Daarnaast delen wij onze bevindingen en geven we een overzicht van de het afgelopen weekend.
Wat een een magistrale race was het gisteren. Drie topmerken waren aan het strijden om een prestigieuze overwinning op een legendarisch circuit. Het was spannend, het was enerverend, bij vlagen erg grappig en het was emotioneel. Wat dat betreft is autosport het mooiste wat er is. Maar tot zover de 24 uur van de Nürburgring. De Grand Prix van Frankrijk is gisteren ook verreden. Dit zijn drie dingen de we hebben kunnen leren van de GP van Frankrijk.
1. Er is geen strijd
Zoals verwacht was de strijd tijdens de GP van Canada een opleving. Dit weekend waren de Mercedessen wederom oppermachtig. De Ferrari’s volgen op gepaste afstand. Mercedes zal halverwege het seizoen de constructeurstitel binnenhalen. De rijdersitel voor Hamilton lijkt ook een zekerheidje. Het enige nadeel is dat Bottas relatief gezien dichtbij is. Zolang Bottas telkens P2 finisht, blijft hij redelijk lang meedoen in de titel race. En P2 finishen moet geen probleem zijn. Als hij de Mercedes niet in de muur parkeert, is P2 altijd een zekerheidje.
2. Red Bull is echt veel minder goed dan werd aangenomen
Aanvankelijk waren we licht optimistisch. De Honda motor deed het de eerste paar races helemaal niet verkeerd. Het verleden heeft ons geleerd dat de Red Bull in Europa vaak beter voor de dag komt. Maar sinds Spanje kan die theorie in de prullenbak. De Red Bull heeft dit jaar geen voordeel in langzame bochten. Aangezien ze op het rechte stuk óók te kort komen, ziet het er niet goed uit voor het team van Christian Horner. Overal wordt aangenomen dat Pierre Gasly écht te komt. Dat is mogelijk, maar zou het niet zo kunnen zijn dat het met name de RB15 is die niet presteert en een in bloedvorm verkerende Verstappen dit gedeeltelijk verbloemt?
3. De raceleiding gaat gestaag door
Er was vorige race veel te doen om de raceleiding. Net als in Monaco en Canada wisten ze hun stempel te drukken op de uitslag. Ditmaal gaat het om niet één, maar twee fouten van Daniel Ricciardo. Deze werden gemaakt in de laatste ronde. Je weet wel, die ene ronde die níet saai was. Volgens de reglementen staat de raceleiding overigens gewoon in hun recht. Sterker nog, na de bedreigingen die sommige stewards naar hun hoofd geslingerd kregen van ‘fans’, is het alleen maar te prijzen dat ze gestaag de regels volgen en penalty’s uitdelen. Echter, de FOM met serieus gaan nadenken over hoe ze de sport weer een beetje spannend kunnen krijgen.
Hebben wij de race goed voorspeld?
Nee, beide Autolog-presentatoren zaten er naast. Zowel @CasperH als @Wouter waren ervan in de veronderstelling dat Verstappen zou scoren. Wel wist onze Silver Fox goed in te schatten dat Hamilton zou gaan winnen. Casper gokte op een goede vorm van Ricciardo, maar daar kwam zowel Casper als Ricciardo niet heel erg ver mee.
Rijderskampioenschap
Hamilton verstevigt zijn positie ten opzichte van Bottas. Het gat is nu 36 punten. De strijd om P3 is spannender. LeClerc, Verstappen en Vettel staan redelijk dicht bij elkaar. Over Verstappen gesproken, hij staat nu precies op 100 punten. Vorig seizoen stond Verstappen op 68 punten na de GP van Frankrijk. Hulkenberg staat nu op gelijke hoogte met zijn teamgenoot, Daniel Ricciardo.
De stand in het rijderskampioenschap na de Grand Prix van Canada 2019 is als volgt:
Constructeurskampioenschap
Mercedes gaat deze titel snel binnenhalen, dat kan niet anders. Op dit moment staan ze 140 (!) punten voor op Ferrari, dat op zijn beurt niet heel erg heeft te vrezen van Red-Bull. De plaats om best of the rest kan interessant worden: het is duidelijk dat Renault en McLaren de meeste aansprak op P4 maken in het constructeurskampioenschap. Williams heeft helaas nog geen WK-punten gescoord.
De stand in het constructeurskampioenschap na de Grand Prix van Frankrijk 2019 is als volgt:
Kwalificatieduel
In het kwalificatieduel is gedeeltelijk te zien hoe de coureurs zich tot elkaar verhouden. Er zijn een paar dingen die opvallen. Zo weet Giovanizzi af en toe best een aardige kwalificatiesessie te rijden, maar dit niet waar te maken in de race. Russell heeft zijn ervaren teamgenoot helemaal in de tas: 8-0 moet pijn doen voor de sympathieke Pool. Lawrence Stroll geldt als een meedogenloze zakenman, maar niet als het gaat om zijn eigen zoon. Lance Stroll kon vorige seizoenen alle schuld neerleggen bij het gekluns van Williams, maar die vlieger gaat niet meer op.
Het kwalificatieduel ziet er na de GP van Frankrijk 2019 er als volgt uit:
Snelste raceronde
Dit leek nog even een spannende te worden. Sebastian Vettel ging namelijk tijdens de voorlaatste ronde de pitstops in om nog even gloednieuwe ‘soft’-banden onder de auto te monteren. Vervolgens geeft Lewis Hamilton serieus gas en rijdt hij de snelste raceronde van de race. In de eerste twee sectoren zit de Duitser in dienst van Ferrari er dichtbij, maar loopt hij iets achter. Het zou een zeperd zijn om met verse banden niet een snellere ronde te kunnen rijden. Gelukkig weet Vettel bij de finish alsnog twee tienden te vinden. Zodoende pakt Vettel net een puntje meer.
De tussenstand tot de GP van Frankrijk 2019 ziet er als volgt uit:
Driver of the day
In principe is Lewis Hamilton bijna altijd Driver of the Day. Niet alleen omdat hij altijd wint, maar ook de manier waarop. Hij is bijna altijd genadeloos snel als het erom gaat. Het leek erop dat Hamilton nu voor het eerst (!) dit seizoen award binnen zou slepen. Het was echter Lando Norris die 26,4% van de stemmen wist te winnen. Hij had hydraulische problemen met zijn McLaren-Renault MCL34, maar wist alsnog in de punten te finishen.
Dit is het Driver of the Day overzicht tot de GP van Frankrijk 2019:
Deze races zijn al verreden
1. GP van Australië 2019 (Bottas)
2. GP van Bahrein 2019 (Hamilton)
3. GP van China 2019 (Hamilton)
4. GP van Azerbeidzjan 2019 (Bottas)
5. GP van Spanje 2019 (Hamilton)
6. GP van Monaco 2019 (Hamilton)
7. GP van Canada (Hamilton)
8. GP van Frankrijk (Hamilton)
Deze races staan nog op de agenda
30 juni: GP van Oostenrijk
12 juli: GP van Groot-Brittannië
28 juli: GP van Duitsland
4 augustus: GP van Hongarije
1 september: GP van België
8 september: GP van Italië
22 september: GP van Singapore
29 september: GP van Rusland
13 oktober: GP van Japan
27 oktober: GP van Mexico
3 november: GP van Verenigde Staten
17 november: GP van Brazilië
29 november: GP Abu Dhabi
De eerste meters in Oostenrijk worden verreden tijdens de vrije training op 28 juni om 11:00
KEV9 zegt
In de ranglijst van meest slaapverwekkende wedstrijden is deze met stip op plek 1 binnengekomen.
Robert zegt
@soulmaster: hmm… Ik zie toch ook wel veel races ex aequo in de top eindigen.
Ik betrap mezelf er meer en meer op dat ik de ‘live’ race steeds vaker mis, of via de opnamefunctie de start bekijk, na drie of vier ronden doorspoel tot de eerste (en meestal enige) pitstops, en vervolgens ffw enkel nog de slotrondes afspeel.
Het WK voetbal voor dames is domweg beter te pruimen.
spacemoon24 zegt
Zeker een saaie race. Verstappen reed zijn eigen race en heeft nooit echt kans gehad om een actie te maken. Laatste ronde werd dan nog wel even spannend met Norris, Ricciardo en co. maar de regie liet dat dan weer niet zien. Overigens een terechte penalty voor Ricciardo, als ze het regelboek moeten volgen. Wel jammer dat alle spanning deze race weg was door de dominante Mercedessen.
lekkerlinksrijden zegt
@spacemoon24: deze race? Tot nu elke race
OverSoft zegt
Frankrijk is meestal wel een saaie race, maar zo slaapverwekkend als dit weekend is het al lang niet meer geweest…
Seizoens uitslag staat in mijn ogen overigens al vast, zowel rijder als constructeur.
Hooguit dat Vettel en Leclerc stuivertje gaan wisselen, maar dat is het dan wel.
Verstappen weer eens saai op P5 (kan hij zelf niets aan doen overigens, de auto is gewoon te traag).
Op naar 2020…
gwnbmw zegt
@OverSoft: verstappen is slechts enkele seconden van p4 afgeweest
OverSoft zegt
@gwnbmw: Ik heb het over de puntenstand aan het eind van het jaar, niet over de race.
Leclerc heeft een paar keer pech gehad waardoor hij nu nog in puntenstand achter staat, maar die gaat er natuurlijk dik overheen voor het eind van het jaar.
cloverleaf zegt
@OverSoft: 6-2 voor vettel die ook 24 punten los staat. Die Leclerc wordt naar mijn mening iets teveel gehyped. We gaan het zien. RIC had de viervoudig wereldkampioen wel in z’n zak. Allez, we gaan het zien!
Robert zegt
@cloverleaf: als de Ferrari van Leclerc was heel gebleven in (ik dacht) China, had hij in punten nagenoeg gelijk gestaan.
Gulli zegt
Ben echt onder de indruk van McLaren, zouden ze het zonder ‘Nando echt beter doen?
lekkerlinksrijden zegt
Als het weer eens een keer een regen race wordt kijk ik dit jaar misschien nog een keer, anders niet
Gulli zegt
Oh ja, 95% van de inhaalacties was met DRS voor de chicane. Te makkelijk. Zelfs Ricciardo heeft geen strakke moves kunnen laten zien!
spacemoon24 zegt
@gulli: De DRS is dit jaar groter geworden, in de hoop meer inhaalacties te bezorgen. Helaas haalt het wel de spanning weg.
mashell zegt
@gulli: zonder DRS gebeurt er helemaal niks meer. Ik ben voor een vrij inzetbare DRS maar dan met een maximum aantal over een heel weekend. Dan moet de coureur nadenken en strategisch de DRS inzetten.
flow82 zegt
@mashell: mooi idee! Zou dan tevens pleiten om de bodem van het veld enkele extra DRS’sen te geven en de toppers wat te korten. Zo schuift alles wat meer naar elkaar toe. En om dan de spanning in quali er in te houden wat WK punten voor de nrs 1,2,3 en 4 oid. Om te voorkomen dat ze bewust niet maximaal gaan presteren. Resultaat is meer actie en meer gelijkheid zonder de technische beperkingen van verregaande standaardisatie van onderdelen. Iedereen blij denk ik :)
cloverleaf zegt
@mashell: Niet doen. Gewoon kleinere wagens met minder aero en minder turbulentie. Geen kunstmatige ingrepen.
Robert zegt
@cloverleaf: precies, gewoon terug naar de basis:
– pitstops uitvoeren met een crew van maximaal vijf man (à la Indycars)
– tankstops terugbrengen voor meer strategieën
– banden- en brandstofbesparende maatregelen zijn een nobel streven in een groene en betere wereld, maar hé, f*ck it, dit is racen! De boordradio discussie tussen Leclerc en de teamleiding, dit weekend (‘can you go any faster? – sure, but then my tyres won’t last until the end of the race’), sprak daarin boekdelen.
Alex_79 zegt
Blij dat ik er niets van heb gezien dus als ik het zo lees. Dan was de Nurburgring 24h toch een heel stuk interessanter. F2 heb ik wel nog even teruggekeken, De Vries prima op dreef met een zege, Schumi Jr zal helaas heel veel support van de FIA moeten krijgen om de SL punten te halen (2x DNF)
ericd zegt
Zelfs Hamilton heeft gereageerd op de kritiek dat F1 voorspelbaar en saai is. Met zo’n enorm overwicht moet voor Hamilton een overwinning onderhand geflatteerd overkomen. Mercedes gaat dus zelfs harder domineren dan in het vorig seizoen.
gebruikersnaam3 zegt
Saaie races zijn van alle tijden. Iedereen vergeet even voor het gemak hoe de races waren in de tijd dat shumi bij Ferrari reed. Ik kan er ook wel van genieten dat Hamilton er lap na lap op blijft stampen. Hij had die +1 meer verdient dan Vettel… maar goed zo zijn nou eenmaal de regels.
Dickie zegt
Allemaal de schuld van Mercedes als hun nou eens niet zo goed waren..
piquet1986 zegt
@Dickie: Het is opzich niet zo erg dat Mercedes wint, alleen dan wel met een stevig gevecht. Nu rijden ze fluitend naar de overwinning en wordt er alleen om de 3e plek gestreden als hoogst haalbare. Daarom is het een draak van een seizoen, alleen bahrein vond ik nog enigzins om aan te zien.
Erik zegt
@dickie: tja, konden de andere teams de reglementen ook maar zo goed interpreteren als Mercedes, dan was het allemaal wat spannender en kwam de beste rijder boven drijven.
harrie zegt
Ok, seizoen is beslist.
Red Bull moet de rest maar als test seizoen beschouwen voor 2020, en zoveel mogelijk Honda updates erdoor te rammen. Dan maar gridstraffen.
mashell zegt
@harrie: waarschijnlijk was dat ook het oorspronkelijke plan, maar nu de Honda betrouwbaar is en ze netjes punten scoren is het ook interessant (financieel gezien) om gewoon de puntjes binnen te harken. Saaie races zijn voor de teams (en Mercedes in het bijzonder) geen enkel probleem.
rammillius zegt
Kunnen we het niet beter over DTM, NASCAR, rallycross of indycar hebben? Veel spannender, betere regels, etc. Alleen omdat er grof geld in formule 1 omgaat wordt het de koningsklasse genoemd? Ik denk dat de Mazda mx5 cup nog spannender is.
mashell zegt
@rammillius: F1 is de klasse met de beste ingenieurs, de meeste variatie in de deelnemende auto’s, het meeste geld en dus ook de beste coureurs. Interessante en spannende races zijn eigenlijk helemaal niet de doelstelling. Iedereen wil winnen zoals Hamilton wint.
Gulli zegt
@mashell: vergeet niet dat Hamilton ook de beste fans ter wereld heeft, scheelt een stuk
technofreak zegt
@gulli: Maar alleen op dít circuit. The fans in France are the best in the World.
mashell zegt
@gulli: had Verstappen maar zo goede fans…
emping zegt
@mashell: Stroll een beste coureur? De helft van de coureurs moeten zelf veel neer leggen om een stoeltje te kopen. En dat zijn niet automatisch de beste.
mashell zegt
@emping: alleen als een coureur goed is willen sponsoren zich aan deze verbinden. Dus ook de coureurs met de betaalde stoeltjes heb je weldegelijk de beste coureurs in de F1. Ook is die Stroll heus niet zo zo slecht, duidelijk niet de beste van het stel maar wel op F1 niveau.
Gulli zegt
@rammillius: die heb ik voor de race zitten kijken op RTL, was serieus lachen om te zien :) Toch ook leuker als iedereen in dezelfde MX5 zit en niet 7 teams in een MX4-en-een-half
marinepower zegt
@rammillius: of grasmaaier race, HARC youngtimer kampioenschap, aussie V8 op Bathurst, WK solex race, open Achterhoeks Kampioenschap Combine race, Baja 1000, of eventueel zelfs Formule E
gerran_jansma zegt
De GP van Groot-Brittannië op een vrijdag? [insert een brexit grap here]
jwcroy82 zegt
Dit f1 is geen racen meer maar gewoon parade rijden. In zo’n Mercedes wordt zelfs Kubica nog kampioen.
technofreak zegt
@jwcroy82: Haha, Williams heeft een Mercedes ;-)
fastforward zegt
F1 kijken is op dit moment letterlijk tijdverspilling.
Dutchdriftking zegt
Tja, hoeveel vermogen de rb15 er ook bij gaat krijgen, dat chassis krijg je niet meer goed. Hopelijk volgend seizoen veel meer mechanische grip, en een nog betere samenwerking met Honda. De betrouwbaarheid is overigens wel zeer goed dit seizoen. Het lijkt wel een Mercedes!
technofreak zegt
“Vorig seizoen stond Verstappen op 80 punten na de GP van Frankrijk.” Volgens
https://www.formula1.com/en/results.html/2018/drivers/MAXVER01/max-verstappen.html stond ‘ie op 68 punten na Frankrijk in 2018
Ik weet echt niet wat iedereen over RBR/Max te zeiken heeft:
Max’ WK punten na 8 races in:
2017: 45
2018: 68
2019: 100
Max’ WK DNF in 8 races in:
2017: 4
2018: 2
2019: 0
Iedereen schijnt te vergeten dat het in feite een compleet nieuw team is, dat gewoon 3e staat in de constructeurslijst en hun 1e rijder op nummer 3 in het rijdersklassement. Ook schijnt iedereen vergeten te zijn wat voor plofkip er de afgelopen jaren achterin lag. Blijkbaar is 3 keer podium en verder DNF belangrijker dan 100% uitrijden en 100 punten met een nieuwe leverancier. “Won the battle, lost the war”
berlinetta zegt
@technofreak: Het probleem is in mijn ogen dat Max met Red Bull geen WK gaat worden en uiteindelijk is dat hetgeen dat telt. Max gaat alleen de geschiedenisboeken in als hij WK wordt en niet omdat hij zo nu en dan een podiumplek kon scoren.
Gulli zegt
@technofreak: Max staat vierde. Helaas heeft Vettel het gaspedaal een paar races gevonden en staat nu 11 punten op hem voor. Hij heeft wel lang derde gelegen
mashell zegt
@technofreak: maar vorig jaar kon Max races winnen. Dit jaar lijkt het er niet op. Ligt niet aan Max, zelfs niet aan Honda, maar Ferrari en Mercedes hebben de afstand vergroot.
technofreak zegt
@mashell:
Vorig jaar: 2 races gewonnen en 4e in het WK.
Dit jaar: 0 races gewonnen, en 4e in het WK.
Ik zie het voordeel van winnen niet.
Wat ik wel zie, is een team dat voor de helft nieuw is, dat hard werkt om het nieuwe deel in het bestaande te laten passen en daarmee grote successen behaalt. Superconsistent, regelmatig tussen de beide Ferrari’s (je weet wel, zij die dit jaar kampioen gingen worden ivm ‘barcelona resultaten’) en Max met volwassen rust in z’n donder.
FB_100001036415374 zegt
@mashell: Hij kon races winnen omdat ze al jaren met die Renault motor reden. De gehele wagen en bijhorende updates waren volledig afgesteld op dat Renault blok. Van motor veranderen in de F1 is niet gewoon de ene eruit en de andere erin. Nee, het chassis, de aero, etc moet daar volledig rond gebouwd worden en dat vraagt tijd. Met dit in het achterhoofd vind ik dat RB-Honda het dit jaar meer dan behoorlijk doet. Ja hij wint nog geen races, maar F1 is ALTIJD een lange termijn spel. Ze halen podiums en de betrouwbaarheid is heel goed. Het verbaast me dat mensen echt dachten dat RB, die eigenlijk min of meer terug van 0 beginnen, de teams gaan verslaan die al jaren lang hebben kunnen verder bouwen op hun wagen en upgrades.
niex zegt
RBR en Honda doen het buitengewoon goed dit eerste jaar. Dat mensen sinds kort F1 kijken, met een oranje bril nog wel, er weinig van snappen, daar doe je als RBR weinig tegen.
gjvp zegt
@niex: klopt. Alleen is t zo jammer dat dit nog maar voor 1,5 jaar is.. met nieuwe engine lay-out begin je weer helemaal van scratch..
dunhozzie zegt
Als ze niets doen aan dat rubber, dan is het waarschijnlijk het saaiste jaar ooit. Vorig jaar hebben ze het gedaan, waarom dit jaar niet?
Dylan zegt
Eerste vrije training wordt toch om 11:00 verreden in Oostenrijk?
pomoek zegt
Dat Ricciardo werd gestraft is niet pietluttig maar volkomen terecht. Raikkonen blokkeerde hem op de baan en Ricciardo reed gewoon buiten de baan. Als hij die move in Monaco had gedaan was hij vol de muur in gereden.
hans75 zegt
@pomoek: Ricciardo straf was dan wel terecht.. maar de ontwerper van de baan verdient een straf. Als je buiten de baan gaat hoor je door het grind, curb of wat dan ook gestraft te worden ipv de FIA….. of eigenlijk nog stommer, afsnijden via de officiele route zoals Perez deed is sneller op deze baan… wie verzint zoiets? het is gewoon een Kudtcircuit… (als ze nou nog de sprinkler hadden aangezet, wat het wellicht nog leuk geweest..)
pomoek zegt
@hans75: daar….ben ik het mee eens!
curbeater zegt
ben zondagnacht thuis gekomen en heb meteen de f1 gezien, die ik had opgenomen. Ben nu net wakker geworden; heb juist de start gezien en ben meteen in slaap gevallen! Wat een saaie boel is me dat! Ongelooflijk als je bedenkt hoeveel mensen hier thuis voor blijven of nog erger, toegang betalen om naar dit kampioenschap te gaan kijken. Ik weet wat ik moet doen als ik niet kan slapen, gewoon f1 raceje opzetten en hallo droomland.
ghost zegt
F1 is eigenlijk een rare sport. In de tijd met Ferrari en M. Schumacher werden 5 van de 7 kampioenschappen van hem behaald. Datzelfde is nu gaande met Hamilton en Mercedes. Ongenaakbaar en niemand die echt in de buurt komt. Eigenlijk dus teringsaai en dat al jarenlang. Bijna verbazingwekkend dat men nog altijd blijft kijken, het is net een soort eeuwige loterij, je weet nooit of het toch een keer gaat lukken…
gjvp zegt
@ghost: in schumi’s tijd waren er altijd wel auto’s wat t hem goed moeilijk maakte en wk werden. Dat was lang niet zo saai als dit. Resp, Mika Hakkinen, McLaren, Montoya, BMW, Alonso,
Renault
nikilaudaferrari zegt
Peter Windsor had een mooie analyse over het gemis aan spanning. Hoofdoorzaak is niet zozeer dat Mercedes zo dominant is, maar vooral dat er in dat team geen echte competitie is. Bottos komt niet in de buurt van Hamilton. De mooiste F1 seizoenen waren wel die waar de teamgenoten aan elkaar gewaagd waren. Prost & Senna waren ook enorm dominant, maar die seizoenen herinnerd iedereen zich. Of Mansell & Piquet, Hamilton & Rosberg. Er zijn vast nog meer voorbeelden. Het liefste zou ik ook meer low-tech auto’s zien met minder elektronica, maar geeft dat per-se close racing?
technofreak zegt
@nikilaudaferrari: Er is maar 1 regel die er moet komen en dan is de hele spanning terug. Zelfs met high-tech en elektronica: “Afstellen van de auto doe je in de pits”.
Weg met de knopjes op het stuur en oncourse wijzigingen.