Niet vooruit te branden dit ding.
Ja, deze GT heeft gewoon een dikke V8 met supercharger die goed is voor 550 pk. Toch heeft de Ford een topsnelheid van slechts 8 km/u. Je kijkt namelijk niet naar een productieversie van de GT, maar een bijzondere prototype uit 2003. Deze GT, die luistert naar de naam CP-1, was één van de allereerste nieuwe GT’s die Ford ging bouwen.
Het concept fungeerde als showcar en dus hoefde deze niet te rijden op de openbare weg. Ford koos ervoor om de GT elektronisch te begrenzen tot 8 km/u zodat er ook geen ongelukken konden gebeuren wanneer er met de musclecar gereden zou worden op een beursvloer. De laatste jaren stond de GT tentoongesteld in het Ford museum.
Omdat het een prototype betreft is de auto een bijzonder ding. Zo is het stuurwiel afkomstig van een Ford Windstar en de airbags van een Mustang. 13 medewerkers die betrokken waren bij de ontwikkeling van de Amerikaan hebben hun handtekening achtergelaten op het prototype, waaronder Carroll Shelby en Bill Ford. Het zwarte monster heeft inmiddels het museum verlaten en zal op 25 juni worden geveild.
ghost zegt
Leuk als auto’tje voor de kids!
misterdrogba zegt
Hopelijk krijgt de toekomstige eigenaar dat ding met de begrenzer opgeheven. Niet dat er dan veel mee zal gereden worden overigens, maar dat terzijde.
smoked zegt
Waarom zou je als fabrikant belangrijke prototypes verkopen? Later hebben ze er weer spijt van.
commentaar1 zegt
Ik zou die begrenzer er maar op laten, waarschijnlijk ontbreekt er veel meer, waardoor het best een uitdaging is om mee te rijden, vermoed dat alle veiligheidssystemen ontbreken. Tevens vermoed ik dat je deze in NL niet op kenteken kan zetten, wellicht na vandaag wel in the UK.
mrB zegt
@commentaar1: Maar wat ik me dan wel afvraag: Waarom heeft Ford er airbags in gestopt? Voor een showcar/concept die 8 km/h gaat heb je die helemaal nog niet nodig, maar is wel duur.
moveyourmind zegt
@mrB: Denk dat dit gewoon een rijdend protype is, waarmee zonder begrenzer getest is. In het artikel staat dat de begrenzer op 8 km/h gezet is om ongelukken op de beursvloer te voorkomen. Dus die begrenzer zit er letterlijk voor de show…
zweed zegt
@mrB: en waarom een V8?
dawwg zegt
@zweed: Because American GT !
Ozan zegt
@commentaar1: de productieversie miste alle veiligheidssystemen ook.
horza zegt
Nu vraag ik mij af: wat gebeurt er als ik de begrenzer eraf haal???
willeme zegt
@horza: dan zal Groot-Britannië weer toetreden tot de EU.
raoufff zegt
Mooi voor aan de wand in de woonkamer
clarkson zegt
Wat gaaf zeg! Dit is nou echt een prototype die ik in mijn collectie zou willen hebben.
moveyourmind zegt
Vraag me af waarom het Ford museum hem niet in de collectie houdt.
De GT40 is toch één van de highlights van het merk en dit prototype is helemaal zeldzaam. Zoiets doe je toch niet weg, tenzij er keihard cash nodig is. Of als de veiling voor een goed doel is waarvoor Ford deze auto beschikbaar stelt.
roppp zegt
@moveyourmind: deze GT is in mijn ogen het enige echte geslaagde revival model. Ik zou ‘m ook niet wegdoen, tenzij het heel slecht met me zou gaan.
nathanael zegt
Misschien is ie wel in 0,01 seconden op z’n topsnelheid. Er zijn maar weinig auto’s die zo snel accelereren naar hun topsnelheid.
roppp zegt
@nathanael: wel eerst even goed warmrijden die motor. Succes!
wjeurs zegt
De versie zonder die bumper achterop is mooi! Ook een concept! Aar heb ik een modelauto’s van te koop staan, 1:18 beanstalk :D
john4545 zegt
Supercharged is iets wat ik nog net kan dulden. Turbomotoren, dat is pas erg.
Dutchdriftking zegt
Ik vind hem gaaf. Maar ik heb liever een normale waar ik mee kan rijden.
mrrallycross zegt
Zonde, ik zou hem als Ford wel in mijn museum willen laten staan
futse zegt
Ik vraag me toch ook af waarom je dit als constructeur uit je collectie halt. Tenzij het inderdaad voor een goed doel is dat hij geveild wordt…
En ik kan me niet voorstellen dat de wagen, in deze staat en met deze magere afwerking (stuurwiel, half afgewerkt interieur, het ‘kastje’ voor het achterwiel op de flank,…) op veel beurzen zal gestaan hebben…
jvthof zegt
Waarom goed deze weg doet?
Nou omdat ze er meer hebben. “was één van de allereerste nieuwe GT’s die Ford ging bouwen.”
Dit was dus 1 van de testwagens. Alleen is deze daarna gebruikt voor de beursvloeren. De begrenzer moet eraf kunnen natuurlijk, alles wat electronisch geregeld is kan je aanpassen!
eefie zegt
Waarom waarom? Zonde van de tijd en geld
cossiekiller zegt
Vandaag een wedstrijd gelopen aan 15km/u. Ben dus bijna dubbel zo snel als deze supercar.