Natuurlijk kon SEAT niet achterblijven op de rest.
Het begon jaren geleden met de Volkswagen e-Up. Vorige maand zagen we de Skoda CITIGOe iV en nu is het SEAT die zijn elektrische stadsgebakje presenteert. Ze noemen het de Mii electric en het is de eerste elektrische auto van het merk die op de markt verschijnt. De El-Born to be Alive is immers nog een concept.
De elektrische Mii levert 83 pk en 210 Nm koppel uit een elektromotor. De hatchback heeft een 36,8 kWh lithium-ion accupakket en doet 0-50 km/u (jawel) in slechts 3,9 seconden! Lekker trappen is er niet bij met deze Mii. De topsnelheid bedraagt 130 km/u. Met normaal rijgedrag moet een actieradius van 260 kilometer (WLTP) volgens Seat mogelijk zijn.
Hang de Mii electric aan een 7,2 kW lader en het duurt ongeveer 4 uur om het accupakket tot 80 procent te laden. Met een 40 kW gelijkstroomlaadpunt is slechts één uur laden voldoende om datzelfde resultaat te behalen. Daarnaast is het tevens mogelijk de elektrische Mii aan te sluiten op een 230 V-aansluiting
Aan het uiterlijk is bijna niet te zien dat je met een elektrische auto hebt te maken. Die fancy 16-inch lichtmetalen velgen op de foto’s zijn overigens een optie, dat u het weet. SEAT verwacht de Mii electric begin 2020 in de showroom te hebben staan. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.
gove zegt
wtf is 0-50, is toch altijd 0-100 of duurt dat dan een middagje?
luxaeterna zegt
@gove: 12 seconden ofzo bij de Citigo.
sirprize zegt
@gove: bij een auto voor in de stad is 0-100 niet boeiend toch?
gove zegt
@sirprize: hoi en nee maar geeft wel een indicatie hoe vlot iets is, zou ik zelf wel belangerijk vinden als je >20k voor een gebakje uit gaat geven
sanderp zegt
@gove: 0-50 tijd is hoe snel een auto van 0 naar 50 kilometer per sprint. /s Niemand sprint naar de 100 kilometer per uur in een stad, en die stad is nou juist de plek waar deze auto voor gemaakt is. In die stad is 50 kilometer per uur relevanter dan 100 kilometer per uur.
potver7 zegt
@sanderp: helemaal waar natuurlijk, maar bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal zegt die tijd niks. Een gewone Citigo/Up/Mii krijgt ook gewoon acceleratiecijfers voor 0-100 mee, terwijl dat net zo goed stadsgebakjes zijn. Nee, deze 0-50 tijd is er vooral omdat men verwacht dat wij daar overheen lezen, en alleen die 3,7 seconden zien en denken dat deze lekker meekomt met een Model 3.
jmeverts zegt
@potver7: audi rs2 deed 0-50 in 1,5 sec
henkhupelschoten zegt
dus de elektrische seat komt binnenkort van de village poeple?
viezefreddyw zegt
@henkhupelschoten: Born to he alive is wel van Patrick Hernandez.
bottles zegt
@viezefreddyw: Klootviool
Gulli zegt
@viezefreddyw: klootviool!!
theblazerunner zegt
@gulli: “Een bak genaamd KUT… Eh ik bedoel K.U.T.T !!”
luxaeterna zegt
Prijs zou ver onder de 20.000€ liggen las ik ergens, althans voor de Skoda. Wordt zo wel heel interessant.
sanderp zegt
@luxaeterna: Bron? Op ev-database.nl staat naar schatting ongeveer 22k, maar wanneer het onder de 20k zal zijn wordt het echt interessant.
luxaeterna zegt
@sanderp: Weet ik niet meer… Volgens mij wordt de Seat de goedkoopste, pak en 17.000€ (geen LED ’s e.d.), dan de Skoda een 18-19.000€ en de up zal dan de duurste zijn met een 20.000€. (Krijgt mss wel full led enz).
fastforward zegt
Kan een mooie aanbieding worden
sanderp zegt
Mooie opvolger voor de Mitsubishi I-miev van mams!
ghost zegt
Jammer dat 130 de top is, lijkt me niet relaxed om op een 130-weg continu plankgas te moeten om iemand nog net in te halen…
fanboy zegt
@ghost: Ik denk dat het wel meevalt. Het is niet alsof je de hele tijd voelt dat je tegen de max van de motor aanzit. 90pk is namelijk prima om harder te kunnen op zo’n kleinere auto.
Neem een 1 liter auto met 70pk o.i.d. Die kunnen al harder, maar voelt vrij snel al niet prettig meer, zoals jij zegt.
Deze hebben ze vermoedelijk gewoon begrensd op 130 zodat het niet ten kosten gaat van rijbereik en ze niet zoveel in koeling hoeven te investeren.
Neem de Renault Twizy, maf 80 km/u ding, kon ook gewoon naar de 100 worden gezet met wat software.
ghost zegt
@fanboy: vermoed dat je gelijkt hebt idd, doet mij weer een beetje denken aan de tijd dat je als 16-jarige je Aprilia SR di-tech kon opvoeren met je gameboy! Wellicht is dat wel weer de toekomst…
bernoulli zegt
@ghost: plankstroom
mashell zegt
@ghost: dan, en nu komt het, kies je er voor om die 128 km/h rijdende auto waar je moelijk aan voorbij komt niet in te halen en blijf je er gewoon achter rijden. 130 km/h rijden is niet verplicht. 120 is ook best ok, kun je ook wel even een vrachtwagen mee inhalen. Als je 100 of 110 rijdt wordt het storend voor de rest van het verkeer maar strak 130 hoeft echt niet.
ghost zegt
@mashell: i like living on the edge my friend???
sanderm3 zegt
Héél interessant voor mensen zonder oplaadmogelijkheid voor hun huis/werk….
heat59 zegt
@sanderm3: hoezo? Je hebt thuis en op werk toch 220v? Verlengsnoer eraan hoppa
sanderm3 zegt
@heat59: vertel dat maar tegen mensen die bv in een flat wonen. Niet iedereen woont in een villa of vrijstaande woning, of rijtjeshuis etc. Ik weet wel hoe ze het gaan oplossen over een paar jaar. Opladen via Wi-Fi. De techniek is er al op kleine schaal maar op grote schaal komt eraan. Ze beginnen eerst met telefoons opladen via Wi-Fi, auto’s is de grote next step. Als je het niet gelooft, Google is je vriend.
sanderp zegt
@sanderm3: Ik neem aan dat je woon- werk verkeer niet 265km is? Als je thuis geen oprit hebt kan je bij de meeste gemeenten een openbare laadpaal in jouw buurt aanvragen.
michaelb zegt
@sanderp: Tuurlijk, en die ene paal moet je vervolgens met 20 huishoudens delen. Spreek uit ervaring.
Laten ze eerst de infrastructuur op orde hebben voordat ze willen massaal op EV te gaan.
sanderm3 zegt
@michaelb: wat hij zegt
sanderm3 zegt
@sanderp: brandstof cel auto’s is de enige échte oplossing voor de komende jaren, totdat we alles via Wi-Fi kunnen opladen zoals ik bij iemand anders antwoordde.
evdw zegt
@sanderm3: De enige echte oplossing?
Kijk eens om je heen man naar alle EV’s die er al rondrijden.
Dat handjevol mensen wat in een flat woont kan wat mij betreft voorlopig op diesel of benzine blijven rijden.
In de toekomst kunnen die mensen ook aan de EV omdat ze dan gewoon naar een laadstation kunnen ipv een tankstation.
Dat wifi laden verhaal voor het laden van telefoons dat hoor ik al jaren maar komt niet van de grond.
Dat je je auto via wifi in en nachtje vol kan laden ga jij niet meer meemaken.
edward330d zegt
Ze maken het steeds gekker.. Nu weer een seat Mii met een stekker. Mits de prijs goed is een leuk concept voor een stadsauto.
emping zegt
@edward330d: niks geks aan. Eerder logisch.
koekwaus zegt
Die topsnelheid zou eigenlijk iets hoger moeten voor inhaalacties
Esprit_de_Flandre zegt
Heeft dit nog nut? Tegen 2020 is dat ding 9 jaar oud. Dus hoe lang gaat dit nog in productie zijn?
Was het niet logischer geweest om te werken aan een nieuwe Up/Citigo/Mii, en die meteen te voorzien van elektrospul?
De E-strategie van VW blijft een mysterie…
mashell zegt
@esprit_de_flandre: er is al een eUp! Die Seat en Skoda varianten daarvan verschillen minimaal, als ik me niet vergis worden ze allemaal in dezelfde fabriek geproduceerd. Ze kunnen dus prima zonder al te veel moeite ook die Seat en Skoda electrisch maken. Daar hebben ze blijkbaar mee gewacht tot er voldoende vraag was.
Dutchdriftking zegt
@esprit_de_flandre: Mijn gedachte. Aan de andere kant, de E-up is er al een paar jaar, wellicht is dit gewoon de doorontwikkeling? En als de techniek dan lekker getest is en men weet van het bestaan af dan over niet al te lange tijd bij het nieuwe model vanaf het begin al een elektrische variant.
marcow zegt
O zou VW op de IAA dan met een nieuwe e-up komen die weer beter is dan dit?
mashell zegt
@marcow: de geruchten zeggen dat de Golf 8 niet klaar is voor de IAA, het zal dus de ID3 zijn die de ster van de IAA voor VW moet worden.