Net als je je afvraagt waarom je zo weinig hoort van die Tata-jongens stellen ze op de autoshow van New Delhi deze kloeke SUV voor. De Tata Aria is het nieuwste en meteen ook het grootste en duurste model van het merk. Maar ‘duur’ moet je relatief zien natuurlijk.
Ondanks de dikke dieselmotor van 2,2 liter met 137 pk, airco, cruise control, navigatie, zes airbags, ESP en een stereoinstallatie kost de Aria in India namelijk net geen €13.400. Alleen 4WD is niet standaard. Ter vergelijking, een kale Chevrolet Captiva kost daar ruim €26.000.
En de Aria, die we op de autoshow van Genève in 2005 als gelijknamige conceptcar zagen verschijnen, is nog een stukje groter ook. Volgens Tata biedt de auto de ruimte van een MPV en de offroadcapaciteiten van een SUV (niet al te best dus). Aan de introductie van de auto is een uitvoerig testproces vooraf gegaan, waarbij de Aria ook in Europa aan de tand gevoeld werd. Weet iemand de Nürburgring-tijd?
Hoe dan ook heeft Tata geen plannen om de Aria buiten India te verkopen. Best jammer, een beetje concurrentie voor de Dacia Duster kan geen kwaad. (via autocar)
Laue zegt
ai, dit is toch wel foei-lelijk.
jackal zegt
lijkt een beetje op een matchbox
nadat je dr bent gaan staan dan
seeq zegt
Tata moet eerst de halve auto opnieuw ontwerpen voordat ze hem hier mogen verkopen denk ik. Gezien het grote verschil in eisen ten opzichte van veiligheid, kwaliteit en emissie.
Daarnaast zeg ik: hoe minder Tata’s in Europa, hoe beter!
John zegt
Is de Range Rover niet het duurste model van Tata?
Dit ding staat wel even hoog op z`n poten als een RR, foeilelijk ding.. Maarja… Had ook niet veel anders verwacht, hoop dat ze voor hun Land Rover lijn wel iemand beters neerzetten..
Evert-Jan zegt
@John:
Is de nieuwe XJ niet nog duurder?
jasper zegt
ik vind een captiva toch wel een stukkie mooier haha! denk ook dat de kwaliteit van de captiva wat beter is..
Laue zegt
kwaliteit is misschien best OK, ik maak mij meer zorgen om de eland-proef. Ding zal wel geen automatisch adaptief onderstel hebben.
paulusrx7 zegt
MUV??? Multi Utility Vehicle?
CSL zegt
€13.400 ? Krijg je ook garantie erbij?
VonStroke zegt
Typisch een geval van “Zonde van de grondstoffen!”
Timmie zegt
@VonStroke: Dat zou ik maar snel terugnemen… De mentaliteit in India is heel anders dan in Europa!!!
HDM zegt
Doet me veel denken aan een SsangYoung… Nahja, het kon slechter… Je zou zomaar een Da Silva daar hebben zitten bijvoorbeeld…
TJR zegt
@HDM: Daar moest ik ook aan denken, aan als ik mij niet vergis de Rodius..
Verder is het gewoon erg lelijk.. Mij zul je er niet snel in zien iig:P
Flapkees zegt
Wanneer komt de sportwagen van TaTa?
Flapkees zegt
En hoe zou die er dan wel niet uit komen te zien?
B /\/\ \/\/ zegt
Na het lezen van Jackel’s reactie vraag ik me af hoe een matchbox er uit ziet als je er op bent gaan staan, plat, net als alle andere geplette luciferdoosjes. Denk ik.
Of bedoel je die modelautootjes van het merk Matchbox? Die worden toch ook gewoon plat als je er op gaat staan? Hoewel dat misschien nog afhangt van het model wat het voor moet stellen… In elk geval ontgaat mij de vergelijking met een ‘matchbox’ volledig…
Blijft dat we het hier over een oerlelijke auto hebben, maar ja, die dingen gebeuren.
PCCB zegt
Precies een Dodge. Zelfs het kleur doet me aan de Amerikaan denken. Scherp geprijsd in ieder geval.
Laue zegt
@PCCB:
opassen hea.. ;)
EJS zegt
@Laue:
Ik vind anders dat hij nog best wel een punt uit.. Dit zou best een kindje tussen een dodge en een ssangyong kunnen zijn:P
Enfin, dit is iig geen design dat in Nederland zal gaan aanslaan.
Laue zegt
@EJS:
Ik ben het met je eens dat dit best uit de chyrsler stal kan komen. groot, hoog, beetje lomp. maar dodge heeft een wat asserteiver desing. de ronde bumperpartij en de wat laffe wielkasten zijn een beetje europees.
EJS zegt
@Laue:
Ik vind bumperpartij, ronde bumpers en vooral ook de grille anders juist wel wat weg hebben van Ssangyong, vandaar dat ik er een kruising van Dodge met Ssangyong van maak.. Maar natuurlijk zou de auto zo nooit als dodge geleverd worden..
JohanCelica zegt
een woord verselijk
Lan_Evo zegt
Ziet er cheap uit, is ook cheap. Eerlijke deal. ;)
Bobby_Orlando zegt
Gelukkig bouwt Tata ook nog Jaguars.
Jax zegt
Twee woorden:
GRUWELIJK MOOI
b0z4 zegt
Ik weet niet hoe ze het bereiken om steeds meer lelijkere auto’s te bouwen , ze verdienen echt een duim (Y) !
Merry zegt
Maarja dan kunnen wij heb wel lelijk vinden, maar in India leven al veel meer mensen dan in Europa.
Daarbij hebben wij arrogante Europanen leuke technieken maar een merk in leven houden kunnen we niet.
Jaguar en Land rover zijn ook van Tata, Volvo is/word van Chinezen en Saab gaat verloren.
Ferrari is deels in handen van Arabieren en als Aston Martin.
Fiat(met als zijn merken)gaat in zee met Amerikanen en VW met al zijn merken maakt eigenlijk maar 1 auto alleen met verschillende namen.
We kunnen dus wel lelijk en weet ik in wat noemen, maar alle goede EU merken staan toch echt op klappen en wij maar lachen om die Aziaten, maar die nemen wel mooi heel de boel over…
super zegt
@Merry:
ja, vw, bwm, mb, renault, peugeot, fiat staan inderdaad allemaal op klappen.
Merry zegt
@super:
Renault gaat nou niet echt goed, Opel gaat ook niet als de beste, Fiat geeft nou ook niet de beste cijfers af en Peugeot en Citroen zijn ook geen verkoop kannonen.
Al deze merken verkopen verkopen bijna alleen op de EU markt en die is gewoon te klein geworden.
BMW stopt met F1 omdat het toch even iets te veel geld kost, en alle laatste auto’s zijn ook maar clones van elkaar omdat het toch kosten spaart.
Renault heeft ook 75% van hun F1 team verkocht omdat het gewoon te duur is.
Alleen VW draait goed, maar dat kan je moeilijk top noemen, 1 auto ontwikkelen en onder 5 merken op de markt zetten.
Maar heel de EU automarkt is om te janken, en alles wat me maken wordt kapot reden door een plastic Sedan en Coupe uit de VS om maar niks over de Nissan PS3-R te zeggen.
We lopen achter de feiten aan, er zijn een paar merken uit de EU die draaien, die verkopen door de status die het merk heeft niet omdat ze echt de beste zijn.
Tinos zegt
Hebben ze een ontwerpje van SsangYoung bijgeschaaft? Staat hoog op zijn poten maar dat zal wel handig zijn daar. Minder handig voor daar lijken me de knippers in de buitenspiegels ivm mogelijk snel schade. Maar misschien zitten die alleen op de meest luxe versies.
JPM zegt
@ Merry
Ja Jaguar en LandRover zijn van Tata, en wie zijn de vorige eigenaren die dat mogelijk hebben gemaakt? Juist de Amerikanen. Ja Saab en Volvo gaan ook Aziatisch, wie hebben dat mogelijk gemaakt? Juist wederom de Amerikanen.
Nou nou de Arabieren hebben 5% van Ferrari poeh hé! Ik vraag me af of jij weet hoe het werkt bij bedrijven die genoteerd staan op beurzen. Ik zou het voorlopig bij het boeren houden als ik jou was.
Joeri zegt
Ik vind het anders nog best een aardig ontwerp, zeker voor die prijs. De auto staat inderdaad wat hoog op de poten, maar verder is het best ok. Er zijn zat MPV’s die lelijker (en veel duurder) zijn dan dit (Mercedes R, Peugeot 3008/5008, SsangYong Actyon, BMW X6).
Jesper zegt
@ Merry:
Ik weet het goed gemaakt. Ik voer een crashtest uit in een Tata Range Rover, en jij in een Tata Aria, en dan gaan we kijken wie er het sterkst staat ;)
Mijn punt? Goedkope rommel bouwen en ver onder de marktprijs verkopen kan iedereen, maar een auto ontwikkelen die zo sterk en betrouwbaar en tijdloos is dat het model al een halve eeuw meegaat…, dat zie ik ze daar nog niet doen.
Merry zegt
@Jesper:
Ja alleen jammer dat die top producten die wij bouwen of van een niet Europeaan is of niet verkopen.
Maar die goedkopen rommel wordt met de dag beter, dit werd ook altijd over Jappers gezegt en dat zijn nu ook de beste auto’s.
Ik heb zelf allemaal verschillende jappaners gehad en die werken gewoon goed.
@JPM:
Ik weet donder goed hoe dat gaat.
Tevens zijn bedrijven die op de beurs staan altijd zwakker omdat je niet zelf de baas ben.
Maar ik ga zeker door met boeren, ik heb een bedrijf dat al 3 generaties mee gaat, en jij?
JPM zegt
@ Merry
Als je weet hoe het werkt waarom zeg je dan zulke domme dingen? Zeggen dat de hele Europese autoindustrie slecht gaat en vervolgens gebieden noemen die belangen hebben in die bedrijven. Dat is toch een normale gang van zaken, Ford is ook voor bijna de helft buitenlands, evenals duizenden andere bedrijven. Arabieren zijn investeerders, dat zij een belang hebben in Europese of Amerikaanse bedrijven zegt niets over de stand van zaken aldaar.
Nee ik ben geen boer.
007 zegt
aan alle snob-reacties hier;
denken jullie dat het design er hier veel toe doet?
ik ben benieuwd hoeveel van jullie daadwerkelijk in indië zijn geweest. Ik wel; en daar hadden we deze huurauto (inclusief chauffeur! )
jullie gaan nu waarschijnlijk allen roepen lelijk, maar dit vond ik niet; ik vond deze auto ginder daarenboven ook zeer geschikt. Deze tata lijkt er wat op (grote monovolume maar hoog op poten). Nu moet je weten dat de toyota van hierboven een echt giga succes is ginder je zag er enorm. ik geef dit model van tata dus goede kansen op de indische markt
saagat zegt
zet er een mercedes logo op en iedereen hier is opeens euforisch.
stelletje hypocrieten; is het duur dan is het niet goed en wanneer het goedkoop is, is het ook weer niet goed.
weten jullie zelf wel wat jullie willen? oh ja gratis natuurlijk. maar zelfs dan hoeven jullie het niet omdat het jullie ‘zogenaamde’ imago schaadt
dolfdewolf zegt
afgrijselijk, maar naar mijn verbazing in ieder geval nog mooier dan de bmw x6, 5 gt en mercedes R klasse, voor een waarschijnlijk stukken meer schappelijke prijs dan die auto’s.
Jesper zegt
@ Merry:
Die merken en producten die jij noemt zijn zo Europeaans als maar kan. Maar omdat een of andere arabier er een paar procent aandeel in heeft is het ‘niet meer van ons’? Omdat een merk sinds kort dankzij wanbeleid, en niet door een slecht product, is verkocht aan een buitenlandse firma, is alles wat er daarvoor gemaakt is ineens niet meer noemenswaardig? PSA geen goed concern? De C1, C3, C5, 107, 206, 207, ga zo maar door, geen goed verkopende auto’s? Okay, ze zijn het afgelopen crisisjaar misschien voorbijgestreefd door leasesletjes die uit kortzichtigheid voor de 14% karretjes gaan, maar dat is mistens even kortzichtig als dat commentaar van jou.
bmw zegt
@Merry: je verdraait de feiten zodat ze in je argumentatie passen.
VW: aanwezig in China en goed bezig daar
Fiat: zo goed als over de ganse aardbol aanwezig en heeft de toekomst van Chrysler in handen (niet omgekeerd)
PSA: joint ventures in China en goed verkopend daar
BMW: verkopen redelijk in China
Mercedes: luxemerk, dus niet voor de normale mensen, ook niet hier in Europa, maar het gaat er zeker niet slecht
Renault: ingekocht bij Nissan, delen er techniek mee. Hebben ook Dacia, wat een enorm succes is. En zijn nu ook in Rusland bezig met Lada uit het slop te trekken.
Conclusie: volgens mij is jouw stelling dat de Europese autobouwers op omvallen staan, niet correct. Alle autobouwers zitten in zwaar weer, ook de Indische, maar de EU-merken doen het niet bijzonder slecht.
robert zegt
Is dat niet de nieuwe SsangYoung? (Schrijf ik dat goed?)
ganryu zegt
Feit is dat het met de Westerse automerkenstukken minder gaat, en met de Aziaten een stuk beter, en dat zal voorlopig zo blijven,
Leer de Aziatische merken maar vast uit het hoofd, boys, voor als je moeder toe is aan een nieuwe goedkope bak.
Jij niet natuurlijk, jij blijft natuurlijk rijden in je ‘betrouwbare en o zo spannende Golfje met xenon-verlichting…jaja.
Megakix zegt
Van deze ‘aria’ ga ik toch ècht een toontje lager zingen…wat een grafbak…murmel…
HDM zegt
@saagat: wtf? Als dit een Mercedes is reis ik direct af naar Stuttgart om te bespreken of ie niet direct uit productie kan.
Effe serieus, dat een metalen hok een omgekeerde lamellentrapezium in de voorkant heeft betekent niet dat het een Merc is.
Wordt dat rood het nieuwe wit/zwart btw? Moest gelijk aan die Dodge Nitro denken met zo’n kleur (en nog steeds SsangYoung qua design :P)
W115 zegt
Wie geld heeft kan kopen, zo ook de chinezen, van mij mag China alles Amerikaanse merken (behalfe Ford) hebben.
G_deGroot zegt
Het lijkt wel een gigantische ford focus!
Cardesigner zegt
Hij is hondslelijk, maar voor “emerging markets” is het denk ik een succesnummer.
RRRobert zegt
@ 007: als er iemand snobistisch klinkt, ben jij het. Ten eerste waag ik het waarheidsgehalte van je verhaal te betwijfelen. (vakantiefoto’s uploaden in wikimedia? kentekens anonimiseren van je huurauto?), daarnaast heb je ’t over “Indië”, waarmee je in het midden laat of je nu “India” of “Indonesië” bedoelt. O ja, en het busje is net zo lelijk als iedere andere Aziatische people-carrier. Of-tie nou met of zonder chauffeur wordt geleverd.
007 zegt
@ RRRobert
dit is geen foto van de exacte huurauto die wij hadden; maar van een auto van hetzelfde model (onze was wit en in het echt komt ie echt mooier tot zijn recht dan op foto’s ! )
op deze foto is ie al veel mooier is het niet?
onze huurauto was btw een wit exemplaar. En ojaa juist ik dacht wel dat iemand dit ging zeggen , ik bedoel inderdaad indiA maar ik denk dat indië ook juist is?
En over het design kun je discussiëren; maar ik vond hem in het echt best wel imposant (ontzettend groot + suv-look door hoog op de poten). Betwijfel jij maar gerust het waarheidsgehalte , maar ik spreek de waarheid, ik heb namelijk een hele week of langer ontzettend veel kilometers afgelegd in deze auto en hij werkelijk geweldig, zelfs in het indisch verkeer, je hebt een zee van ruimte , hij is confortabel , airco werkt prima, het interieur is mooi (:
Je zag deze auto er dan ook ontzettend veel.
mag ik vragen waarom ik snobistisch ben?
007 zegt
@ mezelf; coMfortabel uiteraard
Cantago zegt
Ik moet er niet aan denken dat ik moet wachten met oversteken omdat er zo’n gedrocht aan komt over de weg! Wat een schaamteloze designer moet dit geweest zijn zeg… Voor bijna geen geld kun je toch wel iets beters maken lijkt me?
Ahura zegt
@Cantago: hoezo? Hij is niet extreem gelijnd. Gewoon netjes. En voor India staat ie flink hoog op z’n poten omdat dat daar nodig is
Cantago zegt
@Ahura: een extreme belijning kan ook mooi zijn (Ferrari 458). Alleen al dat hij veeeel hoger oogt dan hij breed is is al een reden om hem vreselijk te vinden. En ik ken zat auto’s (BMW X6, Land Rovers, Hummers, enz) die ook hoog op hun poten staan maar waarbij dat prima in het design verwerkt is. Dit oogt als een uitgetrokken Audi A2! De stance is gewoon vreselijk…
Rossi zegt
Je kunt hem ook wel Paria noemen ;-)
stopwearingpants zegt
lekker ruim en ook nog voor zo weinig geld wat wil je nog meer?
Ahura zegt
Meer foto’s: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,4245588,4245588,page=1#msg-4245588
Mr. Dj M. zegt
Het is net een MPV die hoger op z’n poten is gezet, dat is wel zonde….
NLBUURMAN zegt
te lelijk voor de straat… klasse Rodius en Multipla
Honda zegt
hoewel hij niet hier komt is het wel jammer hij had de
Concurrentie met dacia duster aan kunnen gaan het is geen lelijke auto.de nederlandse auto’s zijn ook dom en oerlelijk vooral die daf’s en sommige spykers