381 pk, 740 Nm, 0-100 in 5.3 seconden en een topsnelheid van 250 km/u.
De die hard BMW-fan herkent in bovenstaande prestaties ongetwijfeld het 3.0 Triturbo-blok uit de X5 M50d (rijtest). Want dat is precies wat deze bestelauto is, de dikste X5 met een zelfontbrander. Normaliter kun je daar met vijf of zelfs zeven personen van genieten, maar in dit geval kun je slechts met z’n tweeën hard gaan.
De ideale auto voor snelle koeriers of toch vooral een slim trucje om belasting te ontlopen? Vermoedelijk dat laatste. De X5 m50d heeft slechts 274 km op de teller staan en is dus zo goed als nieuw. Toch wordt de auto aangeboden voor 85.000 euro in plaats van de 120.200 euro die je bij de BMW-dealer moet achterlaten voor een vergelijkbare X5.
Daar zit meteen al het eerste adertje onder het gras, want deze prijs is exclusief BTW. Nu kan de ondernemer dat gewoon weer aftrekken als voorbelasting, maar je kunt dus pas wegrijden in de X5 nadat je 102.850 euro hebt achtergelaten bij de Mercedes(!)-dealer die de BMW aanbiedt. Ondernemers die de auto op de zaak zetten, hebben echter nog meer voordeel. Zo betaalt een consument zo’n 637 euro wegenbelasting per kwartaal voor een normale X5 m50d of 511 voor dit exemplaar op grijs kenteken, daar waar de slimme ondernemer slechts 134 euro per drie maanden moet betalen.
Bijkomend voordeel is dat de binnenmaten van de X5 standaard al voldoen aan de eisen voor een bestelauto, waardoor zo’n lelijk verhoogd dak niet nodig is. Zeker met de zwart gemaakte achterste zijruiten is de auto visueel amper te onderscheiden van een gewone X5. Tot de laadklep open gaat natuurlijk, want daar achter gaat een groot gapend gat schuil waar je vermoedelijk een classic Mini in kwijt kunt.
viezefreddyw zegt
Wat gaaf! Aan de buitenkant valt er niks van af te zien maar als je de laadklep opengooit heb je een joekel van een laadruimte. Gaaf hoor. Maar wel veel geld..
trustmeiamanengineer zegt
Handig als je zes honden hebt in plaats van kinderen. Of, wat misschien meer past bij een X5, grootschalige nachtapotheker wilt spelen…
VeniVidiVici zegt
@trustmeiamanengineer: Bij die nachtapothekers vind ik dan meer de pooier/gladjanus X6 passen.
Wouter24 zegt
@VeniVidiVici: Die bestaan ook op grijs kenteken: http://www.autotrader.nl/bedrijfswagen/bmw-overige-modellen/2011/uden/7esrt/bmw-overige-modellen-x6-xdrive-35d-grijs-kenteken/
alcantara zegt
Jammer van de prijs, voor 8k kocht ik hem.
beefcake zegt
@alcantara: zeg ik ook altijd als ik Ferrari’s ga kijken.
alcantara zegt
@beefcake: Ja, alleen dit is geen Ferrari maar een 2dehands bestelbusje.
beefcake zegt
@alcantara: als dit in dezelfde categorie als, pak ‘m beet, een Ford Transit valt, valt een Ferrari in dezelfde categorie als een Passat.
Graafke zegt
Originele interieur krijg je bij de ombouw er bij. Ik heb diverse grijskenteken auto’s gezien die het tussenschot eruit hebben gehaald en het interieur zelf weer hebben teruggeplaatst (en hem op grijskenteken hebben gelaten). Ik vraag me dan altijd af dat als je een ongeluk maakt of de schade dan wordt uitgekeerd bij bijv. Letselschade van je inzittenden.
Graafke zegt
@graafke: en niet te vergeten wordt dan alsnog de bpm in rekening gebracht met een 100% boete?
Foramen zegt
@graafke: is een economisch delict, loopt al snel in de duizenden euro’s. Zoals je zegt bpm maar ook de te weinig betaalde wegenbelasting wordt in veelvoud alsnog gevorderd.
Gulli zegt
Ik zou toch de spijlen in de nieten liever in chroom of zwart willen hebben denk ik
Gulli zegt
@gulli: nieren*
pinut187 zegt
@gulli: zwart indd.
't Peugje zegt
Eerlijk is eerlijk, de afwerking van de laadruimte is gewoon top…
apriliarsv zegt
Perfecte vakantieauto
flatsix010 zegt
Ik ken iemand die precies dezelfde heeft in het zwart! Inderdaad heel erg vet!
mrrallycross zegt
Andere kleur er op een gaan!
chrisvis zegt
Een vriend van mij heeft dit truukje ook toegepast (in Belgie) met een BMW M135i. Ipv de eenmalige belasting in verkeerstelling van 4957€ betaalde hij net geen 65€. De jaarlijkse rijtaks is eveneens net geen 65€/jaar tegenover anders 769€/jaar. De officiële ombouw met attest bij kwam op net geen 2000€.
Jochempie zegt
@chrisvis: Ja, maar zo’n lichte vracht wordt niet toegestaan in NL… Er worden eisen gesteld aan de afmetingen van de laadruimte die strenger zijn dan in BE.
chrisvis zegt
@Jochempie: ik schrok er zelf van dat dit blijkbaar nog altijd kon in belgie…
Jochempie zegt
@chrisvis: Ach, ze moeten het zelf weten..
Graafke zegt
@chrisvis: in Nederland zou dit niet kunnen omdat de binnenmaat niet voldoende is voor ombouw tot bestelwagen.
cisn zegt
Ik heb net hetzelfde bij mijn Discovery 4, het enige verschil is dat je hier in België dat idiote tussenschot moet plaatsen, bij mij is het gewoon 1 grote open ruimte achter de voorstoelen, wellicht nog groter dan deze x5
cisn zegt
@cisn: CORRECTIE: *dat tussenschot NIET mort plaatsen
Jochempie zegt
@cisn: Jij hebt dan zo’n laag schotje achter de stoelen.. Nee da’s fraai. Liever een tussenschot dat precies voor het voertuig ontworpen is dan zo’n metalen bak met stoffen bekleding…
sportevo zegt
@cisn: onze Defender en voorheen Discovery’s hebben ook een open laadbak. Wel moet er een soort opstaande rand van ca. 30cm hoog zijn die de bagageruimte ‘afschermt’.
jippie zegt
Mag dat tussenschot er ook uit? Op deze manier krijg je wel heel erg het gevoel van pakketbezorger.
Jochempie zegt
@jippie: Ja, dat mag. Als je de rest-BPM aftikt.
bofkont zegt
Kameraad van mij heeft ook zo’n X5 M50d op grijs kenteken.
Bizar hoe zo’n zee container versnelt.
jibbe zegt
http://www.kien.nl/voorraad/jeep/grand-cherokee/64-hemi-v8-srt-4wd-8-traps-automaat-468-pkgeremd-trekvermogen-2949-kg-grijs-kenteken/10956432/
dan heeft dit toch echt wel mijn voorkeur!
baardmijt zegt
Vraag me vooral af hoe die ader in het gazon terecht kwam. Zou toch even gaan graven.
thomasthomas zegt
Maat van me heeft een Touareg V10 TDI zelf ingevoerd en op grijs kenteken gezet . Zonder verhoogd dak, want dat is echt afschuwelijk lelijk, het past net. Deze BMW is nog dikker maar ook 3 keer zo duur.
3246cm252kw zegt
Hij zal nog wel iets sneller zijn als die helemaal leeg is achterin ?
flutterby zegt
@Dizono Het lage MRB tarief voor bestelbussen geld ook voor particulieren en niet alleen voor ondernemers.
Dizono zegt
@flutterby: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/ vul daar eens 2165 kg in bij bestelauto particulieren en daarbij bij bestelauto ondernemers… En check dan het artikel nog eens ;)
Foramen zegt
@flutterby: dit geldt alleen voor particulier mits je een zaak op naam hebt staan. Je kan dan privé grijs kenteken rijden maar je kan de btw niet terugvorderen.
Maarten123 zegt
Het ziet er waanzinnig uit met zo’n ‘Occassion”. dealer kenteken, maar met het bussie V-kenteken erop is de grootste sjeu er wel af. Net als de villa in Nordhorn of de Sprinter V6, het blijft allemaal net niks.
rd1991 zegt
Dat soort taferelen zijn bij mij in het dorp al jaren een bekend fenomeen. Er rijden wel een paar van die Super-SUV’s op grijs kenteken.
divided zegt
Als je als piet particulier ook nog in aanmerking zou komen voor grijs kenteken mrb reed ik er ook een …
Grijs kenteken dan he geen x5 ?
pinut187 zegt
Slimme truuk.