We nemen het raceweekend nog een keer uitgebreid met jullie door. Wie staat waar? Je leest het hier. Op Autoblog.
Het is een tijd geleden, maar man wat hebben we weer een ouderwets lekkere Formule 1 race voorgeschoteld gekregen. De GP van Frankrijk was op zijn zachtst gezegd slaapverwekkend, maar in Oostenrijk kon die aanname gelukkig weer in de prullenbak. Ondanks dat het qua tijd de kortste race van het seizoen was (1:22:01.822), mogen er hier wel meer van komen.
Deze vier dingen hebben we kunnen leren van de GP van Oostenrijk:
1. De manier waarop de gridstraffen worden toegepast is zeer onduidelijk.
Dat er gridstraffen zijn, is op zich niet vreemd. Formule 1 is ook een technische sport. Om te voorkomen dat er te veel gewisseld gaat worden qua onderdelen, worden er gridstraffen toegekend. Ook als er overtredingen zijn begaan, is er een kans dat een gridstraf wordt toegekend. De manier waarop deze geïmplementeerd worden, is echter zeer verwarrend. Er zit ongetwijfeld logica achter, maar voor de toeschouwer is het niet duidelijk.
2. De wedstrijdleiding hield het lang spannend
Wat. Duurde. Het. Lang. Iets voor klokslag acht waren de hoge heren van de FIA eruit. Volgens de wedstrijdleiding was het een race incident. Er werden geen verdere acties ondernomen. Wel moeten we een minuscuul slagje om de arm houden. Beide partijen (de werkgevers van zowel Verstappen als Leclerc) hebben de mogelijkheid in beroep te gaan en de beslissing aan te vechten. Daarvoor moet dan wel nieuw bewijs worden aangetoond. Na de move (en straf) van Vettel ging Ferrari in beroep. Het bewijs dat ze toen meenamen, waren beelden van SkyTV, wat de FIA niet als nieuw opvatte.
3. Jos Verstappen kon verschrikkelijk goed starten
Dankzij alle tumult tijdens en na de race vergeten we het bijna, maar wat kon Verstappen Senior toch goed starten. Ook al moest Ons Jos starten vanaf een uitzichtloze positie, dan nog wist hij in één ronde veel goed te maken. Verstappen Junior kende vandaag een ongelukkige start. Hij viel direct een aantal plaatsen terug. Nu zijn de situaties niet vergelijkbaar, Max Verstappen start veelal vrij ver vooraan het veld en zijn auto heeft vaak minder vermogen, alhoewel hij in Frankrijk wél goed van zijn plek kwam. Uiteindelijk maakte het niet uit, maar de slechte start was zeer opvallend.
4. Mercedes was hopeloos uit vorm
Geen enkel moment dit weekend maakte Mercedes de soevereine indruk van de rest van het seizoen. Voorafgaand aan de race was Ferrari duidelijk beter in vorm. In de race hadden ze het heel erg zwaar. Is dit een voorbode voor de rest van het seizoen? Nee, waarschijnlijk niet. Mercedes heeft het op de Red Bull Ring altijd lastig. Het is wel tekenend hoe Hamilton in no-man’s-land rondreed en hoe gemakkelijk Bottas zijn positie opgaf. Volgens Nederlandse analisten was dat ingecalculeerd, maar het gezicht van Toto Wolff leek dat tegen te spreken.
Hebben wij de race goed voorspeld?
Nee. Natuurlijk niet. Alleen de raszuivere Max-fans zagen deze aankomen. @CasperH had wel in de smiezen dat Bottas en Leclerc op het podium zouden snuffelen. @Wouter had alleen Bottas op het podium goed voorspeld. McLaren snuffelde niet aan Red Bull, althans: niet die van Verstappen. Sainz reed ondanks dat hij bijna helemaal achteraan starte een ijzersterke race, waarin hij in de punten viel.
Rijderskampioenschap
Lewis Hamilton heeft een keer een mindere race gehad. Kan gebeuren. Dat was vorige keer ook zo in Oostenrijk. Voor Mercedes verandert er voorlopig niet heel erg veel. Beide coureurs staan nog fier bovenaan. Met name Hamilton heeft een ruime marge waardoor er nog geen sprake is van spanning die terugkomt. Wel zijn er paar andere mutaties. Verstappen stijgt weer een plaatsje naar de derde positie, maar Vettel zit dicht achter hem. Opvallend is dat Giovinazzi zijn eerste punt binnen heeft. Hij kan goed kwalificeren, maar heeft nu eindelijk dat felbegeerde punt aan het einde van een race binnen.
De stand in het rijderskampioenschap na de Grand Prix van Oostenrijk 2019 is als volgt:
Constructeurskampioenschap
Ondanks de matige prestaties naar Mercedes-maatstaven, hebben Toto Wolff en de zijnen alsnog de nodige punten binnengehaald. Het verschil is nog enorm groot. Tussen Ferrari en Red Bull wordt het voorlopig ook niet echt spannend. Het is namelijk Verstappen die de punten binnenhaalt voor Red Bull. McLaren verstevigt zijn positie overduidelijk als best of the rest, zeker omdat Renault het (wederom) liet afweten deze race. Dankzij een dubbele puntenfinish passeert Alfa Romeo Racing Point. Onderaan verandert er weinig. Williams bungelt alsnog onderaan.
De stand in het Constructeurskampioenschap na de Grand Prix van Oostenrijk 2019 is als volgt:
Kwalificatieduel
Geen hele grote verrassingen in de kwalificatieduels. Er zijn twee coureurs (Perez, Russell) die hun teammaten (Stroll, Kubica) in de tas hebben. Hulkenberg, Albon en Leclerc krabbelen een beetje terug ten opzichte van hun teammaat. Wel is duidelijk dat bijna elk team echt een nummer 1 coureur heeft qua kwalificaties. Alleen bij Toro Rosso weten de eerder genoemde Albon en Kvyat elkaar redelijk in evenwicht te houden.
De uitslag van het kwalificatieduel is na de GP van Oostenrijk 2019 als volgt:
Snelste raceronde
Oostenrijk lijkt zijn eigen wetten te kennen. Sebastian Vettel ging 20 ronden voor de finish naar binnen voor een setje splinternieuwe soft-banden. Normaliter zou je zeggen dat hij dan de snelste ronde binnen ging hengelen. Daar leek het aanvankelijk ook op, maar terwijl hij werd opgehouden door verkeer en toch nog een beetje zijn banden moest sparen, pakte Verstappen de snelste ronde voor het eerst dit jaar. Op oude harde-banden. Zeer indrukwekkend.
De tussenstand tot de GP van Oostenrijk ziet er als volgt uit:
Driver of the day
Wellicht kun je het moment herinneren dat Voetbal International de Televizierring won. Of dat Gijp de NS Publieksprijs won. En Kieft. En de wereld volgens Gijp. Een hondstrouwe achterban van het voetbalpraatprogramma dat alle antwoorden op alle wereldproblemen kent, stemde massaal. Dat lijkt in dit geval ook aan de hand, want niemand minder dan Robert Kubica heeft de prijs binnengehaald. Een fraaie geste voor een coureur die het na zijn comeback bijzonder lastig heeft. Wel houden we een kleine slag om de arm (no pun intended), daar de complete uitslag (de top 5) nog niet is gecorrespondeerd door Formule 1-organisatie.
Deze races zijn al verreden
1. GP van Australië 2019 (Bottas)
2. GP van Bahrein 2019 (Hamilton)
3. GP van China 2019 (Hamilton)
4. GP van Azerbeidzjan 2019 (Bottas)
5. GP van Spanje 2019 (Hamilton)
6. GP van Monaco 2019 (Hamilton)
7. GP van Canada (Hamilton)
8. GP van Frankrijk (Hamilton)
9. GP van Oostenrijk (Verstappen)
Deze races staan nog op de agenda
12 juli: GP van Groot-Brittannië
28 juli: GP van Duitsland
4 augustus: GP van Hongarije
1 september: GP van België
8 september: GP van Italië
22 september: GP van Singapore
29 september: GP van Rusland
13 oktober: GP van Japan
27 oktober: GP van Mexico
3 november: GP van Verenigde Staten
17 november: GP van Brazilië
29 november: GP Abu Dhabi
De eerste meters op de GP van Groot-Brittanië 2019 worden verreden op vrijdag 12 juli om 11:00.
SpeedfreakR zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Robert zegt
Na race nr. 9 heeft Max al meer dan de helft van het aantal punten van het seizoenstotaal van 2018, terwijl het gat tussen Red Bull en de directe concurrentie eigenlijk groter is dan vorig jaar.
Door alle commotie rondom het race incident is eigenlijk volledig onduidelijk gebleven waaróm Max zo slecht van z’n plek kwam; was het de software van de versnellingsbak?
Toro Rosso en Haas zijn diep aan het wegzakken vanuit het middenveld; Russell wist Magnussen achter zich te houden en Kvyat is in z’n huidige vorm geen serieus alternatief voor de opnieuw zwaar tegenvallende Gasly.
@willeme: dank weer voor deze samenvatting en één klein verzoekje nog: kun je de tabellen aanpassen voor mobiele browsers? Graag de kolommen iets smaller maken, en eventueel een iets groter font toepassen. Dank je wel!
willeme zegt
@rrrobert: Ik ben er even mee aan de slag gegaan. Hopelijk werkt deze zo beter op de website, app en mobiele site!
toyotafortuner zegt
@willeme: ik vind m zelf wel wat meer responsive geworden. Maar op de app (Huawei P10, Android 9), zie ik alleen de HTML van t plaatje voor de constructeurspunten
Robert zegt
@willeme: vreemd, vanochtend zagen tabel 1 en 2 er naderhand goed uit, en 3 en 4 niet. Nu wordt alles weer ‘klein’ weergegeven ?
Ik bekijk de site trouwens via de mobiele Chrome browser op Android 9.
KEV9 zegt
@rrrobert: gewoon standaard de width op 100% zetten dan schaalt deze automagisch mee met de browsers.
willeme zegt
@soulmaster: Was het maar zo makkelijk ;-)
KEV9 zegt
@willeme: wij doen dat al jaren zo en dat werkt prima, schaalt heerlijk mee met wat voor browser dan ook.
willeme zegt
@soulmaster: Dat werkt hier (nog) niet :-D
sirprize zegt
@RRRobert: vorig jaar was RIC er nog om punten van VER af te snoepen. GAS rijdt nog geen deuk in een pakje boter, dus er is gewoon minder concurrentie voor VER.
Robert zegt
@sirprize: tot en met Monaco had Ricciardo de overhand en Verstappen een aantal DNF’s achter z’n naam staan. Daarná heeft Ricciardo ook altijd het onderspit gedolven tegenover z’n teamgenoot.
Feit is, dat Verstappen veel constanter en veel volwassener racet. Ondanks wat sommigen over de move van gisteren beweren.
viezefreddyw zegt
Gasly moet zich achter de oren krabben. Werd door zijn teamgenoot op een rondje gezet. Dat kan gewoon niet. Ook het feit dat Verstappen drie keer zo veel punten heeft als Gasly is pijnlijk voor hem. Het is dat er vooralsnog weinig talent achter hem zit anders waren de problemen groter voor hem…
Buiten dat is het wel ongekend knap dat Verstappen zich voor de Ferrari’s heeft kunnen zetten in de beduidend mindere auto. Vooralsnog heeft Mattia Binotto het lang niet beter voor elkaar dan Maurizio Arrivabene had.
Het leukste vind ik nog wel McLaren en Renault. Abiteboul moet zich ook achter de oren krabben. Een klantenteam die het gewoon weer beter voor elkaar heeft. Dat moet pijn doen in huize Abiteboul. Maar wel erg leuk voor Norris. Dat jochie doet het goed en vind het ook een leuke knul.
willeme zegt
@viezefreddyw: Ik geloof er niets van dat Gasly zó slecht is. Als je kijkt naar hoeveel coureurs er geslachtofferd zijn bij Red Bull de afgelopen jaren. Daar zitten ook prima namen tussen.
Bij Red Bull weten ze een paar dingen meer dan wij (logisch ;-)). Die Gasly wordt echt behoorlijk buiten schot gehouden door Markko, Horner en de zijnen. Dat zou in voorgaande jaren niet gebeurd zijn. Gasly de zak geven geeft ook het eigenlijk het failliet aan van de methode van Markko.
Maar ik denk dat ‘dezelfde’ auto enorm tegenvalt. Elk verbeterd schroefje, stukje carbonfibre en elke monteur die nét iets beter in zijn vel zit (bij wijze van), gaat automatisch naar Verstappen. Van wat ik begreep in alle consternatie heeft Gasly niet gebruik mogen maken van de ‘Nr 11’ modus op zijn Honda en was zijn voorvleugel nog niet voorzien van de update (die Max wél had dit weekend). Wellicht dat @edge en @bassx die kunnen bevestigen of ontkennen. Het verschil tussen die twee is groot, maar ik geloof niet dat het enkel en alleen de rijder is en dat Red Bull zich dan zo op de oppervlakte houdt, eigenlijk.
viezefreddyw zegt
@willeme: Zo slecht is hij ook niet, maar de gigantische achterstand op Verstappen komt niet alleen door de race van gisteren. Ik heb niks tegen die jongen maar ik ben bang dat hij toch net wat te kort komt om een goede vervanger te zijn voor Ricciardo.
pomoek zegt
@viezefreddyw: Het geluk voor Gasly is dat de spoeling behoorlijk dun is. Er zullen volgend jaar waarschijnlijk nog wel een of 2 coureurs vanuit de F2 doorstoten naar de F1, maar ik vermoed dat er ook nog wel 2 coureurs afvallen. Ik denk dat vooral Kubica en Grosjean zich zorgen moeten maken.
berlinetta zegt
@pomoek: Ik ben vooral benieuwd hoe lang Ferrari Vettel nog de kans geeft. Hoewel ik ook niet zou weten wie er dan bij Ferrari zou moeten rijden.
KEV9 zegt
Bij 2. dat het zo lang duurde.. De FIA nam geen enkel risico en wilden er 100% zeker van zijn dat Jos Verstappen al in het vliegtuig zat en Oostenrijk had verlaten.
cossiekiller zegt
Volgens Max jankten vroeger de auto’s bij Ferrari i.p.v. de chauffeurs.
reactief zegt
@willeme: Ferrari heeft direct te kennen gegeven dat ze niet in beroep gaan. Zei zelfs dat ze het er niet mee eens zijn vanwege de regels, maar dat het wel beter is dat er minder gestraft wordt (nu.nl liveblog gisteren).
-EDIT: Is gefixt! Dank!-
OT: geweldige race! Dat er vele als deze mogen volgen.
topcom zegt
Gasly verdiend een eigen artikel
pomoek zegt
Ook wel opmerkelijk: Na het wat zuinige resultaat van Renault bij de GP in Frankrijk zei Prost dat hij verwachte dat Renault hier en daar het zou kunnen winnen van Red Bull. In Oostenrijk lijkt Renault juist weer de weg naar beneden te hebben gevonden.
Dutchdriftking zegt
Heerlijke race, en fijn dat het in de WK tussenstand nu iets minder saai is. Wat LeClerc betreft, ik snap dat hij enorm baalt, twee maal zo kort voor het eind je overwinning door de vingers zien glippen. Hopelijk is deze race een voorbode voor de rest van het seizoen.
berlinetta zegt
“Dat er gridstraffen zijn, is op zich niet vreemd. Formule 1 is ook een technische sport.”
Daar gaat het in mijn ogen al mis. Waarom de coureurs straffen voor iets wat het team fout heeft gedaan? Ik zou het beter vinden als er verschillende soorten gridstraffen zouden zijn. Technische straffen bij wisselen van technische onderdelen, maar dit zou dan moeten leiden tot puntenaftrek in het constructeurskampioenschap. Daarnaast persoonlijke grifstraffen bij fouten van coureurs. Dat mag van mij zo blijven zoals het nu is.
verplicht zegt
@berlinetta: @berlinetta: Dus als het team een foutje maakt kost het constructeurspunten maar als de rijder een foutje maakt kost het óók constructeurspunten?
Dat is namelijk het resultaat van hetgeen je voorstelt.
De rijder straffen, op wat voor manier ook, heeft invloed op het aantal te behalen punten. Bijvoorbeeld Verstappen die in Monaco niet naar rechts kijkt en tegen Bottas botst (zo zeg ik het goed toch @rick-dos ? ;) ). Kostte uiteindelijk een podium en dus óók constructeurspunten.
Het is een teamsport dus géén onderscheid maken tussen rijder en team. Ze horen bij elkaar en de een kan niet zonder de ander. Samen winnen, samen straffen incasseren.
berlinetta zegt
@verplicht: Nee dat is niet wat ik zeg. Als het team fouten maakt, dan puntenaftrek in het constructeurskampioenschap. Als de coureur fouten maakt, dan een gridstraf en paar plaatsen naar achteren.
Je hebt gelijk dat het een teamsport is, maar ik vind het toch vreemd dat een coureur gestraft wordt voor fouten van de monteurs.
verplicht zegt
@berlinetta: Zodra je iemand naar achter zet op de grid dan kost dat (potentieel) ook constructeurspunten. Die punten krijg je op basis van de positie die je finished.
Ik snap je punt overigens wel hoor. Het lijkt dan niet eerlijk om een coureur te ‘straffen’ voor fouten van de monteurs echter, samen maken ze het team.
bernoulli zegt
@berlinetta: Precies! Voor straf de vrachtauto van het team 5 plaatsen naar achteren op de parkeerplaats!
Rick-dos zegt
Het was wel een heel opvallend dominante race van Verstappen en RBR. Eerst terugvallen naar de 7e plek, vervolgens het gat dicht rijden en dan de race winnen. En dit allemaal op een circuit waar power cruciaal is. Als dit als voorbode mag dienen voor de rest van het seizoen dan kan het voor ons Nederlanders nog wel een leuk seizoen worden.
rednasnamsob zegt
@Rick-dos: ff de oranje bril afgezet… Hoe kan dit….? Al het hele seizoen zitten ze (RBR) er niet echt bij, maar nu rijden ze (althans Max) alees en iedereen de moeder. Zelfs Leclerc wordt in de laatse 2 ronden nog op 2,7 seconden. Terwijl ze dit in de vorige races minimaal te kort kwamen op Mercedes en Ferrari. Best apart… Kan iemand mij uitleggen hoe dit (ogenschijnlijk) zo maar in 1 keer kan?
pomoek zegt
@rednasnamsob: Ik denk 2 redenen: De banden van Verstappen waren 10 ronden verser dan die van Leclerc. Daarnaast mocht Verstappen de motor de laatste ronden helemaal opendraaien. Of Leclerc dat wel of niet mocht weet ik niet, maar gezien Bahrein kan ik me voorstellen dat Ferrari ervoor koos om dat niet te doen en erop te vertrouwen dat LEclerc Verstappen achter zich kon houden. Ik verwacht dat Verstappen in een van de aankomende races zijn motor moet vervangen en een gridpenalty moet pakken. Ik denk dat dit voor RB een aanvaardbare “trade off” is. In de race waar Verstappen van motor moet wisselen wordt ie waarschijnlijk toch wel p6 of p7.
rednasnamsob zegt
@pomoek: lijkt er inderdaad op dat zowel Mercedes als Ferrari problemen hadden door oververhitting… Bij monde van LH44 viel op te tekenen dat ie op meerdere circuits verwacht dat dit een rol gaat spelen (specifiek noemde hij Hongarije).
viezefreddyw zegt
@rednasnamsob: Dat is voor mij ook een absoluut raadsel. Als je kijkt naar de achterstand die Red Bull had op Mercedes en Ferrari is het voor mij onbekend. Zeker in acht nemend dat Spielberg niet een circuit is die Red Bull goed ligt.
Rick-dos zegt
@rednasnamsob: Even mijn aluhoedje op. Kijk er niet van op als er binnen nu en een paar races de motor van Verstappen ploft of wordt vervangen. Het zou mij namelijk niks verbazen als ze de Honda motor helemaal open hebben gezet waar ze dit normaal niet doen om de motor zo lang mogelijk te kunnen gebruiken. Waarom? Het is de RedBull-ring en RB wil daar natuurlijk kunnen scoren. Daarnaast is er blijkbaar twijfel ontstaan bij Honda of zij door willen gaan met dit F1 project. Met een goed resultaat kan dat natuurlijk de beslissing beïnvloeden.
Maar dat is puur mijn speculatie.
pomoek zegt
McLaren lijkt het aardig te doen met 52 punten. Vorig jaar hadden ze, na Oostenrijk, echter ook al 44 punten. De opmars valt eigenlijk wel mee. Wat vooral opvalt, na de 1e negen races, is de slechte vorm van Haas en Renault. Renault heeft net iets meer dan de helft van de punten die ze vorig jaar hadden na Oostenrijk. En Haas was helemaal nergens, terwijl ze hier vorig jaar 4e en 5e werden. Vorig jaar hadden ze bijna 50 punten en nu nog maar 16.
niex zegt
Dit is geen “ouderwets heerlijke F1 race”, dat suggereert dat dit soort races ooit de standaard was. Maar ik vergeef het de schrijver, deze kijkt natuurlijk F1 sinds Barcelona 2016.
willeme zegt
@niex: Hahahaha :-D. Nee. Ik heb de race in Barcelona wel gezien, uiteraard. Was zelf een groot fan van Jos. De laatste bewering klopt niet he-le-maal. Volg F1 op de voet vanaf Mansell zijn kampioensjaar. Tussen toen en 2019 waren niet alle races zo saai als de vorige GP ;-)