Althans, dat beweert de bouwer van deze moordmachine, die de Porker meesleepte naar de dragstrip.
De Porsche 996 GT2 is al gewelddadig genoeg, met zijn wispelturige vermogensopbouw en achterwielaandrijving. Chris Green van USP Motorsports is niet bang voor een pk’tje extra en schroefde naar hartenlust componenten op het 3.6-liter zescilinder boxerblok, om er nog meer power uit te halen. In het ombouwproces werden de volgende onderdelen toegevoegd:
- X-Pipe race-uitlaat
- USP Spec’d turbo’s en TiAL wastegates
- Grotere brandstofinjectoren
- Nieuwe Y-pijp (voor de luchtinlaat)
- Maatwerk inlaatspruitstuk
- Walboro 400 E85 brandstofpomp
De setup zou, mits er E85 racepeut in de cilinders wordt gespoten, goed zijn om een vermogen van 820 hp op te wekken, oftewel 830 Europese pk’s. Lijkt ons bij een volgas acceleratie tamelijk lastig om op de weg te houden, maar op de dragstrip wisten ze de Porker toch in 9,45 seconden de kwartmijl af te leggen. Een wereldrecord voor de 996. Netjes gedaan, gezien het feit dat er met de hand werd geschakeld.
Check op Autojunk hoe deze Porsche je in de sportstoel drukt.
snodaard zegt
Iets met gouden ring, lelijk ding…
atakan zegt
@snodaard: Al geef je een aap een gouden ring..
steiger zegt
Mooi gefilmd. Nog steeds niet mooi, maar het gaat wel akelig hard zo.
Corrado16v zegt
Spot ik daar nou een mini-wheely? Dat gaat behoorlijk hard zeg!
Kvgorp zegt
Wauw!!….. Blijft lelijk..
guusboum zegt
Was een 996 Turbo geen handiger project geweest ivm awd? Als is dit wel spannender natuurlijk!
Vincegail zegt
In Nederland rijdt een 996 Turbo met 1300 pk rond die bij VMAX een snelheid haalde van 229,6 mph (369 km/h).
Trekt misschien minder vlug op, maar de topsnelheid zal toch wel de moeite zijn!
http://www.gtspirit.com/2013/10/29/porsche-nine-excellence-911-turbo-9exx-hits-229-6-mph/
gieltj zegt
@Vincegail: deze reed rond als het goed is..
Lennaert zegt
Ruff telt niet mee zeker.
mclarenf1lm zegt
Er zijn volgens mij genoeg snellere 996’s te vinden. Zelfs in amerika op de dragstrips.
kingdecay zegt
Da’s een mooie motor. Spijtig dat de auto er omheen dat heel wat minder is, en de gekozen velgen doen er ook niet veel goed aan. Misschien dat hij er nog een PDK moet proberen in te lepelen, het lijkt me dat dat nog wel een paar tienden zal schelen op het eindresultaat.
sebasjuhh zegt
@kingdecay: Dat lijkt me juist niet slim. Als je naar de nieuwere 997.2 generatie kijkt zie je dat ze ook niet over de 600 zoveel pk heen gaan. PDK kan het simpelweg niet aan blijkbaar.
kingdecay zegt
@sebasjuhh: Dat zou best wel ‘ns kunnen, zoveel weet ik tenslotte ook weer niet over PDK. Om eerlijk te zijn had ik het zelfs nog niet eens zo bekeken. Eventueel een PDK-bak open schroeven en de ‘zwakkere’ componenten vervangen door gelijke stukken van steviger materiaal. Maar dat is natuurlijk geen sinecure en goedkoop zal het zeker ook niet wezen. Misschien de bak van een F12b, die kan toch al 740 PK aan, wie weet trekt die de 830 PK van dit beestje wel. Of gewoon ineens de radertjes van een Veyron er tussen hangen, als we dan toch aan het fantaseren zijn :)
Zou ZF geen dual-clutch transmissie in de catalogus hebben staan die dit soort vermogens (ik vermoed dat het koppel ook wel tegen de 1000 Nm aanschurkt) aankan?
kingdecay zegt
@kingdecay: Nah, 750 Nm max voor hun 7-speed DCT, en 1000 Nm max voor hun 8-speed SCT. Tenminste wat betreft hun OTS-producten. Gooi genoeg geld op tafel en ze zullen zeker wel een wat steviger exemplaar willen maken.
http://www.zf.com/corporate/en/products/product_range/cars/cars_7_speed_dual_clutch_transmission.shtml
ruben911 zegt
ik ben dan wel een liefhebber maar….ik snap niet waarom iedereen de 996 zo lelijk vind.
geef mij maar een mooie orginele rode gt2.plaatje ! :)
gieltj zegt
@ruben911: en jij rijd zelf een 944?
ruben911 zegt
http://robson.m3rlin.org/cars/2004-porsche-911-gt2/
ruben911 zegt
@gieltj
nee,ik ben nu 16.
ben hard aan het sparen.en over 1 jaar ga ik serieus op zoek naar een net exemplaar.
kan niet wachten ;-)))