Een 45 km-autootje is nog nooit zo hip geweest.
Kennen jullie de Citroën Ami One nog? Vorig jaar presenteerde Citroën ter gelegenheid van hun 100-jarig bestaan dit guitige concept. Daar blijft het echter niet bij, want Citroën toont nu de productieversie van dit model. Daarmee komt dit elektrische stadsrakkertje in het vaarwater van de Renault Twizy, die ook in 45 km-uitvoering is te krijgen.
Het idee van het concept was dat de Ami ook verkrijgbaar zou zijn via huur en car sharing. Dit gaat Citroën ook in de praktijk brengen. Ze maken direct de Franse prijzen bekend. Met een huurconstructie is de auto daar al vanaf €20 per maand te krijgen, met een aanbetaling van €2644. Car-sharing behoort ook tot de mogelijkheden. Dit kan via Free2Move voor €0,26 per minuut als je een abonnement hebt van €9,90 per maand. Wil je de Citroën Ami toch gewoon kopen, dan kan dat voor €6000. In Frankrijk in ieder geval. Op deze manier wil het merk elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk maken.
Wat krijg je voor bovengenoemde bedragen? In ieder geval een uniek ontwerp. De productieversie wijkt nog behoorlijk af van de concept car. Weliswaar zijn de vierkante dimensies gebleven, maar op detailniveau is er best veel veranderd.
De Citroën Ami beschikt over een aantal opvallende details. Zo gaat de linkerdeur naar achteren open en de rechterdeur naar voren, net als het concept. Verder zijn de naar boven klappende zijruitjes een leuke knipoog naar de Eend. De zijspiegels zijn daar eveneens op geïnspireerd. Op de zijkant zien we een mini-stootkussentje à la Citroën Cactus. De lengte van het autootje komt uit op 2,41 meter. Dit maakt een draaicirkel van 7,20 mogelijk.
Het voertuig – een auto mogen we het eigenlijk niet noemen – is goedkoop, maar dan moet je ook niet rekenen op een grote actieradius. Het bereik is niet groter dan zo’n 70 km. Dat is minder dan de Twizy, die een actieradius van 100 km heeft. Een 5,5 kWh-accu is verantwoordelijk voor de voeding. Via een 220V-stopcontact is de elektrische Citroën binnen drie uur opgeladen.
Omdat de Ami doorgaat voor een ‘quadricycle’ is de topsnelheid zoals gezegd 45 km/u. Het voordeel is wel dat je hem al vanaf je zestiende mag rijden en in Frankrijk zelfs al vanaf je veertiende.
De Citroën Ami zal vanaf juni al in Frankrijk geleverd worden. Nederlandse gegadigden moeten nog geduld hebben tot medio 2021.
Gulli zegt
Voor normaal dagelijks gebruik is 70km prima. Maar als je hem als deelauto in wil zetten wordt dat toch lastig. Het is dan toch juist de bedoeling dat hij zo min mogelijk stil staat te staan?
Gulli zegt
Overigens wel gaaf dat er weer een gekke Citroën komt, ze tonen weer durf de laatste tijd
toniominestrone zegt
@gulli: Je vindt het dus ook een bezopen modelletje?
Jochempie zegt
Waar kun je dit rijden zonder dat je het verkeer ophoudt?
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@Jochempie: elk stadscentrum
RiKe zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: daar mogen de auto’s 50 rijden, dus ze worden wel opgehouden (nog even buiten de mensen met haast om).
escort77 zegt
@rike: 50 mogen en 50 kunnen is een groot verschil in de binnenstad
Jochempie zegt
Maar in elk stadscentrum kun je prima fietsen, toch?
isn1981 zegt
@Jochempie: op de snelweg in Nederland met alle files kan je vaak niet harder. ??
JanJansen zegt
De Twizy was al snel te hacken en flink sneller te maken.
Hopelijk maken de mannen van Citroën het ook niet te moeilijk. Bij een snelheid van rond de 100km/uur wordt het een interessant ding in de randstad.
toyotafortuner zegt
Voor als een Biro nog niet geforceerd hip genoeg is
deeberton zegt
in the eye of the beholder.
denk dat jouw opmerking meer zegt over jouw capaciteiten om met een veranderende maatschappij (veranderende mensen / veranderende wensen) om te gaan, dan dat er “express” dan wel “geforceerd” een levensstijl op door iemands keel gedrukt wordt.
emping zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
vroaaaaaaaaaar zegt
“Zo gaat de linkerdeur naar voren open en de rechterdeur naar achteren”, maar op de foto precies andersom…
machielvdd zegt
@vroaaaaaaaaaar: Mijn excuses, het is lastig om de voor- en achterkant uit elkaar te houden ;)
ghini zegt
Laadtijd?
stekkerkoning zegt
Citroën prijst dit kleinood aan als alledaags gebruiksvoorwerp, dat kan worden opgeladen met een gewoon stopcontact. Wat ook duidelijk blijkt uit de foto’s. Vanwege het piepkleine accupakket is de laadtijd slechts drie uur (5,5 kWh accupakket, een standaard stopcontact levert maximaal 2,7 kW, simpel rekensommetje). Met de juiste kabel kan er ook bij een laadpunt worden opgeladen, geen woord over het vermogen, maar maximaal 3,7 kW lijkt dan logisch.
Geinig ding trouwens, maar het zal me benieuwen wat er in het koudere seizoen aan rijbereik overblijft. De Ami heeft een verwarmde cabine, dus dat maakt ‘m alvast comfortabeler een Twizy en tegelijk minder spaarzaam met de beschikbare energie. Een verbruik van 10 kWh/100 km lijkt me reëel, dan komt het rijbereik amper uit op vijftig kilometer. Niet direct gunstig als dit een deelauto moet worden, dan moet er op een gemiddelde dag erg veel worden opgeladen.
Wel een geschikte concurrent van de Biro, prima stadsvervoer voor iedereen die te lui is om te lopen of te fietsen. En uiterst geschikt om ’s ochtends mee naar de bakker te karren voor krakend vers brood, met een kop koffie in de bekerhouder op het dashboard, als wapen in de strijd tegen het ochtendhumeur.
deuxchevaux zegt
Leuk concept.
Handiger en beter dan al die stadsbussen waar iedereen in meent te moeten rijden.
stekkerkoning zegt
De paradox is dat deelauto’s, die van overheidswege worden gestimuleerd, zorgen voor meer autokilometers en dus slecht zijn voor de filedruk. Binnen Amsterdam zijn de elektrische Smarts van Car2Go en de ZOE’s van Fetch een regelrechte concurrent van bus, tram en metro,
Dutchdriftking zegt
Moet je opletten, straks zit heel gierig Nederland in de private lease met dit hok de provinciale wegen te blokkeren….
BaRa zegt
Leuk, een auto die ervan uitgaat dat je je gsm gebruikt voor in-car-multimedia. Duimpje daarvoor. Ook voor de rest van de auto, trouwens.
Esprit_de_Flandre zegt
Is van moeten. Om dit zo goedkoop mogelijk te maken zit er waarschijnlijk zelfs geen radio in. Ik zie ook nergens een scherm. Het kleine bakje achter het stuur geeft wss enkel snelheid en batterijstand weer…
Edge zegt
Ik vind dit echt zo briljant. Waarom zou je in hemelsnaam nog 10.000 euro uitgeven voor een nieuwe Microcar die van oude PSA onderdelen aan elkaar hangt, als je ook voor 6000 euro een Citroën Ami voor de deur hebt staan?
Je zou alleen eventjes die vakjes rondom de koplampen moeten laten wrappen met een leuk contrastkleurtje, dan ziet dat er ook meteen een stuk minder budget uit.
Citrofiel zegt
Goed punt. Ik had gedacht dat die mobielen in het buitenland wellicht goedkoper zouden zijn, maar in Frankrijk begint een Ligier ook pas bij 12,2k. Dan kan Citroën wellicht een leuk deel van de markt oppakken.
Esprit_de_Flandre zegt
Klopt, die krengen zijn belachelijk duur. Anders had ik me allang een Aixam gekocht voor woon-werk…
jippie zegt
Borrow krijgt concurrentie.
jippie zegt
Birro
Citrofiel zegt
Vrijwel geheel symmetrisch, dat scheelt weer onderdelen en dus kostprijs. Geinig. Maar als voiture sans permis is de markt beperkt. In Frankrijk schijnt die markt nog vrij groot te zijn, en dat zijn ook nog slechts 11500 stuks (in 2016). Dus een paar duizend stuks verkopen op jaarbasis, dat is het wel. Ze zullen er vast wat aan verdienen, maar het is vooral leuke publiciteit. Maar is het publiciteit waar je als autofabrikant op zit te wachten, een associatie met blij ogende ‘invalidenkarretjes’..?
Esprit_de_Flandre zegt
De markt is “beperkt”, ja, maar zou die niet groter worden als je een klein elektrisch bakje voor erbij kan kopen? Hoeveel gezinnen zijn er niet met twee auto’s, waarbij de nummer 2, vaak een redelijk oude, vervuilende tweedehands, maar een 20km per dag doet? Dit is een perfect alternatief hiervoor, zeker als je het kan huren/leasen voor een prikje. Hoe groot wordt de markt dan?
Bovenstaande hangt natuurlijk ook af van hoe Citroën de marketing gaat aanpakken…
geelbarrel zegt
Rijdende Dixi
supertjeduc zegt
Jammer dat ie geen 80 kan
Lijkt me best een leuk ding
Jansen zegt
@supertjeduc: ik denk dat Citroën zijn huiswerk gedaan heeft en uit marktonderzoek gehaald heeft dat er voor een 80 kilometer variant niet genoeg markt is…. maar het zou voor mij de enige versie zijn die ik zou overwegen.
saxoke zegt
Voor 6000euro hip elektrisch rijden…. doe mij dan maar een twizzy
wouter070 zegt
https://www.autojunk.nl/2021/08/electric-citroen-ami
Afgelopen vakantie een gespot in Loano, Italy.