Daar is ‘ie dan: het nieuwe tweezits sportwagenproject van Victor Muller de Chinezen bij Youngman, de B6 Venator. Deze ‘jager’ staat op een volledig aluminium platform, en zijn koets is compleet uit koolstofvezel opgetrokken.
De B6 Concept meet 4.347 mm x 1.882 mm, en heeft een wielbasis van 2.500 mm. Dankzij zijn compacte afmetingen en lichte materialen komt het ‘kerb weight’ (alle vloeistoffen, volle tank, geen bestuurder) niet boven de 1.400 kg uit.
De dwarsgeplaatste V6 (in het midden, achter de bestuurder) is gekoppeld aan een zestraps automaat, en levert 375+ pk aan de achterwielen, maar de B6 is niet gebouwd op een Lotus Evora-platform, zo verzekerde de PR-manager ons.
Het interieur is helemaal des Spykers. Mooi geborsteld aluminium wordt afgewisseld met cognackleurig leer met witte stiksels. De schakelpook is in een verwijzing naar het vliegtuigverleden van Spyker zichtbaar verbonden via de middentunnel (exposed linkage). Via het glazen dak kan je ook mooi van bovenaf een kijkje nemen in de Spyker, hoewel we niet weten of dat het productiemodel gaat halen.
Overigens mikt Spyker al op de eerste helft van 2014 voor een productiemodel. Als die vanuit scratch moet worden opgebouwd is dat misschien wat optimistisch. Maar ja, Muller, die overigens sinds vandaag weer een beetje onder vuur ligt van een paar journo’s (ontzettend oud nieuws eigenlijk), is dan ook een zeer optimistisch ingesteld persoon.
Jaja daar issie dan, schitterend. Nu hopen dat hij ook daadwerkelijk in productie gaat. Vraag me ook af waar het platform dan vandaan komt?
Hopen op eindelijk een goed verkopend en draaiend spyker!
Wel een Evora stoelen een een Evora achterbankje.
Ziet er goed uit. Redelijk ingetogen exterieur vergelijken met voorgaande modellen.
Mooie auto hoor, petje af! Met vrij weinig lijnen toch een eigen ontwerp neerzetten, en ja dat interieur mag er van mij inblijven, prachtig. Nu nog hopen dat dit ook nog een keer daadwerkelijk geproduceerd gaat worden.
Hebbuh
Dat interieur maakte mijn broek een stukje krapper. Niet normaal mooi.
Is er ook nog een normale foto van de achterkant?
@tvrspeedsix: http://www.spykercars.com/models/B6-Venator staan nog meer foto’s op hier zie je de kont ook beter!
@nickds: OMG dat was ff schrikken..
Die witte uit het vorige artikel was schitterend. Deze details zien er ook goed uit. Maar Victor, is de achterkant nog niet af? Nog geen foto van gezien!
Schitterende kar, de eerste echt mooie spyker in mijn ogen. Interieur is minder extreem. Gewoon doen!
maar vrees toch dat met het eerder al vermelde prijskaartje dit hem toch niet gaat worden….
anders wel een mooi gegeven.
Ik weet het niet. Sinds Victor zich met het design is gaan bezig houden, vind ik toch dat het hard achteruit is gegaan met spyker. Komt ook nogal amateuristisch en megalomaan over als je als chairman zelf design op je neemt. Aan de andere kant moet ik misschien, net als alle voorgaande Spykers, het nog een beetje op me in laten werken. Maar zeker een gevalletje waarbij je je wenkbrouwen opdrent en denkt “hmmmmmm”. Nee, niet smoorverliefd on first sight.
Mooie auto en dito interieur!
Echt keurig afgewerkt, hopenlijk komt ie er.
Toch wel echt een schitterende auto, veel beter dan ik gedacht had! Dat interieur is echt top!
een audi met vermoming
@speed: want? Iets met kant en wal en je raakvermogen…
Ik weet het niet hoor, maar een chairman die zelf zijn auto’s designed doet mij nogal amateuristisch en megalomaan aan. Ik vind dan ook dat het design hard achteruit is gegaan sind Victor zich er persoonlijk mee bemoeit. Maar misschien moet ik het nog wat langer op me in laten werken, net als bij alle voorgaande modellen van Spyker. Typisch een gevalltje waarbij je, je wenkbrouwen optrekt en denkt van “hmmmmmm……..”
Foto achterkant: http://www.spykercars.com/media/models/b6/img-header06.jpg
Ben ik de enige die het oude logo van spyker in de grill zoals bij de aileron een stuk mooier vond? Vind dit eigenlijk afdoen aan het ontwerp.
@Foramen: Ben het met je eens, lijkt net een kinder handschrift dat Spyker zo geschreven. Het oude was iets meer high standard.
Aston Martin klanten, lijken me de doelgroep.
Interieur is wel weer om je vingers bij af te likken.
ubervet
Lekker lekker! Maar gaat ‘ie ooit het productiestadium halen?
Dat Spyker in de gril mogen ze van me weglaten, voor de rest strik erom en graag in zwart afleveren voor de deur a.u.b!
Kan iemand me trouwens uitleggen wat dwarsgeplaatst betekend? Ik zit nu te denken dat de motor diagonaal achterin ligt namelijk, lijkt me niet echt heel handig :P
Meesterlijk mooie wagen…laat het Spyker nu eens voor een keer meezitten en smijt dit kunststuk de markt op!…. Ik hoop voor de toekomst wel dat ze wat meer afwijken van de bestaande modellen en weer met een brekend ontwerp komen. Zou een mooie aanvulling zijn op de spraakmakende ontwerpen van de voorgangers.
Effe zeiken: Hadden ze nou echt geen andere deurgreep op die voiture kunnen zetten?
Dit trekt toch echt op niks. Maakt het toch een beetje kitcar zo.
Verder hopen we dan maar dat dit ‘het’ gaat worden voor ons Spyker!
Natuurlijk mag je over smaak twisten, maar wat mij betreft kan dit design niet meer. het retro interieur was een jaar of wat geleden nog wel bijzonder maar is nu toch ook wel een platgetreden pad. Het exterieur probeert aan te haken aan de moderne ontwerptaal met “dynamische” bewegingen in de carrosserie maar faalt wat mij betreft hopeloos. Wat is er nu nog zo bijzonder aan Spyker? Het ziet er niet uit, de techniek wordt gekocht bij andere fabrikanten, Ze verkopen geen drol, eens in de 5 jaar komt er een nieuw concept dat vervolgens nooit op de weg komt, en er is inmiddels geen schroef Nederlands meer aan…
achterkant vind ik niet helemaal en de voorkant is me ook wat te bol boven de voorwielen… Maar tis zeker geen lelijk eendje
Wielen zien er een beetje vreemd uit en ik blijf de grill lelijk vinden, en natuurlijk de prijs…
Dat helpt de toekomstige klanten natuurlijk ook niet echt.
@thomcarspotter: Jij hebt het met Muller over de prijs gehad? Die is toch helemaal niet bekent man!
@Sciurida: Edit: soms werkt oude artikelen lezen ook wel ghehe, maar ik vind 125.000€ helemaal niet verkeerd voor zo’n exlusieve bak hoor
@Sciurida: hehe, nouja exclusief… hij wordt door chinezen gemaakt dacht ik dus niet zo exclusief want alles wat die produceren is massa productie. als je dan zo’n skyper koopt en rijd schade, dan is het veel moeilijker om reserve onderdelen te krijgen dan laten we zeggen de onderdelen van een cayman.
Waar blijven die live pics? Get on it, autoblog!!!
Ben blijkbaar een van de weinigen, maar ik vind ‘em niet bepaald mooi. Het uiterlijk mist balans en verfijning (een overload aan details is geen goede vervanger).
Het dak lijkt zo van een aileron op een kortere body gezet te zijn (minus de roof scoop).
De te ver uitstekende achterlichten geven een goedkoop (aftermarket) gevoel (en profiel).
De luchthappers in de bumper (met de mistlichten erin) zien eruit alsof ze er uitgezaagd zijn (waarom niet een fraaie welvende alu insert erin?).
De centrale spijl in de bumper maakt de auto optisch smaller (niet de look die bij een sportauto past, maarja ze moesten wel, anders is t precies een aileron van voor).
Al met al hadden ze in mij ogen veel meer uit het design kunnen halen, het mist een beetje de puntjes op de i.
Het zijn mss niet de beste auto’s maar het interieur blijft toch verdomd knap. Enorm veel oog voor detail bij Spyker. De proporties van de buitenkant spreken me niet echt aan maar er is zoveel oog voor detail dat ik hem wel apprecieer.
Details zien er goed uit, maar totaalplaatje ziet er uit als een platgereden pad.
Meneer Muller, gooi die Ailleron eens in productie…
Was een mooie Sonett geweest.
VET!!!
http://www.spykerowner.com/forum/attachments/spyker-discussion/12271d1362493254-global-resurgence-spyker-foto.jpg
Ik vind hem echt geweldig mooi. De andere Spykers zijn voor mij ‘over the top’, maar deze vind ik prachtig.
Ik geloof er alleen helemaal niets van dat ie niet op basis van de Evora staat. Ik neem aan dat het net zo’n verband is als tussen Speedster en Elise. Maar vooruit, misschien mag je dat anders noemen dan ‘zelfde basis’.
Dat is best goed gelukt design. The grille is wellicht iets te groot.
alles is mooi aan deze auto behalve dat vieze audi stuur past echt niet bij deze auto
bij aankoop gelijk weggooien en vervangen voor het echte spyker stuur https://www.google.nl/search?q=spyker+stuur&hl=nl&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=MiI2UY2-AsWHONnGgKAE&ved=0CC8QsAQ&biw=1600&bih=799#imgrc=2W1Uhtpa8v2kTM%3A%3BhECglkDYsknXRM%3Bhttp%253A%252F%252Fimages.retecool.com%252Fuploads%252Freet-spyker.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fretecool.com%252Fpost%252Fneerlands-trots%3B640%3B480
haha ik moest schrikken van de achterkant
Zou ook op basis van de Artega GT gebouwd kunnen zijn… http://www.carbodydesign.com/archive/2007/03/02-artega-gt-preview/Artega-GT-chassis.jpg
Die fotos van de witte op de site van spyker lijken erg veel op de Rinspeed ZaZen
Artega GT. Zoek de verschillen.
Check VAG stuur.
Check basis layout van het VW Polo dashboard.
Check dwarsgeplaatste VW V6
Check positie luchtinlaat.
Enz, enz…
Artega exit…
http://www.autoblog.nl/sportwagenbouwer-artega-vraagt-insolventie-aan
Spyker continues…