Na de smartphone, de smartwatch en de smart glasses komt BMW met een nieuwe gadget: de slimme sleutel.
Als BMW innoveert, dan innoveert het blijkbaar op volle snelheid. Met de i8 zetten ze een onconventioneel gevormde sportbak neer met een lithium-ion accuaandrijving en een driecilinder die 231 pk ophoest (en er ook als Spyder komt). Tegelijkertijd stoomt die innovatie door tot in de sleutel. Nou ja, sleutel, meer een zakcomputertje. Waarop je de range, totale laadtijd en de tijd waarop de accu weer vol zit kan aflezen. Sleutels met LCD-schermpjes. What could possibly go wrong? Meer info op Groen7.nl.
MAB zegt
Betaal je ook nog eens 1000 euro extra ik weet het zeker.
toroloco zegt
@MAB: volgens mij 100000 € voor de sleutel, da
volvo-s60-adept zegt
Een sleutel bij laten maken was nog nooit zo duur.
2cool4school zegt
Best een hippe sleutel voor zo’n lelijke auto. Een 3 cilinder met 230 pk, dat moet meteen in een 1 serie of zoiets gelepeld worden!
stekel01 zegt
Dus over een jaar of vijf hebben alle auto’s een sleutel met 10 inch scherm…
Wat nutteloos zeg, als je zoiets wil kun je er beter een app bij maken anders moet je nog een apparaat opladen
dondeboer zegt
@stekel01: Je was me net ff voor :)
MAB zegt
@stekel01: Precies wat ik dacht..
rbngrt zegt
@stekel01: Die app is er al! BMW remote control..
berlinetta zegt
@stekel01: Over een jaar of 5 bestaan er geen autosleutels meer.
rbngrt zegt
Mooi maar de nieuwe laserverlichting is toch wel iets interessanter..
http://www.youtube.com/watch?v=qIPBKNwARac
dondeboer zegt
Handig, heb je gelijk een joekel van een sleutel erbij die je ook nog elke 2 a 3 dagen aan de oplader moet hangen. Doe dan gewoon een app voor op de telefoon en een kleine sleutel met minder gadgets.
rbngrt zegt
@dondeboer: Groen7: “De sleutel hoeft gelukkig niet iedere nacht aan een oplader gekoppeld te worden. Hij kan op de middenconsole via een draadloze oplader (inductietechniek) van stroom worden voorzien.”
dondeboer zegt
@rbngrt: Op Groen7 had ik deze opmerking ook gemaakt, ik heb er daar overheen gelezen en hier wordt het er niet bij gezegd. Wat ik op groen7 als aanvulling heb geplaatst:
Overigens blijft mijn punt overeind, want nu moet je dus je sleutel – ondanks de keyless go – alsnog uit je zak halen om in het middenconsole te zetten. Je moet m dus daadwerkelijk apart opladen.
Daarbij kan je ook je sleutel niet gewoon aan de sleutelbos hangen, want er zit a) geen gat in, b) het ding is veel te groot en c) dan liggen ze op het middenconsole het plastic te vernaggelen.Oftewel: irritant. En niet lang genoeg over nagedacht.
rbngrt zegt
@dondeboer: Er is dus wel overna gedacht. Geen gat = geen sleutels = geen “vernaggelen”.
sjamp zegt
@dondeboer: Ik denk dat je je daar uiteindelijk wel overheen kunt zetten. Immers, die telefoon in je broekzak, daarvan wegen de voordelen (zonder draadje, overal, zelfs buitenshuis kunnen bellen) ook op tegen de nadelen (opladen, opladen, opladen). Sterker nog: mijn oude nokia was na 2 weken gebruiken nog steeds vol, mijn nieuwe smartphone is binnen 24 uur al helemaal leeg, en toch ga ik (bijna) zonder smartphone de deur niet meer uit..
Het plaatsen op de middenconsole vind ik niet zo’n probleem, maar ik ben dan ook van de generatie waarbij keyless entry betekend dat ik de auto niet op slot heb gezet. Sleutels gaan bij mij nog gewoon links of rechts van het stuur in het contactslot. Vind ik geen probleem. Ook niet als ik de auto reeds ‘vanuit mijn broekzak’ heb ontgrendeld met ’t knopje op de afstandsbediening.
Met zo’n gadget zoals deze kán ik mij voorstellen dat ’t best prettig is om vooraf te weten hoever je kunt rijden via de sleutel. En ik kan mij voorstellen dat je liever via je sleutel contact maakt met de auto, dan via een app-je. Beveiligingstechnisch lijkt een sleutel mij lastiger te kraken dan een smartphone-app-je.
dondeboer zegt
@sjamp: Ik heb stiekem even je profiel gecheckt (ik ben zelf nl. ook geen 20 meer), maar je bent inderdaad nog wat ouder dan ikzelf. Een jaar of wat geleden zag ik het nut van keyless go ook niet zo, maar nu ik heb een jaartje heb, ben ik er toch wel blij mee. Ik heb ’t er ook ‘bij gekregen’, zat bij een ander pakketje in met wat dingetjes die ik wel belangrijk vind.
Ik weet dat het suf klinkt, maar het punt met keyless go is dat het alleen zin heeft als het echt helemaal keyless is. Als je wel je auto kan openmaken en starten, dan ga je geheid vergeten om eens in de zoveel ritjes dat ding in de oplader te zetten.
Niet dat ik tegen vernieuwing ben of zo, ik ben vorig jaar serieus bezig geweest om een elektrische auto aan te schaffen (naja, een Chevy Volt, maar dan wel met de intentie om zoveel mogelijk elektrisch te gaan rijden). Maar de meerwaarde van een nogal grote sleutel die verder niet in verbinding staat met de auto en ook nog eens niet fatsoenlijk aan je sleutelbos kan, ik zie m gewoon niet echt…
flutterby zegt
@dondeboer: die zal wel opladen in de auto en weekje zonder kunnen hoop ik voor BMW.
amglover zegt
Zou wat handiger zijn als de sleutel werd opgeladen aan het contact slot
MAB zegt
@amglover: zijn er al niet zulke middelen. Als je sleutel in contact hebt zitten dat het de sleutel oplaad.
mashell zegt
Natuurlijk zijn er ook apps voor mobiele telefoons. Maar omdat je in gezelschap niet je telefoon kan pakken, een apps starten, online verbinding maken en even de reikwijdte uitlezen (nee, faceboekers, in gezelschap speel je niet met je telefoon) is een sleutel waar je even een blik op werpt veel handiger.
Lennaert zegt
@mashell: ja want een telefoon gebruiken in gezelschap mag absoluut niet, maar precies hetzelfde doen met een sleutel mag wel…
roberto zegt
Het is daarmee ook gelijk het enige mooie aan de i3
roberto zegt
@roberto: Excuus: i8 , maar ik blijf mijn mening
kraakensmaak zegt
Nu ook al je sleutel moeten opladen? Bah…
tmt45 zegt
Als dat het is wat je er mee kan, dan is het vrij nutteloos. Great job bmw
pkgek zegt
Gewoonweg heel tof voor een premium auto. En persoonlijk vind ik alle tegenargumenten te simplistisch voor zo’n geavanceerde auto/gadget. (een beetje hoe men in de nineties over GSM’s sprak)
* 10″ scherm sleutels komen er niet, dan worden ze gewoon geintegreerd met je smartphone (dit is een tussenfase)
* Opladen doet de auto (en natuurlijk kan je met een lege sleutel nog starten mits de batterijen van je auto maar niet leeg zijn)
* Als je sleutel dus niet leeg is kan je nog steeds keyless rijden (als je batterij leeg is bij de huidige systemen moet je ook eerst je batterij vervangen)
* Natuurlijk is zo’n sleutel duur, maar een hele hoop (zo niet alle) fraaie gadgets zijn duur
De i3 is een beetje wennen, maar de i8 vind ik gewoon een hele toffe verfraaiing van het wagenpark. BMW, vielen dank dafür!!
lincoln zegt
BMW innoveert helemaal niets ..
en volgens mij nog nooit gedaan ook ..
patenten aanvragen voor bij elkaar geraapte meuk kunnen ze dan weer wel ..
fapfap zegt
Vraag me af hoe lang het duurt voordat die gekraakt worden door de Roemenen, Bulgaren en Hongaren.
Arno's zegt
Wel op tijd ook je sleutel aan de lader anders kom je nergens
reistje zegt
Ik mis de simpele tijden dat een sleutel alleen een sleutel was en ik ben pas 20.
db87 zegt
Ziet er niet echt robuust uit voor een sleutel. Weer een apparaatje waarbij je moet opletten dat je ‘m niet uit je handen laat kletteren…
ruyjo zegt
“Fully charged at 8:25AM” als het 15:55 is (3:55PM)….tuurlijk.
db87 zegt
Ziet er niet echt robuust uit voor een sleutel. Weer een apparaatje waarbij je moet opletten dat je ‘m niet uit je handen laat kletteren…
db87 zegt
_Ziet er niet echt robuust uit voor een sleutel. Weer een apparaatje waarbij je moet opletten dat je ‘m niet uit je handen laat kletteren…