
De SEAT Ateca is van een facelift voorzien. Feiten en info na de clique!
Was de SEAT Ateca al aan een vernieuwing toe dan? Voor ondergetekende valt deze SUV in de categorie time flies. Het model kwam namelijk in 2016 op de markt. Dat is alweer vier jaar geleden. Dus ja, de hoogste tijd voor een update.
[bbmediaclip clipID=”3792463″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
De vernieuwingen zijn niet baanbrekend in vergelijking met het uitgaande model. Het heeft vooral te maken met modernisering. Zo kan de Ateca weer goed mee in het huidige modellengamma van SEAT. Sorry, een sexier zinsopbouw dan dat kwam er ook niet uit met het type auto. Met de nieuwe Leon is het automerk al eerder die nieuwe weg ingeslagen.

De Ateca is een belangrijk model voor het merk, zo stelt SEAT. Niet alleen de Ateca, maar ook de Arona en Tarraco hebben een groot aandeel in de verkopen van het merk. De drie SUV’s samen zijn goed voor 44 procent dan de verkopen van het merk in 2019.

Het huidige familieneusje van SEAT is op de vernieuwde Ateca geplakt. Ook de achterkant valt op, met de GTA: Vice City achtige typeaanduiding die we al eerder zagen op de nieuwe Leon. Standaard komt de crossover nu met LED-koplampen, LED-achterlichten en dynamische richtingaanwijzers. Je hebt dus wat aan je buurman te laten zien als de crossover op de oprit staat.
In het interieur heb je nu een optioneel 9.2-inch infotainmentscherm. Dit systeem is compatibel met Android Auto en Apple CarPlay. Je kunt het systeem bedienen door middel van je stem. Je moet dan ‘Hola Hola’ roepen. Naar het schijnt is het ook een vereiste om een sombrero te dragen, anders werkt het niet.

Knallen we meteen door naar dat andere belangrijke nieuwtje, de motoren. De SEAT Ateca facelift komt met drie benzinemotoren en twee diesels.
SEAT Ateca facelift benzinemotoren
- 1.0 TSI 81 kW/110 pk, handgeschakeld
- 1.5 TSI 110 kW/150 pk, handgeschakeld
- 1.5 TSI 110 kW/150 pk, DSG-automaat
- 2.0 TSI 140 kW/190 pk, DSG-automaat & 4Drive
SEAT Ateca facelift dieselmotoren
- 2.0 TDI 85 kW/115 pk, handgeschakeld
- 2.0 TDI 110 kW/150 pk, DSG-automaat
Wat de facelift je moet gaan kosten is nog niet bekend. SEAT maakt de prijzen in aanloop naar de marktlancering bekend. Het is niet bekendgemaakt wanneer dit precies gaat zijn.
Een 2L TDI met 150pk?
In de Golf 4 was er al een 150pk versie leverbaar van de 1.9L… Meer dan 15 jaar geleden.
Is dit vooruitgang of steken die dingen nu echt vol filters en andere dingen die al het vermogen eruit halen om toch minder dan 7L te verbruiken?
Goede vergelijking man! Verder is die niet zuiniger, andere uitstoot en totaal andere auto…
Een Fiesta heeft ook een 1.5 motor benzine, maar een Golf 8 ook, alleen verschil 3/4 cilinder. Ook totale onzin…
@20klepper: wat om het motorblok heen zit maakt natuurlijk niet zo heel veel uit. Ik vind 150pk ook een beetje schraal voor een geblazen 2.0 diesel.
Lang leve de emissie-eisen van EU. Dat is de enige reden dat we kleine geblazen motoren hebben, natte distributieriemen, ad-blue systemen, dubbele katalysators en roetfilters en ook 2.0 motoren met net zoveel vermogen als een luidruchtige 1.9 uit de Golf 4.
Er zijn wel TDI’s met meer vermogen maar die zijn niet beschikbaar voor Seat. Met twee beschikbare diesel motoren is deze Ateca anno nu royaal bediend.
@cossiekiller: en @2wheeler: jullie gaan helemaal verbaasd zijn als je gaat lezen dat VW in de Golf met een 115pk 2.0TDI komt…. wat een zever kunnen sommigen uitkramen! JA, 20jr geleden was er een Golf 1.9TDI150 en zelfs een Leon 1.9TDI163! Bij motoren draait het niet enkel om vermogen, er is meer vooruitgang dan dat.
Alle TDI’s zijn nu 2.0’s. De 1.6 wordt uitgefaseerd. Milieu!
Net als bij Volvo. Kon je je 2.0D ook krijgen met 120 tot 190PK.
@cossiekiller Er is ook een versie met 184/190pk, maar die is niet leverbaar in NL geloof ik.
Je kan nog altijd langs een VAG tuner, dan ga je over de 200pk.
Gaaf hoor die supercar week! :P
Best een mooie auto.
Alleen het Maersk logo op de zijkant ontbreekt. Gewoon weer een container die afbreuk doet aan het merkidee van Seat.
Al kan me het kleurtje wel bekoren. In het zwart is zoiets al helemaal automobiele droevenis.
*edit* Dit was niet als reactie bedoeld overigens, maar de website heeft nog altijd de nodige kuren
Geen elektromotor? Jammer want dat is toch wel het ultieme comfort.
Je zou toch zweren dat een facelift een uitgelezen kans is om in je bestverkopende model een (mild) Hybrid te stoppen. Of mag dat niet van Volkswagen…
waarom zou je dat willen…. met de komst van de Outlander in 2013 waren we er toch al over uit
dat dat geen zoden aan de dijk zet :D
Ik zag laatst ook een Tarraco met die ‘Vice City’ typeaanduiding en wat een slechte keuze is dat zeg. Dan ontwerp je een auto compleet volgens een recht-toe-recht-aan principe en dan mag je bij het typeplaatje even je creativiteit laten zien?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind SEAT’s – ook deze nieuwe Ateca – prima smoelen, juist vanwege dat recht-toe-recht-aan, maar dit is alsof je een ontwerper van Porsche binnenhengelt die niks beters mag doen dan het typeplaatje. Dat is achteruitgang. Verder prima auto’s.
Voorheen maakten we wel eens grapjes dat alle Audi’s op elkaar leken en je bij de dealer alleen maar hoeft te vragen om een kleine, middelmaat of grote. Tegenwoordig is dat veel meer van toepassing op Seat. Met de Tarraco, Ateca en Ibiza heeft men nu drie verschillende modellen die dezelfde koplampen en grille gebruiken, en dan komt daat die Cupra Formentor nog bij. Nou weet ik dat het homologeren van lampen een dure aangelegenheid is –daarom zie je ook veel brommobielen met koplampen van een C4 of achterlichten van een 206– maar van een merk als Seat mag je toch wel iets meer onderscheid verwachten.
Het valt mij op dat bij de VAG group in die filmpjes altijd enorm veel aandacht en tijd wordt gegeven aan de koplampen en achterlichten.
Dat is dan ook wat er aangepast wordt bij een facelift. Andere koplampen, achterlichten, ietsjes andere bumpers, nieuw bekledingstofje, nieuw infotainment, een paar andere kleuren in het aanbod en klaar is de “B-roll” oftewel de facelift.
Het is niet alleen de facelift modellen. Hetzelfde geldt voor de Leon, A3, Octavia.
Hij oogt niet als een facelift, en dat is een compliment. Genoeg voorbeelden van een oud ontwerp met een geforceerd moderne neus.
Jammer dat ze niet meer werk hebben gemaakt van het dashboard. Dat was 5 jaar geleden prima, maar begint wat sleets te worden.
De dashboard-designer bij VW, die is al een tijdje met pensioen hoor. Minstens een klein decennium. Zelfs in de finale ID.3 is dit niet iets om over naar huis te schrijven.
Val nog net niet in slaap…..next
Toch vreemd dat VAG eerst de Ateca facelift presenteert terwijl je zou verwachten dat ze zouden beginnen met de Tiguan…..