We hebben het uitgebreid onderzocht onder de lezers van Autoblog en nu weten we het zeker. Dit is de saaiste auto ooit!
Het houdt ons hier ter redactie al een tijdje bezig. Wat is nou de saaiste auto ooit? Het begon allemaal met een onderzoek van een Brits bedrijf, dat had bepaald dat de Austin Montego de saaiste auto ooit was. Hartstikke leuk natuurlijk, maar dat wilden we graag zélf ook even onderzoeken.
Dus daarom kwam er een paar dagen later de Lezersvraag “Wat is volgens jou de allersaaiste auto ooit gemaakt”? En de antwoorden daarop hebben we minutieus uitgespit. Het kostte liters koffie, kilo’s pizza en slapeloze nachten, maar we kunnen nu eindelijk met zekerheid zeggen… Dit vinden jullie de saaiste auto ooit!
Saaiste merk en saaiste model
Er werd allereerst flink gereageerd op de Lezersvraag. Dank daarvoor, mede namens collega @willeme. Hij zit namelijk iedere keer nadat er zo’n vraag is gesteld tot laat in de nacht op de redactie te schuddebuiken om de spitsvondige antwoorden die jullie veelal geven. Ga zo door, vindt ook hij dus.
Maar terug naar het onderwerp, wat is de saaiste auto ooit volgens de lezers van Autoblog? Daar komen we zo op, eerst nog even een aantal dingen die ons opvielen in de antwoorden. Allereerst dat er blijkbaar meerdere saaie merken en modellen zijn, want er werd flink uiteenlopend gestemd.
Als we even naar de merken alleen kijken, zien we dat vijf merken de kroon spannen. En die merken zijn zonder uitzondering Japans. En Europees, laten we het wel eerlijk houden. De saaiste merken zijn volgens jullie namelijk -in oplopende volgorde- Toyota, Opel, Renault en Volkswagen.
De snelle verstaander heeft gezien dat er hierboven maar vier merken zijn genoemd. Dat klopt, dat deden we om de spanning op te bouwen naar het saaiste merk. Wat we nu wel gaan noemen. Massaal werd er namelijk door jullie gekozen voor NISSAN als saaiste automerk ooit.
Deze Japanse fabrikant leverde saaie pareltjes als de Almera Tino, de Bluebird, de Primera en de Sunny. En die laatste won ook bijna in de verkiezing van saaiste auto ooit, maar moest uiteindelijk 1 model voor zich dulden. En dat model is…
De saaiste auto ooit is…
Want volgens jullie kan er maar 1 winnaar zijn. En daar werd dan ook massaal voor gekozen. We gaan jullie niet langer in spanning laten, de winnaar van deze verkiezing is namelijk geworden…
DE VOLKSWAGEN GOLF!!!
Dat is volgens de lezers van autoblog de saaiste auto ooit. Het liefst in het grijs en als Variant al helemaal uiterst saai. Maar ook de vijf- en driedeurs zorgden voor een daling van de bloeddruk op bepaalde gebieden in de broek, aldus jullie.
Op de tweede plek kwam overigens de eerder genoemde Nissan Sunny, op een gedeelde plek met de Mitsubishi Carisma, gevolgd door de Kia Sephia, de Nissan Almera Tino en -mijn favoriet- de Toyota Auris. Allemaal Aziatisch, dat dan weer wel. Maar goed, nu weet je dus wat je moet gaan rijden als je absoluut niet op wil vallen. Kan misschien nog weleens van pas komen.
Rest ons niets dan jullie hartelijk te bedanken voor jullie stem, als we weer eens hulp nodig hebben, melden we ons weer!
E34M5Touring zegt
Tja, kan er niet veel van zeggen. Heb 2 Golf 6 GTI’s gehad, na elkaar ook nog. Ik vond het een fijne auto. En na een JD kuurtje allesbehalve saai. Maar goed, dat is persoonlijk.
Gulli zegt
Ik denk dat de enige goede Golf er eentje is met R in de typenaam (dus niet vaRiant) of GTI. Dus wat dat betreft hoef je je niet te schamen. Ok wellicht als er een Golf III GTI tussen zat, dat kan écht niet :D
padoempats zegt
Toch bijzonder dat diegene die daarop stemde dus tal van andere autos als een opel meriva, skoda fabia , peugeot 307 etc dus minder saai vinden. Zet je toch te denken
Johanneke zegt
Heb een hoop van de comments gelezen, en veel comments waren gewoonweg slecht. Mijn 1e comment ook, ik zeg iedere automaat. Wat natuurlijk een dom antwoord is. Maar ik heb ook Tesla gelezen, de Multipla. De Golf is naar mijn mening ook niet de saaiste auto ooit, alleen al omdat er sportieve versies van zijn. Een passender antwoord is een auto die goedkoop in zijn klasse in de markt is gezet, weinig power had icm het gewicht, geen andere motoren, en bij voorbaat ook leverbaar was met een trage automaat. En, heel belangrijk, het moet nog matig zijn ook. Bij de saaiste Corrola uit de jaren 90 kan je in ieder geval nog zeggen dat ze er in verschillende carrosserieën waren en zeer goed gebouwd. Dan kom je uit op auto’s als de Suzuki Liana, Hyundai Excel, vast nog een paar Kia’s. Dat soort auto’s zijn het ultieme saai. Geen keuze in uitvoering. Geen motorkeuze. Traag. Stom uiterlijk. En omdat ze niet zeer goed gebouwd en verkocht zijn ook zo weer uit het straatbeeld verdwenen, dus forgettable.
stekkerkoning zegt
Als er teveel van zijn is het saai, als er weinig van zijn en het doet niks echt goed, maar ook niet verkeerd, zeg maar vlees noch vis, dus een rijdende vegaschijf, dan is het óók saai.
Het is niet gauw goed.
Gulli zegt
Je kunt een hoop zeggen van een Multipla, maar niet dat hij saai is. Aparte stem idd.
atrak zegt
Je moet zaken wel in perspectief bekijken. Een Golf GTI is toch de suffe keuze voor 50K of wat de huidige nieuwe prijs mag zijn. Die kan je niet vergelijken met een Liana.
viezefreddyw zegt
Ik vind ze zo saai omdat ze voornamelijk zo veel voorkomen. Op elke hoek van de straat staat wel een Golf. Is natuurlijk gewoon goed gedaan door VW al die jaren, maar spannend is het niet. De speciale versies als een GTI en R daargelaten, maar ook die vind ik minder leuk om te zien of te rijden dan bijvoorbeeld een Megane RS.
jannemannl2000 zegt
dat was mijn droom auto
banderas zegt
Beetje onzin. De Golf 4 en 5 waren dodelijk saai, maar de laatste generaties zijn prima wagens om te zien. Een saaie wagen is in mijn ogen 1 die vleesch noch visch is en dat is dan bv. een Opel Agila ofzo.
nicolasr zegt
Tja. Het is de keuze van de meerderheid. Ik kan er ook niks aan doen.
mashell zegt
De Golf 4 was juist een heel sterk ontwerp. De wijze waarop de C stijl was vormgegeven was briljant. Het interieur was een klasse hoger dan bij de concurrentie. Het weggedrag had zoveel onderstuur dat elke bocht spannend was. Saai werd de Golf pas bij generatie 5, 6 en 7.
karhengst zegt
Het schijnt ook iedere dag weer spannend te zijn of de verlichting het doet.
Gulli zegt
Ik vind na de 1 de Golf 4 absoluut de mooiste in het rijtje, de 2, 3 en 5 zijn saai, en de 6,7,8 zijn zo lelijk dat je ze niet eens meer saai kunt noemen. Aan de andere kant, als je me nu zou vragen om een 6 te beschrijven zou ik denk ik niet eens de vorm van de koplampen kunnen noemen, zo weinig zit hij in mijn geheugen, ik heb alleen onthouden dat ik ze lelijk vind blijkbaar. Misschien toch wel saai dan…
wimof zegt
De Golf 4 was een steengoede auto, kilometerstanden boven de 400.000 km zijn best mogelijk (tdi) dan worden ze saai, je hebt het gehad en dan koop je een Golf 8 en dan besef je op een dag dat je dat nooit had mogen doen.
Is van toepassing voor de meeste “moderne!) wagen , gemaakt om 100-120000 km mee te gaan en dan vuilbak op.
atrak zegt
Elke moderne 2.0 diesel haal gemakkelijk de 400K mits hij gebruikt wordt waar hij voor gemaakt is. D.w.z. niet te veel korte ritjes en regelmatig lange ritten.
redbeams zegt
Als leasebak wel willen maar van de daken schreeuwen dat de golf saai is
Gulli zegt
Ik lease nu een Kia eNiro, die wilde ik graag want ik wilde elektrisch, niet te klein, maar wel een beetje compleet uitgerust. Dus ja, op papier wilde ik de auto erg graag, maar hij is wel intens saaaaaai idd.
JanJansen zegt
Een Renault is alles behalve saai. Je weet nooit wanneer ze stuk gaan. Houdt je scherp.
jarnobakker zegt
Welkom in het volgende decennium.
Is al lang al niet meer zo.
Paul58 zegt
Vermoeiend he. Ik heb dit met Alfa Romeo… rij al jaren met veel plezier maar moet mezelf altijd ”verdedigen”.
Wellicht zijn er een aantal modellen geweest in het verleden die gevoelig zijn voor achterstallig onderhoud echter is dat bij elk merk wel.
Met Renault heb ik weinig ervaring maar ik geloof gelijk dat die prima auto’s maken. Tegenwoordig worden er ook veel onderdelen gedeeld zoals elektronica van Bosch,
Achja zo lang mensen dit denken hoef je in ieder geval niet de hoofdprijs te betalen voor tweedehands auto’s en ben jij de lachende derde.
Loek zegt
Mocht iemand van Volkswagen of in het specifiek de designer van de Golf dit lezen, dan zullen ze in extase een feestje vieren want hun missie is geslaagd.
Saai wordt altijd gezien als iets negatiefs. Voor Golf-kopers kan het echter niet beter. Het recept blijft veelal hetzelfde en dus weet je precies wat je kunt verwachten. Wel wordt ‘ie steeds moderner en heb je dus steeds elke zeven jaar weer een heerlijke nieuwe auto, die in alles lijkt op je vorige auto.
Wij autofanaten zijn enorm verwend, helemaal de mensen die al een leuke auto hebben (gehad). Als je gewoon een no-nonsense auto zoekt die doet wat je ervan vraagt, kun je maar beter iets kopen dat wij saai noemen. Ik heb zelf Toyota Corolla of Citroën Xsara gestemd, maar helemaal in kamp Toyota weet je ook zeker dat het apparaat gewoon blijft rijden. Is ook wat waard.
stekkerkoning zegt
Geinig. Volgens jouw redenering is de Porsche 911 de saaiste sportwagen ooit. En dat zou best wel eens kunnen kloppen. Het ding doet het altijd (op wat bekende problemen met de 996 na), kan prima worden ingezet voor de dagelijkse kilometers, is voldoende praktisch, tegelijk ook onpraktisch wegens de motor achter de achteras maar dat is dan weer traditie, stuurt prima, is qua weggedrag nooit onveiliger geweest dan een gemiddelde andere auto van eenzelfde bouwjaar, nooit radicaal of vooruitstrevend (daarvoor was er in eigen huis de 968), voldoende speciaaltjes beschikbaar om iedereen te behagen.
Feitelijk is de 911 een Golf voor mensen met geld.
mashell zegt
Dat de 911 de Golf is voor mensen met geld klopt wel maar de 911 was wel degelijk een stuk onveiliger dan een andere auto van hetzelfde bouwjaar. Door de motor achter de achteras was de auto zeer onvoorspelbaar. Pas bij de 964 generatie was de wielbasis zo verlengd en de motor zo ver naar voren geplaatst dat het acceptabel was. Hoe je de 968 (een erg ver door gefacelifte 924 met een simpele grote 3 liter 4 cilinder) vooruitstrevend kunt vinden is me een raadsel. De enige vooruitstrevende Porsche is de Cayenne, een sportieve SUV bestond nog helemaal niet.
jarnobakker zegt
Saaiste merk is toch geen Nissan ?
Die heeft de Z serie en de GTR nog.
Als er 1 merk zaadodend is dan is het Mitsubishi.
Kijk maar ff naar de huidige modellenreeks…
LoutervanPlezier zegt
Maar die hebben de Pajero, Lancer Evo’s, GT3000 en de Starion gemaakt. De Carisma was inderdaad saai.
Als er één merk saai is en was dan is dat Lada, wat een treurigheid is dat en geweest,.
Ik heb een paar keer met zo’n modernere Lada 110 gereden, maar dat is doodsaai en voor mij mijlenver de saaiste auto. Totaal beleving in dat ding, niet in het uiterlijk en niet in het onderstel, niet vooruit te branden en (af)remmen was ook geen pretje, onderstuurt tot de met, zompige vering, maar je komt van a naar b, droog, dat was het enige positieve, verder is het zaaddodender, dan welke pasta ook.
ar156sw zegt
Ik vind dan weer dat “De VW Golf” het saaiste antwoord is op de vraag wat de saaiste auto is…
ukbob zegt
Heb zelf zo’n blauwe 7 van de header foto als (werk) daily gehad. Inderdaad, niet heel
Spannend Máár zelfs ik moest toegeven dat het voor die 3 jaar wel een ideale auto was voor de saaie km’s over de A2. Woon in t zuidelijkste punt van NL zo ongeveer en m’n grootste klant toen aan de Zuidas, het ding heeft dus heel de A2 heel wat keer gezien!
Het zat lekker, kwam goed vooruit en met de opties die ik had waren de ritten ook prima uit te houden: pano dakje, stoelverwarming, half leer, goeie Navi en nog wat spul.
Je ging er niet mee een weekendje lekker toeren in de Eiffel (daarvoor hebben we iets anders), maar heb er meen ik iets meer dan 100k opgezet zonder gedoe. Saai maar goed.
Daarna gelukkig ontdekt dat er leukere én mischien wel betere daily’s zijn.. :)
broeswillems zegt
Heb nu een Golf MK1 GTI.
Als ik ooit de Loterij zou winnen, kocht ik een Mk7 GTI Clubsport. Meer hoeft niet.
Noem me maar saai.
cossiekiller zegt
Saaie piet
stekkerkoning zegt
De VW Golf. Tevens meest gestolen auto (https://www.autoblog.nl/nieuws/en-de-meest-gestolen-autos-van-2021-zijn-2972937), of zou het onachtzaamheid en pure desinteresse zijn die de bestuurders doen vergeten waar het ding ook weer stond?
Autofanaat1990 zegt
De huidige Mitsubishi Space Star zo saai dat iedereen hem vergeten is. Sowieso om te huilen Mitsubishi nu, was een prachtig merk helaas niets meer van over.
Variomatic zegt
Die haat op de Golf komt vooral van volk dat hem wel had willen kopen, maar het niet kon betalen. Ze zijn nou eenmaal nieuw en tweedehands een stuk duurder dan veel echt saaie gebakjes. Het is meestal gewoon afgunst..
alfafever zegt
Dat geloof je toch niet echt hoop ik
dracae zegt
Ach ja.. een grijze Golf Variant zo iets is natuurlijk meestal ook saai. Daarnaast is iets dat veel voorkomt ook minder spannend.
Maar we weten allemaal ook dat dit soort dingen ontzettend generaliserend zijn.
Dat zie je alleen al aan dat Nissan het saaiste is, terwijl ik zo een lijstje van ontzettend begerenswaardige Nissans kan maken.