform.
Qua toename van vermogen en prestaties is eveneens niets bekend. Er is dus nog geen pk bij gechipt, waarschijnlijk. Deze tofste VW ID Buzz van vandaag is vooral een voorproefje op dat wat komen gaat als het om modificaties voor de elektrische bus.
Meer lezen? Dit zijn de 8 coolste gesloten velgen op een rij!
xj220 zegt
Ik vind em vet en kan niet wachten totdat ik de 7 pax versie kan leasen voor de fam
xj220 zegt
Ik vind em vet en kan niet wachten totdat ik de 7 pax versie kan leasen voor de fam
Dutchdriftking zegt
Ik vind het een hele dikke sjaak. Zo lust ik hem wel.
Robert zegt
Kolere, wat een gave putdeksels.
Richmond zegt
Zo is het een tof busje (geen mpv)!
mashell zegt
MPV = klein busje. ID.Buzz = klein busje. Conclusie: ID.Buzz = MPV.
Richmond zegt
dan is een berlingo ook een mpv
rollingstoned zegt
Wat is een MPV?
MPV is de benaming voor een carrosserievorm van een auto. De letters MPV staan voor “multi purpose vehicle”. Het is een benaming voor auto’s die een stuk meer ruimte bieden aan de inzittenden dan andere type auto’s. Dit is dan ook de voornaamste reden dat MPV’s ook wel een ruimtewagen, een grote gezinsauto of een all purpose vehicle (APV) wordt genoemd.
Dus ja, de Berlingo is ook een MPV ;-)
Richmond zegt
Een stationwagon bied ook meer ruimte, een X5 crossover / suv bied ook meer ruimte dan een 1 serie hatchback. Dan is alles wat beetje groter is dan de gemiddelde auto een MPV
zesinlijn zegt
Een Berlingo is geen busje; dat is een bestelauto.
mashell zegt
Bij een EV wil je liever geen grote open wielen omdat de aerodynamische eigenschappen daarvan slecht zijn, de remmen toch niet veel koeling behoeven en het gewicht van grote velgen ook niet gunstig is, dus zie je vaak kleinere dichte wielen met veel band en lekker veel comfort (staat nog stoer ook!). De vraag is, zou zo’n dicht groot wiel nou wel of niet gunstig zijn voor de actieradius?
stekkerkoning zegt
Bij de Tesla Model 3 ligt het rijbereik met de vrijwel Aero-velgen ongeveer 3 % hoger dan zonder. Nu is de stroomlijn van de drie erg goed en is de bus een wat vormeloos blok, dus wielaerodynamica zal weinig verschil maken.
AudiRS zegt
Heel gaaf! En duurrrr
PunicaOase zegt
Gaaf, alleen elke drempel wordt wel een flinke uitdaging zo..
zarco zegt
Doet me wat denken aan de F1 versie van de Renault Espace destijds…
https://www.topgear.com/car-news/concept/concepts-time-forgot-renault-espace-f1
donjunior zegt
“Helaas weten we alleen dat deze Buzz is verlaagd, maar niet op welke manier.”
Ik zeg.. Photoshop!
Vind die wieldoppen wel erg gaaf overigens..
flyerbunch zegt
Tof concept.. vraag me af wat het met de range gaat doen idd.. grotere wielen zorgen voor minder range alhoewel ze dichter zijn dan de standaard versie. Het zogenaamde voordeel zal elkaar wrs wel opheffen. Hopelijk zit er ook een systeem op om de auto te verhogen met drempels anders zal het nog een dure grap kunnen worden.
Aon zegt
Ik heb hem nu 2x in het eggie gezien en wat een toffe bus; net een ´euh´ n ID Buzz tussen al ´t overige verkeer Opvallend dus.. Wel 2x in dezelfde kleur: Hippie Green.