*als we uitgaan van sprinttijd sowieso, dan is dit echt wel de snelste dakloze straatauto die je gaat vinden.
Gisteren presenteerden wij de cabriolet met de hoogste kilometerstand van Nederland. Nou zijn ‘SLK’ en ‘cabrio’ niet ongewone zoekopdrachten in de Marktplaats-zoekbalk van collega Machiel, maar met de zomer voor de deur ga je jezelf toch weer afvragen of dakloos niet erg tof is. Maar als je nou echt de allersnelste cabrio ter wereld wil, hoe veel geld moet je dan opsparen?
Snelste cabrio
Heel erg veel, want de snelste cabrio ter wereld komt van Bugatti. De officiële recordhouder is de Veyron Grand Sport WRC Vitesse, maar met de komst van de Mistral kan het bijna niet anders dat die nog sneller is. Maar op de sprint moeten die het in theorie afleggen tegen de cabrio van vandaag.
Demon 170
Het is namelijk een Dodge Challenger Demon 170. Dat is de overtreffende trap van de Dodge Challenger Demon. Die was al vrij extreem met een sprinttijd van rond de 2 seconden naar 100 km/u en 840 pk. De Demon 170 is een ultieme afsluiter van het Hellcat-recept en de 6.2 HEMI V8. Nu levert de auto namelijk 1.025 pk en 1.281 Nm. Goed voor een theoretische 0-100 sprint in 1,66 seconden. Dude.
Cabrio?
Nu horen we je denken: maar er was toch geen Dodge Challenger Cabrio? En de beperkte exemplaren die door huisvlijterts of derde partijen gebouwd zijn, dat zijn geen Demon 170’s. Klopt, dit is dan ook de enige van de 3.300 gebouwde en te bouwen Demon 170’s die als cabrio is uitgevoerd. Dat is gedaan door Droptop Customs, maar geautoriseerd door Dodge. Dan moet het wel goedkomen, toch?
Wat de specificaties van de cabrio zijn (en belangrijker, of het eventuele toegenomen gewicht impact heeft op de sprinttijd), dat wordt niet bekend. Maar aangezien deze cabrio gebaseerd is op de snelst sprintende auto ter wereld, zal de afwijking niet gigantisch zijn.
Duur
En hoe duur is dat dan? De auto is recent verkocht voor 242.000 dollar. Vergeleken met de miljoenen die een Bugatti kost valt het mee, maar het is nog steeds veel geld voor een Dodge Challenger. Maar ja, de enige en waarschijnlijk de snelste, dan kost het al vrij snel een paar duiten. (via Mecum)
spidermann zegt
Hebbe hebbe hebbe
William zegt
Die sprinttijden zijn alleen te benaderen op speciaal geprepareerd dragstrip asfalt?
fanboy zegt
Ja en als de luchtvochtigheid 5% hoger ligt haal je het al niet meer.
tmenges zegt
1,6 sec. Naar de 100. Dan vouw je dat ding toch bijkant hartstikke dubbel. Bizar!
kennone zegt
1,66 met enkel achterwielaandrijving en een benzine motor. Dan is de sprint van een Tesla in een keer niet echt bijzonder meer.
fanboy zegt
Behalve dat je het met een Tesla aardig consistent haalt dankzij elektromotoren en AWD. Ook nog snelle tijden bij minder grip.
Met deze Dodge moet je aan de bak, en zul je vaak moeite hebben om in de buurt te komen van zo’n tijd.
degrotemuis zegt
Een echte 0-100 sprint tijd van 1,66 seconden, of is dat met de in de VS vaker gebruikte roll out en misschien 0-60 mph? Dat scheelt toch al snel een paar tienden. Nog steeds snel natuurlijk, zelfs met eventueel extra gewicht. Een cabrio met verbrandingsmotor die in 2-2,5 sec naar 100 sprint met de bijbehorende beleving van een open dak en een supercharged V8 klinkt spectaculair.