Heet nieuws voor de liefhebber van hete hatchbacks. Zojuist maakte Volkswagen bekend hoeveel ekkermannen je mee moet nemen naar de dealer om een Golf GTI Clubsport te bemachtigen.
Vanaf vandaag is de Golf GTI Clubsport te bestellen bij een Volkswagen-dealert bij jou in de buurt. Zoals Wouter al uitlegde in de rijtest, heeft de ‘Clubsport’ onder normale omstandigheden de beschikking over 265 pk, maar kan deze door de nightridereske ‘boostfunctie’ tijdelijk 290 pk op de voorwielen afvuren. Alléén op de voorwielen inderdaad want in tegenstelling tot de Golf R beschikt de Clubsport niet over vierwielaandrijving. Of dat jammer is valt trouwens te betwijfelen, het scheelt een boel gewicht en met het sper op de vooras kom je toch vrij aardig door bochten heen.
Het feestmodel is in principe de opvolger van hete versies van voorgaande GTI’s, die meestal de naam ‘Edition xx’ meekregen. De ‘xx’ stond voor het aantal jaar dat verstreken was sinds de introductie van de Golf GTI in 1976. Hoewel we nu 40 jaar verder zijn is dit maal voor een andere naam gekozen. Tsja, marketing pipo’s moeten per slot van rekening ook wat te doen hebben. Prijzen voor het Duitse bommetje starten vanaf 43.490 euro voor de variant met DSG die als eerste op de markt zal verschijnen. De levering start eind maart.
Valt mee
@landcruiserprado: valt mee?! 44K vanafprijs (dus met een paar opties 50.000) voor een B-segmenter vind jij meevallen?
@mopar: Is toch een C segmenter?
@ater: yes klopt, my bad.
Maar beschikt hij standaard over de Schalensitze of heeft PON die eruit bezuinigd?
@ihrte: helaas zijn die een optie :(
‘Ook in het interieur zijn vele Clubsport-elementen terug te vinden. De standaard Top-sportstoelen zijn uitgevoerd met Clubsport-bekleding in stof/Alcantara. Optioneel zijn ultra sportieve schaalstoelen leverbaar.’
@ihrte: Nee dus. bah.
Wat een retedikke bak blijft het toch. Jammer dat hij zo duur is. Ook vraag ik me af welke opties je wel en niet mee krijgt voor dat geld. Deze edities hadden in voorgaande jaren namelijk standaard meer opties dan de standaard golf, dit rechtvaardigde de extra prijs enig sinds.
@dutchdriftking:
http://www.volkswagen.nl/over-volkswagen/actueel/nieuws/2016/golf-gti-clubsport-prijs-bekend
@dutchdriftking: dat duur valt eigenlijk heel erg mee. Dit soort speciale Golfjes blijven hun waarde goed behouden (vertelde een Nederlandse Drift Koning mij eens ;-))
@gtwillem: hahaha ja dat is ook weer waar. Leuker dan de R en nog 7k goedkoper ook.
Overigens een stuk duurder dan zijn voorganger de Edition 35. Die ging met DSG bak weg voor niet minder dan €38.090.. dat scheelt nogal.
@ihrte: Deze zit qua specificaties ook wat dichter tegen de VW golf R aan.
@martinus: relatief gezien valt dat wel mee, de Edition 35 had 235 pk, en de golf R toen 270. Nu heeft de clubsport 265 pk en de R 300 pk
Aardig aan de prijs.
Valt mij mee
Vanaf €43K….dan zit er dus net een stuur, rempedalen en een claxon op. Zoals te doen gebruikelijk bij VAG mag je vervolgens flink bijbetalen voor “opties”, waardoor je al snel op de €50K zit. En dat voor een Golf!!
@jrborest: Sorry hoor maar naar mijn mening ben je wel n beetje koekoek als je 7000 euro aan opties voor n golf uitgeeft.
Als je 43000 euro aan de golf zelf uit geeft trouwens ook.
@bartteeuwen: lijkt net alsof ik je bekritiseer maar ben het dus met je eens :p
@bartteeuwen: ik heb een 1.0 tsi variant en daar zit al voor zo’n 7k aan opties op… en dan heb ik echt niks geks gedaan (maar goed, die is standaard ook wel wat kaler dan een gti denk ik zo :P)
@ar156sw: Had je niet beter wat meer uit kunnen geven aan de motorisatie?
@bartteeuwen: de 1.0 voldoet op zich prima en de meeste opties vond ik noodzaak.
@ar156sw: En nog 1 ding. Je naam suggereert alfa romeo 156 station. Je bent dus van n alfa 156 naar n golf 1.0 gestapt? Interessante keuze:p
@bartteeuwen: via een 166… heerlijke auto’s die alfa’s, maar er is geen interessante nieuwe op dit moment. En ik wilde een nieuwe auto, even geen gezeik meer :P
@ar156sw: de golf variant lijkt trouwens meer op de 156sw 1.8 ts dan je misschien zou denken… ongeveer even groot, ongeveer even snel, sturen allebei aardig en beiden de reputatie dat de motor olie zuipt :P prijs van opties is voor de volledigheid overigens wel het verschil tussen de v.a. prijs van de variant en mijn uitvoering, en volgens mij is er nog een goedkopere motorisering…
Doe mij dan maar de R
Voor 7K meer heb je een Focus RS, met 350 PK…. Ik had het wel geweten.
@joostm91: een jonge occasion die meer dan beide PKs heb, goeie!
@dampu020: Haha, kan ook. ;) Maar ik ben Ford minded, Ford-blind, name it as you want, en ik zou daar voor gaan. Zonder nadenken.
@joostm91: we doen maar even alsof 7000 Euro meerprijs niet heel veel geld is;)
Als ik in de markt zou zijn was voor mij de keuze erg makkelijk nu de prijs van deze GTI Clubsport bekend is. De Focus RS. Niet alleen vanwege de prijs, maar omdat hij gewoon leuker en mooier is.
Je moet wel een heel grote Volkswagen-fanboy zijn wil je dit verkiezen boven een Focus RS
@Edge: Ik zie veel de vergelijking met een focus rs, maar daar is de golf r voor gemaakt.
Los daarvan zou ik mij voor 50 mile kapot ergeren aan het kinderachtige interieur van de ford, ookal ziet hij er aan de buitenkant dikker uit dan de golf r.
@flos: Dit inderdaad. Je kunt zeggen wat je wilt over de buitenkant van een Golf, maar van binnen heeft VW het gewoon veel beter voor elkaar dan 99% van de concurrentie. Dat is dan ook het enige positieve puntje dat ik zo 1, 2, 3 kan bedenken, maar dat terzijde.
@flos: Ach, als je de Focus RS rijdt zoals het bedoeld is ben je te druk bezig om je druk om het interieur te ergeren.
Precies de middenweg tussen de GTI en R in zowel vermogen als prijs. 8,500euro boven de normale GTI vind ik nogal veel, hoewel deze waarschijnlijk een betere standaarduitrusting heeft.
@reistje: K was m’n opzetstukken van m’n tondeuse al kwijt, maar kennelijk heeft een lolbroek ze hier aan de voorbumper geschroefd :S
Wat een saai ding. Zijn genoeg leuke alternatieven.
Is het weer golf nieuws periode op AB?, ik zie geen nieuws.
@deboes: Je weerspreekt je eigen ”opmerking”.
Die achterspoiler, bah
Hate comments incoming! Blablabla opties… blabla oliegrappen..
Feit is gewoon dat dit een dik bommetje is! Qua prijs wel wat fors vergeleken met de instapper GTI en de R. Ik denk dat dit stiekem wel een leuke klassieker gaat worden. Dit is de GTI die je wilt hebben in je droomgarage (naast al dat andere hypercar geweld en de Golf GTI I)
Oefff!
Dat is bijna 100.000 gulden in “oud geld”.
Inderdaad @turbotoll: dat is een hoop geld, voor een golfje…
@MARS: Ik vond het ook een hoop geld toen ik mijn Golf 5 Gti met zo’n beetje alle toeters en bellen kocht, maar wat heb ik een spijt dat ik daarna niet weer een Gti’tje gekocht heb…
Ik vind het de gaafste Golf die er is, maar ook erg duur. Zoals hierboven al terecht opgemerkt, kun je ook even doorsparen en een Focus RS halen. Die hoef je zelfs amper aan te kleden en daarmee rij je die Golf van de weg af.
Dan zou ik toch ook zeker voor een Focus RS kiezen.
Hoewel hij met die bodykit toch wel 1 van de mooiste uitvoeringen is van de huidige Golf, al iets minder saai!
Jammer dat de VII in de basis gewoon geen mooie auto is. De VI oogde veel beter.
Wel een leuke uitvoering though.
Kansloos duur ding, Seat Leon Cupra 290 ( dus altijd 300pk ) met DSG en standaard al behoorlijk wat opties voor minder dan 40K … Golffatisjiste stap eens van die ( Golf ) wolk af … Je koopt hetzelfde en meer voor minder … die VW verkoper staat al in de showrrom klaar om je in je nek te klappen als je die Clubsport komt bestellen , stap gewoon de showroom ernaast in ( Seat ) om te bespreken wat je echt kunt krijgen voor die 44K . De tijd dat Seat afstamt van die hopeloze Fiat Panda die in een Spaanse fabriek zonder dak gemaakt werd is net zo verledentijd dan dat de diamante pick-up naald een hot-item was . Wordt wakker , koop een Cupra of een R maar niet deze margemaker van VW ..
Zij die met een Focus RS vergelijken, deze is wel eventjes 225kg lichter en dan merk je wel.
Doe mij maar een Leon Cupra ST 290 met Performance Pack en manuele bak… Meer auto voor minder
@Onehp: zelfcorrectie. Het opgegeven gewicht van de Golf is natuurlijk DIN en niet EU, dus het verschil is maar 150kg, das al minder…
Scheelt niet zoveel met de Focus RS meer kun je die dan niet beter pakken.
Hopelijk zijn die nieuwe GTI’s qua motor en DSG beter dan de GOlf 6 1,4 TFSI DSG. Zit te denken om US-spec GTI Autobahn te halen, o.a omdat de GTI 7 mooi is en een fijne binnenkant heeft.
Dan zit er toch echt iets los in je bovenkamer, 43.500 voor een golf…. das meer dan 100.000 oude guldens ppppffffff