Vind je de lousy 250 pk in de reguliere Megane RS maar weinig? En heb je graag een staalconstructie, sportstoelen en zespuntsgordels in je auto? Kijk dan eens wat Renault binnenkort in de aanbieding heeft voor de RS-variant van de Megane. Een pakketje dat van je Fransoos een rallybak maakt, genaamd Megane RS N4.
We kunnen ons vervelendere dingen voorstellen dan op pad gaan met een Megane RS (inclusief Cup-chassis). Testmajoor Wouter mocht de Fransman begin dit jaar even op zijn staart trappen, en dat was geen onaangename ervaring. Sterker nog, zo nu en dan droomt hij er nog wel eens over. Het 2.0 turboblok in combinatie met het Cup-chassis (sperdiff, dikkere stabilisatorstang, stijvere veren+dempers) is een aangename combinatie die retestrak stuurt.
Eerder maakten we al kennis met de Twingo RS R1 & R2, en Renault Sport heeft nu ook besloten om de Megane RS wat extra oempf mee te geven, mocht je er rally’s mee willen gaan rijden in de N4-klasse. Daarvoor werd onder andere Cosworth Electronics ingeschakeld om de ECU wat te kietelen. Het gevolg hiervan is een viercilinder die 270 pk levert en 470 Nm op de voorwielen weet te zetten. Dat koppel (een plus van 130 Nm) kan maximaal worden benut bij 3.000 rpm, terwijl het vermogen bij 4.000 rpm het beste tot zijn recht komt.
Aan het blok wordt een vijfbak van Sadev gehangen en de standaard schokdempers worden vervangen door exemplaren van Ohlins, die over drie standen beschikken. Brembo gaat over de remmerij, aan de voorkant komen schijven van 355 mm en achter hebben ze een doorsnede van 290 mm. Daaromheen vinden we 18 inch donkergetinte lichtmetaaltjes voorzien van BFGoodrich-rubber. Ook is de Fransman een stuk lichter geworden. Hoeveel precies en wat de prijs voor dit pretpakketje is, is nog niet bekend gemaakt.
lambo4all zegt
ziet er lekker uit! De renault Megane RS is trouwens de enige Renault die ik misschien nog is van me eigen geld zou kopen, echt een gaaf ding!
hammerhead zegt
@lambo4all: liever dan een clio V6 of een 5 turbo
Freewarefreak zegt
@lambo4all: Mee eens, de Megane Coupe RS is echt de enige Renault die mij een hebbe hebbe gevoel geeft..
Jochempie zegt
Jammer dat het geen straatauto is, misschien kan de Renaultdealer deze chip aan gaan bieden?
Cantago zegt
Klinkt goed! Als ze de Megane nu wat mooier en kwalitatief beter maken dan willen mensen hem misschien echt graag kopen;)
Bartje zegt
De RS varianten van Renault staan bij mij hoog in het vaandel :) echter zou ‘k dit als belg of nederlander zijnde nooit kopen, er is nergens plaats om je uit te leven en er wordt te streng gecontroleerd.. In Duitsland echter met die heerlijke 100km/u B-wegen of in Frankrijk tussen de velden zou ‘k geen moment twijfelen!
agarde zegt
Wat een übergaaf ding!
ml320g3 zegt
Ik snap alleen de N4 aanduiding niet.
Dat zou betekenen dat hij 4wd is maar dat
zie ik in de tekst niet terug.
en bij mijn weten is er ook geen 4wd megane leverbaar.
Pordon zegt
@ml320g3: Als je goed gelezen had staat de typeaanduiding N4 voor de rally klasse waar deze auto in mee kan doen.
bpc zegt
prijzen ?
RALM zegt
Dit voelt als een serieuze stap richting het WRC. Als ik even mag filosoferen; Renault is bezig een Rentree te maken in de hoogste tak van rallysport, na al die jaren afwezigheid. Ze bereiden hun rentree echter zorgvuldig voor door eerst in de lagere takken steeds wat meer ervaring op te doen (kijken hoe de zaken er tegenwoordig bij staan). En dan in 2013: WRC! Who’s with me:D!?
eddyclio zegt
@RALM: I am! Dat zou echt super zijn:D
Timmie zegt
Max. vermogen bij 4.000 opm is wel heel vroeg. Zelfs een diesel moet soms hoger!
de sjonnies zegt
En ik dacht dat de Gordini naam weer terug zou komen????????
Esprit_de_Flandre zegt
@de sjonnies: Gordini wordt een stijlpakketje, zoals Ghia dat is geworden bij Ford.
Thijs van Wijk zegt
Jullie vergeten er één!!
http://www.autogespot.com/nl/item/9519/renault-megane-rs-310-door-by-e-motions.html
Arco zegt
270 pk ????? Hahahhahaha. Via FastChip in Nederland is al een poos een upgrade leverbaar met 290 pk als resultaat. Zelfs 310 pk is mogelijk zonder verdere aanpassingen.
jack_abarth zegt
@Arco:
En wat is het bijgekomen koppel van die 2 varianten die jij op noemt?
Verder ook een vermogens uitdraai erbij leveren.
Het kan namelijk zijn dat het piekvermogen op 310pk ligt, en dat de wagen over de rest van het gebied niks presteert.
robbie zegt
@Arco & @jack_abarth, deze auto’s hebben een inlaatrestrictor. De hoeveelheid lucht die de motor kan aanzuigen is dus beperkt. En daardoor is het vermogen ‘slechts’ 270 pk.
Zie het maar voor je als een motor die moet ademen door een dun rietje.
rally zegt
Denk niet dat die Ohlins over 3 standen beschikkken, zullen eerder 3 weg instelbaar zijn
Dimglor zegt
Die Megane rs is toch zo’n vette bak… Deze ziet er ook goed uit….
Vraag me af of ze echt weer in de rallysport zouden willen gaan….
Als ik het geld had, dan stond deze al lang voor mijn deur ;-)
Fortuna zegt
De gewone RS reed al super, zou deze ook wel eens aan de tand willen voelen.
g40freak zegt
waarom heeft het ding een 5 bak?
ml320g3 zegt
@ pordon
als je wat van de rally wereld afweet staat N4 klasse voor standaard 4wd aangedreven auto’s zoals de lancer en impreza.
Dan zou het dus N3 moeten zijn aangezien dat de standaard klasse is voor 2wd aangedreven auto’s
w0o0dy zegt
@ml320g3: voor 2011 kom ik niets over 4wd of 2wd tegen in de stukken van de FIA.
N4 staat dan voor ee Group N (standard production car) boven 2 liter (zal ivm de turbo zijn denk ik dan… tenzij deze een atmosferische 270pk 2 liter heeft, wat me zou verbazen vooral gezien het koppel.)
BlueVFRank zegt
Anderen weten dit vast beter.
Stel de klasse aanduiding N4 is juist, dan moeten ze toch homologatiemodellen gaan maken? Oftewel 4wd RS voor op de straat.
w0o0dy zegt
Video: http://www.youtube.com/watch?v=3eNnkc02lz8
RALM zegt
@w0o0dy: Ik weet niet waarom maar er is maar weinig wat me zo opzweept en echt ”vet” vind klinken als een Frans navigator die op deze manier de instructies schreeuwt. Het heeft echt iets krachtigs ofzo…ik weet niet, miss ligt het wel aan mij:)
w0o0dy zegt
Van het persberichtje van Renault zelf: “With its highly competitive price/performance trade-off, Mégane R.S. N4 will offer an alternative to four-wheel drive tarmac rally cars. The car will be officially unveiled at the end of November at France’s Rallye du Var and homologated for the start of the 2011 season.”
Gewoon fwd dus.
ml320g3 zegt
@ wooody
Dat zou natuurlijk kunnen dat ze dat in 2011 gaan wijzigen
en dan heb ik niks gezegd. Vandaar dus ook mijn verbazing N4 klasse.