Plus al onze andere bevindingen en een uitgebreid overzicht van het afgelopen weekend.
De Grand Prix van Monaco is gisteren verreden. Het is de hoogste tijd om even terug te blikken. Wat viel ons op? Hoe liggen de verhoudingen tussen de coureurs? Zijn er nog dingen veranderd? Dat en meer van wat je moet weten lees je in dit uitgebreide overzicht.
Vier dingen die ons opvielen:
1. Niet inhalen. Vooral niet inhalen.
Monaco is een lachtertje. Dit is wat je krijgt als je veel geld hebt en het woord ‘traditie’ roept. Het is al sinds jaar en dag bekend dat de GP al lang niet meer geschikt is voor de Formule 1. Het is bijna niet te geloven, maar je krijgt daadwerkelijk punten voor deze ‘Grand Prix’. Natuurlijk is de Formule 1 doordrenkt van traditie, maar deze mag zeker weleens heroverwogen worden. Het is dit jaar wederom bewezen dat de gene die het beste iedereen kan blokkeren gewoon wint.
2. Mercedes is nu ook goed in de bochten
De Mercedes auto is altijd dominant geweest. Dat is niets nieuws. Al sinds 2014 kun je zien hoe ‘knap’ Hamilton alle records aan flarden rijdt. Maar die 700-ish mensen in Brackley doen echt geweldig werk. Voorheen was de Mercedes snel op 80% van alle banen, maar hadden ze moeite op de langzamere banen met extra trage bochten. Nu niet meer. De Mercedes is overal echt dominant. Elke hoop die men kon hebben voor een goed F1-Seizoen, is sinds Spanje vervlogen. Het is onderdeel van de sport, die soms saaier kan zijn dan Per Seconde Wijzer.
3. Slechts een favoriet valt uit
Charles Leclerc werd een heldenstatus toegedicht. De jonge coureur heeft ongetwijfeld bijzonder veel talent, zo veel is duidelijk. Maar meer nog dan Max Verstappen is het duidelijk dat hij nog veel te leren heeft. De fouten die hij dit seizoen maakt kunnen worden verklaard door zijn jeugdigheid. Aan de andere kant: hij rijdt wel in een Ferrari, dus hij moet in principe elke race goed scoren.
4. Lewis Hamilton toont weinig respect
De meest opzienbarende dingen gebeuren natuurlijk naast de baan, zoals wel vaker het geval is bij de GP van Monaco. Natuurlijk stond de Grand Prix in het teken van de onlangs overleden F1-legende Niki Lauda. Diverse auto’s reden met verwijzingen naar de Oostenrijkse F1-coureur. Ook droeg bijna iedereen aan de zo voor Lauda kenmerkende rode pet. Op het podium zagen we Vettel en Bottas elkaar goedkeurend aankijken: één slokje, geen uitbundig feest. Uiteraard gold dat niet voor Lewis Hamilton. Hij was zo blij dat hij weer een race had gewonnen dat hij, die JUIST veel te danken heeft aan Lauda, vond dat een feestje op zijn plaats was. Dat is gewoon respectloos.
Rijderskampioenschap
Hamilton gaat uiteraard aan kop. Vettel pakt de derde plaats af van Verstappen. Gasly begint wat afstand te nemen van de Formule 1.5 coureurs, wat ook wel mag gezien zijn het feit hij in een volwaardige F1 auto rijdt. Carlos Sainz is de beste coureur van het F1.5-klassement.
De stand in het rijderskampioenschap na de Grand Prix van Monaco 2019 is als volgt:
Constructeurskampioenschap
Geen grote verschillen en verschuivingen. Hier is nog duidelijker te zien dat er gewoon twee raceklassen meedoen onder de noemer ‘F1’. Moet de rest maar beter zijn best doen. Er is niet veel te melden wat opvalt, behalve dat Alfa Romeo enkele plaatsen is gedaald. Op zich niet zo heel erg vreemd: het zit erg dicht bij elkaar. Een heel goed weekend (of juist een heel slecht weekend) kan zo maar een paar plaatsen verschuiven betekenen in het kampioenschap nu we ons nog in de eerste helft van het seizoen bevinden.
De stand in het constructeurskampioenschap na de Grand Prix van Monaco 2019 is als volgt:
Kwalificatieduel
Het beste vergelijkingsmateriaal is altijd je teamgenoot. Daar zal niet iedereen even blij mee zijn. Zo begint het verschil tussen Ricciardo en Hülkenberg groter te worden. Ook Hamilton trekt langzaam, maar zeer zeker de favorietenrol weer naar zich toe. Er zijn drie coureurs die hun eerste concurrent op de ‘nul’ weten te houden. De ervaren Verstappen verkeert in bloedvorm, dus logisch dat hij zijn teammaat onder de duim heeft. Pijnlijker is om te zien hoe traag Kubica nog altijd is. Als laatste Perez versus Stroll. Lawrence Stroll is naast vader ook zakenman, hij moet kunnen erkennen dat zijn zoon niet echt F1-materiaal is. Maar ja, rijke mannen zijn vaker nogal trots op de prestaties van hun ‘zwemmers’.
Het kwalificatieduel ziet er als volgt uit:
Snelste raceronde
Deze kunnen we eenvoudig invullen voor de rest van het jaar. De coureur die bij een top 3 team rijdt, maar als laatste rijdt als Mercedes, Red Bull of Ferrari-coureur, kan ervoor gaan. In dit geval was het (weer) Pierre Gasly. Hij had voldoende ruimte achter zich om de pits in te duiken voor nieuwe banden en snelle ronden te rijden. Hij kwam trouwens nog best dicht in de buurt van de top 4, omdat Hamilton zo traag reed en iedereen ophield.
Het overzicht ziet er als volgt uit:
Driver of the day
De kijkers van F1-races kunnen tijdens de Grand Prix aangeven wie zij zien als de rijder van de dag. Dat kan de winnaar van de race zijn, maar dat hoeft zeker niet. In dit geval is het (wederom) Max Verstappen. Hij legde de druk er vol op bij Hamilton, maar het maakte niet uit. Ondanks het geklaag van Hamilton hield de auto het wel daadwerkelijk. Verstappen reed overigens een behoorlijk indrukwekkende race. Toch maakte de Driver of the Day 3 foutjes. De eerste was bij de pitstop, waarbij de schuld gedeeltelijk bij het team ligt. Ook maakte hij een klein stuurfoutje bij het onder de druk zetten van Hamilton. Last but not least: de inhaalactie op Hamilton zelf. Nu moeten we eerlijk zijn: deze foutjes moet je ook willen maken. Het zorgt er in elk geval voor dat er wat visueel spektakel is in de F1.
Deze races zijn al verreden
1. GP van Australië 2019 (Bottas)
2. GP van Bahrein 2019 (Hamilton)
3. GP van China 2019 (Hamilton)
4. GP van Azerbeidzjan 2019 (Bottas)
5. GP van Spanje 2019 (Hamilton)
6. GP van Monaco 2019 (Hamilton)
Deze races staan nog op de agenda
9 juni: GP van Canada
23 juni: GP van Frankrijk
30 juni: GP van Oostenrijk
12 juli: GP van Groot-Brittannië
28 juli: GP van Duitsland
4 augustus: GP van Hongarije
1 september: GP van België
8 september: GP van Italië
22 september: GP van Singapore
29 september: GP van Rusland
13 oktober: GP van Japan
27 oktober: GP van Mexico
3 november: GP van Verenigde Staten
17 november: GP van Brazilië
29 november: GP Abu Dhabi
De eerste meters in Canada worden verreden tijdens de vrije training op 7 juni om 16:00
fmgarcia zegt
GoLewis! Beter pakt hij gewoon 6 en 7 komende jaren en gaat ie dan lekker met pensioen. Stokje aan maxie overdragen en is iedereen gelukkig! Jammer dat A. H nu op 3 staat, want had wel meer spanning verwacht dit seizoen!
gwnbmw zegt
Hamilton respectloos???
Hij nam de volledige week vrij van pers verplichtingen omdat hij niet het gevoel had dat normaal te kunnen doen. Hij heeft een speciale helm voor Niki. De man is overleden, dus? Betekend dat dat het normale leven stil moet staan? Net als bij bijvootbeeld Jules was er een herdenking vóór de race, daarna is het klaar. Net als het leven, op een gegeven moment is het gewoon klaar.
gebruikersnaam3 zegt
@gwnbmw: dit dus. Maar haten op Hamilton is hip hier op AB. Je weet toch…
awesome zegt
@gwnbmw: hou toch op. De hele week janken, maar op het moment dat je de race wint is het opeens klaar?
Wat een dramaqueen kan ze toch zijn, die Hamilton.
Ik heb ontzettend veel respect voor z’n prestaties maar je prikt toch gewoon door dit gedrag heen?
Elke race de beste fans van de wereld, etc.
Hamilton is gewoon een aansachtsh**r. Zo, dat is er uit.
gwnbmw zegt
@awesome: volgens mij was het de bedoeling van de herdenking dat dat zo’n beetje het laatste was voor niki. Hamilton draagt de overwinning dan nog aan hem op, omdat ie er keihard voor heeft gevochten.
Het best fans etc is allemaal om de managers van mercedes tevrede te houden. Tuurlijk is lang niet alles echt. Maar Ik denk dat de beste man zichzelf echt ‘blessed’ voelt voor hoe zijn leven is gegaan. Wat ook vrij logisch zou zijn.
bassx zegt
@awesome: Hij was wél op de begrafenis van Lauda. Als het hem werkelijk echt geen ene reet interesseerde kwam hij daar ook niet opdagen.
Dutchdriftking zegt
Kortom, Mercedes nog dominanter, Redbull eindelijk een fatsoenlijke motor, maar helaas geen geweldig chassis. En Ferrari is op gebied van auto, coureur en strategie zo aan het prutsen dat het gênant is. Anders had men makkelijk boven Redbull kunnen staan.
thestino zegt
@dutchdriftking: Ik kan die Honda motor niet fatsoenlijk noemen, het was duidelijk te zien dat Hamilton elke keer op het rechte stuk kon wegrijden van Verstappen. Indien de Red Bull meer vermogen zou hebben, had Verstappen hem zéker kunnen passeren in de tunnel!
awesome zegt
Mercedes heeft het totaalpakket beter voor elkaar.
Als het echt aan de motor lag, dan reed Williams niet steevast achteraan.
theblazerunner zegt
@awesome: Williams rijdt niet met een identieke motor als de Mercedessen
kenju zegt
@theblazerunner: Wel degelijk. Hoe kom je erbij dat dit niet zo is? Het is volgens de regels ook niet toegestaan om een motor voor jezelf te houden.
deeberton zegt
@dutchdriftking: ferrari staat 29 punten boven red bull
Dutchdriftking zegt
@deeberton: Door afgelopen weekend ja, ze hadden weer flink geluk met de strenge straf.
reactief zegt
@dutchdriftking: Red Bull heeft dit weekend meer punten gehaald dan Ferrari.
Dus wat bedoel je?
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Ik zou niet zeggen dat Ferrari aan het prutsen is. Na Mercedes zijn ze momenteel gewoon het beste team (en dat zijn ze overigens al jaren). Wel is het zo dat ze kampioen hadden kunnen worden als het team en Vettel wat minder fouten hadden gemaakt.
punkkie zegt
Om nou te zeggen dat Hamilton respectloos is vanwege het uitbundig vieren van een overwinning snap ik niet echt. Je zag dat hij het moeilijk had met het verlies van Niki, dus misschien is dit zijn manier van eren?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Kortom, best of the rest is het hoogst haalbare dit seizoen voor de overige teams…
htadema zegt
@svenska_aeroplan_ab: ook spannend
iannuzi zegt
Van de opvoeding heeft Hamilton alleen de voeding genoten :-(
stfu zegt
“. Hij was zo blij dat hij weer een race had gewonnen dat hij, die JUIST veel te danken heeft aan Lauda, vond dat een feestje op zijn plaats was. Dat is gewoon respectloos.” Nou nou. Het was constant ingetogen en bij de dood kan je wel constant zielig doen of juist het beste er van maken. Een feestje mag absoluut, zou Niki vast niet erg hebben gevonden.
E34M5Touring zegt
Wordt tijd dat Ferrari Leclerc eens wat meer/beter gaat coachen. Die jongen was helemaal dol, wordt eerst geroemd voor die inhaalactie (terwijl de ander hem liet leven anders was het daar al einde oefening) en vervolgens joekelt hij em eraf op hetzelfde punt omdat die hem wel liet staan. Dan rijdt als een dolle pietje zn hele auto aan gort met die lekke band en niemand die ingrijpt. Echt vreemd.
awesome zegt
@E34M5Touring: wat mij betreft had het een zwarte vlag mogen zijn.
Als een totaalidioot de tunnel in en er nog harder uit. Bij het uitkomen bijna de controle verliezen en twee anderen bijna de baan af kegelen.
Sorry maar dan verdien je het niet meer…
Erik zegt
Punt 4:
Ook iemands overlijden kun je vieren. Kijk maar eens naar New Orleans hoe menig overlijden aldaar gevierd wordt.
Misschien was het wil de wens van Nikki dat hij wilde dat er gevierd werd.
Als je niets te vieren hebt wordt het een trieste situatie.
roodwitrood zegt
Als er niks over de prestaties van Hamilton gezegd kan worden dan maar klagen over alles eromheen he…
fapfap zegt
En Lewis klaagt elke race over zijn banden. Waarschijnlijk om het vermoeden te wekken dat de Mercedes helemaal niet zo top is, maar aan het eind rijdt hij met twee vingers in de neus naar de overwinning. Let op, ook in Canada gaat hij weer over zijn banden klagen.
fmgarcia zegt
@fapfap: Denk eerder over zijn remmen. Je zag gisteren dondersgoed hoeveel hij inleverde tov max met zn bandjes.
gregorius zegt
Op de Formula 1 channel op youtube staat een speech van Lauda. Daar zie je dat de man ook gewoon een hele nette, eerlijke en menselijke kant had. Zelf kijk ik F1 voornamelijk op de Oostenrijkse TV (geen reclame en redelijk commentaar) en daar kwam elke week natuurlijk Lauda ook langs; daar wist ie af en toe rare dingen te zeggen. Als je dat zet naast deze nette speech; kan je gewoon concluderen dat deze man de afgelopen jaren deed wat hij leuk vond. Ook wist ie natuurlijk al jaren lang dat het zomaar over kon zijn. Eerst de crash, 3 paar nieren, 2 paar longen.
Bij een mass-shooting of een (groot) ongeluk; ja dan doe je even netjes.
Nu met Niki? Beste had geweest als men verdorie had geracet. Laten we laag inzetten: Als in ieder geval iedereen 1 inhaalactie had ondernomen en met daarna met zn allen op de grid champagne hadden gespoten en gefeest en hadden genoten van het leven. Niki bedankt dat je af en toe nog wat extra leven in de F1-brouwerij wilde gooien!
thearchitect zegt
Hoe beter dan een pur sang Formule 1 coureur te eren door een overwinning te vieren?
VeniVidiVici zegt
Ik denk dat de loop van de rest van het F1 seizoen wel duidelijk is. Nog heel veel Mercedes één tweetjes en Hamilton gaat uiteindelijk weer wereldkampioen worden met z’n Mercedes. Die dingen trekken bij de start gewoon iedereen stront en je ziet ze niet meer terug! Dus ja, het is alleen nog interessant om te zien hoe de krachtmeting tussen RBR en Ferrari gaat verlopen.
pomoek zegt
Kritische nootjes over Verstappen?!!? Kijk maar uit, als de Oranje mic dat leest wordt ie boos!
Wat LH betreft: Lauda had dat denk ik prima gevonden.
Ik denk dat RB, als de situatie in Frankrijk nog steeds zo is als nu, de handdoek in de ring moet gooien, Newey moet opsluiten in Milton Keynes en hem er weer uit laten als de bolide van 2020 klaar is.
berlinetta zegt
Ook ik vind het niet respectloos van Hamilton. Een overwinning mag gevierd worden. En volgens mij heeft Hamilton ook duidelijk gemaakt dat hij deze overwinning opdroeg aan Lauda, niks mis mee in mijn ogen.
rutte2 zegt
Goed bezig met de F1 berichten Autoblog! Geen gezeik over k^t trainingen die er niet zo veel toe doen. Leuk bericht voorafgaand aan het weekeind en een opsomming achteraf!
alino zegt
Zowel Bottas als Vettel stonden klaar om te vieren, maar dan wandelde Hamilton weg. Waarschijnlijk in de veronderstelling dat ze hij het sereen ging houden, hebben ze niet verder gevierd. Niet wetende natuurlijk wat er volgde.
Ik vond heel de podiumceremonie nogal slordig. Precies of ze waren niet op de hoogte van de timing van volkslied/trofee
pvg100 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
SpiderIV zegt
Die Stroll, pappa koopt t team, 6-0 achter in de kwali tov Perez en in de stand 16e. Auww
iphonistvongates zegt
Kijk mijn main man Norris eens. Meer punten dan Ricciardo en Hulkie. Lewis Hamilton is ergens in September 2019 voor de 5de maal wereldkampioen en de rest doen er niet toe.
vetnek zegt
Hoe mooi je manier van schrijven kan zijn in veel van je voorgaande stukjes had ik het met deze gek genoeg na een paar regels al gehad… Beetje pedant in mijn ogen.
Robert zegt
Kijk eens aan, na zes races heeft McLaren nu dus al ruim dubbel zoveel punten als Renault. Hé Abiteboul, waar ben je met je grote waffel? Maak es ff gauw excuses! Zo van “Sorry, Helmut, Christian, Max, jullie hadden gelijk…” Merci beaucoup!
Ze zouden anders ook eens een (poedel)prijs moeten uitreiken voor ‘most engine failures’. Kan die gozer ook eens een prijs omhoog houden. En het hoeft geen eens een wisselbokaal te zijn…