Drie dagen voor zijn officiële onthulling is ‘ie er dan: een voorproefje op de SUV-toekomst van Jaguar.
De uitbreidingsdrift leidt bij Jaguar straks niet alleen tot een BMW 3 Serie-concurrent, ze gaan net als concerngenoot Land Rover de hoogte in door een crossover/SUV aan te bieden. De teaserplaat van de C-X17 (die met die F-Type achterlichten) was daarvan de eerste officiële voorbode, nu kijken we hem recht in zijn met luchtinlaten gevulde snuffert.
Typische Jaguar-elementen als de grille en de ernstig kijkende koplampen maken dit tot een conceptcar die niet heel ver van een productiestadium lijkt. We zijn benieuwd wanneer we deze auto, gebouwd op een aangepaste versie van Land Rovers Premium Lightweight Architecture (PLA), op de weg te zien krijgen. Insiders hebben het over een lancering in 2015, en noemen zowel Q-Type als XQ als potentiële typenaam-kanshebbers.
Afbeelding HIERO in het groot.
UPDATE: Plaatje met ander aanzicht is DAAR te zien.
nickds zegt
Link?
rotarypowah zegt
@nickds: hangt er vanaf wie er achter ’t stuur zit.
nickds zegt
@rotarypowah: vanochtend stond er nog geen link bij naar het plaatje, inmiddels is dit aangepast.
douwe zegt
@rotarypowah: +1
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@rotarypowah: hahaha. Sterk!
clr700gt zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
P1m zegt
Zonde dat hij exact dezelfde neus heeft als de XF en XJ..
MAB zegt
Ziet er niet geweldig uit..
jayk zegt
Ik vind t best aardig
kevinc3 zegt
Lijkt wel veel op de Mazda cx5 (volgens mij) wel mooi hoor al hou ik niet zo van die crossovers
mashell zegt
@kevinc3: dat hij een kleur heeft die lijkt op een populaire cx5 kleur helpt ook niet, ook de naam wekt een sterke Mazda associatie. Maar er zijn slechtere voorbeelden denkbaar.
kevinc3 zegt
@mashell: ja absoluut vind die Mazda nog een van de mooiste. .
lexlfa zegt
Prachtig ding, meteen maken en lever er hier maar eentje af in die kleur!
Jantje_555 zegt
die LED voorlichten lijken wel het Blackberry logo
nickds zegt
@Jantje_555: hahaha indd lijkt er echt veel op. Misschien geeft TATA hiermee een hint dat ze blackberry gaan overnemen ;).
rcdw zegt
Jammer dat er in NL zo’n lelijke gele plaat op moet…
luuktb zegt
@rcdw: Nee die UK stikkers zijn lekker ….
smartass zegt
Tja, Jaguar wil dus ook een voetballersauto. Van mij had dit niet gehoeven.
Klassiekerrally zegt
Ik word hier bepaald niet blij van…
nick007 zegt
De modellen van Jaguar vond ik tot de komst van de XF heel geslaagd: origineel, mooi & stijlvol. De ‘nieuwe’ stijl van Jaguar vind ik niet geslaagd (het F-type kan me persoonlijk een beetje bekoren, maar ook niet veel meer). Nu is een SUV mijn ding niet, maar deze vind ik echt niet mooi.
Aan de andere kant: commercieel gezien is het nieuwe gamma wel een succes en garandeert het voortbestaan van Jaguar.
Dan vind ik de evolutie bij Maserati, weliswaar exclusiever maar eveneens gericht op meer volume, een pak geslaagder (zelfs hun SUV-concept).
Esprit_de_Flandre zegt
@nick007: “origineel, mooi & stijlvol.”
Je kon dat mooi en stijlvol vinden, das dan jouw smaak. Maar origineel? De oude lijn? Een XJ die al veertig jaar bijna hetzelfde eruit zag, een S-type die onder het motto ‘retro’ (juk!) teruggrijpt naar een model van de jaren ’50, en een X-type die een gekrompen versie van de XJ is. Ik vind dat verre van origineel. De XJ vond ik wel nog mooi in de oude stijl, maar het was toch eens nodig om naar de toekomst te kijken. Das het enige wat ik Ford verwijt van hun Jaguar-dagen…
Klassiekerrally zegt
Hij zal er ook wel met dieselmotor komen… Ramp compleet. Dat heeft geen donder meer met Jaguar te maken. Sir William Lyons draait zich om in zijn graf. De arme man…
mgmgb zegt
@Klassiekerrally:
Jaguar verkoopt al jaren diesels. En dat zijn prima motoren met (zeker voor een diesel) een Jaguar waardig beschaafd karakter.
Klassiekerrally zegt
@mgmgb: Ik heb er gevoelsmatig nog steeds moeite mee. Net zoals jij moeite hebt (terecht) met het feit dat er nu een Jag suv komt…
mashell zegt
@Klassiekerrally: merken die zo net sterk aan hun traditie hangen als hun fans hebben geen toekomst. Ze moeten net zo sterk aan traditie hangen als hun klanten en dat is heel wat minder conservatief.
Klassiekerrally zegt
@mashell: Snap ik. En je hebt gelijk. Maar daarom hoef ik het nog niet mooi te vinden ;)
m550d zegt
@Klassiekerrally: naar mijn eer en geweten staat Jaguar juist bekend vanwege de uitmuntende dieselmotoren. Lijkt me dus geen gekke beslissing.
Klassiekerrally zegt
@m550d: Dat klopt ongetwijfeld, maar ik zit wat vastgeroest in het denkpatroon dat een diesel niet in een Jaguar hoort. Of in een Porsche. Ondanks dat ik op zich best een fan ben van het motorkarakter van een diesel: Vanuit een laag toerental al veel koppel. Oh wacht… Laat dat nou nét ook de reden zijn waarom ik de XK motor (in 4.2 liter uitvoering in elk geval) zo geweldig vindt… ;)
m550d zegt
@Klassiekerrally: kan ik me voorstellen, maar de high-end diesels van tegenwoordig zijn zo goed dat ze goed op kunnen boksen tegen benzinemotoren, daarom heb ik ook gekozen voor een M550d (los van het kilometrageverhaal).
Ik ben tegenwoordig zover dat ik nooit meer een benzinemotor wil. Koppel te over en bij lange na geen kenmerkend, overheersend dieselgeroffel meer, met bijkomend voordeel het voordeliger rijden.
Stiekem hoop ik dat de nieuwe S coupé ook met een dieselmotor komt…
aventadorsv zegt
Ziet er dik uit! Goed in verhouding qua front. Doet me iets aan de Infiniti FX35 denken…
mgmgb zegt
Hoewel hij nog best geslaagd lijkt hoort het gewoon niet. Land Rover maakt de SUV’s, Jaguar de echte auto’s. Lijkt mij een prima verhouding, hou je er dan toch ook aan.
lambo4all zegt
Tsjaa.. Eigenlijk zoals bij alle merken die suvs maken ziet het er niet uit.. De enige die het voormekaar hebben zijn mercedes, omdat de suv’s daar niet hetzelfde gezicht als de sedans hebben. En range rover. Want ook een suv ontwerp ipv een opgezwollen sedan.
vgr535 zegt
Foei wat lelijk!!
E34M5Touring zegt
Hier gaat die CX16 dus de koelkast voor in. Echt jammer, schoolgaande premium zeecontainers genoeg.
davinci zegt
@E34M5Touring: De C-X16 wordt al gebouwd. Heet F-TYPE…
bempi zegt
Ze moeten wel downsizen en zich net als elke merk gaan richten op een breed publiek dat wilt wat het vraagt. De autoverkopen lopen voor geen meter en de tijd die er nu aan komt gaat nu laten zien waarom ik voor jouw merk moet kiezen en welke modellen beschikbaar zijn. Alle beetjes helpen zo ook voor jaguar die eigenlijk net als landrover flink heeft moeten boeten / inleveren. Dit kan weleens hun redding zijn op lijfsbehoud.
audifreak zegt
Tja.. of ‘ie nou mooi is of niet.. dit type auto vind ik toch echt niet bij het merk Jaguar passen.
Esprit_de_Flandre zegt
Waar wordt eigenlijk de lijn getrokken tussen X-huppelpup enerzijds en datte-TYPE? Welke logica zit er achter?
Ik bedoel maar, je hebt de XJ, de XK, de S-type en de X-type (vroeger). Nu XJ, XF, XK en F-type.
Het verschil tussen X… en …-type is dus niet het soort auto, want zowel sedans en cabrio/coupés krijgen beide soorten namen.
Ook hier weer. Wordt het Q-type of XQ? En waarom het ene en niet het ander?
fiestafeest zegt
kweet nog niet of ik hem mooi of lelijk vindt maare op de een of andere manier hoort een crossover/SUV niet bij jaguar naar mijn bescheiden mening