Plus al onze andere bevindingen en een uitgebreid overzicht van het afgelopen weekend.
De GP van Canada is gisteren verreden, het is dus weer tijd om de balans op te maken. Wat is de stand in het kampioenschap en hoe liggen de onderlinge verhoudingen? Dat Lewis Hamilton en Mercedes voorliggen mag duidelijk zijn, maar hoeveel races kan Hamilton overslaan en tóch wereldkampioen worden? Je leest het hier. Drie dingen die we hebben kunnen leren door de GP van China.
Er is weer strijd!
Het is goed om te zien dat de Ferrari’s zich weer vooraan gemeld hebben. Gezien de layout van de baan en eigenschappen van de Ferrari SF-90 was het ook enigszins te verwachten dat Leclerc en Vettel goed voor de dag zouden komen. De kans dat de strijd aan zal blijven houden is bijzonder klein. Die Mercedes is dit jaar echt een auto zonder nadelen. Ook opmerkelijk is dat alleen Ferrari snel was met Ferrari-motoren. De rest van de teams die gebruik maakten van Ferrari-motoren kwamen juist voor geen meter vooruit. Zowel Haas als Alfa Romeo kende beide een bijzonder ongelukkig weekeinde.
Renault maakt een indrukwekkende comeback
Deze was minder verwacht, maar Renault maakte een sterke indruk gedurende het gehele weekend. Dat is bijzonder knap te noemen. De laatste updates pakken goed uit voor de Fransen op deze baan. Zowel Hülkenberg als Ricciardo kwamen goed voor de dag. Ricciardo was sneller in de kwalificatie en eindigde voor zijn teamgenoot.
De straf voor Vettel was terecht / onterecht
De meningen liepen uiteen of de straf voor Vettel terecht was. Niet iedereen was namelijk die mening toegedaan. Raceanalisten en journalisten waren van mening dat het een correcte straf was. Vettel stuurde daadwerkelijk naar rechts, waardoor hij Hamilton naar de muur dirigeerde als deze niet tijdig zou remmen. Terecht of onterecht: net als bij Monaco wist de raceleiding de angel voor spanning in de race er kundig uit te halen. Jammer voor de fans, want de spanning is nogal schaars de laatste jaren.
Hebben wij de race goed voorspeld?
Nee, natuurlijk niet. Ja, Lewis Hamilton won de race, maar zelfs bij een discutabel wedkantoortje krijg je daar echt niets voor terug. Bottas haalde het podium niet, integendeel. De Fin maakte een beetje lusteloze indruk die hij vorig seizoen ook leek te hebben. Verstappen en het podium bleek een utopie. Geen een moment was er ook maar twijfel dat O4 of beter mogelijk was.
Rijderskampioenschap
Niet heel veel spannende veranderingen. Vettel loopt iets uit op Verstappen, terwijl LeClerc inloopt op de Nederlander. Beide Williams coureurs zitten zonder punten, evenals Giovinazzi.
De stand in het rijderskampioenschap na de Grand Prix van Canada 2019 is als volgt:
Constructeurskampioenschap
Deze doet wellicht het meeste pijn voor de liefhebber. De verschillen zijn echt enorm. Mercedes staat mijlenver voor. Ferrari staat twee met Red Bull op gepaste afstand. Daarna is het een hele tijd niets. Het kan nog wel spannend worden tussen McLaren en Renault, die strijden voor de titel Best Of The Rest.
De stand in het constructeurskampioenschap na de Grand Prix van Canada 2019 is als volgt:
Kwalificatieduel
Hier zijn er een paar kleine speldenprikjes uitgedeeld. Hamilton heeft nu weer de overhand ten opzichte van Bottas. Ondanks het vele talent en die ene Pole Position heeft LeClerc het nog niet weten waar te maken ten opzichte van Vettel. Gasly heeft nu zijn eerste puntje te pakken ten opzichte van Verstappen. Perez en Russell zijn de enige twee met de maximale score.
Het kwalificatieduel ziet er als volgt uit:
Snelste raceronde
Bottas mocht aan het einde nog even naar binnen voor een vers setje Pirelli’s. Hij reed in een soort niemandsland waardoor hij voldoende marge op Verstappen had LeClerc toch niet meer kan pakken. Hij pakte daarmee de snelste ronde en een felbegeerd extra puntje.
Driver of the Day
Natuurlijk is het rijderskampioenschap het belangrijkst voor een coureur, maar met de ‘Driver of the Day’ verkiezing kun je zien wie er voor het meeste vermaak heeft gezorgd in de goede zin des woord. Ditmaal was het Sebastian Vettel. Het is de eerste keer dit seizoen dat de Duitser de publieksprijs pakt.
Dit is het overzicht tot de GP van Canada 2019:
Deze races zijn al verreden:
1. GP van Australië 2019 (Bottas)
2. GP van Bahrein 2019 (Hamilton)
3. GP van China 2019 (Hamilton)
4. GP van Azerbeidzjan 2019 (Bottas)
5. GP van Spanje 2019 (Hamilton)
6. GP van Monaco 2019 (Hamilton)
7. GP van Canada (Hamilton)
Deze races staan nog op de agenda
23 juni: GP van Frankrijk
30 juni: GP van Oostenrijk
12 juli: GP van Groot-Brittannië
28 juli: GP van Duitsland
4 augustus: GP van Hongarije
1 september: GP van België
8 september: GP van Italië
22 september: GP van Singapore
29 september: GP van Rusland
13 oktober: GP van Japan
27 oktober: GP van Mexico
3 november: GP van Verenigde Staten
17 november: GP van Brazilië
29 november: GP Abu Dhabi
De eerste meters in Frankrijk worden verreden tijdens de vrije training op 21 juni om 12:00
gertjan2012 zegt
Benieuwd of we voor de zomerstop al weer een nieuwe kampioen hebben. Zou weer wat vrije zondag middagen opleveren.
loewie1984 zegt
De lol gaat er langzamerhand wel weer vanaf, geef de wereldbeker maar alvast aan Louis. Was Mercedes de afgelopen 2 jaar dominant, dan zijn ze nu nog dominanter. Verstappen heeft er zo ook weinig lol aan, Honda leek er goed vanaf te komen de eerste paar wedstrijden t.o.v. Renault maar Red-Bull moet eerder achterom kijken dan vooruit. Je moet er toch niet aan denken dat je verslagen wordt door die stokbroodvreters of Mclaren (voor wie ik het wel tof vindt dat ze weer goede resultaten boeken)
Ik denk dat Prins Bernhard Jr. / Liberty Media misschien iets te optimistisch is geweest met een 5 jarig contract in Zandvoort, want als Red-Bull of Verstappen het voor gezien houdt in de F1 wat niet ondenkbaar is komt er geen hond naar dat baantje in de duinen.
Laten we hopen dat Ferrari en Red-Bull de wedstrijden nog enigszins interessant kunnen maken, al is de titelstrijd alweer gelopen.
karaya zegt
@loewie1984: Waarom zou Verstappen het in godsnaam voor gezien houden?
vaakbenjetebang zegt
@loewie1984: Hoezo ‘moet je daar niet aan denken’? Als Renault dan wel McLaren zijn huiswerk goed doet en Red Bull op de baan voorbij weet te rijden: petje af, alleen maar mooi! Niet dat ik Red Bull geen succes gun, maar als neutrale liefhebber vind ik het mooi als een team of coureur de weg naar boven weet te vinden. Dat dat dan ten koste gaat van een ander die stagneert, is nou eenmaal een ‘fact of life’. Moet je maar niet stagneren…
Gulli zegt
@loewie1984: gelukkig zijn we altijd positivo’s als jij die het zonnig in zien
gertjan2012 zegt
@loewie1984: Louis?
harrie zegt
@gertjan2012: van Gaal, de alleskunner.
sirprize zegt
@gertjan2012: Louis, Frans voor Lewis of Lodewijk in ’t Nederlands. Je weet wel, net als Jean, John en Jan.
pomoek zegt
Afgezien van het Vettel Hamilton dingetje vond ik het opvallend dat het hele veld, behalve Verstappen, op een ronde werd gezet door Ferrari en MB. Dat Bottas in staat bleek om nog een extra stop te maken voor een snelle ronde was eigenlijk een tik op de neus van Red Bull. Ze zijn nu absoluut het derde team.
vaakbenjetebang zegt
@pomoek: Ze zijn nòg het derde team. Nu kun je altijd zeggen dat ‘dit circuit niet representatief is’ maar terugkijkend op de afgelopen races lijkt het er op dat McLaren en Renault stappen naar voren maken waar Red Bull stil lijkt te blijven staan, alsof de RB15 al op 98% van zijn potentieel zit waar de andere 2 nog flink wat ruimte hebben om te verbeteren. Dat alleen al maakt het voor mij interessant om te blijven volgen.
harrie zegt
@pomoek:
Mwah, had het idee dat Max/RB de motor flink teruggeschroefd hadden nadat ie de Renaults voorbij was. Viel niks meer te winnen, motor sparen en rustig uitrijden.
En Gasly is geen referentie.
cloverleaf zegt
6 – 1 voor VET. Ook in puntjes voor LEC. De Monegask heeft voor sommigen een hoger knuffelgehalte en zeker ook talent maar hij laat het voorlopig nog niet echt zien. Zijn teamgenootje vorig jaar is ook niet voor niets weg bij Alfa. Ik gun het Vettel wel. Wel een sympathieke vent ondanks z’n gehuil soms op de radio..
reactief zegt
Voor Red Bull moet dit een klap in het gezicht zijn geweest.
Ferrari en Mercedes liepen dit weekend gewoon te ver voorop en ze maakten buurt eens een klein beetje kans om in de buurt te komen. Gasly zelf op een ronde gezet.
Ik moet toch wel een beetje grinniken om @rick-dos geloof ik die maar bleef roepen om af te wachten, want Red Bull zou oppermachtig zijn dit seizoen.
Renault heeft een enorme stap gezet en als dit een voorbode is, kan er zomaar een strijd ontstaan met Red Bull tegen Renault. Dat zou dan wel weer mooi zijn. Maar wel balen voor Max.
Maar het belangrijkste. Inhalen moet echt makkelijker worden. Ze kunnen nu eindelijk dicht volgen, maar wat heb je eraan als je er niet voorbij komt.
Ze moeten weer terug naar één afstelling tijdens de wedstrijd. Laat de coureur zelf maar het gas regelen om de motor te besparen indien nodig.
Daarnaast zou het strijden om een plek niet zo’n bestraft moeten worden dat het loont om er gewoon achter te blijven. Die 5 seconden straffen achteraf halen de angel uit de wedstrijd. Ongeacht of het terecht was of niet.
pomoek zegt
@reactief: Ik zou wat verder willen gaan: Geen veranderingen aan de auto gedurende het seizoen. Dus geen Monza of Monaco achtervleugels meer. Het team kan dan, gedurende het jaar, een nieuwe auto ontwerpen en in de winter bouwen. Als de auto dan kvt blijkt te zijn: Jammer dan. Teams zullen dan denk ik ook minder snel extremen opzoeken.
Het voordeel is dat de auto’s niet kunnen worden aangepast aan de circuits. Je rijdt gewoon met een en dezelfde auto het hele seizoen.
mashell zegt
@pomoek: waarom? Waarom zou je de doorontwikkeling en aanpassingen van de auto uit de F1 halen? Dan is het seizoen naar 1 race klaar, oké jongens Mercedes heeft weer de beste motor en de beste auto, dit seizoen is verloren, volgend jaar beter. Het wordt alleen spannender als je een achterstand ook kunt inlopen, zoals Renault nu lijkt te doen.
pomoek zegt
@mashell: Een team als MB besteed 10 miljoen per auto per race. Een team als Williams kan iets meer dan 3 miljoen besteden. MB kan dus eindeloos verschillende setups bedenken en uitvoeren voor elk circuit. Als de ontwikkeling in de fabriek plaats vindt en volledig ten dienst staat aan de auto van het volgend jaar zul je dus een generieke auto moeten ontwikkelen. Een die het zowel doet op een hoge snelheidsbaan als een die het goed doet op een lage snelheidsbaan. Ik geef toe, je verliest iets interessants aan de F1, de spitsentechnologie, maar je voorkomt zo wel dat een topteam als MB maar blijft doorontwikkelen.
Het blijft uiteindelijk natuurlijk gelvl in de marge omdat MB en Ferrari hier nooit mee akkoord gaan. En ik denk dat daar het echte werk zit voor de FIA. De teams hebben op dit moment te veel te zeggen over de regelgeving van de sport. En daar moet iets aan gaan gebeuren.
mashell zegt
@reactief: makkelijk inhalen? Als je het inhalen te gemakkelijk maakt krijg je ook saaie races waarbij aan het eind ook altijd de snelste auto vooraan rijdt (zoals bij motor racen). Je kan het hoogstens strategischer maken. DRS, het systeem voor gemakkelijk inhalen, bijvoorbeeld een maximum aantal keren inzetten (de coureur kan het overal inzetten maar bijvoorbeeld slechts maximaal 20 keer in een weekend). Dan moet er nagedacht worden.
reactief zegt
@mashell: Makkelijk inhalen is een relatief begrip. Maar ik vind het toch wel vervelend dat de auto’s dit seizoen eigenlijk alleen maar met DRS kunnen inhalen en dat dat soms zelfs niet lukt. Voorheen had je nog wel eens een actie op een ‘onmogelijke’ plek om in te halen.
Ik pleit juist voor minder tactieken met instellingen. Gewoon één stand en gaan. Laat coureurs zelf maar de boel managen in plaats van contact met de pit. Ook moeten de auto’s sterker worden zodat contact niet meteen kapot is.
Rick-dos zegt
Vorige race was Verstappen en RBR de grote rivaal en nu is het ineens niks meer met RBR? Schei toch uit.
Voor Verstappen was er niet veel meer te halen na de kwalificatie. Ze probeerden het op de mediums, dat lukte niet, en dus probeerden ze het op de softs. Was het niet voor het ongeluk met Magnussen dan was Verstappen met 2 vingers in de neus doorgegaan naar Q3.
De McLaren van Norris kon Verstappen achter zich houden aan het begin van de race omdat Norris op softs stond en Verstappen op hard. Dat is 1,6 seconde per ronde voordeel voor Norris volgens Pirelli desondanks reed Verstappen er direct achter en haalde hem zelfs in.
De Renaults waren niet slecht maar kwam niet in de buurt van Verstappen. Toen Verstappen Ricciardo inhaalde groeide het gat in no time naar meer dan 10 seconden tot uiteindelijk 14 seconden. Verstappen kon aan het begin van de race Bottas het leven zuur maken op de hardere band. Het feit dat Mercedes een nieuwere motor en iets sterkere motor achterin had liggen kon hij Verstappen voor blijven.
Al met al wisten we dat RBR het moeilijker zou hebben op dit circuit door het lange rechte stuk. Ik denk alleen dat het beeld wel heel erg vertekend is door de omstandigheden.
piquet1986 zegt
@Rick-dos: mooie analyse??
harrie zegt
1 zwaluw maakt nog geen zomer voor Renault, vorig jaar liepen de RB’s en Renaults ook al hard hier ondanks hun gebrek aan pk’s en topsnelheid.
Lijkt wel of het baan karakter de motor of mgu-k goed ligt, veel exits waar ze het in maximale koppel toerengebied zitten ofzo.
Wel eindelijk weer eens een nieuwe ploffende Mercedes motor gezien dit weekend, hoop doet leven.
curbeater zegt
Ach kom op zeg, Vettel die roept dat men zich niet tegen bleiter Hamilton moet uitfluiten maar de stewards?!? Wie was er als eerste bij om via de radio moord en brand te roepen; Hamilton! Maar, die speelt de onschuld op het podium natuurlijk. Als je zo wereldkampioen wilt worden; schrap dan de rest van het seizoen maar voor mij! Ik stop met kijken, ik heb er genoeg van!
bluster zegt
@curbeater: idem dito
Dutchdriftking zegt
Vooral Renault is lekker bezig. Als RB niet uit kijkt rijden ze er straks nog achter…
drdrift zegt
Lekker roeptoeteren zonder inzage van data of kennis van zaken, heerlijk! Louis Hemmelton, falderie badass, daniel avocado, ik pak ff de popcorn erbij
drdre1 zegt
@drdrift: drdrift, als collega-dokter kan ik u ook ’n goeie pot bier ? aanraden! Idd, F1 saai? We vinden er vanalles van, dus saai lijkt ’t me allesbehalve!
ghost zegt
Wordt een beetje eentonig zo..