Dit is de eerste foto die Opel heeft vrijgegeven van de productieversie van de Ampera. En het goede nieuws is dat die als 2 druppels water lijkt op de conceptcar die vorig jaar in Geneve zijn debuut maakte. Voor zover ik het kan zien zijn de velgen en buitenspiegels anders en ook de onderkant van de voorbumper is lichtjes aangepast (incl. de mistlampen). Wellicht zie jij meer verschillen?
Weten we overigens nog wat de Ampera is? Het is het Europese broertje van de Chevrolet Volt, oftewel een elektrische auto die voorzien van een zogenaamde ‘range extender’. Dat klinkt heel duur en ingewikkeld, maar feitelijk is het een ‘normale’ verbrandingsmotor die ervoor zorgt dat de accu’s tijdens het rijden worden opgeladen. Op die manier hoef je dus niet na 50 kilometer te stoppen met rijden om vervolgens uren te wachten tot je accu’s weer zijn opgeladen.
De Ampera komt met volle accu’s zo’n 60 kilometer ver en daarna sprint de motor aan om de accu’s bij te laden. Die eerste 60 kilometer rij je dus zonder uit te stoten, daarna is de CO2 uitstoot minimaal. De totale range (met volle accu’s en volle tank) is zo’n 500 kilometer.
En om aan te tonen dat je met de Ampera dus prima op vakantie kan gaat Opel met dit eerste prototype van de productie-Ampera de 600 kilometer lange rit van Rüsselsheim (Duitsland) naar de Autosalon in Genève (Zwitserland) af leggen. Er zal dan uiteraard wel een keertje getankt moeten worden onderweg. De serieproductie van de Opel Ampera zal overigens pas eind 2011 van start gaan.
En om de Ampera helemaal Web 2.0 te maken leek het Opel wel leuk om de ‘belevenissen’ tijdens de reis via een weblog & twitter de wereld in te sturen.
De reis duurt volgens Opel van zondag 28 februari 9:30 tot 3 maart wanneer de Autosalon zijn deuren opent voor het grote publiek. Voor het afleggen van die 600 km hebben dus blijkbaar wel de nodige tijd nodig…
Meer foto’s van de productieversie van de Ampera kan je bekijken via carscoop.
En hieronder kan je zien hoe Ampera wordt getankt opgeladen bij het hoofdkantoor van Opel in Rüsselsheim.
PS In de gallery hieronder kan je de conceptcar van vorig jaar nog even bekijken om de verschillen te spotten.
W1ck3D78 zegt
Voorkant OK, achterkant OMG
1NteNSe zegt
Hmmm.. apart.. de voorkant lijkt nogal op de Honda Insight, maarja, het blijven allebei elektro/hybride oftewel zuinige lelijke rotauto’s :D
Bakpao..lover zegt
Die wielen zijn en beetje te klein
Flamingo zegt
wtf man, kijk die wieletjes nou eens onder die sneeuwschuiver. bleh en elektrisch he gatver!
Rick dos zegt
Poppetjuh gezien? Kassie weer dicht.
Opzawtuh met dit ding…
Dimglor zegt
Mja ik ben al geen opel fanboy, maar deze is toch echt niet mooi….
Alex zegt
Ik vind hem wel okee eigenlijk! Qua styling zeker zijn tijd vooruit. Ben benieuwd waar het verbruik in de praktijk op neerkomt, en of deze technisch vergelijkbaar is met het Japanse hybride materiaal.
Peter zegt
Gedurfd! Hij is duidelijk anders en opvallend. Ben erg benieuwd naar deze auto.
vale46 zegt
Geef mij toch maar de Opel Insigna!
Deze heeft grofweg de vorm van een Prius, dit komt doordat deze vorm voor een personenwagen de meest aerodynamische is. Niet de mooiste dus.
Ik ben wel eens benieuwd naar de verkoopcijfers hiervan, mijn eindwerk handelt over hybride voertuigen, het is niet echt een hybride, maar ik wil wel weten hoe mensen reageren op de nieuwe aandrijvingen van auto’s.
Hoeveel CO2 stoot de motor uit?
Is de motor enkel aan een generator gekoppeld of heeft deze ook een aparte mechanische aandrijving?
DRK zegt
@vale46: Ik geloof 40gr dus dat is drie keer niks. Daarnaast werkt de motor als generator voor de accu (zoals bijvoorbeeld bij de Top Gear EV met aggregaat)
Ik moet eerlijk zeggen dat hij op de foto’s behoorlijk tegenvalt. Heb de concept in het echt gezien en moet zeggen dat hij in het echt vele malen mooier is. Dit is pas de eerste Opel met Voltec techniek, nu nog wachten op de flextreme GT/E.
BTW valt iemand ook dat ronde paneel op op het linker voorscherm. Enig idee?
DRK zegt
@DRK: Reply on myself:p
Dit is natuurlijk de tank. Beetje jammer dat hij daar zit. Zal wel geen plaats geweest zijn aan de achterkant vanwege het T-vormige accupack.
vale46 zegt
@DRK: Ik geloof je best, als je op het autosalon naar de exclusieve wagens kijkt zien deze er soms totaal anders uit…
Stoot deze motor MAAR 40 grCO2/km uit??
Dat is echt wel weinig! Het motortje(800cc ofzo) zal dan wel op bijna vol vermogen draaien en zo efficiënt mogelijk zijn.
Ik zie wel toekomst in deze techniek, een PEV(Pure Electric Vehicle) met een verbrandingsmotor als “nood generator”. Ik ben benieuwd…
DRK zegt
@vale46: Kijk even op:
http://www.opel-ampera.com/english/#/technology
Daar staat nog wat info over de techniek.
@simpson: Ja ik zag het ook net. Zal wel bij deze prototype zijn want als het goed is kwam de stekker net voor de linkerspiegel te zitten, zoals bij de concept.
six-trey zegt
zelfde techniek als Chevy Volt? Niet dat ik mij intereseer aan elektrische wagens maar toch
DimitriS zegt
Plak er een Honda teken op en het klopt!
Dit echt geen opeldesign!
Komt ervan als ze fabrieken in Europa willen sluiten…
It looks like a japan and sucks like a japan
RenesisHP zegt
@DimitriS:
Ben jij wel eens door een Japanner gezogen dan?
lincoln zegt
GM weer eens 15 jaar te laat ..
maarja .. klauwtje ophouden bij de overheid kost altijd meer dan dat het ooit kan opleveren ..
C6_R zegt
@lincoln: 15 jaar te laat? Hoeveel merken hebben er dan nu al een elektrische wagen met range extender in productie?
JPM zegt
Gewoon stoer! Voor de milieubewuste huisvader die niets geeft om auto’s. Vergeet niet dit soort auto’s zorgen er in de toekomst voor dat wij op benzine kunnen blijven rijden.
Flamingo zegt
het ziet er ook een beetje uit alsof het zo kapot kan. het lijkt allemaal maar buitenkant en er binnen zit alleen maar lucht?
ziet er totaal niet stevig uit in elk geval. misschien komt t ook een beetje door de veel te kleine wielen
Oliver zegt
@Six-trey
Tekst lezen misschien?
En trouwens, ik vind hem eigk wel mooi… xD
stopwearingpants zegt
zo lelijk is ie niet man, en hybride is de toekomst, wat is nou belangrijker even lol hebben en raggen of wat beter om het milieu denken ik weet zeker dat het laatste belangrijker is en dit is een stap in de goede richting ok haters?
Citrofiel zegt
Het ontwerp is niet verkeerd. En die wielen zijn niet klein, de wielkasten zijn te groot, zoals we steeds vaker zien. :(
-edit: check!-
RobinS zegt
Belletje lellen “uit” stekkertje trekken “in”….
Ahura zegt
Opel is de weg kwijt. Dan jatten ze weer van Mazda en nu weer van Honda.. of is het de schuld van GM?
Ahura zegt
Trouwens, het productiemodel is ook vandaag als spot online gekomen. Zie je de achterkant ook: http://carscoop.blogspot.com/2010/02/2011-opel-vauxhall-ampera-plug-in.html
Flamingo zegt
@Ahura
als je even leest
Ahura zegt
@Flamingo: oops :P
Rian zegt
Ziet er niet uit in het echt..
MJB zegt
Ik vind ‘m er best goed uitzien eigenlijk. Het enige lelijke eraan vind ik de zijruiten die naar mijn idee wat te ver naar beneden doorlopen. Die hadden best wat hoger mogen eindigen wat mij betreft.
Wat ik alleen altijd zo jammer vind aan dit soort auto’s is dat iedereen blijft focussen op hoe milieuvriendelijk die auto wel niet is. Allemaal leuk en aardig, maar het hele traject wat eraan vooraf is gegaan van grondstof tot eindproduct bij de dealer is verschrikkelijk schadelijk voor het milieu. Wil je echt milieuvriendelijk bezig zijn, koop dan geen nieuwe auto en blijf lekker rondrijden met waar je nu in rijdt.
Stan zegt
Waarom moeten ze die elektrische auto’s altijd zo lelijk maken.. Mijn koektrommel heeft nog meer stijl.
FeRaRi zegt
ROT Op met je lelijke toekomst auto !!
Yanktank zegt
“de ‘belevenissen’ tijdens de reis via een weblog & twitter de wereld in te sturen.” Wtf kan er tijdens 600 kilometer nou gebeuren. dat leg je in een dagje af.
trouwens wel een mooie auto.
mashell zegt
@Yanktank: nou 600km in zo’n electrowaggie die elke 200km bij een geschikt stopcontact moet worden opgeladen kan nog best een avontuur worden.
De belangrijkste vraag is: gaat het Opel lukken deze wagen minder dan €40.000 te laten kostten, anders kunnen ze het vergeten met de Ampera (wel goede naam trouwens).
BananaFlip zegt
@Yanktank: ‘Opladen @ stopcontact’ ;)
BananaFlip zegt
Ik kan nou niet zeggen dat ik ‘m mooi vind.
Laue zegt
Prius of ampera, keus is snel gemaakt.
Broodrooster zegt
Degenen die klagen/ de auto lelijk vinden zijn jaloers. Ze willen stiekem ook zo’n auto en uiten hun frustratie omdat ze onlangs een auto hebben gekocht met hoge kosten eraan of ze kunnen een nieuwe (luxe) auto niet permitteren etc. Ze gunnen een andere zo’n vette mooie auto niet. Ik wil dolgraag zo’n Opel Ampera of een Toyota Prius. Betalen jullie maar lekker die hoge verbruikskosten, voorlopige hoge mrb en hoge km-heffing in de toekomst en mijn uitkering waarmee ik de Opel Ampera of Toyota Prius ga kopen.
Snickers zegt
jaloers ? omg
T-Spark zegt
Daar ga je toch niet in rijden?
DieBolle14 zegt
Ik vind hem mooi, ik wacht alleen wel ff tot ze de achterkant een facelift geven.
ThomasBol zegt
Wat een vreselijk lelijk ding!
ganryu zegt
Kom op zeg,
mensen zijn gefrustreerd omdat ze in een Citroen Saxo of een Golfje rondrijden ?
En dan afgeven op een hybride auto?
Laat me niet lachen…
Nagel zegt
Snap nog steeds niet dat ze niet gewoon proberen elektrische auto’s op de markt te plaatsen in de vorm van auto’s zoals de astra of insignia. Exterieur concepten die bekend zijn bij de klant. In plaats van bij een nieuw soort aandrijvingssysteem ook een ander exterieur concept te doen. Dat schrikt mensen volgens mij nog meer af. En uiteindelijk is het toch de bedoeling dat het hybride systeem of een vol elektrisch systeem in alle auto’s komt. Waarom doen ze het dan niet gelijk goed?? Nu gaan ze via een omweg, wat volgens mij ook een moeilijke weg is, op dat punt proberen uit te komen. Hoewel ze het beter direct kunnen doen.
Wat de Ampera betreft, vind het geen echte Opel.
TopGear zegt
Waarom zien hybride auto’s er zo lelijk uit.. techniek past toch ook wel in een normalere mooie auto.. of willen mensen zien dat je elektrisch rijdt?
TWJ zegt
Heeeey das nog eens een mooie Opel. Gaat zeker de goede kant op met ‘het premium budgetmerk’.
Insignia is erg mooi, en deze Ampera.. kan niet anders zeggen dan erg mooi!
Ik zou hem wel als dagelijkse auto willen met dan natuurlijk een leuk BMW M3 E93 speeltje voor erbij. ;)
G_deGroot zegt
Volgens mij hebben ze twee mensen in verschillende kamers opgesloten en ze daar afzonderlijk de voorkant en de achterkant laten maken, en de resultaten aan elkaar gelijmd.
Brakovich zegt
Echt een retestrakke Opel. Het ontwerp is zeer gewaagd,maar echt goed geslaagd. Ik vindt hem zelfs mooier dan de nieuwe Prius,die ik ook retetstrak vindt.
Bennink zegt
Dit zou dan de eerste Opel zijn die ik serieus zou willen rijden.
5008 zegt
Dit is van de mooiste hybride auto’s van dit moment. Ik verwonder mij er wel over dat voor hybride/elektrische auto’s vaak een ’te’ futuristisch uiterlijk hebben.
Nagel zegt
wat ik eigenlijk nog het apartst vind aan deze bak is die hoge kofferbak. Dat had nou niet echt gehoeven van mij.
Megakix zegt
Zelfs al was het de laatste auto op aarde, ik zou nóg de knetterende brommer pakken !
Laurens zegt
Jammer dat GM Saab verkocht heeft, dit model had die doelgroep perfect gevonden om onderweg naar de natuur te gaan en vogels te spotten. Stoppen met die hobby bespaart natuurlijk nog meer CO2 :-)
Fransdebakker zegt
in één woord: MARKETING!
Het lelijke eendje zegt
Als een electrische auto eens mooi werd, zou ik er misschien een kopen (een electrische wagen). (Lambo Gallardo bv.)
Simpson zegt
@drk: ik denk dat daar de stekker in gaat, aan de rechterachterkant zit nl. ook zo’n rond paneel.
verder zie je op de foto van die jongen met een stekker in zijn hand ook dat ‘ie bij het spatbord linksvoor staat
rick zegt
o wat nu een nieuwe opel maar kan er wel een caravan achter? je zou maar een ontslagen autoverkoper zijn en nu caravans verkopen en dan komt het caravanloze tijdperk eraan wat dan, stadswacht worden?
wimbers zegt
tsja, komt opel met een nieuwe designtaal.. wijkt deze er weer kompleet van af..
ik zou zo’n belangrijk model veel meer op de rest van het gamma laten lijken, nu is het qua techniek een buitenbeentje, maar qua uiterlijk nog meer.
M. Schopman zegt
De actieradius valt mij erg tegen.
Mijn auto haalt op een volle tank minimaal de 800km en is nu niet bepaald zuinig of licht. In een seat leon, model 2004 oid, ben ik van grens Nederland bij Duiven tot bijna grens Italïe gereden op één tank en reed toen niet bepaald 100km/uur.
Dus, of deze auto heeft een hele kleine brandstoftank, of de auto is helemaal niet zo zuinig als het lijkt.
Emerald_Green_Jag zegt
Een woord: GATVERDAMME!
React zegt
Weer een lelijke hybride, hadden we er inmiddels wel genoeg van.
Robert zegt
Zie er beter uit dan de Prius, Civic Hybris en Insight…
DuJokke zegt
Volgens de selders van Hybrideauto.eu verbruikt de ampera minder dan 2L/100km als het aggregaat is ingeschakeld… da’s wel weinig natuurlijk…
http://www.hybrideauto.eu/opel/ampera-hybrid.html
BlackCobra zegt
Enkele antwoorden,
De opel Ampera en de Chevrolet Volt zijn een identiek concept.Onderhuids zitten er 3 motoren in.
1 Electrische aandrijfmotor van om en bij de 110kw
1 2de electromotor van +-40kw die dienst doet als energieomzetter en accumulator en doorstromer
een 3de 1.4 benzinemotor die dienst doet als voeding voor de electromotor.
Bij een volle accu kan de Volt en Ampera +- 60 km afleggen
uitsluitend op de energie van de batterij = co uitstoot 0, nadien springt de 1.4 benzinemotor bij om de electrische aandrijfmotor te voorzien van stroom.
Een benzinetank is voorzien van 15L.Hiermee kan je +-450km verder komen.Dus als je even nagaat,verbruikt deze wagen om en bij de 3 Liter op 100km als je meer dan 60 km moet afleggen.Dit zijn cijfers in de ECONOMI stand (POWER stand kan dit oplopen naar 6.8 Liter per 100 km)
De Volt en de Ampera wegen rond de 1800kg en zijn dus meer op comfort gericht dan op pure prestaties.
Let op, de 150pk sterke electromotor met een vergelijkbare 370 NM aan koppel, sprint in +- 8,5 sec naar de 100 in de power stand.In Eco stand (om energie te sparen )komt hij maar traag op gang en dan duurt het eeuwig om bv in Duitsland de max snelheid van 161 km te halen.
Al bij al is dit een goede poging van GM en zijn deze wagens in opmars.Ik vindt persoonlijk de Chevy Volt mooier dan de Opel Ampera.Het zijn tweelingbroers.
Ik overweeg ook om OOIT een dergelijke wagen aan te schaffen, maar laat ons nog even wachten tot ze verder geëvolueerd zijn in deze techniek.
Ze spreken van prijzen rond 40.000€, min dan de subsidie van de overheid dan kom je nog op en 33.500€
En dat vindt ik toch veel geld voor een wagen van de middenklasse.
BlackCobra