Met al die straffen is het overzicht van wie nou precies waar start natuurlijk zoek.
Autoblog dook even in de materie en we hebben de volledige startopstelling voor de Grand Prix van België voor je!
Het was een aparte kwalificatie voor de Grand Prix van België zojuist. Normaal gesproken zouden we ‘JUICHEN!’ voor het resultaat met Max Verstappen dik op pole position. Los van het feit dat de Nederlander zo’n enorme voorsprong had, dat het met Max vanaf P1 morgen waarschijnlijk een saaie race zou worden. Maar dat laatste gaat dus niet gebeuren, want VER was één van zeven coureurs die gridstraffen incasseren.
Dat zoveel coureurs en teams daarvoor kiezen, heeft meerdere redenen. Ten eerste is Spa Francorchamps een circuit waarbij inhalen voor mogelijk geacht wordt gehouden. Soms is dat overigens niet geheel terecht, want we hebben ook wel eens gezien dat iedereen in een treintje rijdt. Maar goed, Monaco is het in ieder geval niet.
Daarbij komt nog weer zo’n gezellig technisch dingetje waar je in de Formule 1 altijd bedacht op moet zijn. 1 september is de tweede van twee stappen om de motoren te bevriezen. Nu is het níet per se zo dat teams nieuwe onderdelen die ze nog wilde introduceren absoluut voor 1 september gebruikt moesten hebben. Dit alles is weer gevat in extreem gecompliceerde regeltjes. Onder de streep, was het gewoon het handigste deze onderdelen wel vast ingezet te hebben op tenminste een van de twee auto’s. Dus tel reden een op bij reden twee en je hebt zeven coureurs die een straf pakken.
Maar dan komen de volgende gecompliceerde regels om de hoek. Want hoe zit het nou precies met die gridstraffen? Dit begrijpt eigenlijk vrijwel niemand, zelfs Martin Brundle niet. In principe is het kennelijk zo dat als je meer dan 15 plekken straf incasseert, je een ‘back of the grid’ straf krijgt. Kortom, dan rekent men niet meer, maar start je gewoon achteraan. Nu hadden alle zeven coureurs die een straf pakken een dergelijke straf…
Doch omdat Bottas dan weer vooral straf kreeg vanwege zijn bak en niet vanweg zijn motor, staat hij om een of andere reden vóór de andere gestraften. Ondanks dat de geweldige vent vandaag de langzaamste was in de kwalificatie dus. Ocon en Norris daarentegen lijken op een gekke manier een zware pijp te roken. Zij hebben in tegenstelling tot VER en LEC geen nieuwe versnellingsbak gestoken, maar staan toch achter de titelpretendenten vanwege de kwalificatieuitslag en de regel van de ‘back of the grid’ straf.
Mogelijk krijgt dit dus nog een staartje, maar voor nu heeft dit alles de volgende grid tot gevolg. Sommige coureurs als bijvoorbeeld Vettel gaan met stip omhoog:
- Sainz – Ferrari
- Perez – Red Bull
- Alonso – Alpine
- Hamilton – Mercedes
- Russell – Mercedes
- Albon – Williams
- Ricciardo – McLaren
- Gasly – Alpha Tauri
- Stroll – Aston Martin
- Vettel – Aston Martin
- Latifi – Williams
- Magnussen – Haas F1
- Bottas – Alfa Romeo
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Leclerc – Ferrari
- Ocon – Alpine
- Norris – McLaren
- Zhou – Alfa Romeo
- Schumacher – Haas F1
- Tsunoda – Alpha Tauri (start uit pits)
Waarvan akte. Zin an.
UPDATE: Alpha Tauri heeft besloten toch ook maar wat onderdelen te wisselen op de auto van Tsunoda. De Japanner start daarom niet vanaf P13, maar vanuit de pit. Dat betekent natuurlijk ook dat iedereen vanaf P14 een plekje opschuift. Dus Bottas zal nu starten vanaf P13, Verstappen vanaf P14 enzovoorts…
HZW zegt
Geld die pole position van Verstappen, als pole position ?? of alleen als je ook daadwerkelijk van pole position vertrekt. ??
Edge zegt
Het is een beetje bureaucratisch geneuzel, maar op papier zijn de kwalificatieuitslag en de startgrid verschillende dingen. Gridstraffen worden toegepast op de startgrid, niet op de kwalificatieuitslag, dus wie pole pakt houdt pole ongeacht of er een gridstraf volgt of niet. Verstappen heeft dus pole, maar Sainz start vanaf de eerste plek.
duckmefaddy zegt
Is dat zo? Want Max kreeg een gridstrax in Mexico ooit, waarmee hij niet alleen zijn posities maar ook de pole in kwalificatie verloor, ondanks de snelste te zijn geweest
pomoek zegt
Verstappen verloor die pole omdat hij te hard reed onder geel waardoor zijn snelste tijd werd afgenomen. Staat weer los van gridstraffen.
duckmefaddy zegt
Nee hoor. De oorspronkelijke tijd wat hij al had staan was voldoende voor pole.
Hij heeft dan ook een gridstraf gekregen en niet alleen zijn snelste tijd afgenomen
mashell zegt
Is het dan niet dat pole-position een term is die eigenlijk hoort bij de startopstelling en niet bij de kwalificatie-uitslag?
padoempats zegt
Geldt pole als pole? Maar hij staat niet op pole, dus nee, geen pole… maar 15. Staat ook gewoon in het lijstje
Johanneke zegt
Ik zeg podium voor maxie. Wat is die gozer snel zeg. Niet te filmen.
Sainz en perez moeten natuurlijk vechten voor de winst, ieder ander scenario is of problemen met de auto, of ferrari strategie.
shalomleon zegt
Als het niet te filmen is hoop ik dat je kaartjes hebt
karhengst zegt
Verklaart wel waarom hij zich zo tegen drive to survive geweerd heeft.
Robert zegt
De overmacht die Verstappen tijdens de vrije trainingen en de kwalificatie heeft laten zien moet echt enorm demoraliserend zijn voor met name Ferrari en Mercedes.
Eerst maar eens zien hoe Verstappen en Leclerc de start achter het middenveld te overleven, dan kunnen we waarschijnlijk een hele leuke inhaalrace gaan zien.
Robert zegt
Hamiltons reactie over de boordradio, als -ie hoort dat -ie 1,8 seconden toegeeft op Verstappen, spreekt boekdelen:
https://www.nu.nl/nu-formule-1/6220293/analyse-verstappen-torpedeert-met-toprondje-laatste-hoop-bij-mercedes.html
Ook Ferrari zweet peentjes:
https://www.nu.nl/formule-1/6220288/ferrari-coureurs-vrezen-opmars-verstappen-op-spa-hij-is-hier-extreem-snel.html
ghini zegt
Albon vanaf 6, gaat ook interessant worden, ze hebben hoge topsnelheid, dus wie weet gaat hij het nog lang volhouden.
tfsi zegt
Ja wordt Max krijgt pole.
chrisvis zegt
Euh come again????
Rick-dos zegt
Ik riep het al vanaf de onthulling van de RB18. Dat ding zag er vanaf het begin al er snel uit en RBR en Newey kennende gaan ze die auto alleen maar optimaliseren. Maar toen werd er geroepen dat ik gek was en dat je niet aan een auto kunt zien of die snel is.
Ik denk serieus dat dit het begin is van RBR dominantie.
#wachtmaaraf
Richmond zegt
Je hebt gelijk gekregen dat red bull de snelste auto heeft, maar nog steeds is dat niet iets wat je aan de buitenkant kunt zien.
Rick-dos zegt
Dat kun je wel. Zeker als je ook een beetje aerodynamica begrijpt.
CBR600rr zegt
Je weet dat dat een mock up was die niets met de auto gelijk had, behalve de livery? En als je toch op het oog de aërodynamica snapt, kunnen ze jou misschien wel inhuren ipv een dure windtunnel!🤣
Rick-dos zegt
Je begrijpt dat ik het over de onthulling had van de RB18 en niet over de onthulling van de livery? En je begrijpt ook dat als je een concept snapt van wat ze gemaakt hebben dat het je niet gelijk een expert of je beter maakt dan een windtunnel? In plaats van je tijd steken in mij proberen belachelijk te maken zou je je misschien moeten verdiepen in aerodynamica. Wellicht dat je dan begrijpt wat ik bedoel.
rijnounsdoor zegt
Als iedereen Verwacht dat Max met twee vingers in de neus wint/podium haalt, dan valt ie uit. Hoop dat ik geen gelijk krijg.
560pk zegt
Inmiddels is de startopstelling alweer anders, Verstappen op 14 en Leclerc op 15.
Tsunoda verhuist naar helemaal achteraan (pitstraat).