Het mag geen verrassing zijn dat de snelste power-limo op de Nurburgring een Extreem Dikke Duitser is. Dat is gewoon hoe het hoort, hoewel Jaguar hier nog wel in discussie wel.
Sommige dingen zijn leuk, maar niet relevant. Neem de rondetijden op de Nürburgring. Al jarenlang is het een wedstrijdje onder fabrikanten om zo snel mogelijke rondjes te rijden op het befaamde circuit in de Eiffel. Vroeger ware de tijden een indicatie van hoe capabel een auto is.
Snelste power-limo
Alles onder de acht minuten was bijzonder snel en alles tussen de 8 en 9 minuten alsnog niet verkeerd. Maar de Nürburgring Nordschleife is in de tussentijd wat aangepast (dus sneller) en de techniek blijft zich maar ontwikkelen.
Ergo: zelfs luxe sedans sneller dan ooit. Sinds kort is de snelste power-limo op de Nürburgring de Mercedes-AMG GT63S 4Matic+ 4-Door Coupé. Dat bevestigt Mercedes. Niet alleen bevestigen ze de rondetijd, Mercedes AMG heeft ook de tijd neergezet.
Mercedes-AMG GT63S 4Matic+ 4-Door Coupé (X290) dinges geval
Dat riekt naar een beetje ‘WC Eend’ en dat klopt ook. Fabrikanten zetten namelijk ZELF hun tijden neer. Als sterrenchefs hun eigen eten gaan keuren voor de Michelin-gids. In dit geval was het stercoureur Demian Schaffert. Hij reed een tijd van 7:27.80. Daarmee is de AMG GT63S 4Matic+ 4-Door Coupé sneller dan de Porsche Panamera Turbo S (post facelift) die er 7:29.81 over deed.
Daarmee is de AMG de snelste in de klasse van de snelste power-limo’s. Het gaat om een zogenaamde ‘2021’ specificatie van de AMG GT63S 4-Door Coupé 4Matic+ (X290). Het belangrijkste is dat het chassis is aangepast en nog wat scherper en strakker is dan het exemplaar dat @Wouter aan de tand mocht voelen.
UPDATE: De snelste vierdeurs is een Jaaaag
Namens WC Eend, euh Jaguar moeten we melden dat de XE Project 8 nog sneller de Groene hel rond gaat. De Jaguar XE SV Project 8 met Vincent Radermecker achter het stuur deed het in 2019 al in 7:23.164. Waarvan akte.
Op de site van de Nurburgring zelf plaatsen de Duitsers de XE en de AMG GT in andere klasses. De AMG GT is natuurlijk ook 40 centimeter langer en een klapje duurder dan de Jaguar XE.
Standaard?
Want is de Mercedes-AMG GT63S 4Matic+ wel helemaal standaard? Ja en nee. Wat dus eigenlijk gewoon nee is. De basis is de GT63S, maar de auto is iets geoptimaliseerd voor de Nordschleife record run. De sportstoel voorin is vervangen door een serieuze racekuip met vierpuntsgordel. De banden zijn kleverige Michelin Pilot Sport Cup 2 semislicks. Die sportstoel en banden kun je niet af-fabriek laten leveren. Het Aero-pakket overigens wél.
App Tech
Ook een optie die gebruikt is (en die je kunt bestellen voor 2.844 euro), zijn de gesmede 21 inch wielen. Leuk weetje, dit zijn serieus lichte gesmede velgen van de firma App Tech, dit bedrijf is dermate goed in het maken van wielen, dat ze ook de 19″ velgen voor de Murray T.50 hypercar mogen maken. De auto waarmee Mercedes de snelste rondetijd voor power-limo’s reed was dus ‘zo goed als standaard’. Maar niet standaard.
Video snelste power-limo
Overigens waren de weersomstandigheden lang niet briljant: het was vrij koud en guur. Lekker voor de 640 pk sterke M177-motor van AMG, minder goed om temperatuur in de banden te krijgen. Desalniettemin blijft het een enorm snelle tijd.
Bekijk hier de video waarin de AMG GT de bijzonder snelle tijd op de klok zet:
Meer lezen? Dit zijn 9 redenen waarom Nordschleife rondetijden niet zo relevant zijn.
Benny_Weisz zegt
Hoezo limo???…. Maar goed, datzelfde geldt ook voor een Panamera. Waarom doen ze dit niet met een S63 AMG? Want dat is in mijn ogen wél een limousine. En dan die tijd vergelijken met de tijd van een BMW 760iL of een Audi S8
viezefreddyw zegt
@Benny_Weisz: Net als een Audi A3 Limousine. Snap ik ook niks van. Of Shooting Brakes…
torsen zegt
@Benny_Weisz: @viezefreddyw: Limousine gebruiken ze in de Duits sprekende landen gewoon voor de Sedan karosserievorm.
Taycan 4S zegt
Geen standaard af fabriek leverbaar rubber eronder en andere stoel erin…. niet standaard dus… dus telt niet!
w0o0dy zegt
Die stoel kan ik nog wel mee leven, de banden dat is gewoon valsspelen.
mb10 zegt
@w0o0dy: tenzij de vergelijkbare auto’s dezelfde banden hebben.
Dutchdriftking zegt
@w0o0dy: Wat voor banden zaten er onder de Panamera? Zolang de banden straat legaal zijn kan je er niet zoveel op afdingen. Een andere stoel is serieuze gewichtsbesparing, dat zie ik als een groter twijfelpunt. Maar dat kunnen ze natuurlijk ondervangen onder het kopje veiligheid.
knapzuur zegt
Ik vervang zelf wel eens de af-fabriek banden maar de af-fabriek stoel laat ik altijd zitten, mijn beste tijd op de ring is dan ook niet relevant want door wat op onthoud heb ik er bijna een half uur over gedaan. Vaak is het ook raadzaam om je remblokken te vervangen als je gaat circuit sjeezen met de meeste auto’s maar gelukkig is dat in deze categorie niet persé nodig.
Edge zegt
Een racekuip en een rolkooi vind ik prima kunnen. Zo’n record is natuurlijk mooi, maar je wilt niet dat de familie van de coureur meteen een begrafenisondernemer moet bellen als er een keer iets niet helemaal goed gaat.
Robert zegt
Het ronderecord op de Nordschleife is zoiets als een wedstrijdje ver pissen tussen autofabrikanten; een totaal zinloos vergelijk. Die Nordschleife is 20,8 km lang – dan is een tijdsverschil van 2 seconden nagenoeg verwaarloosbaar. Een paar graden verschil in de baan- of bandentemperatuur zal al meer effect en dus meer tijdsverschil genereren dan enkel het motorvermogen van de auto of de stuurmanskunsten van de coureur.
lekkerlinksrijden zegt
En hoe hard mag deze op de snelweg in Nederland overdag?
mb10 zegt
@lekkerlinksrijden: als je het AMG drivers package neemt.
100 km/h
boomhauwer zegt
@lekkerlinksrijden: mimimimimimimimi
lekbak zegt
Die banden maken best wel een groot verschil. Dat maakt dit voor mij geen legitiem record.
torsen zegt
@lekbak: Je kunt toch prima aan je dealer vragen om hem op een set Cup 2’s af te leveren ondanks dat het geen fabrieksoptie is?
lekbak zegt
@torsen: je kunt ook prima naar een tuningboer gaan, er grotere turbo’s en andere hardware op laten zetten, ophanging aan laten passen en dan een nieuw record rijden. Dan is het ook geen fabrieksstandaard auto meer, want dat is waar het om gaat. Een auto zoals je die uit de folder kan kopen.
mattr zegt
Er komt binnenkort toch ook een AMG 73 versie van dit model uit? Ben benieuwd wat voor een tijd die gaat neerzetten
tenaci zegt
Hoho, als je in al je marketingarrogantie dit een Coupe wil noemen dan gaan we het niet ineens een limo noemen als hij een lekker rondje ring doet. Ook dan is het gewoon een coupe, en jammer dan, maar dan legt hij het gewoon vet af tegen het echte spul.
Niet van twee walletjes eten Mercedes!
alpina007 zegt
De cup 2 banden heb ik ook onder de auto. Of bedoelen ze de cup 2 (R)? Zelfde profiel, maar andere compound
Ilquadrifoglio zegt
Ik vraag me af hoe de Giulia GTAm zich tot de project 8 verhoudt.
rijnounsdoor zegt
@Ilquadrifoglio: als Italiaans alternatief…
sollie1984 zegt
In oktober 2018 werd er een tijd van 7:25.41 neergezet door dezelfde Demian Schaffert met een Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé. Wat is dan het verschil met het record van 2020 en waarom scheelt het nu 4 sec?