Plus al onze andere bevindingen en een uitgebreid overzicht van het afgelopen weekend.
Gisteren werd de vijfde Grand Prix van het seizoen verreden op Circuit Barcelona-Catalunya. De strijd om de overwinning was niet de meest spannende. Ondanks een knappe derde plaats van Verstappen, was de Nederlander geen enkel moment een bedreiging voor Valtteri Bottas en Lewis Hamilton.
In dit artikel delen we de actuele stand mee in de kampioenschappen om te zien hoe de kaarten geschud zijn. Ook vermelden we de stand in het constructeurskampioenschap zoals deze er nu voor staat. Als kers op de appelmoes maken we de tussenstand op in het kwalificatieduel binnen elk team. Alle F1 auto’s zijn verschillend, maar die van je teammaat is gelijk. Maar eerst deze drie dingen die ons opvielen:
Laatste GP Spanje
De geruchtenmolen draait op volle toeren. De Spaanse Grand Prix van 2019 zou weleens de laatste editie kunnen zijn. Daarvoor zijn twee redenen, de Spaanse bezoekers komen gewoonweg niet meer, sinds hun idool Fernando Alonso zijn F1-helm aan de wilgen heeft gehangen. Tijdens de race kon je zien dat de hoofdtribune gewoon voor de helft leeg was.
Zeer pijnlijk, te meer er wel degelijk een Spanjaard meedoet aan de formule 1: Carlos Sainz. Het contract voor de GP van Spanje is aflopend en er zijn nog geen geluiden geweest over verlenging ervan. Sterker nog, de Grand Prix van Nederland op Zandvoort wordt genoemd als alternatief. Diverse media berichtten daar gisteren en vandaag over. Dat zijn min of meer dezelfde bronnen en bevestigingen die wij eerder al met jullie deelden op 10 april, 8 april en aanvullend nieuws op 30 april.
Mercedes is een klasse apart, Williams ook
Ook de vijfde race eindigde Mercedes met een één-tweetje. De race was 0,2 seconden spannend, totdat bleek dat Bottas iets te veel wielspin had en Hamilton de race in zijn zak had. Het is nu eenmaal hoe de Formule 1 kan zijn. Dat is iets wat Williams ook ondervind. Ergens hebben ze de verkeerde specsheet gebruikt en een Formule 2 auto gebouwd, lijkt het wel. De auto is zeldzaam traag. Ook al zou Williams een seconde per ronde winnen, dan nog staan ze laatste. Het is bijzonder pijnlijk om een trots team als Williams, zo af te zien glijden.
Er is nog wel spanning
Tot nu toe hebben ze elkaar redelijk weten te vermijden op de baan, maar Ferrari en Red Bull gaan het dit seizoen nog zeker met elkaar aan de stok krijgen. Gasly lijkt beetje bij beetje zijn vorm te vinden en de bijbehorende snelheid, maar Verstappen laat wel zien dat hij de nummer 1 coureur is in het team. Qua snelheid lijkt de Ferrari ietsjes sneller te zijn, maar het team bij Red Bull is wat beter georganiseerd. Dit gaat ongetwijfeld nog spektakel opleveren tussen Vettel, LeClerc en Verstappen. Natuurlijk, het gaat maar om P3 maximaal, maar toch.
Hebben wij de race goed voorspeld?
Nee. Totaal niet. Onze inschatting dat Ferrari eindelijk een vuist kon maken, bleek nergens op gebaseerd. Zelfs in de vrije trainingen, toen de Mercedes zeer moeilijk bestuurbaar bleek te zijn, waren ze al veel te snel. Die achterstand is niet meer goed gemaakt.
De stand in het rijders kampioenschap na de Grand Prix van Spanje 2019 is als volgt:
Constructeurskampioenschap
Laten we eerlijk zijn, die top 3 gaat niet meer veranderen. Ferrari heeft twee sterke coureurs, terwijl ze bij Red Bull nog iemand moeten inwerken. Wat de kwaliteiten zijn van de Mercedes-coureurs is van ondergeschikt belang. Zelfs een gemiddelde coureur wordt met deze auto wereldkampioen. Spannender is het achter Red Bull, maar voor Williams. De strijd om plaats vier is de meest spannende waarbij er nog van alles kan gebeuren. De stand voor de constructeurskampioenschap na de Grand Prix van Spanje 2019 is als volgt:
Kwalificatieduel
Het kwalificatieduel geeft aan hoe de onderlinge stand is tussen de coureurs van dezelfde teams. Je teammaat is toch je eerste vergelijkingsmateriaal. Er zijn een paar dingen die opvallen, ondanks dat het natuurlijk te vroeg in het seizoen is om keiharde conclusies te trekken. Kubica is gewoon te langzaam. Zelf geeft hij aan dat zijn auto niet top is, maar Russell rijdt hem helemaal zoek. Het zijn vaak meer dan een paar honderdste van een seconde. Dat Stroll het moeilijk heeft wordt bevestigd door het feit dat Perez hem in de tas heeft. Ook Verstappen heeft tot op heden niets te duchten van zijn teamgenoot. In onderstaande tabel kun je zien hoe de coureurs zich tot hun teamgenoot verhouden:
Snelste raceronden
Nieuw voor dit jaar is het feit dat er punten worden uitgedeeld voor de snelste raceronden. Het is overigens een extra punt, want je moet minimaal in de top 10 finishen om aanspraak erop te kunnen maken. Dit om te voorkomen dat Williams in de laatste ronde met lege tank en verse banden een WK-puntje haalt om in elk geval iets van inkomsten te kunnen genereren. De stand ziet er als volgt uit:
Driver of the Day
Formule 1 is een technische sport, dus je bent afhankelijk van het materiaal waarin je rijdt. Gelukkig kunnen de F1-fans zelf ook stemmen op de rijder waarvan zijn het vonden dat ‘ie het het beste deed. In Barcelona werd Max Verstappen voor het eerst dit seizoen benoemd tot Driver of the Day.
Deze race zijn al verreden
1. GP van Australië 2019 (Bottas)
2. GP van Bahrein 2019 (Hamilton)
3. GP van China 2019 (Hamilton)
4. GP van Azerbeidzjan 2019 (Bottas)
5. GP van Spanje 2019 (Hamilton)
Deze races staan nog op de agenda
26 mei: GP van Monaco
9 juni: GP van Canada
23 juni: GP van Frankrijk
30 juni: GP van Oostenrijk
12 juli: GP van Groot-Brittannië
28 juli: GP van Duitsland
4 augustus: GP van Hongarije
1 september: GP van België
8 september: GP van Italië
22 september: GP van Singapore
29 september: GP van Rusland
13 oktober: GP van Japan
27 oktober: GP van Mexico
3 november: GP van Verenigde Staten
17 november: GP van Brazilië
29 november: GP Abu Dhabi
De eerste meters in Monaco worden verreden tijdens de vrije training op donderdag 23 mei om 13:10.
Arnoud zegt
Ricciardo moet ook echt het gevoel hebben een droom-transfer te hebben gemaakt.
loserboi932 zegt
@original_arnoud: Hij wist natuurlijk dat RBR een aflopende zaak was omdat MV33 de rijzende ster daar iwas/is. Daarom heeft ie nog even goed ge-cashed bij Renault alvorens ermee te stoppen volgend jaar.
berlinetta zegt
@loserboi932: Ik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan als ik Ricciardo was. Bij Red Bull had hij grote kans om ingemaakt te worden door Max en kreeg hij ook nog eens minder betaalt. Bij Renault verdient hij bakken met geld en als hij niks wint, kan hij het altijd afschuiven op de auto.
Dutchdriftking zegt
@loserboi932: Tja, ik vraag mij toch ernstig af of hij het écht voor het geld doet. Ricciardo volgend jaar in het stoeltje van Vettel lijkt mij het mooiste!
karhengst zegt
@Original_Arnoud: lullig dat het zo loopt wanneer je ergens zo je nek voor hebt uitgestoken.
Arnoud zegt
@karhengst:
In het geval van Alonso bij McLaren had he dat kunnen zeggen. Niets wees erop dat McLaren zó slecht zou presteren. Maar Ricciardo ging van een bijna top team met een, op tests gebaseerd, goed vooruitzicht naar een middenvelder met een motor waarvan de betrouwbaarheid bewezen te wensen overlaat. Ik zeg: dikke BURN.
Robert zegt
@original_arnoud: Hamilton en Bottas waren óók blij met de move van Ricciardo; de kans op een verplichte ‘shoey’ na afloop wordt zo een stuk kleiner.
Design_Driven zegt
@Original_Arnoud: Hij droogt zijn tranen met de koffers vol geld, denk dat hij het wel prima vindt. Tuurlijk had hij gehoopt dat Renault best of de rest zou worden maar volgens mij heeft hij het winnen van een kampioenschap al opgegeven. Jammer. Wat hem wel tegenviel denk ik is dat gij een grotere kluif aan zijn teamgenoot heeft dan hij verwacht had.
acakoning zegt
Heerlijke samenvatting! Goed werk Autoblog
VeniVidiVici zegt
Kunnen die lijstjes niet wat compacter? Maar wel erg jammer als Spanje verdwijnt. Gisteren was het vrij saai, maar dat komt meer door steriele F1 regels i.p.v. dat het circuit saai is.
willeme zegt
@venividivici: Check het nogmaals. Is nu een stukje overzichtelijker op de app, als het goed.
VeniVidiVici zegt
@willeme: Ja veel beter ???
Robert zegt
@willeme: 28 juni GP van Oostenrijk moet zijn: 30 juni. Verder dank voor dit handige en complete overzicht.
willeme zegt
@rrrobert: Staat erbij! Was de datum van de FP1, niet de race. Thanks ;-).
pomoek zegt
Ook wel interressant is dit staatje: De snelste rondes gereden door de coureurs. Hierboven staat dat als Williams een seconde per ronde sneller gaat rijden ze nog geen plek opschuiven. Dat geldt, helaas, in zeker opzicht ook voor de Red Bull van Verstappen, als je naar de snelste rondetijden kijkt. Verstappen ligt daar ruim een seconde achter op de snelste tijd van Bottas.
https://www.formula1.com/en/results.html/2019/races/1004/spain/fastest-laps.html
viezefreddyw zegt
Renault is de grootste verliezer van dit seizoen tot zover. Een P4 gaat er voor hen niet inzitten en dat komt door zowel een zwakke motor als een zwak chassis. Het door Renault-powered McLaren is gewoon sneller. Dat moet voor Renault extreem pijnlijk zijn. Ook Hulkenberg is compleet uit vorm. P4 zal gaan tussen McLaren, Racing Point en Haas. Ik vrees voor Renault dat het P7/8 gaat worden.
gregorius zegt
@viezefreddyw: Het is nog niet gedaan. Ik ben geen Renault fan, maar die dingen hebben zitten er af en toe goed bij… en vallen dan terug. De snelheid is er soms well.
McLaren zou kunnen voor 4&5.
Maar Haas wordt m niet: Magnussen is te inconsistent en Grosjean is echt klaar om af te gaan pilsen in de F-E.
En Racing Point rijdt maar met 1 coureur.
pomoek zegt
@gregorius: eens. Ik zeur even door over de rondetijden: Ricciardo heeft de op 6 na snelste tijd gereden. Niet slecht.
FB_100001036415374 zegt
@viezefreddyw: Volledig mee eens. Je zou nog wel eens kunnen zeggen dat Williams de slechtste job gedaan heeft, maar in verhouding vind ik Renault toch nog slechter. In de “Drive To Survive” miniserie kwamen ze volop aan bod en daar werden hoge verwachtingen gekweekt. Zij zeiden “Renault is the biggest manufacturer in F1” en “Don’t worry, we’ve got plenty of money”. Nou tot zover het inlossen van die verwachtingen. Ze mogen blij zijn als ze eens in de top 10 eindigen.
bluebird zegt
@viezefreddyw: eens, ik vraag me af wanneer McLaren op ziek gaat naar een andere motorenleverancier. Is net dat ongelukkige huwelijk met Honda ontbonden, nu blijkt de nieuwe liefde ook tegen te vallen.
oldebronx zegt
@viezefreddyw: het zou toch briljant zijn als Torro Rosso, Renault inhaalt in het constructeurs kampioenschap?! :D
berlinetta zegt
Leuk lijstje mannen! Dit zal ik na iedere race met plezier lezen.
Over het seizoen zelf kunnen we volgens mij kort zijn: Mercedes is nog oppermachtiger dan vorige seizoen. De spanning zal hem vooral zitten in het feit of Hamilton of toch Bottas kampioen gaat worden.
Ferrari vind ik dit jaar slechter dan andere jaren en ik begrijp ook niet zo goed waarom sommige mensen denken dat het nog spannend kan worden tussen Mercedes of Ferrari. Hun auto is zeer wisselvallig, Vettel is zeer wisselvallig en de combinatie daarvan betekent dat de Italianen nog meer fouten gaan maken dan ze normaal gesproken al doen.
Van Red Bull verwacht ik dat ze misschien nog wel eens een race kunnen winnen, maar de achterstand is volgens mij al te groot om nog in te halen. Red Bull kan die auto uiteraard wel doorontwikkelen, maar dat kan Mercedes net zo goed. Sterker nog, ik denk dat Mercedes niet eens hoeft te ontwikkelen, maar enkel de motor wat verder kan open schroeven.
por100 zegt
@berlinetta: misschien is het wel goed als Mercedes alles wint. Dan snappen ze bij FIA misschien eens dat er iets grondig moet veranderen. Dat downplayen van Toto heeft iedereen nu wel door.
E34M5Touring zegt
Kubica wordt nog zoekgereden door een DTM auto op dit moment. Ruim 3sec achter de top en zelfs door z’n eigen teamgenoot vrij snel op 2 sec gezet tijdens de race. Gewoon een rijdende verkeersdrempel. Die moet gewoon lekker wat anders gaan doen. Kan voor hem toch ook niet leuk zijn dit.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Mooi overzicht zo!
GH zegt
Driver of the day vind ik ook een vertaling van hoe het publiek cq. de kijker naar de wedstrijden kijkt. 1x v.d. 5 races Bottas, geen Hamilton. Ook zij waarderen de prestaties van de superieure zilverpijlen niet richting de coureurs. Net als in het Schumi-tijdperk is ook niet te zeggen of Hamilton nou echt de beste coureur is. Niet met de rood-wit-blauwe bril als Verstappen fan, maar ook de prestaties van Leclerc tonen dergelijk talent dat nu niet vergelijkbaar is.
w0o0dy zegt
In en in triest als je bedenkt dat de punten van de nr 3 in het kampioenschap samen met de punten van de nr 5 maar een voorsprong van 11 punten oplevert tov Hamilton… Laten we hopen dat de Mercedes een echt varken blijkt in de langzamere bochten de rest van het seizoen of dat de blaarvorming hen dwars gaat zitten. Zoals het nu gaat kun je je afvragen of er een ander team nog races gaat winnen, dat is echt te zit voor woorden.
ericd zegt
Zeer pijnlijk voor Frank Williams die alles in z’n leven heeft opgeofferd voor de F1… incl. zijn huwelijk. Ex-vrouw heeft er nog een boek over geschreven. Ze is inmiddels overleden (aan kanker). Frank heeft daarom ook geen sociaal leven, en woont nu boven de garage naar het schijnt, zodat ie af en toe naar beneden kan komen om z’n renstal ontwikkelingen te kunnen volgen. BBC heeft er een paar maanden geleden een mooie docu over uitgezonden.
gregorius zegt
Wat moet je nu doen als MB zijnde?
Moeten ze dat ding nog een beetje terugschroeven en zorgen dat ze er maar net voor rijden?
Of zelfs af en toe in laten halen?
Of gewoon volgas door, kijken of ze alle records kunnen breken; er vanuit gaande dat er straks echt veranderingen gaan komen?
Ook vraag ik me nou af of die 2019 auto makkelijker te besturen is; of dat Bottas beter is of dat Hamilton slechter is? Want het gat tussen Bottas en Hamilton is een stuk kleiner dit jaar.
pignon zegt
Ferrari heeft een extra nadeel tov Mercedes. Ze moeten niet alleen een snelle auto bouwen maar ook hun strategie en bandenwissels verbeteren. Het is werkelijk waar tenenkrommend om te zien hoe ze zaken kunnen verprutsen als ze onder druk staan. Naar mijn overtuiging wordt het overigens nooit beter met die gasten. Veel te emotioneel en onvoldoende koelbloedig.
dolledries zegt
Leuk! Klein foutje, Oostenrijk is 30 juni
willeme zegt
@dolledries: Thanks! Is aangepast. 28e is de startdatum van de FP1 ;-)
johnwaters zegt
Max Verslappen, the best of the rest, en daar zal het ook bij blijven voor de rest van zijn F1 loopbaan.
willeme zegt
@johnwaters: Als het een beetje meezit, heeft hij nog 15 jaar te gaan. Kwalitatief is ‘ie er goed genoeg voor. Zeker als je kijkt hoe die nu presteert met de Red Bull.
Calimero zegt
@johnwaters; het kan nog alle kanten op gaan de komende jaren. Maar ik verwacht niet dat er dat RBR volgend seizoen ineens het te kloppen team is en dat Verstappen daar dan wereldkampioen zou kunnen worden.
Er is altijd 1 team meerdere jaren oppermachtig. Nu is dat al een aantal jaren (Amg) Mercedes.
Ik zie daar bij hen ook niet snel verandering in, voor hun, op een minder positieve manier.
Bij Ferrari zou het kunnen maar dan moeten er geen Italianen op doorslaggevende functies staan.
Het liep als een naaimachine in de Shumacher tijd met o.m. Brawn en Todt.
Gisteren was ook weer ter horen wat al vaker is gezegd. of het zo zal lopen…..de F1 is een gekke wereld.
Het scenario van Hamilton naar Ferrari, Vettel terug naar RBR en Verstappen naar Mercedes klinkt nu niet aannemelijk maar er zijn gekkere dingen gebeurd.
En mocht het dan zo lopen dan weet je niet welk konijn er bij een zekere rijder nog uit de hoge hoed komt.
Maar voorlopig is dat alleen speculatie. Net zoals Verstappen nu al classificeren als the best of the rest voor de rest van zijn F1 loopbaan.
dtwo zegt
“Qua snelheid lijkt de Ferrari ietsjes sneller te zijn”. Niet qua espresso, of spaghetti ofzo?