We weten wat de prijs van de Citroën ë-Jumper is. Met de puntjes op de ë kan het niet missen.
Het feit dat er meer en meer elektirsche auto’s bij komen, is niet zozeer een slechte zaak. Niet alleen voor de luchtkwaliteit, maar ook voor de petrolhead. Dankzij meer elektrische auto’s is er minder ‘ruis’.
We zullen het uiteraard even toelichten. Kijk, een V8 of V12 is een knap staaltje kunst, allemaal kleine onderdelen die samen een hoop vermogen, trekkracht, geluid en warmte produceren. Daardoor ‘leeft’ het en heb je ‘beleving’. Zie het als een duur Audemars Piguet-horloge of een Steinway-piano. Ja, een Apple Watch of Korg keyboard kan veel en veel meer, maar biedt niet de verfijning, intonatie en symbiose tussen mens en techniek.
Citroën busjes
Maar gaan we dat missen bij een 2.0 viercilinder diesel? Nope. Niet echt, dus kunnen we blij zijn dat de prijzen van de Citroën e-Jumpy bekend zijn. Want dan weten de ondernemers welke auto ze moeten kopen. De ë-Jumper is de grootste ëlektrische Citroën bedrijfswagen uit hun gamma. Ook van de Citroën Berlingo (de ë-Berlingo) en de Jumpy (ë-Jumpy) zijn er elektrische varianten.
Prijs Citroën ë-Jumper
Maar we zullen je niet langer in spanning houden, de prijs van de Citroën ë-Jumper bedraagt namelijk 57.990 euro. Dan heb je de versie met een acceupakket van 37 kWh. Volgens de WLTP kom je daarmee 200 km op een volle lading. Dat is niet heel erg veel. Het is wellicht handig voor als je voornamelijk kleine stukjes door de stad rijdt.
Het voordeel is dat snelladen mogelijk is. met een Type 4-kabel is de accu in minder dan anderhalf uur opgeladen. Deze versie is wellicht niet geschikt voor Europees koerierswerk, maar voor kleine afstanden met laadmogelijkheden op locatie is het een prima auto.
Prijs Citroën ë-Jumper 70 kWh
Mocht je meer willen, dan kan dat. Er is namelijk ook een versie met een groter accupakket. In dat geval is de prijs van de Citroën ë-Jumper 66.380 euro. Dat lijkt een hoop geld, maar daarvoor krijg je een veel groter accupakket, namelijk 70 kWh. De actieradius is met 340 km aanzienlijk groter. Ook deze versie kun je in minder dan anderhalf uur ‘volgooien’. Voor beide versies geldt dat er veel mogelijkheden zijn qua opbouw en inrichting.
Zo kun je kiezen uit vier lengtes en drie hoogtes. Het maximale laadvolume is 17 kubieke meter en 1.625 kg. Perfect voor de meeste busjes. Kunnen die mooi stil zijn, opdat wij de laatste achtcilinders nog voorbij kunnen horen brommen.
De Citroën ë-Jumper is leverbaar vanaf volgend jaar.
rotarypowah zegt
Haha, die video.
Turbo S zegt
Die prijs is serieus. Zo hoog zelfs dat het verschil met een diesel veel te groot is. En aangezien de meeste bedrijven gaan over geld verdienen, zie ik ze voor deze prijs niet als warme broodjes over de toonbank gaan.
Dimitriej zegt
Aanschafprijs is inderdaad erg hoog.. Maar als ondernemer moet je naar de TCO kijken.
– Nu een dieselbus kopen betekent dat je de huidige restwaarde al heel snel naar vrijwel nihil daalt doordat je vanaf 2025 (/26/27) in verschillende grote steden de binnenstad niet meer inkomt.
– Daarnaast komt er vanaf Q1 2021 een flinke subsidie op dit soort bussen.
– Geen wegenbelasting bij deze bussen
– Gemiddeld genomen lager onderhoudskosten van een EV.
– Een kilometer op diesel rijden is een stukje duurder dan een kilometer op stroom rijden
Al die onderwerpen maken al heel gauw dat de TCO van diesel en elektrisch een stuk dichter bij elkaar liggen dan de aanschafprijs doet vermoeden.
lekbak zegt
@Dimitriej: ik heb de afgelopen 3 maanden 2 bedrijfswagens gekocht en als ik iets geleerd heb is dat die dingen bizar weinig afschrijven. Zelfs een bus van 15 jaar oud met 4 ton op de klok is nog serieus geld waard. Ze kosten nieuw naar verhouding geen drol maar blijven veel meer waard dan personenwagens.
Dimitriej zegt
@lekbak. Nu blijven die bussen nog wel waarde houden inderdaad. Maar zoals ik al schreef gaan op enkele jaren termijn veel binnensteden op slot voor bussen met een brandstofmotor. Die enkele jaren zijn korter dan de gemiddelde leasetermijn of afschrijvingstermijn van een bestelbus. Daar krijg je hetzelfde effect met prijsdaling zoals enkele jaren geleden met het afschaffen van de grijs kenteken regeling voor particulieren.
lekbak zegt
@Dimitriej: dat geloof ik niet. In de randstad, waar men de stad niet in mag zullen ze snel verdwijnen maar die gaan gewoon naar het platteland en het buitenland. Ze blijven hun geld wel waard.
Dimitriej zegt
Die zero emissie zones komen mettertijd in 30-40 steden in Nederland, dus wel breder dan de randstad alleen.
fanboy zegt
Dat is wel erg duurnvoor maar 40kWh, dat moet echt veel goedkoper gaan worden.
lekbak zegt
@fanboy: als dit de ex btw prijs is dan is dit 3 keer zo duur als de instapper op diesel. Best wel extreem dus.
moveyourmind zegt
Ik heb al een Citroën jumper…
Een soort van dan. De C6 die normaal alles glad strijkt springt nu vrolijk heen en weer bij iedere hobbel in de weg alsof je met een auto zonder vering op runflatbanden door België rijdt.
Den zegt
Hier gaat mijn auto hart sneller van kloppen…
hemdem zegt
Ik ben postnl koerier in België en heb 7 bussen rijden voor mij. Ons gemiddelde dag km per rit zit rond de 150-160 km. Op papier komen we toe met die 35 kw batterij zou je denken, maar in de praktijk vallen die range van elektrische wagens dik tegen. En men moet eens communiceren of die geadverteerde range van deze bussen geladen zijn of leeg? Ik vermoed de tweede. Dus zelfs met die grotere accu gaan we waarschijnlijk amper toekomen. Ook bestaat ons werk eruit door gemiddeld 100 keer per rit te stoppen en te vertrekken. Wat heeft dat als effect op die range weer? U ziet, men zegt wel gemakkelijk koerierbusjes voor deze wagens maar men vermeld heel wat zaken niet of men weet er niet veel van af.
lekbak zegt
@hemdem: stadsverkeer met veel stoppen is juist waar de elektrische auto in uitblinkt. De snelweg met constant energieverbruik is waar de range snel terugvalt. Ook ben je maar de helft van de rit zwaar beladen. Bij elke stop word je weer lichter.
Als het laadvermogen voldoende is zou ik niet zo bang zijn voor te weinig range. De prijs lijkt mij een groter probleem
The Stig NL zegt
@lekbak: Ja precies. Zolang je niet te bruusk optrekt doet het regeneratief remmen zijn werk.