De échte Turbo-versie van de 992-reeks laat zich voortijdig zien.
De onthulling van de Porsche 992 Turbo zou sowieso geen grote verrassing worden, maar nu zeker niet. De auto is namelijk al in al zijn glorie te bewonderen op foto’s die vanavond opdoken. Zoals we van Porsche gewend zijn is er sprake van een evolutie, maar dat maakt de auto niet minder vet.
De vorige generaties waren vooral te herkennen aan de luchtinlaten aan de zijkant. Dat is bij de 992 ook weer het geval. Een gewijzigde voorbumper en een bescheiden spoiler – vergeleken met de RS-modellen – mogen natuurlijk ook niet ontbreken.
De uitvoering van het exemplaar op de foto’s is trouwens iets minder bescheiden. In de praktijk zal 90% van de eigenaren gewoon voor grijs of zwart kiezen. Hoe snel de Porsche 992 Turbo ook is, het is nog altijd een auto waarmee je gewoon dagelijks naar je werk kunt gaan.
De velgen zien er heel bekend uit. Die zagen we namelijk al op de 991 Turbo S Exclusive Series. Wat verder nog opvalt is de striping. Dit zal een leuke optie zijn voor de weinige klanten die niet gaan voor een anonieme uitvoering. Bij de vorige Turbo stond dit niet op de optielijst.
Wat we qua vermogen kunnen verwachten is ook al bekend. Naar verluid zal de Turbo S over maar liefst 650 pk beschikken. Dat is een flinke schep meer dan de 580 pk van de 991 Turbo S. De S-loze Turbo zal naar verwachting 600 pk krijgen. Als het er net zo aan toe gaat als bij de vorige generatie is de Turbo S de belangrijkste versie. Ondanks het prijsverschil van een kleine €30.000 gingen de meesten klanten namelijk voor een S.
De officiële onthulling van de Porsche 992 Turbo (S) staat voor Genève op de planning. We kunnen dus over zo’n twee weken alle details over de auto vertellen.
UPDATE: er is nog een Instagram-gallery van de Porsche 992 Turbo de wereld in geslingerd. Hierop is vrijwel dezelfde auto ook vanbinnen en recht van achter te aanschouwen.
kennone zegt
Van wat ik nu kan zien,, ??????
fastforward zegt
Een marktoverzicht lijkt me wel aardig. Heeft de Turbo-S een angstgegner?
JanJansen zegt
De Porsche Taycan gaat in 3s naar de 100.
De vraag is:
Is de Turbo S nou nog steeds de snelste Porsche in het portfolio?
fmgarcia zegt
@janjansen: Deze duikt wel onder de 3 seconde. En naar de 200 is relevanter als je het mij vraagt. Zelfs naar de 300 doet deze turbo echt goed mee met de snelste van het moment.
kennone zegt
@janjansen: de vorige pakte hem toch ook al in 2,9sec??
capogbe zegt
@kennone: Op papier, in werkelijkheid is/was 2,6 zelfs mogelijk bij perfecte omstandigheden.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn!
bsxc2 zegt
Lekkere auto hoor (ik ben alleen een beetje Porsche moe aan ’t worden).
tttijn zegt
@bsxc2: nou dan zal je Tesla helemaal leuk vinden!!
205zonderdak zegt
Het zal ongetwijfeld lekker rijden maar die neus is toch niet om aan te gluren!
drdre1 zegt
@205zonderdak: het is net als carnaval: na 100 neuzen op te hebben gezet heb je ze op ’n gegeven moment allemaal wel gehad en wordt ’t er niet beter op. Tenzij je gezopen hebt, maar dan wordt alles beter dus da telt niet. ?
joosstra zegt
Die neus zie je ook niet als je achter het stuur zit.
kniesoor zegt
Inderdaad, die neus, zelfs de imposante aardbeiengiechel van mn buurman ziet er eleganter uit. Maar die heeft dan weer geen 650 peekaa.
lompey zegt
Bij porsche twijfel ik nu of er echt wel een turbo in zit
jajeroenja zegt
Volgens mij is het best een leuke velg met een normaal zilver lakje ipv dit.
Laatste jaren een trend bij autofabrikanten, een zo’n druk mogelijke velg ontwerpen…
racerx zegt
Fraai! Hebben ze weer mooi gedaan bij Porsche. Gister trouwens even de laatste Top Gear aflevering gekeken, waarin Harris de Taycan reviewt. Eerste EV waar ik hebberig van word, als dat soort wagens de toekomst worden heb ik er geen problemen mee. Zit zelfs wel een geinig geluid in. Nu dat laden nog even onder de 5 min krijgen, anders krijg ik flashbacks naar m’n R/C wagentje van vroeger waarbij ik ook het geduld niet had om op een volle accu te wachten…
mashell zegt
De voorkant is wel erg hoekig, dat kan inderdaad veel mooier.
ottosk zegt
@fastforward Als je ooit eens met een 911 Turbo gereden hebt dan weet je dat je rechtervoet de enige Angstgegner is :D