Zo komt de Gumpert Nathalie in de showroom te staan.
Soms duurt het even voordat een concept auto het levenslicht ziet. Zeker bij een kleine fabrikant kan het behoorlijk lang duren. Een auto bouwen is gek genoeg het probleem niet. Dat is simpelweg een auto in elkaar schroeven.
Nathalie
Twee hele grote uitdagingen zijn de ontwikkeling van de auto en de planning om te zorgen dat de kosten van de productie zo laag mogelijk zijn. Gumpert kwam daar ook achter met de Apollo. Dat project was lastig om succesvol ‘van de grond’ te krijgen. Met de Nathalie mogen ze het opnieuw proberen.
Productieversie
Maar nu horen wij je denken: “De Gumpert Nathalie was er toch al?” Dat klopt! Het verschil is dat al die auto’s die je al zag concepts en prototypes waren. Dit is de productieversie van de Gumpert Nathalie. Dus zo kun je de sportwagen daadwerkelijk bestellen. De verschillen met de concept zijn niet zo heel groot. Als je die al mooi vond, dan ga je deze ook leuk vinden.
Vijf (!) motoren
De Nathalie is voorzien van maar liefst vier elektrische motoren: één voor elk wiel. Deze worden voorzien van energie door een accu die in de vloer is ondergebracht. Deze wordt op zijn beurt weer geladen door een brandstofcel-motor. Hierdoor duurt het ‘laden’ van de Gumpert Nathalie slechts 3 minuten.
Prestaties
Ook het accelereren gaat het heel erg snel. Het is mogelijk om van 0 naar 100 km/u te sprinten in slechts 2,5 seconden. Dat is 0,2 seconde sneller dan de spiksplinternieuwe Porsche 911 Turbo S. Met dank aan 536 pk en 989 Nm kom je altijd wel van je plek. De topsnelheid is niet baanbrekend, maar voor het type auto wel erg hoog. Op de Autobahn is 306 km/u mogelijk.
Prijs
De actieradius van de Gumpert Nathalie is 821 kilometer. Dat is de opgave als je gewoon rustig rijdt. Dan bedoelen we rustig naar Duitse maatstaven, want 120 km/u is overdag niet toegestaan in Nederland. Er is ook een ‘eco mode’, waarmee de actieradius stijgt naar 1.199 kilometer. Enig nadeeltje is de prijs. De auto gaat zo’n 300.000 tot 500.000 kosten.
bartteeuwen zegt
Net een gepimpte audi a5 met TT/R8 invloeden. Niet echt mooi.
gasskaas zegt
@bartteeuwen: ik moest qua daklijn denken aan een Nissan GTR R35.
kniesoor zegt
#metoo
lowlife190e zegt
@gasskaas: ik dacht ook direct aan een GT-R
Dutchdriftking zegt
Best een geinig ding, al zou ik zelf toch voor de Polestar gaan. Een beetje het zelfde idee, maar dan veel mooier.
Justawheelchairguy zegt
Dus, Gumpert werd na de Apollo omgedoopt tot Apollo en nu heten ze weer Gumpert?
tvsfotografie zegt
Nee. Het Gumpert van Apollo is opgericht door Roland Gumpert. Dit Gumpert ging failliet, alleen zijn toen een aantal zaken overgenomen door investeerders/eigenaren van een Apollo. De doorstart ging verder onder de naam Apollo, hieronder produceren ze de IE.
Roland Gumpert is nu weer een nieuw merk gestart, met de naam Roland Gumpert (veel inspiratie voor een nieuwe naam was er blijkbaar niet)
Behalve de nieuwe naam heeft het nieuwe Roland Gumpert niets meer te maken met Apollo.
Esprit_de_Flandre zegt
@kp92: Zoals @tvsfotografie zegt, maar ook nog: het nieuwe Gumpert is deel van Aiways. Is ook te zien aan het design. De U6 hieronder heeft dezelfde smoel en kont.
https://static.moniteurautomobile.be/imgcontrol/images_tmp/clients/moniteur/c680-d465/content/medias/images/news/34000/100/80/aiways-u6-concept-1.jpg
https://static.moniteurautomobile.be/imgcontrol/images_tmp/clients/moniteur/c680-d465/content/medias/images/news/34000/100/80/aiways-u6-concept-2.jpg
Roland Gumpert is gewoonweg het paradepaardje van Aiways om in te breken in Europa. Geen verkeerd plan. Of het gaat werken is een andere…
Loek zegt
@Esprit_de_Flandre: tsja, een gevestigde naam is het niet bepaald. En de mensen die het wel kennen, denken eerder aan de Apollo en zullen niet heel heet worden van een Chinees met elektropower.
Esprit_de_Flandre zegt
Ach ja, waarom niet. Als het goed in elkaar zit en het is betaalbaar zie ik er nog wel een behoorlijk aantal van schuiven…
joosstra zegt
Niet echt een mooie auto. En wie wil deze nu hebben? Tussen 3 en 5 ton zijn er leukere (conventionele) auto’s op de markt. Of je wacht op de Tesla Roadster, die ziet er een stuk aantrekkelijker uit. De naam vind ik ook twijfelachtig. Straks krijgen we nog een Gumpert Natasja of Gumpert Daisy of Sharon.
kniesoor zegt
Met Kampetition Package . . . ?
rxate zegt
Dik ding. Als deze 1/6 van de prijs zou kosten en productiematig op grotere schaal beschikbaar is zou dit een topper kunnen zijn.
rikus zegt
Mooie elektrische Nissanghini gtr
tvr1974 zegt
@rikus: exact dat !
JanJansen zegt
Sjees, dat ze dit van de grond hebben weten te krijgen.
Hier zit echt bloed, zweet en tranen in.
Originele aandrijflijn en ontwerp, in wat voor een mooie tijd zitten we als autoliefhebber!!
granturismocollector zegt
Heb een wagen op Grand Theft Auto die hier enorm op lijkt. Komt uit de laatste DLC als ik mij niet vergis
VeniVidiVici zegt
Nathalie vind ik meer een naam voor een escortdame.
Arno's zegt
Vind hem naast een GTR ook wel wat hebben van een Lexus LFA