Mocht je van plan zijn de nieuwe Volkswagen Touareg aan te schaffen, dan hebben we goed nieuws. Je kunt ‘m vanaf vandaag namelijk bestellen bij de dealer. Maar wat mag dat allemaal kosten?
VW heeft het gamma van de Touareg een opfrisbeurt gegeven. De standaard benzineversies zijn verdwenen en worden vervangen door de hybride. Die is op zijn beurt alleen leverbaar in de luxe Highline-versie en mag dan ook wat kosten: 98.550 euro inclusief btw en bpm. Een leasetopper zal het ook vóór 2016 niet worden, want alle modellen krijgen 25 procent bijtelling.
De dieselversie is vergeleken met zijn voorganger wat goedkoper geworden, want voor het instapmodel met 3.0 V6 TDI betaal je bij de introductie 75.750 euro. Vier jaar geleden betaalde je 78.790 voor een nieuwe Touareg, al werd de dieselvariant twee jaar later wel flink in prijs verlaagd (naar 69.990 euro), om tegenvallende verkopen op te vangen. De Highline-editie kost 82.390 euro, de R-Line is voor 86.890 euro van jou.
Is de nieuwe Touareg zijn aanschafprijs waard? De zichtbare wijzigingen blijven beperkt, maar onderhuids is de afgelopen vier jaar meer veranderd. Zo is het nieuwe model tot zes procent zuiniger. De Touareg is bijvoorbeeld standaard uitgerust met Coasting, waardoor de motor zich loskoppelt van de transmissie als je het gas los laat. Dat resulteert in minder wrijving én een lager verbruik. Dat betekent in de praktijk dat de V6 TDI in theorie 6,6 liter diesel per 100 kilometer nodig heeft, terwijl dat eerst 7,0 liter was.
Volkswagen geeft de Touareg ook andere functies standaard mee. Zo krijgen alle modellen multi-collision brake, waarmee voorkomen wordt dat je auto na een ongeluk verder doorschiet en nog meer schade veroorzaakt. Daarnaast zijn ook de bi-xenon koplampen standaard.
parker zegt
Wat is bijtelling van die hybride?
JordyS zegt
@parker: Alle modellen zitten op 25 %, kunnen we vast wennen
E34M5Touring zegt
Als ze 4j geleden een prijsverlaging moesten doen om dat kreng te verkopen, waarom ga je het dan nu weer proberen voor 75k? Slaat helemaal nergens op. Alsof mensen nu gaan zeggen, ja die extra 5k is het me wel waard…. De eerste generatie zag je toch best regelmatig rijden, de huidige kom ik echt nooit tegen.
E550 zegt
@E34M5Touring: Tijden veranderen in NL. Mensen stappen over op kleine SUV’s zoals de Tiguan.
xyrrath zegt
Dit is alweer net zoiets als de “Nieuwe” Polo, niks nieuws aan.
2cool4school zegt
@xyrrath: nobody cares, als het maar verkoopt.. En dat zal wel lukken..
E34M5Touring zegt
@2cool4school: Die van 4j geleden ziet er hetzelfde uit en verkocht zo goed dat ze hem 5k goedkoper moesten maken… Ik zie de succesgarantie even niet…..
2cool4school zegt
@E34M5Touring: ik vind deze nieuwe frisser ogen en ik denk dat die 100 touaregs die ze de laatste tijd hebben verkocht allemaal bij mij in de buurt verkocht zijn, want ik zie hem vaak rijden.
E34M5Touring zegt
@2cool4school: U woont in Leusden?
trustmeiamanengineer zegt
Nieuw? Je moet wel gek zijn om dit ding te kopen in plaats van een XC90.
gregorius zegt
Dit is dezelfde truc als ze bij Volvo probeerden te doen? Voor de mensen die m snel willen hebben, leveren we eerst alleen de dure versies waar we een lekkere winst op pakken.
Half jaartje laten komen we met de meer uitgeklede versies (er zal toch wel weer een normale V6 turbo inkomen zonder hybride? Zodra ze bij VAG de Euro-6 3.0-turbo overal in zullen leggen? Of zullen ze zelfs de 3.6 zelfs nog een keer gebruiken?
Verder vind ik het nog steeds een mooie bak, maar heb liever de nieuwe XC90.
tupperware zegt
Kan iemand mij vertellen wat er nieuw is, behalve de prijs.
tupperware zegt
@tupperware:
Kennelijk niet, na bijna 5 uur wachten heeft niemand mij verder kunnen helpen..
bartteeuwen zegt
De Touareg is bijvoorbeeld standaard uitgerust met Coasting, waardoor de motor zich loskoppelt van de transmissie als je het gas los laat. Dat resulteert in minder wrijving én een lager verbruik.
Je kunt dus niet op de motor afremmen of begrijp ik dat verkeerd? Lijkt me niet echt prettig rijden.
Hubert zegt
@bartteeuwen:
Zoiets had ik vroeger op mijn eerste wagentje : en we noemde het een koppelingspedaal.
bartteeuwen zegt
@Hubert: met de koppeling in gaat hij niet echt remmen natuurlijk. Bovendien koppelt hij los zodra het gas losgelaten wordt en ik geef geen gas bij als ik rem..
gregorius zegt
@bartteeuwen: Vraag me af hoe dat rijdt inderdaad. Het zal vast wennen: net zoals een Ampera die gewoon flink remt als je t gas loslaat.
Vraag me af wat de overwegingen waren bij VAG om t op deze manier te doen. Ze hadden ook dat idee door kunnen voeren om een regeneratie van de batterij te doen bij het gas loslaten; met dezelfde vertraging als een normale auto waarbij gas wordt losgelaten. Ook vraag ik me af hoeveel dat Coasting (zoals hier beschreven) in t echt en in de test bijdraagt aan het verbuik (of dat t door andere verbeteringen komt).
Weet iemand van een new-age (plugin) hybrid die dit heeft? (dus niet de Ampera die gewoon hard in de ankers gaat ).
mikkeloentje zegt
@bartteeuwen: Ja want normaal kan je altijd zo lekker remmen op de motor, wanneer de auto een automaat heeft. :)
gregorius zegt
@mikkeloentje: Ja, dat kan.
Bij loslaten van gaspedaal blijft ene normale automaat in zn versnelling en vertraagd ie tzelfde als een schakelbak.
De modernere automaten hebben de flipper functie waarmee je zelf de versnelling kan kiezen waarin hij blijft: er handig bij een aflopende weg. Oudere automaten hadden behalve P, R, N en D ook wel eens een “1” en “2” functie.
Daaraan denkende zal de Touareg wel een functie hebben voor het naar beneden rijden van een berg, of is de loskoppeling alleen eenmalig totdat je zelf een schakelinstructie geeft aan de automaat (voordat je weer gas geeft).
berlinetta zegt
In dit artikel zie ik echt geen enkele reden staan om hem nu opeens wel te kopen. En zoals E34M5Touring al zegt: deze generatie kom je haast nooit tegen. Vind het ook niet gek, voor bijna hetzelfde geld rij je een X5 of Cayenne en die zitten toch wel beter in elkaar. En als je niet zo’n patsermobiel wil, ga je voor een XC90.
jaapiyo zegt
@berlinetta: Cayenne zit zo’n beetje hetzelfde in elkaar *cough*
rolov zegt
@berlinetta: de cayenne en de audi zullen idd nagenoeg hetzelfde zijn. Maar het gaat om de buitenkant hè ;)
berlinetta zegt
@rolov: Maar een Cayenne stuurt wel een heel stuk beter. Als ik de rijtestjes mag geloven een heeeeel stuk beter. En de Q7 heb ik bewust niet genoemd. Lelijke vrachtwagen.
Jochempie zegt
De nieuwe Touareg? Zo wordt ie toch al sinds 1993 gemaakt?
plokster zegt
Haha. Vanaf 75000 voor een vw?
mrrallycross zegt
Zoveel geld ga ik echt niet betalen voor een volkswagen
jimyb zegt
Waarom hebben ze de v10 TDI eruit gegooid, toen was t nog n leuk ding. Geef mij de X5 of XC90 maar.
Jochempie zegt
@jimyb: Tsja.. Ik denk omdat ze met hun powerdiesel naar Audi zijn gegaan.. Maar wees eerlijk, de 500 pk die een Q7 V12 TDI levert is nog een stuk indrukwekkender dan de 313 pk die de Touareg V10 TDI had..
schellekens006 zegt
@Jochempie: q7 is toch veel later.. Toen was die die v10tdi echt wel een indrukwekkend apparaat. En nog wel een 10 cilinder is gewoon vet.
torsen zegt
@Jochempie: Vergeet de Touareg V10 R50 niet met 350pk + verschrikkelijke bodykit.
Daarbij is de Q7 V12 bijna twee keer zo duur met een €212k vanaf.
1001pk zegt
Q7 iemand?
tupperware zegt
@1001pk:
Kennelijk niet, anders had er allang iemand JA geroepen..
mashell zegt
@1001pk: inderdaad. De Q7 is gebaseerd op de voorganger van dit model. De Q7 is hopeloos verouderd en deze Touareg net opgefrist.
jaapiyo zegt
Heb de Touareg altijd wel een mooie ingetogen optie gevonden in dit segment maar het is wel de derde keus voor mij in dit segment op gepaste afstand van de X5 en RR (sport).
Verder is deze SUV klasse door alle belastingen wel flink benadeelt tov bijvoorbeeld een 5 serie o.i.d., denk dat dat er ook wel mee te maken heeft dat je ze wat minder ziet dan een aantal jaar geleden.
Joost zegt
Mag ook wel een keer na > 10 jaar, een nieuwe Touareg.
Oh wacht, als dit al de 3e generatie wordt ben ik benieuwd hoe de 2e eruit ziet. Nog nooit gezien namelijk…
schellekens006 zegt
Wat waren ze toen gaaf die dikke v10 en w12 en nu dan… Het is net een tiguan. Jammer van de Touareg.
E550 zegt
De V8 en is niet meer vekrijgbaar in NL?
berlinetta zegt
@e550: Die is volgens mij nooit geleverd hier.
reistje zegt
HOLY SHIT.
Zijn die dingen zo absurd duur?
Ik dacht dat die richting de 50.000 kosten…
Orichy zegt
Deze Touareg is geen echte verbetering en heeft daardoor al helemaal geen recht op enige prijsverhoging en met alleen 25% bijtelling modellen voor de leasemarkt, dan prijs je jezelf al helemaal uit de markt.
Volkswagen maakt hele grote fouten in haar strategieën, het doel is de grootste autoproducent van de wereld te worden, in aantal gebouwd en verkocht! Prima doelstelling, als je dat belangrijk vindt!
Maar Volkswagen ziet iets heel belangrijks over het hoofd en denkt dat de Europese consument de auto’s nog lang pikt, zoals men ze nu voor geschoteld krijgt, maar dat is niet lang meer zo. Steeds meer Europeanen gaan hun zicht verbreden en zien dat er meer is, dan Volkswagen. En de manier waarop Volkswagen zijn auto’s aan in de markt zet. Die oude manier werkt nu nog Prima voor de rest van de wereld, maar niet hier, mede door veranderende regelgeving, zal dat ook nog eens extra snel gaan.
Alleen maar bogen op het oude vertrouwde, wordt Volkswagen uitendelijk fataal en dan sta je op het hoogste schavot, omdat je de meeste producerende autofabrikant bent, maar je lazert zo hard naar beneden, dat er wel enorm veel schade moet zijn, of je dat ooit te boven komt, dat is te betwijfelen, kijk naar General Motors/Opel, het duurt nu al jaren om te herstellen en weer een leidende positie in de markt te krijgen. De harde concurrentie uit Azië is daar mede debet aan.
Hieraan zie ik, dat het streven naar de beste te zijn, beter is, dan te streven naar de meest producerende autofabrikant te worden. Wat die twee zijn ook nog eens lastig te combineren.
mashell zegt
@Orichy: wat een berg negativisme zeg. Was het je niet opgevallen dat de parade paardjes van VW, de Polo, Golf en Passat mijlen ver voorlopen op hun concurrenten. Ze willen elke test, zijn lichter degelijker en moderner dan hun concurrenten. En vind je een Golf te goedkoop, saai of te spannend kun je A3, Leon of Octavia krijgen met dezelfde techniek. De wijze waarop de Europese markt de Golf 7 heeft geaccepteerd ondanks de sterke Koreaanse aanbiedingen toont aan dat VW nu juist aan het pieken is. Eerder dan waarop ze rekenden. Ik zou ze nog even niet uitvlakken. Hoe graag je dat ook wilt.
toyotafortuner zegt
De enige legit reden die ik kon verzinnen om een Touareg te hebben waren de behoorlijk dikke V10 TDI, de W12, en de R50. Nu die allang met pensioen zijn, zie ik geen reden om er alsnog eentje te willen. Zelfs deze feestlift verandert niks. Sowieso: sinds de 2e gen oogt ie voor geen meter. Bah.
mashell zegt
Blijft een vriendelijke net ogende auto. Waar andere SUVs vooral plompverloren groot of pitbull agressief willen overkomen is dit gewoon een nette auto, daarmee eigenlijk uniek in zijn klasse.
TimoBac zegt
Ik vind 86k voor een VW SUV echt idioot.