Met de Subaru Forester Sport Turbo moet het merk terug kunnen grijpen naar succes van weleer.
Iedere petrolhead heeft zijn eigen voorkeur. Net zoals elke voetbalanalist zijn favoriete club heeft. Zo is Jack van Gelder zeer neutraal, maar niet als het AFC betreft. Johan Derksen is voor NEC en Jan Boskamp heeft ooit verklapt voor Feijenoord te zijn. Vaak is het ook tegen beter weten in. Maar ja, voor Ajax zijn is ook niet origineel.
Ondergetekende heeft een zwak voor Subaru’s. Naar mijn mening zijn het een van de laatste betaalbare, eigenwijze en onverwoestbare auto’s die er zijn. In Nederland is het echter een heel erg lastig verhaal. Op een paar caravan-eigenaren na, zijn er weinig mensen die een nieuwe Subaru kopen. Op dit moment zijn er slechts drie modellen die verkocht worden: de XV, Forester en Outback. Voor 2020 staat de teller op iets meer dan 200 verkochte Subaru’s.
Subaru Forester Sport Turbo
In Nederland wordt de BPM geheven over CO2-uitstoot. Omdat Subaru daar relatief eerlijk over is (verschil tussen opgave en praktijk is vrij klein), worden deze duurzame auto’s buitenproportioneel belast door de overheid en zijn ze voor niemand meer interessant.
Gelukkig kan deze Subaru Forester Sport Turbo daar verandering in brengen. Voordat de naam je in extase brengt, moeten we wel aantekenen dat het geen spirituale opvolger is van de Forester STI, Forester XT of Forester S Turbo.
Motor
De motor is een een 1.8 viercilinder boxer met turbo. Deze motor levert 175 pk tussen 5.200 en 5.600 toeren per minuut. Belangrijker is de maximale beschikbare hoeveelheid trekkracht: 300 Nm tussen 1.600 en 3.600 toeren per minuut.
Daarmee is de Subaru Forester Turbo Sport een stukje krachtiger de dan 2.0i e-Boxer die je in Nederland hebt (150 pk en 200 Nm). de 1.8 turbomotor is gekoppeld aan een CVT-automaat en permanente vierwielaandrijving.
Subaru Forester Sport Turbo voor NL?
Maar de Subaru Forester Sport Turbo is niet alleen een krachtigere Forester, hij is ook sportiever. Kijk maar de grille en velgen. In het interieur zien we leder-alcantara stoelen en aluminium pedalen en voetsteun. Voorlopig zijn er geen exportplannen voor deze uitvoering, maar een efficiëntere turbomotor (al dan niet met elektrische ondersteuning) zou een welkome aanvulling kunnen zijn.
De goedkoopste Subaru Forester in Nederland kost een komische 48.195 euro. Daarvan is meer dan twaalf mille een BPM-boete wegens wandaden jegens het milieu.
fmgarcia zegt
Wat was die eerste generatie STI toch een ontzettend dikke bak. Jammer dat er bijna geen auto’s meer zoals deze zijn. Kende iemand met een flink aangepaste Forester. Ongeveer 350pk en een geluid alsof je het wrc kon winnen op die basis!
RiKe zegt
@fmgarcia: De auto’s zijn er wel, ze worden alleen in Nederland volledig de nek om gedraaid met oplichting middels de oneerlijke BPM boete
fmgarcia zegt
@rike: Hmm ja welke dan? Wat imo een beetje in de buurt komt nu zijn die mini suv’s van Cupra. Die Forester was echt keihard, luid en enkel gemaakt om gas te geven. Dit soort auto’s worden niet meer geleverd door een fabriek. Uiteraard ook veel zwaarder door alle veiligheidseisen. In Oceania en wsl de VS kun je nog wel iets vinden met een dik blok, maar wat ik bedoel is in de basis al jaren niet meer te vinden.
grandvitara zegt
Wat een geweldige wagens die Subaru’s. Als ex eigenaar van een Outback uit 2014 gereden van 7-2017 tm 9-2019 echt genoten van die wagen. Soepel, comfortabel en uitermate capabel qua terrein eigenschappen. De perfecte wintersport auto. Zou er zo weer een kopen wanneer ze niet zo schreeuwend duur zijn.
Ja hij had een nadeel; het verbruik!
lekbak zegt
@grandvitara: ik rij een ‘04 legacy 2.0, dat gekke ding is gewoon zuiniger dan een ‘06 focus met 1.6je. Dat heeft wellicht iets met mijn zware voet te maken, want volgens mij kunnen die lichte motortjes daar niet goed tegen en de subaru juist wel. Maar zelfs met zeer zware voet waar het kan en gewoon cruise control op de lange stukken (veel avonduren dus 135kmh) rij ik 1:11,5 tot 1:12. Daarmee is het een van de zuinigste auto’s die ik ooit heb gehad. De enige auto die zuiniger was dat was een Suzuki Baleno gti.
grandvitara zegt
@lekbak: Ik deed met pijn en moeite 1:11 / 1:10 op de cruise. Ging ik in Duitsland mee doen op de rechter baan, man dan was het 1:8. Ik vind dat echt een hoog verbruik. Met m’n km’s die ik reed werd mij dat toch te veel. M’n huidige auto Tiguan Rline doet met gemak 1:15 tot 1:16. Oke het is dan we geen 4×4 maar wel hoger
Rudy zegt
CVT…. ze willen die auto’s echt niet meer verkopen volgens mij?
pyrat zegt
@Rudy: dat doen ze al door ze zo vorm te geven..
gregorius zegt
@willeme: hij doet het weer hoor.
Een goed stukkie en de spanning tot het laatste laten. Als je in het begin met CVT was gekomen, was iedereen al weg!
Zwager-vrouw had een lease Levorg van de importeur voor een half jaar; prima auto. Uiteindelijk mocht ie na een half jaar ook blijven. Maar ze hadden m weggedaan omdat er gewoon niks in zat waar je per se blij van werd. Kortom: werkpaarden. Als je geen werkpaard nodig hebt, dat wil je liever een luxepaard. Behalve de topuitvoeringen her en der (als ze al geleverd worden), zijn Subaru’s dat niet.
Hier (Zwitserland) noemen we Subaru’s Boeren-Audi’s (vanwege de 4×4; en ja, Subaru is eigenlijk meer 4×4 dan Audi).
lekbak zegt
@gregorius: het rijden in een subaru voelt anders dan anders. Het is net als bij oude Mercedessen, Stahlwille sleutels en festool zaagmachines. Je voelt de kwaliteit en de eerlijkheid in het functioneren. Maar je moet wel een beetje “anders” zijn om dat te kunnen waarderen. Voor de gemiddelde huisvrouw voegt het helemaal niks toe. Ik echter geniet er intens van. Zoals mijn niet gemiddelde vrouw het omschreef “oddly satisfying”.
haroldt zegt
Heb zelf nu 1,5jaar een outback. Wat een fijne wagen verbruik is gewoon ok. Kim zonder caravan niet boven de 7,9 liter mat autobaanritten 150plus. Hier in Tirol op de normale wegen 7.3 tot 7.7 liter. Dat voor een2.5 motor met permanent 4×4 erg goed!
87sandyd zegt
Begin volgende keer met CVT, dan kan ik sneller naar het volgende artikel ;)
ethylestra zegt
@87sandyd: en wat is er mis met CVT, rijdt in volle tevredenheid een 2016 model RAV4 hybdrid. Met cvt. Erg fijne wagen
thomcarspotter zegt
Héé, vet! Een RS6/RS7 C8 diffuser onder een Forester geplakt!
ethylestra zegt
Heb nlg steeds nachtmerries van subaru. Heb hier in Noorwegen een tijd in een 09 Outback boxer diesel gereden, alleen maar ellende en uiteindelijk is de nokkenas gebroken. Nooit meer een subaru. Jammer want het reed wel machtig en vindt ze ook een ruig voorkomen hebben