De toekomst is al begonnen met de IONIQ 5, maar Hyundai kijkt ook alvast verder vooruit.
Hyundai heeft met de IONIQ 5 een toonaangevende elektrische auto neergezet. Deze auto is niet voor niets uitgeroepen tot World Car of the Year 2022. De IONIQ 5 geeft een kijkje in de toekomst volgens Hyundai, maar daarnaast is het merk op nog veel meer manieren bezig met een duurzame toekomst.
Ultrasnel laden
Maar laten we beginnen met de Hyundai IONIQ 5. Deze heeft niet alleen de voordelen van elektrisch rijden, maar neemt ook de nadelen weg. De IONIQ 5 heeft een riante actieradius en kan ultrasnel laden. Dankzij 800V-technologie heb je in 5 minuten al 100 kilometer extra actieradius (WLTP). En opladen van 10 tot 80 procent neem maar 18 minuten in beslag.
Rustgevend interieur
Vanwege de stilte en de souplesse van de aandrijflijn is elektrisch rijden per definitie rustgevend. Hyundai gaat met de IONIQ 5 nog een stapje verder qua comfort. De stoelen zijn bijvoorbeeld uitgebreid te verstellen. Ze kunnen zelfs helemaal plat, zodat je lekker kunt ontspannen tijdens het laden.
Vehicle-to-Load
De Hyundai IONIQ 5 zit ook vol slimme technologieën, zoals Vehicle-to-Load (V2L). Dit betekent dat je elektronische apparaten van stroom kunt voorzien, zowel in de auto als buiten de auto. Je kunt bijvoorbeeld met je Hyundai IONIQ 5 je elektrische fiets opladen. Ook als de auto uitstaat werkt dit gewoon.
Urban Air Mobiltiy
Als het om het vervoer van de toekomst gaat kijkt Hyundai breder dan alleen auto’s. Hyundai houdt zich bijvoorbeeld ook bezig met Urban Air Mobility (UAM). Dit houdt in dat de verkeersdrukte wordt verminderd door reizen via de lucht. Hyundai ontwikkelt daarom elektrische Personal Air Vehicles, die verticaal kunnen opstijgen en landen.
Robotica
Hyundai zet verder in op de ontwikkeling van robotica, mede door de overname van Boston Dynamics. De technologie waaraan gewerkt wordt loopt uiteen van draagbare robotica die invalide mensen ondersteunen tot voertuigen met robotbenen die zich over elk terrein kunnen bewegen.
Robotaxi’s
Terugkomend op auto’s: Hyundai heeft ook een robotaxi ontwikkeld op basis van de IONIQ 5, in samenwerking met Motional. Dankzij meer dan 30 sensoren kan deze auto verregaand autonoom rijden. De IONIQ 5 robotaxi zal vanaf volgend jaar al in gebruik genomen worden, te beginnen in Las Vegas.
Duurzame materialen
Dat duurzaamheid een prioriteit is voor Hyundai blijkt ook wel uit de materialen die zijn gebruikt in de IONIQ 5. Zo is er onder andere suikkerriet, maïs, wol en gerecyclede petflessen gebruikt in het interieur.
Waterstof
De Hyundai IONIQ 5 is een batterij-elektrische auto, maar tegelijkertijd is Hyundai een pionier op het gebied van waterstof. De Hyundai Nexo wordt aangedreven door elektriciteit die in een brandstofcel met waterstof is geproduceerd. Daardoor is waterdamp het enige wat de Nexo uitstoot.
De toekomst
Hyundai is dus op talloze manieren bezig om de toekomst vorm te geven. Dat is een toekomst waarin we met z’n allen beter, duurzamer en autonoom van A naar B kunnen bewegen. Wil je meer weten? Het hele verhaal kun je lezen op de website van Hyundai.
Benny_Weisz zegt
Aardige ideeën maar de toekomst (van de automotive) ligt echt bij waterstof
CYBRTRK zegt
Van transport inderdaad, niet de complete automotive
Marco zegt
Volgens de industrie en wetenschap niet bij personenauto’s
maotje zegt
Waarom denk je dat?
neal zegt
ik ben voor waterstof, liefst in een verbrandingsmotor config zodat de beleving van autorijden nog behouden blijft… wel benieuwd hoe ons weer erdoor zal beinvloed worden door al die waterdamp in de lucht. dan gaat het straks echt overal regenen….
Brol zegt
Een waterstofcentrale aan huis in combinatie met zonnepanelen, die verwarming en elektriciteit leveren, ook voor de auto.
Dat is een toekomst.
linkador zegt
Indien Hyundai alvast verder vooruit keek, hadden ze de Staria op ’t IONIQ 5 platform gezet ipv enkel Diesel. Zelfs het krampachtige VAG doet elektrificatie met een busje.